Jump to content

Tysk jaktterrier


tjt

Recommended Posts

N S Jch S Vch Int N S Uch Parlor Glen Moray har no parra ei tispe so det blir kvalpar som er lev klare om ca 4 mnd.

det er tatt over 60 rev med faren siste 3 åra som kan bekreftes av både lensmann og prest.

referansar på tidlegare kull på mor og far bli sendt på forespørsel.

I glen moray sitt fyrste kull i Norge så vant ein av hans sønner onsdagsprøva på elverum 2011 berre 9 1/2 mnd gammal.

ta kontakt for meir info

 

jan inge

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå ser det ut for at losen kan komme - da jeg så tre rådyr før hun hadde mulighet til å fange de opp.

 

Og i bånd - startet losen - og vedvarte mens vi fulgte på.

 

At hun skulle bli 3 år før det skjedde - er jo :? .

 

Jeg hadde fått fortalt at TJT`en er fort voksen - men det er ikke min erfaring.

 

Imidlertid er hun er en satan til å gå spor :) - og har iløpet av de to siste jaktsesongene - vært med på å finne endel døde/skadde dyr (ikke i vårt område :wink: ).

 

Når jeg var på gåsjakt tidligere i år - og mistet ei ute i myra - fulgte vi på.

Og hun sporet som f...

 

Jeg så gåsa ca 150 m fra oss - og slapp hunden for apportering.

 

Men det var jo ikke den hun sporet!!!

Sporet hun fulgte - var hare fra morgenbeitet :roll: .

Og det resulterte i harelos :?

 

Skulle jeg valgt en hund til mitt formål idag - ville det blitt en jaktlabrador.

Kun som ettersøkshund - og apportering.

Og ingen hund som løper etter alt - når man går på tur/er på jakt.

 

 

Bare for å ha nevnt det:

 

Hun er en jævel på mink og rev.

Men det var ikke det jeg skulle ha henne til.

 

Så for den som skal skaffe seg en TJT: Finn gener som passer din jakt :wink:

 

Jeg var for lite flink til å gjøre det - da jeg trodde at TJT "gjorde alt".

Link to comment
Share on other sites

N S Jch S Vch Int N S Uch Parlor Glen Moray har no parra ei tispe so det blir kvalpar som er lev klare om ca 4 mnd.

det er tatt over 60 rev med faren siste 3 åra som kan bekreftes av både lensmann og prest.

referansar på tidlegare kull på mor og far bli sendt på forespørsel.

I glen moray sitt fyrste kull i Norge så vant ein av hans sønner onsdagsprøva på elverum 2011 berre 9 1/2 mnd gammal.

ta kontakt for meir info

 

jan inge

 

 

 

Hei :smile: Eg har lest ein del her på forumet om TJT og synest det virker til å vere ein spennande rase :)

men kor mykkje må ein ut med for ein kvalp :?:

Link to comment
Share on other sites

I går var jeg på en øy - og fisket makrell.

 

Tjoret fast TJT`en i en jernpåle på berget, og mente jeg hadde full kontroll på den.

 

Halsbåndet var såpass stramt - at den ikke kvaltes.

 

Men - plutselig var båndet uten hund i enden, og jeg ropte på "utbryterdronningen", og en kvinne kom bærende på den, og spurte om det var denne jeg ropte på.

 

Bekreftet dette - og fikk så huden flagret.

 

TJT`en hadde kommet inn i huset til de, og jaget/angrepet katten opp i en nyredd seng.

 

Jeg spurte umiddelbart om katten var skadet, og fikk til svar at det hadde hun ikke sjekket ennå.

 

Jeg beklaget hendelsen, og fikk klar beskjed om at neste gang hunden var løs på øya, skulle den sparkes utenfor berget.

 

Atter en gang beklaget jeg, og låste hunden inn i bilen.

 

Etter 10 minutter kom hun tilbake, og sa at katten ikke var skadet, men gjentok dette med sparket og berget.

 

Og jeg beklaget for tredje gang.

 

Etter 1t 20 min (har for vane og notere meg inn-/utgående meldinger :) ) - kom hun tilbake, og ville ha navn/tlf.nr.

Katten var borte, og den brukte aldri å stikke av/være utenfor huset, og jeg fikk forklart at dette var en katt til kr 8000,-.

 

Jeg har ikke hørt noe - og antar/håper at katten har kommet tilbake.

 

Ikke bare moro å ha jakthund :winke1:

 

Jeg skjønner katteierens raseri godt (og besvarte selvsagt ikke hennes "5 minutts affektuttalelser"), men har en mistanke om at katten hadde vært "på tur" utenfor huset - og at TJT`en hadde observert den, og vrengt halsskinnet ut av båndet.

 

Hadde katten blitt skadet/drept - ville jeg forestått veterinærregning/erstattet den uten å mukke (selv om jeg synes at kr 8000,- for en katt, er sinnsykt :roll: . Kattene vi har/hatt - har vi fått slengt etter oss :smile: . Men det er vel markedspriser for "rasekatter" også).

 

Men la oss si at katten ikke kommer tilbake - og erstatning kreves - da er jeg faktisk ikke så sikker på om jeg er like villig til å betale noe som helst.

 

Iløpet av 1t 20 min - uten noen henvendelse foruten en bekreftelse på at katten ikke var skadet - tror jeg nok at jeg vil hevde at hun - på lik linje med at jeg bør passe på hunden min - bør ivareta katten sin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skjer det ingenting med andre TJT`ere????

 

Eller er ikke TJT-eierene skriveføre :lol: ?

 

Ja,ja - jeg får skrive litt igjen da.

Men denne gangen en solskinnshistorie :D .

 

I dag tidlig ble jeg oppringt - og det ble ønsket ettersøk etter hjort.

 

Ankom 2,5 t etter skuddet, og hunden tok rolig opp sporet.

Etter ca. 300 m, kom vi til et gjerde, og forserte dette - etter å ha saumfart gjerdet for blodspor - noe som jeg ikke hadde sett underveis.

Mulig at hunden hadde markert på blod - men når buskaset er slik at èn har full hyre med å holde på lue, rifle, hund. irritere seg over mikrofonledningen som hekter tak i det meste, m.m., er det lett å overse slike markeringer.

 

Ca 50 m etter gjerdet - ble terrenget adskillig snillere - og jeg så at hunden markerte.

Og det var blod.

 

Sporet fortsatte ennå et par hundrede meter - med markeringer på 2 blodflekker som var tiltagende av mengde.

 

Ytterligere 100 m gikk vi - og hunden ble meget ivrig, og tok av til høyre.

 

Da så jeg en rev 30 m til høyre for oss.

H......, tenkte jeg.

 

Men Mira tok til vett (men hun hadde ikke sett reven), og ivret i vei på det riktige sporet igjen.

Og nå var iveren så stor, at hun ikke klarte å holde munn, og da regnet jeg med at vi var ganske så nær.

 

Vi kom til en bekk, og ca. 50 m foran oss - så jeg hjorten.

Den lå i "dekkstilling" - og forsøkte å reise seg - men hadde store problemer.

 

Problemet ble løst med et nakkeskudd.

 

Skuddet som hadde skadet den, var litt lavt, og en liten tanke for langt bak.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skjøt et rådyr på kveldingen, og hørte innslaget, og så hvor det forsvant.

 

Enkelt :) !

 

Gikk etter - og antok :roll: at det lå "omtrent der".

 

Det gjorde det ikke :shock: .

 

Jeg fortsatte "sporsøket" - og fant ut at dette var ikke noe for meg lengre, og hentet Mira.

 

Mørkt ble det før hun ble koblet, og det tok 1 min. for henne å "lose" meg riktig.

 

Dyret hadde tatt en helt annen vinkling enn jeg antok, og lå ca 80 m fra skuddstedet.

 

Som vanlig :) - jobbet hun rolig i starten (selv om hun er ADHD :D ), og dyret lå så kort avstand fra der jeg satte henne på - at hun fikk ikke tid :) til å "hause" seg opp, og var således tyst hele tiden.

 

Kulen hadde gått inn bak bogen - og skrått ut i begynnelsen av vomma.

Link to comment
Share on other sites

"I går var jeg på en øy - og fisket makrell."

 

For 13 dager siden - sendte katte-eieren en SMS, og skrev at katten hadde fått betennelse, og fikk antibiotika.

 

Årsaken til betennelsen, var bitt fra min hund.

 

Da var det gått 40 dager siden "episoden".

 

Når hun sa at hun ikke kunne se noen skade på katten da episoden utspant seg - da er jeg litt i villrede.

 

Eller:

 

Egentlig ikke.

 

Selv har vi katt - og iløpet av 40 dager, har den fått flere sår fra katteslåssing.

Flått - er den full av til stadighet.

 

Jeg ser vel heller på henvendelsen som et forsøk på å få dekket antibiotikaregningen på et sår som kan stamme fra "whatever".

 

Det blir "et eller annet" alltid - når man har hund :?

 

Forøvrig har jeg ikke hørt fra henne siden da - og håper at antibiotikaen har hjulpet.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Tenker etterhvert å skaffe meg en TJT, muligens på nyåret (da har jeg ferie tilgode, og kan være noen uker hjemme sammen med valpen).

 

Så lurte jeg på en ting. Ønsker i utgangspunktet ikke en hund som "prioriterer" hijakt, vil heller bruke den til rev, rådyr, hjort og elg. Er det en tapt sak? Eller finnes det TJT'er som er avla mer/mindre på hijakt enn andre?

Link to comment
Share on other sites

Er endel oppdrettere i Sverige som fokuserer på lengre drevtider. Enkelte avler også litt større hunder til villsvin.

Sjekk hjemmesiden http://www.tjtk.se/

Skal du ha en drivende så sjekk anlagsproven på foreldre til valpen of gjerne lengre bak enn det også.

Det er høy premiering på anlagsprov skog som gjelder for en du skal bruke oppe på bakken.

Jaktprøveresultatene finner du hvis du leiter her http://kennet.skk.se/hunddata/Hund_sok.aspx :)

Link to comment
Share on other sites

Den korte drevtiden er i utgangspunktet ikke et problem. 10-60min(?)

Som sagt ønsker jeg at den prioriterer en los fremfor å gå i hi (om det er mulig)

Finnes det noen norske oppdrettere som er verdt en telefon? Vet om Kjell Mjøsund, han skulle sette valper på tispa si rundt nyttår.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

heisan har planlakt kjøp av hund i et godt år nå..

 

jeg jakter rådyr og ender og gås...

 

jeg er svert lysten på tjt da det er vistnokk den eneste hunden som vistnokk går i i vann for apportering, og som er lovlig på rådyr. den kommer nokk også til og bli noe brukt på hort og etterhvert vil den nokk også bli mere og mere brukt på hjort.. og også i fjæra etter mink.

 

 

jeg er hundevant og vi har også en hund ifra før men dette blir min første jakthund.

Hunden vi har idag er trent på og ikke løpe ut av hagen hvis den går løs,,, gjør det greit og slippe henne ut for og tisse før lys og lås for natten.

Vil en Tjt kunne trenes på det samme og vil den klare det selv om nabokata remjer i nabolaget??

og med denne jakt iveren, kan den få utløp for deller av denne med og spe på med kråkejakt og apportering av dette i de første vår mndene.

 

Er TJT en rase for meg eller bør jeg satse på annet??

 

mvh

kilden

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

På mange måter vil en tysker dekke behovet ditt. Jeg har selv en 9 mnd gammel tispe valp, som allerede fungerer upåklagelig i apport og drev. Jeg har fra mange fått beskjed om at frøkna her, er vesentlige hardere enn mye annet fra denne rasen. Men vil fortsatt ikke si det er noe stort problem.

Med tanke på ditt bruk, så ville jeg nok ha lagt MYE trening i bli, og " hold kjeft" . Tispa mi skriker værre enn ti griser hver gang det kommer fugl....nettopp fordi jeg prioriterte vannpasjon/apport og IKKE hold kjeft og bli. (bør trenes fra hvalpen kommer i huset tror jeg). Jeg tror at med en liten "kjøreplan" der du tar litt hensyn til hva du ønsker som slutt resultat, og litt tålmodighet, så vil du kunne få det du selv ønsker ut av denne rasen.

 

Et tips jeg vil komme med i hvertfall, vær heller på bølgelengde med hund i stedet for å prøve å tukte den til å gi seg. Det klarer du ikke med den rette typen.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Er det mange her som bruker GPS-vest eller dekken på sinne Tjt når de er ute å jakter?

Jeg har brukt et litte dekken, men synnes det ikke ser så godt ut for hunden pga det fylles med mye snø under magen å den speikker vist de er uner 0 grader. Ønsker heller ikke å bruke vest som er beregnet til Dc 30 enheten pga for mange reimer som kan hekktes i kvister ol. Og har hørt å opplevd på andre hunder at klippsene løsner lett slik at vesten faller av.

Skjønner det med at hunden vises bedre, men det må være bedre å tenke på sikkerheta til hunden med tanke på hekting i kvister og greiner.

 

Hva tenker dere?

Kommer til å prøve uten vest/dekken resten av sesongen for å se hvordan det funger.

 

Morten Rise :D

 

 

Slått sammen 2 like tråder. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Tyjas er kjent for hunder med masse jakt,bra mentalitet og meget bra drevegenskaper.

Bikkjene fra Cid krever en fører som legger endel dressur i bikkjene,men gjør man det så får man veldig ofte topphunder på jakt og avbalanserte og trivelige hunder ellers. :) Jaktmaskiner rett og slett

Link to comment
Share on other sites

Man vil vel ha en viss anelse om hvordan pelsen kommer til å bli når de blir store, men min var korthåret frem til ca 6-7 måneder. Så poppet det plutselig frem den del krøller og mer pels.

 

ang. hijakt / drivjakt så hadde ikke jeg noen planer om å bruke min i hi og fortalte dette til oppdretter (kennel klitgaard), så jeg fikk den største valpen i kullet, det er veldig greit i ulent eller bratt terreng. Selv i skikkelig karrete vestlandslier slipper jeg å drive å løfte han opp hele tiden. Han kommer seg opp så og si over alt jeg har gått/klatret.

De minste er jo vanligvis mer populære ettersom mange bruker de i hi.

 

Nå er det ikke mye hi i området der jeg holder til, men han har kun fått lukte/smake på rådyr/hjort/elg og har ikke vist noen interesse for hi.

Men hva som skjer hvis han kommer over ett hi med helt ferske spor vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

ettersom mange bruker de i hi.

er jo ikke så rart siden det er en hi-hund. :!: det jeg ikke forstår er hvorfor dere skal ha hi-hund når dere ikke skal jakte hijakt?.. fins da bedre drivende hunder en terriere. :roll:

det som holder på og sje nå er at feil type avl og bruk, kommer til og ødelegge denne rasen HELT..

-Raymond-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...