Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Skal på grisejakt i morra og dro på skytebanen i kveld for å sjekke treffpunktet på jaktkulene, har bare skutt på elektronikk til nå og ville sjekke på papp. Første skudd med 18,5 g Mega traff midt i 10'rn, neste skudd med 18,5 g Partizan ble en svak 10'er, tredje og fjerde skudd med 18,5 g Partizan og ny lot 150 krutt ble også svak 10'er. Byttet så til 6,5 løpet og skjøt noen skudd før jeg byttet tilbake til 9,3 løpet og skjøt et nytt skudd med 18,5g Mega, treff med sentrums 10'er. Så jeg må si jeg så langt er utrolig fornøyd med Blaser R8 Success og deres system for løpsskift og kikkertmontasjer. Håper bare nå at grisene stiller seg opp sånn at jeg får prøvd den der også.

Link to comment
Share on other sites

Wææææææ haste spørsmål!

 

Jeg har bestilt r93 med 6,5 og 375løp men så ble mannen i våpen sjappa itvil om den kombinasjonen passer i stokken uten å gjøre noen endringer på ting? Er det noen av dere som har denne kombinasjonen?

 

Børsa kom idag men 375 løpet kommer neste uke:)

Link to comment
Share on other sites

Kan bare svare for r8, men ingen forskjell på selve stokken/"låsekassen" , eneste som blir forskjellig er sluttstykkehode, magasininnsats og pipa. Men hvis du har bestilt pipe i en annen løpsdiameter en den du stokken du har kan det bli trangt i løpskanalen. Ellers gratulerer med ny ildstaur :mrgreen:

 

 

 

Edit:slått på målstreken av her "xxxdeviousxxx"

Link to comment
Share on other sites

Da er blaseren kommet i hus:D kjempe fornøyd men har ikke fått skutt siden brannvesenet har stengt skytebanen pga tørke... 6,5 løpet er kappet på 51cm og 375 på 56. Børsemakeren mente det var det mest fornuftige. Hva tenker dere om løpslengde? Er hausken jakt på begge løp

Link to comment
Share on other sites

Da var endelig kofferten fylt opp. R8 Success links med 308 pipe/Z6i gen.2 2,5-15X56 bt og 9,3X62 pipe med Z6i gen.2 1-6X24. Begge med skinnemontasje.

 

Når ein skal bruke swarovski sin app for å justere tårnet må ein angi avstanden fra løpet og til kikkerten. Kva er avstanden med skinnemontasje? Har samme rigg i bestilling.

Link to comment
Share on other sites

normal_image~5.jpg

 

så gjorde jag , fast på en r93 a

quote="Busemann"]Hva må til for å montere zeiss fl 4-16x50 på en R8 usikker på om det går med høye ringer siden den har en klump under kikkerten,noen erfaringer?

 

Hva har du gjort her da? Er dette en original blaser montasje?

Har bestilt noen ringer fra jaktog friluft nå, skal vist vere tilpasset til 4-16x50

Link to comment
Share on other sites

Da har Blaseren gjennomgått sine første 30 prøveskudd og 5 jaktskudd. Innskytingen gikk greit, både med jaktskuddene og treningsskudd. Var så heldig at den lokale sportsbutikken hadde en pakke med Norma Oryx 196gr. til fine 640,- Og den neste sportsbutikken hadde samme skudda til nette 1000,-

Er imponert over hvor behagelig R8en er å skyte med. Lav rekyl, godt grep på gevært. Muligens 8x57 er et snill kaliber? For jeg føler at det er mer rekyl og pipeløft på min Sako 75 i .308

 

Så da gjenstår det bare å vente til august for rådyrjakta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ikke undervurder at du slipper å skifte bolthode og magasininnsats, jeg har 308 og 375 og jeg vurderer å svi av 5 lapper for å slippe å skifte mellom hver gang. men, hvis du skall bruke 308 løpet om høsten og det andre løpet resten av året har det svært lite å si, jeg har har aimpoint på 375 og 56 sikte på 308 så jeg skifter mellom de to ganske ofte...

 

ps, jeg har mest lyst på en blaser til så jeg slipper å skifte løp i det heletatt :forvirra::oops:

Link to comment
Share on other sites

Mye av poenget med Blaser forsvinner for meg om jeg skal ha flere stykker.. Min R93 opptar en plass i våpengarderoben, og jeg har fire løp til den. Tar jo ikke mange sekundene å bytte fra ett løp til et annet. Da kan jeg ha fem andre våpen også. Skulle ønske meg større garderobeplass jeg! Men flere stokker til Blaseren min ville ikke vært på toppen av ønskelista da.

Link to comment
Share on other sites

Pelican 1700 passer glimrende til Blaser. Denne tung, men samtidig utrolig solid. verdt hver krone i mine øyne. Her på berget får du denne billigst hos armygear.no.

 

De selges i USA mye billigere, men da kommer frakt og tollsatsene til staten på toppen, så usikker på om det blir så mye å spare.

 

Alt har du Peli Storm Case IM 3100 som er tilnærmet samme størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Av og til så diskuteres det at oppspenner løsningen til Blaser ikke er det optimale for jakt i kulde (spesielt dersom man fryser på hendene) og ved raske skudd der du må spenne opp først.

 

MEN er ikke løsningen på dette at man spenner opp og deretter setter ladearmen i "hvileposisjonen". Da har man et våpen som ikke kan avfyre skudd og som er raskt å lade. Bare å dra ladearmen tilbake til endeposisjon ?

Link to comment
Share on other sites

Oppspenneren er helt genial for økt sikkerhet. Jeg bruker Blaser på toppjakt og nettopp at oppspenneren er så klar og fin å bruke med kalde hender er et stort pluss, og Blaseren er mye bedre enn våpen med sikringer som er så lette at man knapt nok kjenner at man avsikrer.

 

Ett tips: Er man så kald på hendene at man ikke greier å spenne opp en Blaser har man ingenting med å sende avgårde skudd etter dyr. :winke1:

 

På hurtig avsikring taper Blaseren til våpen med superlette sikringer, det må vel selv den ivrigste Blaser-entusiast måtte innrømme... :shh:

Link to comment
Share on other sites

Alle våpen fryser fast om man er sløv nok og verken gjør standard forberedelser for kaldt vær som å fjerne olje osv. eller om man dytter våpenet fullt av vann og snø som man så lar fryse igjen... :wink:

 

Å skylle på våpenet for brukerfeil kan kanskje hjelpe psyken, men er jo ikke spesielt ærlig. Om man bommer fordi man skjelver på hånden eller dytter løpet fullt av snø slik at det sprenger er ikke våpenet skyld mener nå jeg. :lol:

 

Jeg har opplevd en M98 hvor tennstempelet gikk av med det samme ladegrepet var komplett.. ikke særlig morsomt. Var det våpenets feil, nei, det var helt og holdent meg. :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er glad i Blaseren min, men Prof. stokken ligger ikke like godt i skuldra som min Synth stokk fra Sako eller KKC stokk. Jeg har kolbekappen med 10 mm tykkelse. Noen som har byttet (eller har erfaring med begge) kappe til 20 mm og kan uttale som om forskjellene? På de andre stokkene jeg har er kolbekappene mykere og det passer nok meg bedre. Er det bare lengden som justeres fra 10 til 20 mm, eller er det forskjeller i egenskaper på kappene?

 

Tanken er å kun gjøre eventuelle små justeringer nå rett før jakta. Så får jeg vurdere andre alternativer til neste år

 

http://www.norma.as/V%C3%A5pendeler/Kol ... 0000001208" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Er i og for seg veldig fornøyd med min nye R93, men sliter med å få samlinger med helmantel i 6,5x55. Har prøvd både Norma Jaktmatch og S&B, spredning på 5 cm på 100 meter, noe som jeg syntes er mye sammenlignet med min gamle Tikka T3 som gikk hull i hull.

Noen som har noen erfaringer/tips å komme med? Har ikke prøvd Lapua

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...