Jump to content

Tysk jaktterrier


tjt

Recommended Posts

ettersom mange bruker de i hi.

er jo ikke så rart siden det er en hi-hund.

Kansje Jackrussel bør lese rasestandarden på tysk jaktterrier!

Rasen er avlet frem som en flerbruksjakthund! Tyskerne avler ikke hunder som bare kan en ting!

De avlet en hund som skulle være skarp i hi (da de mente at de engelske hihundene var blitt for blitt for veike),drive alt vilt med los oppå bakken og ha vannglede slik at den kunne brukes som apportør.

Den skulle også kunne spore.

Alle disse egenskapene må hunden inneha for å være godkjente for avl i Tysk jaktterrier klubb.(som igjen er tilknyttet den internasjonale Tyske jaktterrier federasjonen)

Anlagsprovet består av en hidel (enklere hiprøve enn her i Norge) en drevdel som enten skal foregå på fellthare (anlagsprov felt) eller en prøve i skogen der hunden kan jage elg,rådyr eller rev (anlagsprov skog) Egen vannprøve gjennomføres gjennomføres som regel sammen med hiprøven.

Da denne prøven ble innført i 1932 og gjennomføres i nesten alle land den dag i dag så mener jeg at Jackrussel virkelig er ute på gjyngende grunn da han beskylder folk for å ødlegge en rase ved f.eks å bruke den som divende hund.

Noen ganger kan det kansje være lurt å sette seg inn i en sak før man plumper ut med komentarer som er helt på jordet :lol:

Link to comment
Share on other sites

tror du ikke jeg vet alt det? :roll:

men ved og avle på for store hunder, som er større end rasestandarden for og bruke de på villsvin og drivjakt liker jeg ikke. Særlig sien det ofte blir avla på hunder lenge på disse genene som overhode ikke er innenfor bruksområdet hijakt og rasestandard. Og når det er som flere avler på hunder gang på gang som er for store og/eller er ALT for domme til og passe seg under bakken, slik at de blir kjempeskadd. så fører dette til at TJT desværre blir en udugelig hund etterhvært.. dette medfører denne dårlig avelen ;) vent og se ;)

Link to comment
Share on other sites

tror du ikke jeg vet alt det? :roll:

men ved og avle på for store hunder, som er større end rasestandarden for og bruke de på villsvin og drivjakt liker jeg ikke. Særlig sien det ofte blir avla på hunder lenge på disse genene som overhode ikke er innenfor bruksområdet hijakt og rasestandard. Og når det er som flere avler på hunder gang på gang som er for store og/eller er ALT for domme til og passe seg under bakken, slik at de blir kjempeskadd. så fører dette til at TJT desværre blir en udugelig hund etterhvært.. dette medfører denne dårlig avelen ;) vent og se ;)

Nei,du veit åpenbart ikke alt det nei!!

Tysk jaktterrier som avles etter amlagsproven er IKKE foe store til hijakt!

En tysk skal aldri være høyere enn 39cm og ikke ha ett brystomfang mindre/større enn 9-11 cm enn skulderhøyden!

At noen avler større får være opp til dem,men skal jeg trekke frem en rase som det avles altfior store individer i så må det være glatthårsfoxen!

Kansje lurt å kjempe for egen rase i stedenfor å komme med pisspreik som man ikke har noen bakgrunn i å utale seg om?

 

Tyskern har alltid vært den skarpeste terriern og det er slik mange vil ha en hihund

Hvordan kan du med den minimale erfaringa med hihund være så bastant i dine utalelser?

Link to comment
Share on other sites

Nå er du nå veldig bastant i dine uttalelser du også da EJ :roll:

Blant jaktlinjene til fox terrier, så avles de ikke på for store individer. Utstillingslinjene er noe helt annet, det er bare tragisk!

Vi skal se om det er mulig å få gjort noe med det over tid....

 

Ellers enig med deg, tjt er ikke avlet frem for å være noe ren hihund og det er vel få som skaffer seg tjt kun til hijakt.

Men det er nå en uting at man avler seg bort fra den opprinnelige rasestandarden uansett hvilken rase det er snakk om.

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende anlegsprøve så må me reise til Sverige og det er ikkje like enkelt når prøvene går midt i jakta her heime,mine terriers jagar klovvilt i Max 1 time,med unntak av seige bukker som berre ruslar rundt.

Det skote over 30 hjortar for mine hunde i haust og 1 elg.

Eg har lånt vekk ein Hanne til eit jaktlag som har skote 15 hjortar for han i haust.

Eivind Lurås har lånt ein Hanne i 2 veker der han jaga hjort,elg og rådyr og det blei skote 1 hjort for han. Dei prøvde han og på hijakt men dei fann grevling som jerry jobba på,jerry var ute av hiet med jevne mellomrom for å finne nye gangar.

Etter ca 30 min blei han kalla inn og noko motvillig kopla.Det er ein kvelp i det huset no etter jerry. våre terriera bryter spontant både på rev og grevling og eg har pr dd ikkje hatt skade på dei ,me har no 63 rev store og små siste 3 år og småviltbestanden har tatt seg veldig opp og ikkje minst saueneringa er veldig positive som igjen ordnar oss mykje god hjortejakt.

Skal ikkje sjå vekk for at ein eller fleire av mine hundar blir med på den store revejakta i odal i januar.

Det ligg litt bilder på http://www.jakt.nl" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

E.J :lol::lol::lol::lol::lol: jeg må bare le :lol:

jeg har ganske gode kunskaper om de fleste terrier rasene, og vet at det er vanvitig mye RÆVA avl i alle rasene, også i tjt..

kjempe for min egen rase, og ikke har bakrund for og utale meg om tjt? du skriver jo bare pisspreik, og er ikke seriøs i deheletatt :P

hvordan i helvete vet du hordan kunskaper og erfaringer jeg har ? :P

på tjt er det faktisk ganske nøyaktige og bestemte regler. derfor børe det jo være lett og holde rasestandarden god ;)

en hannhund skal være 9-10 kilo og det står i rasestandarden at det er en diskvalifiserende feil om hunden er for liten eller stor ;) derfor har man ikke så mye og gå på på tjt. ganske mange bestemte regler..

 

btw.. min egen rase? jeg har ingen egen rase :P

har en foxterrier, og var ikke langt unna og kjøpe tjt valp fra jegerjan før jeg fikk loco..

har ikke sett noen andre valper jeg vile hatt i norge (enda). jeg er litt kresen ;)

 

gratiss med en velykket høst jegerjan! :mrgreen:

åssn går'e med doffen ? er han i ditt eie fortsatt?

Link to comment
Share on other sites

Nei,nei og atter nei!!!

En tysk skal være mellom 33 og 40 cm høy. Har gått elev for ganske mange tyskerhanner som har liggi på 35-37cm så de er da ikke for store til hijakt. De har som regel veid under 8,5kg. De er ikke utenfor rasestandarden. Hadde du hatt peiling på tysker så hadde du helt klart visst dette!! Og ikke sammenlign vekt på fox og tysker nå så er du snill! Tyskern veier 1 kg mer enn en fox bare i beinsamme og tyngden på skallen!

 

Jøsses,tenkte du på tysk. Det er vel ikke det vi hørte du breka om de gangene jeg møtte og hørte deg fable ihvertfall!

Har møtt deg flere ganger,hørt historiene dine og derfor jeg ikke har noe tro på at du har den erfaringa om tysk jaktterrier som du legger ut om her. ;)

Link to comment
Share on other sites

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=721" target="_blank

ifølge den rasestandarden jeg prater om fra NKK så står det ganske enkelt 9-10 kg på hanhunder.

de fleste er jo sikkert ening i at dårlig avel er nå dritt, men ikke du E.J ? :P

 

at jeg har jakte 3489 ganger så mye med foxterrier end med tjt stemmer..

og at jeg har et klart bilde i hode på hvordan hunder jeg mener er den opptimale hihund er jo helt anen sak. men jeg har troa på at de fleste hunder med forsjelige kvalifikasjoner kan bli gode med RETT trening, som blir forsjelig fra hund til hund..

jo jeg var tengt og kjøpe valp fra jegerjan som jeg skulle ha sammen med min jackrussel.. (den tid jeg jakta mye rådyr)

 

aner ikke hvem du er, men spiller vell ingen rolle.

måten du skriver på E.J, viser bare at du missliker meg og ikke noe fornuftig ang rasen og avelen på TJT.. så tenker vi legger diskusjonen med deg død. ;)

Link to comment
Share on other sites

ettersom mange bruker de i hi.

er jo ikke så rart siden det er en hi-hund. :!: det jeg ikke forstår er hvorfor dere skal ha hi-hund når dere ikke skal jakte hijakt?.. fins da bedre drivende hunder en terriere. :roll:

det som holder på og sje nå er at feil type avl og bruk, kommer til og ødelegge denne rasen HELT..

-Raymond-

Hei.

Nei, jeg har ikke sagt at det er rart mange bruker de i hi.

Poenget med den setningen var at jeg ville svare på "kimjorgen's" spørsmål om hva han burde gjøre hvis han ville ha en tjt som han primært ville bruke på drivjakt.

 

Du har rett i at tjt er hihund. (Eller mer eksakt. Det er en veldig populær hund å bruke i hi, i likhet med mange andre jaktformer)

Men slik du fremstiller kommentaren din så forstår jeg det som at du mener tjt er KUN hihund. Og da tar du jo fullstendig feil.

De som primært ønsker tjt som hihund velger som oftenst de mindre valpene.

Mens de som primært ønsker å bruke bikkja til drivjakt velger de litt større i kullet.

Hva er problemet med det?

 

Du kan jo like mye snu på det du sier. Hvorfor skal man ha en drivende hund hvis man kun skal bruke den i hi?

 

Allsidig jakthund er vel en dekkende beskrivelse av rasen. Er du ikke enig?

 

Ang. bedre drivende hunder så får du komme med eksempler, så kan jeg svare deg hvorfor jeg valgte tjt :)

Link to comment
Share on other sites

Noen her som jakter mye rådyr med tjt? Fungerer det bra?

 

SKAL ha meg hund på nyåret. Og siden jeg jakter rev, rådyr, hjort, elg, så har jeg mer eller mindre bestemt meg for tjt.

Hei.

 

Ja jeg har jakta en del på rådyr med min tjt. Han har vel 60-70 rådyrlos nå på 1.5 år. Det fungerer veldig bra synes jeg. Jeg kan lett se på han hvor lenge siden dyret var i området. Han har veldig god kontakt med meg når vi går gjennom terreng.

Han har enda litt korte los, men det er greit hvis jeg går alene uten plasserte skyttere.

Eneste "problemet" er at han har et lite søkefelt hvis jeg stopper opp og vil ha han til å søke spesifikke områder. Men det kommer seg etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Hei kimjorgen

Ja en Tysker kan være en utmerket og meget effektiv rådyrhund ,spes. hvis man jakter i mindre områder med en brukbar rådyrstamme.

 

Men jeg har noen kommentarer til innlegget over,ikke for å komentere denne hunden spes,men noe av det som blir nevnt som posetivt i det innlegget er etter min erfaring nettopp svakhetene til en del tyskere som drivende hund til bla. rådyr.

Dårlig søk og korte drevtider,etter min oppfatning trengs det et bra søk og litt lengde på losen for å kunne jakte noe særlig effektivt i et normalt norskt rådyrområde og spes. hvis man skal jakte alene.

Og selvfølgelig skal hunden følge beitespor som er en del timer gammle og ta ut rådyrene.

Når man snakker om søk så er det mange som blander sammen søk og det å følge et eldre spor et stykke for så å returnere eller ta ut dyrene.

Med søk menes det arbeidet hunden gjør før den kommer i kontakt med spor/vitring av dyret,og det er her alt for mange jakthunder uansett rase er for dårlige,de arbeider for tett på fører som ofte fører til at dyrene er mer eller mindre obs på fører og gir fører mye mindre sjanse til å felle dyret selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i en stund vært i kontakt med en nabo, som skal til Tyjas i Skåne for å pare tispa si rundt nyttår.

Står som nr.3 på lista i kullet. En av de vil ha tispe, og en hannhund. Så håper det blir igjen en korthåret hannhund til meg :)

 

Vi brukte hans hunder på elgjakt i høst, fungerte bra, desverre ingen fall de dagene.

Ellers har han felt hjort for de hvert år, og rådyr.

 

Jeg ønsker i hovedsak en hund som jeg kan bruke på rev, rådyr, elg, hjort. Og håper en tysker kan hjelpe meg med dette, hvis ikke må det bli en annen rase.

Link to comment
Share on other sites

Til denne kombinasjone av vilt bør du kunne bli fornøyd med en Tyskers egenskaper.

Et tips er hvis du skal bruke den til hijakt på rev også, er å få på plass drevdelen på kløvvilt først.

Dette for å få på plass et bra søk,målbruk på drevløpen og drevtider.

Min erfaring er at man bruker de til hi jakt før dette er på plass er det ofte vanskligere å få til en bra drevhund.

Dette pga. en hi hund jobber nære fører og i direkte kontakt med viltet.

 

Lykke til med evt. tyskervalp.

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut. Har ingen tvil om at det er gode jakthunder. Var i starten litt i tvil om hvordan de er på hjemmebane, grunnet noe skepsis hos noen jeg har snakket med (som antageligvis ikke har hatt en tjt).

 

Ønsker i utgangspunktet ikke at hunden skal gå i hi, det har heller ikke tispa til kommende kull blitt trent noe spesielt på.

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste tyskere blir bra familiehunder med litt fornuftig oppdragelse, så det bør ikke være noe problem.

Våre har vært/er sosiale,snille og rolige familie hunder.

Det har også de aller fleste av de valpene vi har solgt også blitt,men det er selvfølgelig ikke den aller enkleste rasen å dressere og kommer man litt feil ut i starten så kan det være en tung jobb å få de på rett spor igjen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei kimjorgen

Ja en Tysker kan være en utmerket og meget effektiv rådyrhund ,spes. hvis man jakter i mindre områder med en brukbar rådyrstamme.

 

Men jeg har noen kommentarer til innlegget over,ikke for å komentere denne hunden spes,men noe av det som blir nevnt som posetivt i det innlegget er etter min erfaring nettopp svakhetene til en del tyskere som drivende hund til bla. rådyr.

Dårlig søk og korte drevtider,etter min oppfatning trengs det et bra søk og litt lengde på losen for å kunne jakte noe særlig effektivt i et normalt norskt rådyrområde og spes. hvis man skal jakte alene.

Og selvfølgelig skal hunden følge beitespor som er en del timer gammle og ta ut rådyrene.

Når man snakker om søk så er det mange som blander sammen søk og det å følge et eldre spor et stykke for så å returnere eller ta ut dyrene.

Med søk menes det arbeidet hunden gjør før den kommer i kontakt med spor/vitring av dyret,og det er her alt for mange jakthunder uansett rase er for dårlige,de arbeider for tett på fører som ofte fører til at dyrene er mer eller mindre obs på fører og gir fører mye mindre sjanse til å felle dyret selv.

Hei.

Hvilke positive ting jeg nevnte var det du tenkte på?

 

Ja jeg tenkte på samme definisjon som deg når jeg snakker om søk. Her tenker jeg på at når jeg kommer til steder jeg mener det kan ligge dyr, og jeg plasserer meg på en god plass for skudd, så skulle jeg ønske han gjorde videre/bredere søk i terrenget.

 

Følger vi litt eldre spor er han veldig flink med å holde kontakt. Han kommer da tilbake til han ser meg og at jeg kommer etter han, før han snur og følger sportet videre.

 

Som sagt skulle jeg også ønske han hadde litt lenger los, men noen ganger når vi har gått alene og dyret ikke har kommet tilbake til uttaket så er det jo greit at han ikke følger dyret fryktelig langt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i en stund vært i kontakt med en nabo, som skal til Tyjas i Skåne for å pare tispa si rundt nyttår.

Står som nr.3 på lista i kullet. En av de vil ha tispe, og en hannhund. Så håper det blir igjen en korthåret hannhund til meg :)

 

Vi brukte hans hunder på elgjakt i høst, fungerte bra, desverre ingen fall de dagene.

Ellers har han felt hjort for de hvert år, og rådyr.

 

Jeg ønsker i hovedsak en hund som jeg kan bruke på rev, rådyr, elg, hjort. Og håper en tysker kan hjelpe meg med dette, hvis ikke må det bli en annen rase.

 

Hei.

 

Hvor lenge driver den tispa hans elg og rådyr??

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Hvilke positive ting jeg nevnte var det du tenkte på?

 

Ja jeg tenkte på samme definisjon som deg når jeg snakker om søk. Her tenker jeg på at når jeg kommer til steder jeg mener det kan ligge dyr, og jeg plasserer meg på en god plass for skudd, så skulle jeg ønske han gjorde videre/bredere søk i terrenget.

 

Følger vi litt eldre spor er han veldig flink med å holde kontakt. Han kommer da tilbake til han ser meg og at jeg kommer etter han, før han snur og følger sportet videre.

 

Som sagt skulle jeg også ønske han hadde litt lenger los, men noen ganger når vi har gått alene og dyret ikke har kommet tilbake til uttaket så er det jo greit at han ikke følger dyret fryktelig langt.

 

Hei ArrowColt

Mulig jeg misforstod deg,men jeg oppfattet det som du syntes det var bra at han hadde veldig god kontakt,ikke tok eldre spor og hadde korte drevtider.

Men jeg vet jo ikke hva du legger i god kontakt og korte drevtider,så det var derfor jeg skrev at det ikke gjalt din hund. spes,men en generell betraktning av en del tyskere jeg har sett i skogen.

Jeg ønsker å få til hunder med bra søk,200-400M og litt lengre drevtider enn en "Skåne" hund,heller 30-40 min. en 5-10 min. til mitt bruk,men den skal jo ikke jage for lenge heller,er jo en kortdriver og ikke en Drever :D

Så det var absolutt ingen kritikk,morro å høra om alle som jakter et eller annet med tyskeren sin :D

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Hvilke positive ting jeg nevnte var det du tenkte på?

 

Ja jeg tenkte på samme definisjon som deg når jeg snakker om søk. Her tenker jeg på at når jeg kommer til steder jeg mener det kan ligge dyr, og jeg plasserer meg på en god plass for skudd, så skulle jeg ønske han gjorde videre/bredere søk i terrenget.

 

Følger vi litt eldre spor er han veldig flink med å holde kontakt. Han kommer da tilbake til han ser meg og at jeg kommer etter han, før han snur og følger sportet videre.

 

Som sagt skulle jeg også ønske han hadde litt lenger los, men noen ganger når vi har gått alene og dyret ikke har kommet tilbake til uttaket så er det jo greit at han ikke følger dyret fryktelig langt.

 

Hei ArrowColt

Mulig jeg misforstod deg,men jeg oppfattet det som du syntes det var bra at han hadde veldig god kontakt,ikke tok eldre spor og hadde korte drevtider.

Men jeg vet jo ikke hva du legger i god kontakt og korte drevtider,så det var derfor jeg skrev at det ikke gjalt din hund. spes,men en generell betraktning av en del tyskere jeg har sett i skogen.

Jeg ønsker å få til hunder med bra søk,200-400M og litt lengre drevtider enn en "Skåne" hund,heller 30-40 min. en 5-10 min. til mitt bruk,men den skal jo ikke jage for lenge heller,er jo en kortdriver og ikke en Drever :D

Så det var absolutt ingen kritikk,morro å høra om alle som jakter et eller annet med tyskeren sin :D

 

 

 

 

Hei igjen :)

Jeg formulerte meg nok litt dårlig. med kontakt så mente jeg at han ikke bare stakk til skogs og løp rundt alene :)

Jeg tenkte på i de tilfeller vi følger litt eldre spor, at han kommer tilbake for å se om jeg er med, deretter snur han og fortsetter sporet.

Men her har han en tendens til å slippe sporet hvis det er for gammelt.

 

Jeg har som sagt det problemet du beskriver, at han kan gå mye i nærheten av meg hvis han ikke kjenner dyr/spor i nærheten. Og det er i de tilfeller jeg også ønsker at han søker lenger vekk fra meg. Har du noen tips til hva som kan hjelpe? Jeg regner med og håper han vil utvide disse "søkene" etterhvert som han får flere sessonger, men ellers har jeg kun satt meg ned i skogen med en god bok i håp om at det vil hjelpe på med at han gå lenger vekk fra meg.

 

Losene hans ligger på alt fra 10-30 minutter. men som oftes ligger de nok på rundt 20 min. Og de skulle jeg gjerne hatt lenger ja. Spesielt når vi har en del skyttere ute på poster.

Link to comment
Share on other sites

De som primært ønsker tjt som hihund velger som oftenst de mindre valpene.

Mens de som primært ønsker å bruke bikkja til drivjakt velger de litt større i kullet.

Hva er problemet med det?

Du kan jo like mye snu på det du sier. Hvorfor skal man ha en drivende hund hvis man kun skal bruke den i hi?

Allsidig jakthund er vel en dekkende beskrivelse av rasen. Er du ikke enig?

Ang. bedre drivende hunder så får du komme med eksempler, så kan jeg svare deg hvorfor jeg valgte tjt :)

 

Slik du beskriver det med valg av størelse i kullet osv med, hva du skal bruke hunden mest til er jo helt klart ingenting galt med.. det er jo helt etisk korekt, og en selvfølge.

er jo ikke det jeg erger meg over, tvert imot!

jo klart, du kan vende og vri på det slik at dett passer en best selv :P men egentlig tror jeg vi og de fleste er ening i at og følge rasestandarder, og rette egenskaper er det som BØR avles på :)

allsindig jakthund er hva en tjt skal være! helt klart, og det er her det kommer inn det som er viktig! god avel slik at de kan brukset til alt de er ment for! slik som hijakt, da må de fan ikke være for store, og det fins jo bestemte grenser på tjt, noe som bør gjøre det fryktelig enkelt og avle på rette hundene. DVS, ikke avle på for store hunder selv om de jager hjort og rådyrt bra, og en i samme kullet er mye mindre og blir brukt som hihund. forstår du meg ? Ang bedre drivende hund så finnes det jo selfølgelig ikke noe fasit svar på dette, og klart er det mange som velger tjt for sine kvalifikasjoner, :smile: men jeg HATER det så hardt når folk herper raser med dårlig avel som og avle på SVÆRE tjt for og lage villsvinspesialiser eller hjorte/elghunder osv..

Link to comment
Share on other sites

hehe, nei det er heldigvis ikke det. Men er jo alikavell mye dårlig ute og går, møtte en i svelvik som hadde en tysker, ligna mer på en smålandsstøver end tysker.. dette var norsk/svensk oppdrett.

Men er vel kansje mye mer i sverge ja BLESER. særlig dette med reine grisejegere..

 

har nevnt det, felles for fox og tjt i svenskt forum, og der var alle helt enige med meg, også tjt folket.

Link to comment
Share on other sites

"allsidig jakthund"

 

Problemet mitt - er at den interesser seg for mye om alt som er uinteressant for meg :?

 

 

"SVÆRE tjt "

 

Min tispe - er 10 kg - og således stor, og synes det er helt greit.

Den kommer fram 1000% mer enn dachsene jeg har hatt - og jeg skal ikke bruke den til hijakt.

(Er jo nok skader på hundene - om man ikke skal få de skamfert av en grevling/bruke gravemaskin for å få de opp igjen, osv :lol: )

 

Mulig at det bare er jeg som har dette problemet, men det er slik at:

 

Hun finner seg ikke i å bli fjernet fra et sted - uten å knurre - uansett hvem det er.

 

Har prøvd det meste for å få slutt på dette - men har funnet ut at jeg ikke finner veien :oops: , og lar det bli med det :winke1: .

 

Hun fotfølger meg hele tiden - livredd for at jeg skal dra uten henne (om det er til butikken eller noe annet sted).

 

Bjeffer/knurrer for "skarpe/ukjente" lyder fra TV`en - selv om dette skulle være kjent for henne nå (skudd og nyttårsaften - er bare mega. Hun skal "ta alt" - så det er ikke nervøsitet for skudd som er årsaken).

 

Hun måtte fylle 3 år - før hun viste fram en skikkelig los (45 min).

 

Gamle spor - er uinteressante.

Hadde hun begynt å nøste i de (som dachsene mine gjorde) - ville det blitt adskilliig bedre resultater.

 

Apporterer i vann så det suser, og har derfor problemer med å ha henne med på fisketur - da alt skal apporteres.

Uansett vanntemperatur.

Link to comment
Share on other sites

Da er Tyskervalpen endelig i hus. Viser stor interesse for rådyrbein og følger lett spor etter ribbebiter fra kjøkkenet og inn i stua. Har hatt en fin los på snaue 10s etter naboens katt. Målet er å få en hund som jager rådyr i "bygda". Dvs i små teiger og skogsfelt mellom jorder og gårder. Har også en del terreng som er ulendt og fullt av kjerr så det er lite aktuelt å drive "manuelt" og som i tillegg ligger slik at vi ikke kan slippe Dreveren da losen som regel etterhvert går inn i naboterrenget og blir der i timesvis. Drevtider på 30 - 45 min vil være perfekt. Når rådyrene "sitter" så håper jeg at jeg også kan bruke den til å redusere en voksende revestamme.

 

Har tidligere hatt Dachs, JR (som fikk 2 kull) og en Staffordshire Bullterrier men har aldri sett en så aktiv valp. Ser ut som om jeg får en del å stri med utover vinteren;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte den største (etter å ha sett etter andre faktorer) - da jeg ikke skulle ha den til hijakt.

 

Primært var det ettersøk - pluss alt annet - men helst ikke hi-interesse.

Men ønsket gikk ikke i oppfyllelse :? .

 

Den tror den er mindre enn hva den er :(

 

Den ble stor - og det har jeg hatt nytte av i mitt hjorteterreng.

Særlig når det blir noen cm med snø.

Og det trenger ikke å bli mange cm - før mindre eksemplarer får problemer.

Uansett hvor innbitte de kan være :wink:

 

Spørsmålet om avl - kan nok ha flere svar.

Det kommer an på om man vil ha noe annet enn/følge rasestandarden.

 

Man kan selvsagt si at man heller kan anskaffe en annen rase - istedet for å få TJT`en større, men hvilken rase da?

Som har samme kvaliteter?

 

Og som ikke er på størrelse med en strih. vorsteh :wink:

 

En blanding jeg kunne tenkt meg er:

En "skikkelig" vorsteh - samt en "skikkelig" TJT - med størrelse som en TJT.

Og pels som en schâfer/husky.

Men det vil jo ta hundredevis av år å få til.

 

Nå blir jeg vel omtrent halshugget som Johan B. Steen ble - når han for noen tiår tilbake - foreslo en norsk fuglehund av de beste genene fra engelsk og gordon.

Men jeg overlever det :)

 

Inntil videre - skal nok min forvokste tispe (ca. 10 kg når den er i trim) - gjøre nytten for det meste til min jakt.

 

Det gjenstår å "spisse " apporteringen" - da jeg ikke har brydd meg noe særlig om det.

Men fra neste år - har jeg tenkt å prioritere småviltjakt - og innen da skal den være "ship shape".

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen skulle lure så kan jeg opplyse at Tyskervalpen er stri. Faktisk såpass stri at det å være konsekvent mtp hva den får lov til og ikke får lov til virker nærmest umulig da valpen stort sett driter i hvilke reaksjoner og tilbakemeldinger den får på påfunnene sine. Ikke det at valpen ikke er lærevillig, for det er den i aller høyeste grad, det er bare det at den har altfor mye lopper i blodet. Har en Staff fra før av som nærmer seg 13 år. Han går til tider så lei valpen at han ser seg nødt til å rundjule valpen. Valpen på sin side reagerer med å løpe rundt sofaen/bordet/kjøkkenøya og angripe Staffen fra den andre siden. Slik fortsetter det til Staffen gir opp.

Link to comment
Share on other sites

har selv ei tispe på 14mnd og ein hanne på 3 år. fine hunder begge to med veldig forskjellige på nesten alle måter. begge jager over bakken, med drevtider fra 3min til 45. tispa virker til å bli bra på rev og jager stabilt ca 15min nå noe som passer meg bra. tispa hadde en periode som ho var ALT for stri og det nyttet ikkje med fysisk avstraffelse, det biter ikkje på ho. noe annet som har funket veldig bra er å overse ho nor ho finner på noe "sprell" det å ikkje få lov å være med på leken er den verste straff ho kan få. Om jeg kommer til å velge TJT igjen er jeg mer usikker på. det har ikke noe med gemyt eller jaktegenskaper, men pga at det er lite vilt å jage på overbakken her jeg bor, så jeg hadde klart meg legge med en rein hihund. ein annen egenskap jeg liker med tjt er viljen til å lære ting. dette er topp hunder å ha hvis en har lyst på en hund med fler kvaliteter. men en må være konsekvet fra dag ein og aldri miste styringen. jeg trener dresur med mine hunder minst ein time hver dag.

Link to comment
Share on other sites

Driver å ser etter valp,vil ha litt drevtider men ikke for langt,snakket med flere som sier at en tjt er tilpassningsdyktig i forhold til viltmengde med tanke på lengre drevtider og større søk i omeråder med mindre vilt enn i skåne.

Forstått at høyest mulig poeng på anlagsprov skog er det viktigst for å få en bra drivend hund.

Hvis en tjt driver 45 min der nede, blir det som en basset her omtrent da eller1,5-2 timers hund??

Ikke lett dette,vil ha omtrent 30 min los og hvis drevtiden øker lønner det seg vel ikke å kjøpe etter langtdrivende "skåne" hunder (30 min og oppover der nede) ???

Er også litt bekymra for å få en 15 min hund noe jeg syntes er litt i minste laget.

Råd og erfaringer tas imot.

Link to comment
Share on other sites

La det første sporet for tyskervalpen i dag. Ca 20m langt, medium høyt tuegrass, fuktig. Dyppet et rådyrbein i blod og trakk dette etter meg. Medvind. Ventet 20min før jeg tok valpen ut på en tur. Da vi "tilfeldigvis" passerte sporet satte den umiddelbart nesa i bakken. Litt frem og tilbake i begynnelsen og litt vimsing der sporet krysset et lite oppkomme men ellers rett på. Veldig lovende :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

:P Har to tyske jaktterriere etter Tyjas-linjer i Skåne. Meget godt fornøyd med utviklinga. Har prioritert jakt over bakken, med det resultatet at de jakter like godt både på elg, hjort og rådyr. Hannen har også deltatt på villsvinjakt i Skåne før jul og greide seg meget bra sammen med drevne villsvinhunder i griseskogen. Hadde et kull for 1 1/2 år siden som ble meget bra. Reiser ned til Skåne neste uke for ny parring med Grekas Arnold på Tyjas kennel. Jeg følger avlsreglene og kravene til den tyske jaktterrierklubben i Sverige, og tispa er premiert både på hiprøver, på feltprøven(felthare) og på skogsprøven. 4 valper er forhåndsolgt, hvis alt går bra.

Dette forrige kullet ble meget bra, så vi forsøker samme hanne også denne gangen.

 

Tyskerne er krevende hunder som kan bli helt topp når de får den nødvendige oppfølging. Drevtidene er fra 10 minutter og opp mot en time, men som oftest ca 30 minutter. N.B. Det er herlig at de alltid kommer tilbake til fot hvis det ikke blir fall.

 

Jeg er ikke i tvil om at jeg kommer til å fortsette arbeidet med tyske jaktterriere.

Link to comment
Share on other sites

Hei :overrasket:

Føler jeg har lyst til å kommentere endel. Har jaktet aktivt med to tyske jaktterriere i noen år. Samtidig har jeg hatt nær kontakt med det store miljøet av tyske jaktterriere i Sverige, og da spesielt i Skåneområdet. Der er tjt i ferd med å bli villsvinhund nummer 1. Den greier å løse ut svina fra meget vanskelige "såter" pga stor dådkraft, som svenskene sier. Samtidig er den i stand til å stille grisene slik at det er mulig å gå inn på stålos for å avlive byttet. Tjt er både lett nok og rask nok til stort sett å unngå skader. Tjt er først og fremst en støtende hund som har som primæroppgave å finne vilt og få det i bevegelse. Den kan trenes til å jakte omtrent hva som helst, og blir selvfølgelig best på det den jakter mest. Har møtt tjt i Sør-Sverige som hater grisene så sterkt at de har gått rett forbi annet klovvilt for å søke opp grisene. For å benytte tjt på elgjakt må det søkes om dispens fra DN. Jeg har gjort det for mine hunder, og det gikk greit. Primært er de ikke løs på drevet halsende hunder, og kan derfor benyttes også til vilt dette ikke er tillatt.

 

Drevtidene på mine hunder har økt med jakterfaringene. Tror det er bra at en ettårig tjt ikke jobber mer enn 5-15 minutter etter uttak. Drevlengdene blir fort lange nok. En tysk jaktterrier du stiller til jaktprøver skal alltid være tilbake til eieren og koblet innen 60 min etter at den slippes. Hvis ikke blir den underkjent på jaktprøven.

 

En tjt er best egnet ved stor vilttetthet. Har opplevd at den ikke har slått ut langt nok på store områder med lite vilt. Da kan det skjule seg vilt den ikke finner, men det skjer aldri på mindre områder med vilt i.

 

Jeg har trent begge mine på grevling i Sverige, men ikke prioritert dette i jaktsituasjoner. Likevel opplevde jeg at hannen gikk inn i grevlinghi to ganger sist høst og kom ut med grevling i kjeften. Mange bruker den aktivt både til grevling og rev, med godt resultat.

 

En stor betenkning og et ønske til slutt. Det finnes mange dårlige tyskere som tusler rundt eieren uten å finne stort der. Er meget betenkt over at vi ikke har organisert oss i Norge, på linje med det de har gjort i Sverige og Danmark. Avling uten jaktprøver, uten vurdering av dogbaseverdier og basert bare på den enkeltes subjektive skjønn vil ødelegge rasen over tid. Vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det, men vi må organisere oss og danne en norsk versjon av tjt-klubb. Foreløpig holder jeg meg til Sverige og underkaster meg kravene der. Da har jeg også muligheten til å benytte meg av topphannene der.

Link to comment
Share on other sites

Hei :overrasket:

Føler jeg har lyst til å kommentere endel. Har jaktet aktivt med to tyske jaktterriere i noen år. Samtidig har jeg hatt nær kontakt med det store miljøet av tyske jaktterriere i Sverige, og da spesielt i Skåneområdet. Der er tjt i ferd med å bli villsvinhund nummer 1. Den greier å løse ut svina fra meget vanskelige "såter" pga stor dådkraft, som svenskene sier. Samtidig er den i stand til å stille grisene slik at det er mulig å gå inn på stålos for å avlive byttet. Tjt er både lett nok og rask nok til stort sett å unngå skader. Tjt er først og fremst en støtende hund som har som primæroppgave å finne vilt og få det i bevegelse. Den kan trenes til å jakte omtrent hva som helst, og blir selvfølgelig best på det den jakter mest. Har møtt tjt i Sør-Sverige som hater grisene så sterkt at de har gått rett forbi annet klovvilt for å søke opp grisene. For å benytte tjt på elgjakt må det søkes om dispens fra DN. Jeg har gjort det for mine hunder, og det gikk greit. Primært er de ikke løs på drevet halsende hunder, og kan derfor benyttes også til vilt dette ikke er tillatt.

 

Drevtidene på mine hunder har økt med jakterfaringene. Tror det er bra at en ettårig tjt ikke jobber mer enn 5-15 minutter etter uttak. Drevlengdene blir fort lange nok. En tysk jaktterrier du stiller til jaktprøver skal alltid være tilbake til eieren og koblet innen 60 min etter at den slippes. Hvis ikke blir den underkjent på jaktprøven.

 

En tjt er best egnet ved stor vilttetthet. Har opplevd at den ikke har slått ut langt nok på store områder med lite vilt. Da kan det skjule seg vilt den ikke finner, men det skjer aldri på mindre områder med vilt i.

 

Jeg har trent begge mine på grevling i Sverige, men ikke prioritert dette i jaktsituasjoner. Likevel opplevde jeg at hannen gikk inn i grevlinghi to ganger sist høst og kom ut med grevling i kjeften. Mange bruker den aktivt både til grevling og rev, med godt resultat.

 

En stor betenkning og et ønske til slutt. Det finnes mange dårlige tyskere som tusler rundt eieren uten å finne stort der. Er meget betenkt over at vi ikke har organisert oss i Norge, på linje med det de har gjort i Sverige og Danmark. Avling uten jaktprøver, uten vurdering av dogbaseverdier og basert bare på den enkeltes subjektive skjønn vil ødelegge rasen over tid. Vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det, men vi må organisere oss og danne en norsk versjon av tjt-klubb. Foreløpig holder jeg meg til Sverige og underkaster meg kravene der. Da har jeg også muligheten til å benytte meg av topphannene der.

Link to comment
Share on other sites

En stor betenkning og et ønske til slutt. Det finnes mange dårlige tyskere som tusler rundt eieren uten å finne stort der. Er meget betenkt over at vi ikke har organisert oss i Norge, på linje med det de har gjort i Sverige og Danmark. Avling uten jaktprøver, uten vurdering av dogbaseverdier og basert bare på den enkeltes subjektive skjønn vil ødelegge rasen over tid. Vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det, men vi må organisere oss og danne en norsk versjon av tjt-klubb. Foreløpig holder jeg meg til Sverige og underkaster meg kravene der. Da har jeg også muligheten til å benytte meg av topphannene der.

 

Amen!

Det er nettopp med denne holdningen som tyskern har klart å beholde alle sine egenskaper opp gjennom årene!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...