Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

På ett av løpene til min R8 får jeg slark i sadelmontasjen!

 

Har en Zeiss med skinne og vanlig sadelmontasje - denne sitter som støpt på flere løp unntatt 223 - her er det litt slark som kjennes som klikking når man beveger kikkerten. Har strammet opp skruene på montasjelåsen, men det lar seg ikke justere bort. Ser på motsatt side av låsen at det er streker i montasjen mellom de to boltene som tres ned på løpet - og tilsvarende streker på løpet. Kun på dette løpet. Ser nesten ut som om kurven på sadelmontasjen ikke passer helt til kurven på løpet?

 

Tips?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurte på kikkertsikte og kjernelinen.. er det løpet på Blaser R8, som gjør at det ser ut som om kikkertsiktet er montert så høyt oppe?

Man får jo lett en 56mm kikkert i laveste ringer.


Hvordan er avstanden fra stokken til center kikkertsikte, kontra andre rifler?

Link to comment
Share on other sites

@Sør-jeger Avstanden til pipa vil naturlig nok være avhengig at tube tykkelsen. 30/25mmtube går helt greit for sikte linja på R8 for min del, men V8 siktene til Zeiss (36mm)kunne jeg tenkt meg å ha noen mm lavere.

Skinnemonterte sikter av f.eks Swarovski Z6/Z8 passer perfekt syns jeg. Det er ikke mye klaring til okularet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 4 weeks later...

Har brukt mye Nato i en R93. Funker fint nok det. Jeg sorterte all ammo etter lottnr. 

Et par lotter klikka endel, men da er det jo bare å spenne opp på nytt.( Fin avtrekkstrening egentlig,du ser fort om du napper eller møter skuddet da.) De smalt vanligvis på neste forsøk. Den værste "klikkelotten" gav jeg bort til broder, han har Brno som spiser alt.

Noen hylser var trange å få ut, da må en bare ta i litt.

De absolutt fleste fungerte problemfritt, med akseptabel presisjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Da har det endelig blitt en Blaser R8 Success for min del også etter å ha spart en god stund. Har vært på skytebanen et par ganger og er godt fornøyd. Gikk for 308 w, kjedelig for noen, helt topp for meg. Skal ha meg et 223 løp etterhvert også (dersom noen skulle ha et lite brukt løp liggende så si ifra, har godkjent søknad liggende). 

Forsøker å få til å være på skytebanen en gang pr uke og pleier å trene sittende skyting, men noen ganger er det ok å bare ligge og koseskyte også.

Vurderer nå å kjøpe meg en tofot og trenger da erfaringer fra dere som har tofot på sin R8. Skal man gå for en Neopod, Javelin eller klinke til med Blaser sin flotte men nokså dyre løsning? Byr meg litt i mot å bore hull i rifla for å få montert Norma tofoten jeg har. Flott om noen kan begrunne hvorfor de gikk for den tofoten de gjorde. 

I tillegg vurderer jeg justerbar kolbekam da jeg synes jeg mangler litt anlegg. Ser det er flere som tilbyr dette, nærmeste er vel Magne Holmbro, men mange benytter også kolvkam.se. Ser for meg litt hassel dersom jeg skulle sende kolben til Sverige, noen som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Sitat

Billig trening utgår som argument

Det gjør jo ikke det om du skal ha rifla ei stund. 17 500,- er omtrent 2000 6.5x55-skudd, mens det er over 20 000 22LR-patroner. Mange vil tjene det inn på under et halvår, altså tida det tar å skyte litt over 2000 skudd.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, M67 skrev:

Det gjør jo ikke det om du skal ha rifla ei stund. 17 500,- er omtrent 2000 6.5x55-skudd, mens det er over 20 000 22LR-patroner. Mange vil tjene det inn på under et halvår, altså tida det tar å skyte litt over 2000 skudd.

 

K

Der fikk jeg noe å tenke på..🤔

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, M67 skrev:

Det gjør jo ikke det om du skal ha rifla ei stund. 17 500,- er omtrent 2000 6.5x55-skudd, mens det er over 20 000 22LR-patroner. Mange vil tjene det inn på under et halvår, altså tida det tar å skyte litt over 2000 skudd.

 

K

Alt egen salong og rælmye skudd. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Det gjør jo ikke det om du skal ha rifla ei stund. 17 500,- er omtrent 2000 6.5x55-skudd, mens det er over 20 000 22LR-patroner. Mange vil tjene det inn på under et halvår, altså tida det tar å skyte litt over 2000 skudd.

 

K

Et meget bra alternativ er å kjøpe en Sauer STR 200 i .22LR. Da slipper en å skifte løp hver gang en skal skyte fin. I tillegg har en ei rifle som kan brukes i konkurranse både i DFS og NSF.

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, 8X68S skrev:

Husker ikke helt, men tipper den iallefall er like høy som skinna på original montasen for ringer. Kvitt meg med dem da denne kombinert med qrw lave ringer blei altfor høy. Jeg ville kjøpt den laveste du finner var jeg deg. 

Har ei gunstar picatinny skinne og kjøpte meg Nettop ei original picatinny skinne. Har lave spuhr ringer(25.4mm) som eg skal ha på org skinna. Etter det eg har rekna ut så skal løp/sikte høyde bli omtrent 55mm. Da er eg ser som eg vil være for å unngå og få skygge av lyddemper i kikkerten. 😊 satse på att det blir bra. 

Hadde du noe treffpungtforandring når du tok av på picatinnyskinna og festa den med momentnøkkel?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
35 minutter siden, HotShot skrev:

Blir det håpløst å skaffe løp etterhvert?

 

Det er vel såpass mange R93 på markedet at det sannsynligvis vil være (eller bli) etterspørsel etter piper, og veldig rart om ingen ser råd for å kaste seg på dette markedet. Bix'nAndy lager vel allerede piper til R93. Om enn noe annet konsept, der pipa skrus inn i kammerdelen. Jakele lager egne låskasser (Jakele first edition).  Utfordringen er vel at originalpipene har så lang levetid at det tar litt tid før etterspørselen tar helt av... 

 

Har ei grisekappa 6.5-pipe som stod i en av de første R93'ene som kom til landet, og som har blitt skutt mye med i mange år, men ingen tegn til at denne har tatt noe skade av det, skulle ta noen testskudd nå før jul med anlegg, og det holder med en klistrelapp på skiva på 3 skudd. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jibrag skrev:

 

Det er vel såpass mange R93 på markedet at det sannsynligvis vil være (eller bli) etterspørsel etter piper, og veldig rart om ingen ser råd for å kaste seg på dette markedet. Bix'nAndy lager vel allerede piper til R93. Om enn noe annet konsept, der pipa skrus inn i kammerdelen. 

 

 I Vapentidningen nr 9 2018 har de sjekket kvaliteten på en ettermarkedspipe mot originale. "Sammanfattning: farlig at använda "

  • Like 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Bare synd de ikke tok for seg litt flere løsninger. Både en norsk børsemaker, BixnAndy og en russer tilbyr egne låsemuffer som vanlig gjenga løp skrus i. Og veit i vertfall om to andre våpensmeder som bruker opp igjen et orginalt blaser-løp som muffe og monterer hvilket løp og kaliber en måtte ønske. Så det er nok flere fullgode alternativer på markedet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hei har en blaser r8 succsess monza. Skal ha på en kahles k525i. Har en uoriginal montasje med picatiny.  Men den er ikke reppeterbar.

Noen som har en bra løsning . Skal bytte mellom kahles og z8i. Problemet er at jeg vil ha kikkerten lenger bak en det jeg får med en original blaser montasje med ringer.

Har march 34mm ringer til picatiny. Har sett på blaser montasje med tier one skinne men tror det blir veldig høyt. Så er det å en inomount med picatiny som jeg kanskje kunne ha brukt noen erfaring med den 

Mvh 308nm

 

 

 

Edited by 308nm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...