Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
10 timer siden, erikraude skrev:

Ser intersport Bogstadveien har ute en annonse på blaser k95 ultimate carbon, men jeg klarer ikke finne noen vekt. Blaser skriver den er lett, men ikke hvor lett. Noen som veit?

 

Med et prisleie rundt dette, tror jeg at jeg står over.. https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=139389621

Når jeg får min K95 Edition om kort tid, så går jeg heller for en Nowak for dager med drittvær https://thomasnowak.com/de/kunststoffschaft/kunststoffschaft-modelle/29-kipplaufbuechse-blaser-k95

Link to comment
Share on other sites

En av favorittene mine blandt mine Blaser våpen.. Blaser K95 Norway Edition med rett stokk, og Swarovski Z8i 1.7-13.3x42

 

8A9E6F3D-DE58-4939-9AD6-9170BEDE1FE8.jpeg.29310a39dd98243765e5dc40a45b4f80.jpeg

 

Ellers så består Jakt garderoben av en F16..F3 nevnte K95 R8 lux og en R8 Sucsess.. alle med Z8 optikk..

 

8EDF920B-24FE-4CAC-A834-1D8355DA43C8.jpeg.5af4b184b1ec8ef173743b619e4bff12.jpeg

 

Pluss en R8 satt opp til langhold med match løp i 6.5x55 med Burris XTRII og Match 300 NM med Kahles K624i Gen3 (den nederste er en Sako TRG M10 med 308w og 338LM løp)

18549F8A-54E8-4D3D-BA11-C12735E02FB2.jpeg.ca270c3a7f1b8dde2c35c41eb697f46b.jpeg

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, 308nm skrev:

Mangler blaser kniv ? Sunnmøring?😎😎😎

Mvh 308nm

 

Hehe.. tja si det.. har nok litt høyere krav til kniver enn det den Blaser kniven klarer.. har fått laget meg noen custom kniver som løser min behov på en mye bedre måte..selv om den Blaser Kniven hadd kommet til å vært et billigere alternativ..

F3A32BA3-9E76-476A-8648-04B5A8B482BE.jpeg.56d08a4eacf86616ceebde7856b11f88.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har kikket litt på 22lr-settet til R8.

Hvis man ser nøye etter på målene er det faktisk plass til en magasinbrønn foran avtrekkerbøylen hvis de hadde laget en egen komplett avtrekksenhet for 22lr

5 og 10-skudds Anschutz magasiner hadde vært perfekt til dette.

 

csm_BLA_R8_Rimfire_Magazin_1_breiter_552

Link to comment
Share on other sites

Det er vel mulig å tilpasse det... Blir litt plastikk-sløyd ut av det, men det skal vel (i teorien) la seg gjøre. Må jo selvsagt kjøpe en ekstra avtrekker, og det er ikke sikkert det blir direkte pent.

 

En annen ting som jeg har veldig lyst å gjøre, og som jeg mener skal være mulig, er å 3d-printe magasininnsats med bedre kapasitet. Har sett litt på måla på innsatsene jeg har liggende, og med en ny innstas som er dobbelt-stacked, skulle det vært mulig å få inn ett ekstra skudd. Da hadde det blitt 5+1. F.eks. er Sako sine 5 skudds magasiner til 75/85 er veldig kompakte. I dag er det en trommel-løsning litt ala mannlicher, og er litt sånn "one-size fits all", noe som ikke utnytter kapasiteten maksimalt.  

Link to comment
Share on other sites

Da bytta e om mausern m03 i enda en Blaser r8.  Ble en ultimate lær. Med lop justering og kolbe forhøyet justering. Og et 22lr sett. Bytta å inn sako salongen.

Så da har jeg i tillegg monza to løp.3006 og 6.5x55  blir spennende å teste 22lr.

Mvh 308nm

Link to comment
Share on other sites

På 13.2.2019 den 8.35, Skee skrev:

Denne gjengen lager noen kule greier til Blaser!

 

Belyj-Veter: https://www.facebook.com/Belyj.veter.Stocks/

https://www.thefirearmblog.com/blog/2018/04/25/blaser-r8-rifle-chassis-made-in-russia/

 

Standard alu-chassis, chassis med 10 skudd magasin! Bare et lite problem med å få kjøpt ting fra Russland...

 

 

 

 

 

Tror denne skal være grei skurring å få til Norge som privat person.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sammenligna den mot z8 2,3-18x56 og en zeiss ht 3-12x 56mm .  Virker mer solid en begge de to.  Så mer detaljer i mørke med blaser . Om prisen kan forsvares er jo opp til vær enkelt . Men helt enig at det er alt for dyrt med toppoptikk . Det er ingen labbtest men min subjektive mening. 

Link to comment
Share on other sites

Ser av videoen av 22lr-settet at det er "umulig" å lade enkeltskudd rett i pipa. Det er en stor ulempe med tanke på presisjonsskyting. De aller fleste rifle skyter best med manuell lading direkte i kammeret sammenliknet med lading fra magasin. Derfor er det veldig greit å kunne gjøre begge deler. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

https://www.jaktogfriluft.no/gun-star-blaser-r93-r8-qd-hurtigmontasje-lav-med-30mm-ringer

Noen som har prøvd montasje "Gun Star" som i linken over?

Førsteinntrykket var bra for min del, lett å montere. Men på skytebanen i dag merket jeg at det er litt slark. Fikk ikke noe avvik i forhold til treffpunkt. Men jeg brukte ett løp med lite rekyl (22WMR R93). Sammenlignet med original montasjen, og ser det er litt forskjell på de to tappene som skal plasseres mot løpet (på motsatt side av hurtigmontasje hendlene(i mangel av bedre ord)). På originalen er disse sirkelformet, mens Gun Star montasjen så er de ovale (eller tilnærmet ovale). Har strammet og justert mye uten at jeg blir kvitt slarken. Tror de ovale tappene fra Gun Star ikke låser like bra som originalen. Men det kan være jeg ikke har skjønt greia med Gun Star. Noen innspill?

Link to comment
Share on other sites

Etter mye fikling, bannskap, pussing av låsehaker, og demontere alt og montere på nytt flere gang fikk jeg det til å passe uten slark. Mulig jeg fikk ett eksemplar som var dårlig tilpasset i utgangspunktet, men jeg styrer unna Gun Star for fremtiden. Kan overhode ikke sammenlignes med original montasjen og langt unna i kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det kom en Blaser R93 Lux inn i heimen forleden, den er i kaliber 3006, og har Blaser montasje som er lav, ja så lav som det går an.
Har også kjøpt en montasje til og komplett pipe i kaliber 375 H&H Mag med bolthode og magasin.
Trestokken er pen med noen små merker, men det tåler jeg av ei rifle som har vært med forrige eier på flere turer i hjortelia, Børsa har gått ca 250 skudd, og det er jo ikke mye.

Her kommer noen bilder:

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

56326488_583462662130328_7747308802193489920_n.jpg?_nc_cat=109&_nc_ht=scontent.fosl2-1.fna&oh=c4147cfe236a9aae0ae9293a860c402b&oe=5D02A831

56468210_367388080530365_5916872763741569024_n.jpg?_nc_cat=100&_nc_ht=scontent.fosl2-1.fna&oh=e832ecbaff88fefab2d76ec292404bad&oe=5D099C6F

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ett spørsmål til dere R8 eiere.

Har i dag en R93 som jeg vurderer å bytte til R8, og lurte da på å prøve en GRS Bifrost.

 

Noen som vet vekta på en R8 "låskasse" med avtrekker og 6,5x55 57cm 17mm løp uten sikter? Dvs alt man bruker og flytter over i den nye stokken?

 

Link to comment
Share on other sites

Takker. litt ja.

 

men er litt forvirret.

R8 Proffesional. 1.555 gram.

Pipe kaliber 308 Win med magasin. 1.363 gram.

Sluttstykke med std hode. 468 gram.

Totalt 3386 gram og "hel" rifle?

 

Dvs "R8 Proffesional. 1.555 gram. " er låskasse, avtrekker og Pro stokk?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har et R8 sluttstykke med knekt eller uten tennstempel til utlåns en times tid?
 

Etter lengre tids forskning på godladninger til børsa så neck-sized jeg noen hundre engangs-skutte hylser og ladet opp en mengde ammo slik at jeg har jaktammo for en god stund...

 

Har målt patronene i en Wilson case gage og sjekket COL i børsa og head space er målt til 0.004 tommer, men selv om patronene er innenfor spec så klikker enkelte patroner! Litt ugunstig på jakt... De fleste fungerer etter å ha kamret dem på nytt, men selv om jeg bruker god kraft ved første gangs kamring så er det enkelte som bare klikker.

 

Nå blir det kun full sizeing til denne rifla, men hva gjør jeg med all ammoen jeg har ladd opp? Det frister ikke å helsize ladde patroner...

 

Skyte dem ut på banen er jo et alternativ, et annet er å ta ut tennstempelet, ta en tur på banen og så mate gjennom alle patronene og teste alle patronene før jakta... Har hørt at man helst ikke skal demontere tennstempelet på en R8 selv, så da leier jeg gjerne et sluttstykke om noen har?

Eller har du et bedre forslag? 

Link to comment
Share on other sites

Hvor bor du? 

Jeg forstår forresten ikke problemstillingen. Du behøver da ikke på banen for å teste om patronene kamrer? Du behøver ikke spenne opp mekanismen for å kjøre patronen en runde i kammeret, kun føre oppspenneren litt frem så du kan kamre patronen. Dersom du ikke spenner opp er det jo fysisk umulig å avfyre skudd med Blaseren.  Jeg har gjort det med mine hjemmeladninger før utenlandsjakt, for å være sikker. 

Jeg helpresser til Blaseren. Det er ikke så enkelt å kjenne om patronen kamrer skikkelig, og ikke helt enkelt å huske på å trykke sluttstykket hardt frem på jakt. Spesielt om det er stille jakt. 

Link to comment
Share on other sites

Bor i Oslo-området. Patronene kamrer tilsynelatende, men enkelte klikker. Tennstemplet slår ikke men stoppes av sikkerhetsmekanismen siden bolthodet ikke er tilstrekkelig låst. Jeg hverken ser, kjenner eller merker på noen måte om patronen har kamret korrekt. Og dette er patroner som skal utenlands, så kjekt å verifisere at alle fungerer uten å faktisk skyte dem...

Kan jo naturligvis bare lade opp mer, men har brukt opp mesteparten av komponentene og drar neste måned...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...