Jump to content

Tysk jaktterrier


tjt

Recommended Posts

I dag debuterte min 5 måneder gamle valp som apportør. Vi tok oss en liten kveldstur ned til et tjern i nabolaget. På grunn av mye nedbør det siste døgnet, var det gått over sine bredder, og det lå vann utover jordene rundt tjernet. Perfekt! Det første valpen gjorde da vi kom til tjernet var å bite ihjel en liten vånd. Mens han var opptatt med obligatorisk likskjending snek jeg meg frem til en kant med vegetasjon, og titta over kanten ut på det oversvømte jordet bak. Jaggu lå det ikke 6 stokkender på vannet en 25 meter fra meg! Fuglene letta i det jeg løfta hagla, men for andriken bakerst i flokken ble det i det seineste laget, og den ble nådd igjen av en ladning Federal Speed Shock 12/89 nr 3, som "by the way" er en fortreffelig patron på stokkand. Valpen hadde ikke helt fått med seg hva som skjedde, og han kunne heller ikke se fuglen som lå ute på det oversvømte jordet fra den posisjonen vi hadde. Måtte gå et lengre stykke for å krysse en bekk, for og komme bort til der fuglen lå. Da vi endelig kom til bredden ved der anda lå, fikk valpen fort været av fuglen. Bikkja, som ellers går omveier over søledammer for å holde seg tørr på beina, kasta seg på vannet og svømte de 20 metrene ut til anda, for så å dra den med seg tilbake som om han ikke hadde gjort noe annet. Stor stas for både eier og hund!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Slapp tyskeren for første gang på hjort i dag. I begynnelsen søkte bikkja mer eller mindre rundt beina mine. Utvidet så gradvis til 150 - 200m. Returnerte hele veien for å sjekke at jeg var der før den stakk ut igjen. Etterhvert satte den kurs og gikk på kryss og tvers igjennom terrenget helt til den var over 1km borte. Der satte den i gang med å løpe frem og tilbake i samme sporet. Da det fortsatt var mye sau i området og jeg ikke visste hva den jaget beveget jeg mot der hvor bikkja var. Bikkja fortsatte i samme området helt til jeg kom frem. Da løp den rundt og småbjeffet på et spor som den ikke klarte å utrede. Da det i dette området var mye sau tok jeg bikkja i bånd noe den ikke hadde noe i mot. Ikke ideelt med tanke på at bikkja må lære å finne tilbake på egenhånd men bedre enn at den i frustrasjonen skulle begynne å jage sau.

 

Har hørt at tyskerne ofte holder seg rundt beina til eieren men dette gjelder tydeligvis ikke alle. Faktisk så skulle jeg ønske den holdt seg litt tettere før uttak da vi allerede har en drever som mer enn gjerne tar ut på lange turer på egenhånd..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tyskern min gikk for fullt 6mnd gammel i kunsthi. Borderne har vært rundt 7 mnd første gang og det har fungert helt topp.

Men forskjell på linjer og selvsagt individene.

Men hadde blitt bekjymra om en tysker ikke fyra for fullt når den er året

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I kveld fikk valpen prøve seg på andejakt igjen. Resultatet ble 2 apporter i vann (den ene riktignok manipulert ved at anda ble hivi ut i vannet før jeg kom med bikkja), og oppsporing av ei skadeskutt and i noe høyt gress.

 

Utrolig moro å ha stort utbytte av en valp på 6 måneder!

Link to comment
Share on other sites

Morro når de starter tidlig ja,men mye bruk i ung alder og dårlig grunndressur kan være en dårlig kombinasjon (påstår ikke at Mikkel har det)

Noen få drev/apporter i ung alder og så tilbake til dressur og evt apporttrening skader absolutt ikke.

Da får man ikke en hund som styrer fører,men en hund som jobber for fører når den er 3 år :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hallo.

Har en tysker på ca 6 mnd som jeg har begynt å trene litt i skogen,men er fersk på rasen så er litt nyskjerrig hvordan dere andre trener disse.

Når det gjelder søk er det gubbe på stubbe som teller eller er det greit og gå sakte til hunden finner slag sette seg ned og la den jobbe ut eller er det mye genetisk som teller her?

Hittil har jeg både sitti på stubbe og gått sakte,søket er opp mot 40 m men er det lukt forsvinner den.

Råd og erfaringer motas med stor takk .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vil bare advare alle som går med tanker om å handle tysk Jaktterrier fra kennel klitgaard. Har nå fått melding om at de ikke kommer til å registrere valper i fremtiden så alle hunder som kjøpes derifra må da regnes som blandingshunder.

Er du ute etter en Jaktterrier så kjøp fra en seriøs oppdretter slik at du ihvertfall får papirer på hunden din.

Link to comment
Share on other sites

Jaja,først kutter de avlsprøver og så registrering!

Bekrefter vel bare min misstanke om den kennelen!

Hvem f.... er så tjukk i hue å kjøper en uregistrert valp derfra?

 

(Litt off topic,men etter å ha sett en ferdig trent hund derfra til 25 000 så hadde jeg ikke kjøpt en registrert en heller derfra :lol: )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hallo.Prøver igjen :oops:

Har en tysker på ca 7 mnd som jeg har begynt å trene litt i skogen,men er fersk på rasen så er litt nyskjerrig hvordan dere andre trener disse.

Når det gjelder søk er det gubbe på stubbe som teller eller er det greit og gå sakte til hunden finner slag sette seg ned og la den jobbe ut ?

Hittil har jeg både sitti på stubbe og gått sakte,søket er opp mot 40 m men er det lukt forsvinner den.

Hadde håpet den hadde dratt litt lengre ut for seg selv men kommer vel.

Hvordan pleier de og vere i den alderen?

 

Råd og erfaringer motas med stor takk .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hihi - Trille er en herlig bikkje (sjølv om jeg er sikker på at naboene må ha ringt KRIPOS for det hørtes ut som mord der oppe i skogen ;) )

 

He he jeg fikk se videoen av J E.

Har ikkje hatt Trille så lenge, så eg håpe at eg klare og få henne te og roe seg litt etter ett fall.

Link to comment
Share on other sites

Da tyskeren min fikk rive litt i sin første hjort tidligere i år holdt den et leven uten like! Kunne bare glemme å roe den ned. Dette levenet har avtatt gradvis utover høsten. Tidligere i dag stiftet bikkja nærkontakt med sitt niende dyr uten at den lagde en lyd. Etter å ha revet opp strupen og spist litt tunge protesterte den ikke da den ble ført til bilen.

 

Har ikke skutt 9 dyr for bikkja men det har blitt skutt 9 dyr mens bikkja har vært med og den har fått være førstemann til dyret alle gangene. Dagens dyr ble skutt etter sporing med bikkja i bånd.

 

Edit: og der så jeg videoen. Som å se bikkja mi tidligere i høst :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke at jeg ville latt den oppføre seg slik - neste gang :wink:

 

Jeg kan ikke leve med en slik oppførsel.

 

Min var også slik - etter første hjort.

 

Ingen fikk komme i nærheten.

Heller ikke jeg.

Og den var som på filmen.

 

Det ble det gjort noe med.

 

Jeg tok meg ikke tid til å bære den mange meterene - før "skapet" var plassert.

Og vi gikk tilbake til det felte dyret - og repeterte "øvelsen" - til den satt.

 

Ved neste fall - var den noe mer forsiktig med sine "lederegenskaper" - som umiddelbart ble korrigert.

 

Og ved tredje fall - var det bare litt knurring.

 

Ved de neste fallene - hørte jeg også litt knurring, men iløpet av høsten - ble det tyst.

Uten at jeg gjorde/sa noe.

Hun hadde oppfattet at hun ikke eide dyret.

 

Og det skulle bare èn hjort til - med stram korrigering - før hun forstod at medlemmer på jaktlaget - hadde eierskapet.

 

 

At TJT - er kjent for å bite seg fast i traktordekket - og henge på til det er tomt for diesel - er jo en "kjekk" historie.

Men overhodet ikke ønskelig.

 

Dachsen - har fått ryktet på seg - at de kommer når det passer de.

 

Det går det også an å gjøre noe med :wink: (jeg har hatt fire - og de er ikke "tregere" intellektuelt enn andre hunderaser)

Link to comment
Share on other sites

Spora blodferske gaupespor med valpen (8mnd) rundt en time i går kveld. Var en ivrig tysker som dro meg rundt i dypsnøen gitt! :D

 

Sliter med å få bikkja til å holde kjeft når han går spor i bånd. Må liksom klynke og småbjeffe uansett. Blir aldri godkjent ettersøkshund hvis han skal fortsette med dette spetakkelet. Irettesettelser, knurring, filleristing og forsøk på å roe ned gir ingen resultater. Er det noen som har noen tips til hvordan han kan forstå sammenhengen med å gå spor i bånd, og det å holde kjeft? Dachsen jeg hadde før lærte dette ganske fort, men så var det litt lettere å få kontakt med han i en jaktsituasjon. Er liksom ingen hjemme i øya på tyskeren når han er i jaktmodus :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

me testar og våre avlsdyr for pll,noko som ikkje så mange gjør.

Mener du på alvor at det finnes folk som avler på tyskere nå etter at DNA testen kom?

Den testen trenger man jo ikke å ta om foreldrene ikke er bærere forøvrig

Men kjenner jo til hunder her i Norge hvor sjansen er stor for at de er bærere og de burde jo sjekkes og da helst med blodprøven

moderklubben i Tyskland forlanger!

Link to comment
Share on other sites

NKK krever vel ikke at rasen testets for LL i det hele tatt?

De fleste tyskerne som jeg kjenner til som er importert etter at genet ble funnet har foreldre som er testet for LL.

Uansett så synes jeg at det er en selvfølge at man er sikker på at hundene man bruker er frie!

Noe annet vil være useriøs avl. Det er så mye bra tyskere nå at bærere av LL ikke har noe i avl og gjøre :)

Link to comment
Share on other sites

Eg vil ikkje ha nokon siskusjon med

EJ, men eg blir veldig overaska viss han kjenner meir enn 2 (to) personar som har tatt inn hund fra utlandet inklusivt sverige som har godkjent test PLL. Dvs fritesta foreldre eller fritesta sjølve hunden.

Det er ikkje problem å bruke hund i avlen som er bærar så lenge den andre avlspartneren er fri,da kan IKKJE avkomma utvikle sjukdommen og det er 75 % sjanse for att avkomma er frie for pll.

Som EJ skriv så krev ikkje nkk at me testar hundane for pll med det er ein selfølge for oss som er seriøse oppdrettarar og teste hundane våre.

Link to comment
Share on other sites

men eg blir veldig overaska viss han kjenner meir enn 2 (to) personar som har tatt inn hund fra utlandet inklusivt sverige som har godkjent test PLL.

Da får du bli overasket da ;)

Hilste faktisk på en av de forrige helg!

Utrolig flott hannhund på 9mnd med beinstamme og skalle som gjorde at jeg fikk tårer i øynene :) Og som er etter 2 meget høyt premierte foreldre som benyttes både på hi og mye på villsvin!

Virker veldig lovende med det han viser alt nå :)

Link to comment
Share on other sites

Det var 1.( viss det da ikkje er den til kompisen din,da er ikkje den testa og heller ikkje mora,eg har halvbroren til mora). er mange år sidan pll testinga starta. I henhold til nkk sin database så er det kun eit fåtal kull i norge og minmalt med importa som er registret testa.la oss legga denne diskusjon dau og du får kos seg med borderen din,dei har vel ikkje nokon form for problem eller halseplager.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk endel tyskere på svenske papirer her i Norge ;) Mange omregistreres ikke da de er kjøpt inn som jakthunder!

Med svenske papirer kan eierne starte de på prøver i Sverige,men ikke stilles på noe i Norge! Noe endel gjør eller kommer til å gjøre!

Jada, koser meg alltid med en bra hund jeg veit du ;)

Og det blir nok en tysker igjen! Og kansje før noen aner ;)

 

Edit.

Hannen jeg var og kikka på er på ingen måte i slekt med de du sitter med gitt!

Link to comment
Share on other sites

Har skummet gjennom tråden her,og har fått bekreftet det meste jeg visste om Tysker`n fra før.

 

Jeg har vært på et par jakt turer i utlandet. Jaktet mye forskjellig i Sør-Afrika med Jack Russel.

Sika hjort i Irland for noen uker siden,med en renraset tysk rase jeg ikke vet rasen på. (Ikke terrier)

Alt var smygjakt,med hunden 1-2-3meter rundt bena.Uten bånd selvsagt.

Er det noen som bruker tysker på denne måten?

Er det uvanlig med såpass dressur at du kan gå med løs hund og jakte når eier`n bestemmer at det er jakt?

Har en Breton fra før,og er ikke intressert i å ha bestekompisen min i 2m snøre hvis det ikke er spesielle behov.

Den Jack`n i Afrika var ihvertfall det heftigste jeg har vært borti, når det gjelder å gjøre det den skal/får beskjed om.

Hadde fristet med en Tysker med sånne egenskaper,da jeg tror den er mye råere i alt den gjør.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...