Jump to content

Tysk jaktterrier


tjt

Recommended Posts

Fikk tilbud om en 5 år gammel premiert tispe fra Polen for 2 mnd siden, har den på foravtale for en kompis. Hatt hu hjemme i 1 1/2 mnd nå å slått seg veldig til ro ute i hundegården, å går supert sammen med plotten. Sett en del filmer av hu som tyder veldig bra men tenkte å ta turen til Flå 1 juni på hi trening for å se hvordan hun jobber. Gleder meg stort til min første terrier høst :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hei

vil du ha en hund med stort søk må du ha tålmodighet og sitte i ro, stort søk er vell ikke tyskerens best på, men vist du trener i terreng med mye vilt får den en god erfaring med på kjøpet.

Har sjøl ei tispe som jeg har rusla etter på jakt og hun sitter ved min side vist jeg stopper.

Hun jager veldig bra når vi finner ferske spor ,men har ett heller dårlig søk...

Tålmodighet er ett problem i dag, alle har det så travelt..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vel vel,det ruslar og går i tyskerverden,litt stille på denne tråden,no er svenskenes tyskertreff over for i år. Og det er vel med blanda føleser at svenskene og andre av utanlansk oprinnelse reiser heim vel vitande at 1 (ein) hund fra norge dvs Sogn gjorde nesen reint bord både på hi prøven, blei Best i Rasen og 3 dje beste bruksprøve og enda ikkje fylt 2 år.

Fan me litt flaks med hundane fra oss som funkar som berre det og fremdeles ikkje ein vetriner som har sydd ein tysker fra oss og dei blir brukt både på grevling og rev under bakken og alt av klovdyr over bakken.skitt jakt til alle uansett rase ein har,viktigaste er att ein er fornøgd med det han har.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Da har hundar fra oss vore til finland på jaktprøv og klokkarsteinens astrix blei prøvevinnar med 50 p.max poensum og har no fyljane tittel NORD Jakt ch.Int N DK uch DK-v 12 og ikkje fylt 3 år enda eigar anders moe. Nr 2 på prøven med 49 p og har oppnådd krava til fyljande tittlar når ho blir 2 år i høst N FI Jch N SE Vch og manglar 1 cert på og kunne søken om N Se Uch klokarsteinens " tuffy" tilhørande trude granhus.

 

Kjempegrattis til begge kvalpekjøpara og takk for innsatsen som de legg ned i hundane

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Veit om flere som har vært meget gode ettersøkshunder, men kjenner også til de som det har kokt over for totalt.

Så som med alle andre raser så er det bra og dårlige individer :)

Er vel ikke rasen jeg hadde gått for om jeg skulle hatt en ettersøksspesialist, men om man vil bruke hunden til mer enn en ting så

er vel tyskern noe av det optimale

Link to comment
Share on other sites

Har vel mer eller gitt opp tyskeren min som ettersøkshund. Å gå ferskspor med han medfører et helvetes spetakkel. Det koker så over av jaktlyst at det er helt umulig å få han til å holde kjeft. Man får rett og slett ikke kontakt. Han bruker i tillegg så mye energi på å hale i selen at han ganske fort mister sporet i rein frustrasjon. Synd, siden ettersøk var en av oppgavene jeg tenkte han skulle få. Men man kan ikke få i pose og sekk.

Link to comment
Share on other sites

Det er som E.J sier forskjell fra hund til hund, jeg har to stykker som blir brukt til ettersøk og begge er stille så lenge de går i sele og søker frem til de ser dyret. På jakt så loser de på fersk fot som de skal, men skiller på det å jakte fritt og gå ettersøk. Om dette ligger i individet, linjene eller kommer fra trening, sannsynligvis så ligger det en blanding av alle faktorer bak.

Det som er greit på ettersøk er at de er så sta at de gir seg aldri så lenge du orker å følge på så sporer de. Behøver jeg en pause for å omdirigere poster eller av andre årsaker så er det bre å gå av sporet å sette seg og hunden roer seg ilag med meg frem til vi starter søket igjen da er det bare å sette på og fortsette som før.

Link to comment
Share on other sites

Jaktterrier er helt klart inne på noe vesentlig!

De tyskerne jeg har vært borti som har vært utmerkede ettersøkshunder har blitt preget på dette fra de var valper.

De har vært sportrent før de har blitt jaktet med samt hatt sine timer i skogen og blitt trent rolig oppførsel med!

Tyskern er vel en rase som man neppe trenger å skru opp for å få til å jage om man har ett bra individ.

Faktisk viktigere å trene ro på de varmeste. :)

Ellers så sitter man med ett overstresset individ i skauen som man får lite kontakt med!

Link to comment
Share on other sites

Fikk Tyskeren min godkjent da den var 10mnd. Etter en sesong med jakt klarer den ikke lenger å holde kjeft når den går ferskspor i bånd. Full gass på fullt volum. Tenkte at nå var det slutt på alt som heter ettersøk. I løpet av vinteren/sommeren har vi gått tre ettersøk etter påkjørsler og bikkja her oppført seg eksemplarisk. Virker nesten som om den skiller på jakt og ettersøk uten at jeg har noen forklaring på hvordan den gjør det. På fersksportrening er det fortsatt full los...

 

Skulle jeg primært gått ettersøk hadde jeg nok ikke valgt en Tysker.

Link to comment
Share on other sites

Mange hunder som loser på ferskspor i bånd, men holder kjeft når den følger skadet vilt.

Begge tispene vi hadde jaget med full los frem til skuddplassen og var stille på sporet derfra om dyret ikke gikk ned i smellen.

Men ingen av de ville klart å gå fersksporprøven og blitt godkjente ettersøkshunder!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Hadde det ikke vært for at jeg tok fersksporprøven før første dyret datt for bikkja hadde ikke jeg klart den heller.

 

Trekker tilbake dette utsagnet. Pga idiotiske tradisjoner på vestlandet har jeg ikke fått sluppet bikkja i år men har isteden brukt den en del som bandhund. Nå har den helt lagt av seg bjeffinga så lenge jeg (vi) beveger oss fremover. 2 fine drev på over timen. På det ene drevet lå ikke hjorten mer enn 5 minutter foran oss på det tetteste. Stopper jeg (vi) opp i mer enn 30 sekunder er fullt volum som før men er alt i alt ganske så fornøyd.

 

Neste helg er det østlandet og rådyrjakt så det skal bli spennende å se om vi er tilbake til utgangspunktet neste gang bikkja går i band.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

1exb3m.jpg

 

Ikke i det hele tatt. Du bare legger GPS senderen i en liten lomme på ryggen av bikkja :winke1:

 

Bildet ble forøvrig tatt på søndag. Tilsammen 3 rådyr, 3 hjort og en rev så langt i sesongen. Bikkja er med sine snaut 2 år fortsatt temmelig uerfaren men det begynner da å hjelpe :D

Link to comment
Share on other sites

Fikk jegeroghund.no til å sy det på mål. Kostet kun noen få kroner ekstra. De brukte malene til Dachs som utgangspunkt noe som viste seg å være lite lurt så jeg måtte gjøre noen justeringer selv.

 

Såvidt jeg vet så syr de lommen på alle sine dekken hvis man skulle ønske det.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke bare TJT som kan være heit og bjeffepå ferskspor, det kan egentlig være et problem med alle de små jagende hundene, Bassett, Beagle, Drever, Dachs.....

Det er mye trening som skal til, og ta ting litt i rekkefølge. Hvis det første en gjør er åå slippe på et viltrikt terreng med mye moro, kan det bli verre å roe ned tempoet etterhvert.

 

Det som er viktig med ettersøket er å ikke droppe treninga med en gang en er godkjent. Dersom du får mange reelle ettersøk er det ok, hvis ikke bør en fortsette treninga hvert år. Fin våraktivitet når det er båndtvang allikevel !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tyskeren min har ikke fått med seg at han skal være kortdriver. I dag ble jeg sittende og fyre bål der jeg slapp han, og bestemte meg for at jeg skulle sitte til han kom tilbake, og ikke hente han, som jeg ikke har klart å la være før.

 

Da han endelig kom tilbake, hadde han jakta sammenhengende i 4,5 timer, fordelt på 4-5 loser. Han hadde løpt 29 km i en gjennomsnittshastighet på 8,4 km i timen :forvirra:

 

Jaja... Han lagde i alle fall mye leven i skauen, og fikk frem mange rådyr på postene, selv om ingen ble felt.

 

Men noen champion i drev for tysk jaktterrier blir han aldri. Da må han evt. stille som drever eller beagle :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Begynner å lure på om Tyskern min har en softwarefeil. Dette merkes ved at den har en max lostid på ca 60 minutter. Dette inkluderer forarbeid (1) hvor den ikke har kontakt med meg, los (2) og retur på bakspor (3). Hvis summen av 1, 2 og 3 blir mer enn 60 minutter så kommer bikkja ikke helt tilbake på baksporet. Hvis summen av 1 og 2 blir mer enn 45 minutter så setter den seg rett ned når den får tap og prøver ikke en gang å gå bakspor.

 

I helga ventet jeg i 2,5 timer på bikkja som satt på samme plassen (1+2 var ca 45min). Da det begynte å bli mørkt gikk jeg lik at jeg sto på sporet 300m fra bikkja. Plystret høyt 1 gang og så straks at markøren på GPSen begynte å følge sporet tilbake til meg.

 

Så langt i år har vel 3 av omlag 12 loser resultert i venting. Lengste ventetiden var på over 6 timer før jeg plystret inn bikkja.

 

Sinnsykt frustrerende!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bikkja fungerer kanskje ikke helt som planlagt under rådyrjakta, men som vannapportør imponerer han. Fikk skutt 3 stokkender i dag. Alle ble liggende forholdsvis vanskelig tilgjengelig ute på vannet, mellom isflakene. Bikkja svømte ut og henta dem, en etter en. Måtte bare varmes opp inne i jakka til far før han orka å svømme ut til den siste :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er fotarbeidet til en tysker? Synes det virker til at de fleste kortdrivere går mest på helt nye spor og overvær. Noen som har brukt både tysker og drever og kan fortelle litt om forskjellen?

 

Onarh, har selv en foxterrier på rett over året som jeg skjøt de første minkene for når den var 5-6 måneder, men vil tro de fleste vil anbefale deg å vente litt lengre, venter med rev til den er ca 2 år gammel...

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke snakke for alle men min Tysker er helt elendig på forarbeid sammenlignet med en Drever. Dette er forøvrig greit til tider men det hadde ikke skadet om den var noe bedre.

 

For tre dager siden satt jeg på post i 4 timer å ventet på en Drever som jobbet med et gammelt spor før den fikk los. Imponerende arbeid med herregud så kjedelig!

 

For 2 dager siden satt jeg på et sted det ofte er lurt å sitte. Tyskern satt rett ved siden av meg og tok kun små turer på 30 - 50m for å se seg litt rundt. Etter en stund begynte vi å gå og kom på relativt ferske spor etter 100m. Bikkja brukte ca 20min uten å finne ut av sporet så jeg forflyttet meg ca 60-70m rundt et tett plantefelt og fant igjen sporet. Stod å ventet til tyskeren kom og på under ett minutt var det los. Uttaket var mindre enn 100m fra der jeg først hadde satt meg.

 

I dag begynte Tyskeren losen i det jeg åpnet bildøra, overvær..

 

 

Etter at jeg skaffet meg Tysker har vi skutt fler dyr for denne enn for Dreveren men syntes ikke den fungerer optimalt. Dårlig fotarbeide er den ene tingen jeg er misfornøyd med, den andre er lostider på opp mot timen og manglende interesse for å returnere etter endt los.

Link to comment
Share on other sites

Ein tyskar er best egna til områder der viltbestanden er så mokolunde tett og drever besgle osv er nok bedre der det er mindre med vilt. Der eg jaktar så er dssverre ikkje verken beagle eller drever brukande da dei ikkje kjem seg fram men tyskaren følger hjorten meget bra.

Eg har eit terreng som er bedre med tange på bonitet og derfor gått til anskaffelse av strih,dachs.den har blitt jobba litt med og 17 mnd gammal jaga ho rådyr for fyrste gang og det var da på prøve ,blåste ho av i full los på 650 m.53 p d-cert.

Konklusjon er enkel. Tysk jaktterrier i små terreng med tett viltbestand og ikkje minst vist du har eit bratt og ulent terreng.

Drever,beagle osv i større områder med nindre vilt og bedre bonitet.

Ein anna fordel med tyskaren er alsidigheita.nett som skiftenøkkelen. Brukandes til det meste[/color god jul.]

Link to comment
Share on other sites

Er som jegerjan sier, tysker´n er best egnet i små terreng med middels til høy viltbestand. Jeg pleier å drive igjennom terrenget "manuelt" og bruker tysker´n kun som sidekick. Er en fordel å ha godt med folk på post da hundefører ofte er avslørt før uttak (har kun hatt 2 skuddsjanser som hundefører med tysker i år). Veldig effektivt der hvor jeg jakter da man ikke trenger å bruke tid på dyr som går ut av terrenget men heller kan starte på nytt med nye dyr og nye sjanser. En annen fordel er at man kan flytte postene underveis ettersom man selv styrer hvilke områder man forsøker å ta ut dyr fra.

 

I områder med lite dyr ville jeg valgt noe annet. Ville også muligens valgt noe annet om jeg hovedsaklig jaktet alene eller med kun en mann på post. Litt usikker på siste uttalelse da dette er en tanke som dukket opp for noen få dager siden så den har ikke fått modnet helt ennå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal skaffe meg tysker no til sommaren, etter fulført fyrstegangsteneste. Er det nokon som veit om gode kull i slutten av juni-juli?

Planen er å bruke den hovudsaklig til drev av hjort eventuelt som bandhund, og til rev. Blir nok enkeltet turer på andre ting som rådyr og elg med tida.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jeg vurderer sterkt og anskaffe meg en Tysk Terrier, jeg har hatt hund nesten sammenhengende siden 1982. Først en Airedale Terrier, og så to Schæferhunder, den siste var "den perfekte hund", og ble 13 år. Nå har jeg vært snart et år uten hund og jeg kjenner et stort savn med og ha en hund igjen.

 

Jeg har lest og sett på flere raser, Dachs, Drever og Beagle. Alle har de sine fordeler og ulemper, men det kommer selvsagt an på gener/avl, trening og hvilken bruk man vil benytte de til, og så er det og veldig individuelt hvordan vi mennesker, hundeeiere oppfatter en hund, sin hund, og andre sine hunder! :-)

 

Jeg tenker først og fremst benytte en Tysk Jaktterrier til hjortejakt, rådyr, rev og mink...helst prioritert i den rekkefølgen. Som oss mennesker, er det sjelden at vi både kan være lege, sveiser, snekker, sjøkaptein og siviløkonom, slik er det og med en hund, jeg er helt sikker på flerfunksjonene til en god Tysk Jaktterrier, men som for hund, som for menneske er det vanskelig og være spesialst til alt, tenker jeg.

 

Min store skrekk, er og slippe hunden i naturen uten og ha kontroll på den, selvsagt kommer slikt med trening og tid, og motsatt, men problematikk med små vald på Vestlandet med mye sau i nærheten skremmer meg bare ved tanken...

 

Jeg er veldig godt kjent med hunder og har veldig mye god erfaring, men jeg har tilnærmet lik null erfaring med en jakthund!

Viktige spm for meg før evt anskaffelse av en Tysk Jaktterrier blir mange, deriblant:

 

1: Fra hunden er valp og kommet i hus, hva er "normal" treningstid for og få den "jaktklar?

Tiden er selvsagt forskjellig fra hund til hund, og hvilken type og kvalitet treningen består av.

 

2: Hvordan er hunden vanligvis mottagelig for dressur, ta kommandoer, og være lydig? Vil den være normalt sett lærevillig? Er Tysk Jaktterier kjent for og være lydige hunder overfor eier? Vil den gi resten av familien den samme respekt som den har til den som har trent den og hatt mest med den og gjøre? Hvordan går den i sammen med andre hunder i hjemmet? Og andre hunder den treffer ute?

 

 

3: Hvordan er den i skogen? Er det hyl og bjeff i ett sett? Kan man gå i bånd med den og den er rolig? Eller vil den automatisk jage og jakte i skog og mark? Hva med og slippe den løs utenom jakttid? Vil den da ta ut, eller er det mulig og gå med dem i naturen uten bånd?

Hva med når man er på jakt, slipper den i terreng med hjort, vil den ta ta ut noen hundre meter? Og fortsette hvis godt spor? Bruker den en kombinasjon av lukt og syn for og spore?

Om sporet er dårlig og den bryter av, vil den stort sett komme tilbake, eller skjer det ofte at den fortsetter og jakte på alt annet? Hvor lang tid opplever dere at den blir borte før den returnerer, jeg tenker snitt av makstid borte, før den er på plass igjen.

Hvordan er innkalling, enkelt eller vanskelig?

 

Sikkert for noen av dere mange rare spørsmål, men ikke for meg som ikke er vant med jakthund! :-) Håper på flere gode svar! :-)

Link to comment
Share on other sites

En tysk jaktterrier vil ha sterk jaktlyst og vil jakte for seg selv om du har den løs, disse hundene har derimot en sterkere tilhørighet til eier enn feks drever osv.. men, du kan ikke regne med å ha denne hunden som om du hadde en schäfer som tuslet rundt beina dine.

 

Du må være klar over at TJT vil kreve mye stimuli for at den skal ha en trivlig hverdag det er mye motor i en slik hund, det er derfor jeg ikke har denne rasen, fordi jobb etc krever noen dager som de ikke får noe tur etc..

 

En tysker skal ha mye fart, den har lav losterskel og mye lyd. Du må påregne at sau og TJT er en særdeles dårlig kombinasjon...men, det gjelder de fleste raser ...selv om det er individuell forskjeller her også, min Drever er sauerein og med den interesse for hare er han vel snart rådyrrein også...

 

Hvis jeg skulle gi deg et godt tips, det er ikke ofte jeg anbefaler en spesifik rase, men for meg så tror jeg du er best tjent med en Petit Basset grifon, Den jager vel ikke stort på mink og rev kanskje, men hjort og rådyr, samt hare kan gi mange fine dager

Link to comment
Share on other sites

Takk for godt og utfyllende svar! :-)

 

Det er nettopp det som er essensen i det og ha en hund, den krever sitt, og det den krever må den få, får den ikke det den skal ha av trening, sosial omgang, tur, stell og omsorg, mener jeg at det beste er og la være og skaffe seg en hund! Derfor ønsker jeg så godt som det lar seg gjøre og vite hva jeg evt går til, skal i nærmeste fremtid se på TJT, i terrenget, én hund er ikke lik alle, men jeg vil iallefall få en liten pekepinn på hva det går i.

 

Med min siste Schæferhund var jeg utrolig heldig og bortskjemt, var ingen behov for bekymring av noen slag og tenke på! Derfor er det endel andre ting og tenke på og mange andre hensyn som skal tas ved evt valget av en TJT, så jeg vil bruke litt tid og se nærmere på rasen og danne meg opp et bilde, om det er noe jeg har tid og lyst til. Det blir aldri feil og tenke slik. Kanskje jeg ender opp med en ny Schæferhund, til bruk som ettersøkshund...det meste med tanken bak det og skaffe seg en jakthund blir jo da borte, men kanskje jeg ikke er typen til en slik hund. Det er et stort valg, ønsker ikke og kjøpe meg en TJT, og hvis ting ikke er greitt og ikke fungerer, så må jeg selge den, jeg kommer aldri til og kjøpe meg en hund for så litt etterpå og selge den, det skjer ikke. Valget er stort og viktig, fordi det er et familiemedlem som med sine behov krever sitt, og vil gjøre det i veldig mange år.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Eg har en tysk jaktterrier tispe på litt over 5 år nå. Eg anser den som 99% sauerein, da den ikke interiserer seg for sau i det hele tatt, kan gå løs rett forbi de, uten å se på de.

 

Men her som eg jakter, liker ikke bøndene hund uansett, er ikke hjelp i å forklare de at hunden er saue rein. Så for å ikke komme i konflikt med bøndene, slipper eg ikke hunden før de meste av sauene er kommet inn igjen.

 

Liker heller ikke å jage for mye med hund, ser da at hjorten kan trekke bort en liten stund for så å komme igjen. Men en gang i blant er morro.

Link to comment
Share on other sites

Takker for godt innlegg!

 

Har du gjort noe spesielt ifm hunden at den ikke er så interessert i sau? Hva tenker du at er beste måte/metode for og prøve og få til en saue ren hund? Trene med den som valp med sauer, og la den være med sau mye? Og gjerne flere forskjellige sauebestninger?

 

Er du godt fornøyd med hvordan hunden loser på hjort? Bruker du den primært til hjort, men og noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...