Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Vil ikke fordelen med raske rettrekkere forsvinner når du du må "inn og ut" av en thumbhole stokk?

 

den ser unektelig bra ut da :winke1:

Det er klart at hvis man skal "skyte stang" blir det muligens bedre med en tradisjonell stokk. Til jaktbruk vil jeg si den forskjellen du får tidsmessig på repeter bevegelsen blir ubetydelig. Du vil tjene bedre på at stokken gir et godt grep/ siktebilde, og dermed kanskje få bedre treff. Det eneste som er bakdelen med tommelhull er faktisk at det blir litt mer "plunder" med oppspenner'n. Det er nok et større ankepunkt enn ladegrep. Men, anbefaler uansett å prøve stokken før innkjøp, så finner man fort ut hva man foretrekker.

Jeg kjøpte børsa usett, uprøvd og litt på impuls i en kombinasjon av Havesyke, ledig plass i garderoben og plutselig litt romslig konto.

Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke har kjøpt blaser for lenge siden, og skulle selvfølgelig søkt på en hel skigard av løp til denne Herligheten.

Link to comment
Share on other sites

Du kan lett ta ladegrep med med tommelen plassert inne i grepe på sucsess stokken, da blir du garentert ikke tregere med den stokken! kanskje raskere? fikk illustrert dette av en på Norma standen på Messa i vikingskipe. Man svinger bare hånda bakover med tommelen på plass i grepet. Litt øvelse skal til men jeg klarte mange fine ladegrep når jeg prøvde det på messa..

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Noen som har vært borti at strammeskruene på orginal Blaser sadelmontasje sitter bom fast? Fant ut at jeg måtte stramme til montasjen noe på løpet, siden tilpasningen var blitt noe slakk. Når jeg skal justere strammeskruene så er de umulig å få igang. Dette gjelder begge skruene. Har tilpasset verktøy til jobben, men ser at skruene er passe bløte :trist: . Jeg har prøvd å få skruene igang med litt olje, men til ingen nytte.

Link to comment
Share on other sites

Det man vinner mest på i forhold tilraske ladegrep med rettrekkere er 1) at det faller mer naturlig å utføre ladegrepet med riflen i skulderen og 2) at ladegrepet forstyrrer skytestillingen mindre enn ved en boltmekanisme. Tommelhullstokken utgjør en ubetydelig forskjell.

 

Der tar du feil. På Blaser er hånda på vei bort fra avtrekker og grep når du lukker bolten. På raske boltmekanismer er hånda på vei ned til avtrekker og grep. Skyt dobbeltskudd på elgbanen og prøv. Har du mulighet til å teste en Sauer 80/90 i samme kaliber som i Blaseren, side ved side, kommer du til å få hakeslipp.

Link to comment
Share on other sites

@Torf: Jeg har skutt mye med Sauer 90/Carl Gustaf 3000, og jeg fremholder fortsatt at de fleste får et raskere ladegrep med rettrekker fordi hevarmsløftet gir en vridning av våpenet som forstyrrer skytestillingen. Men, som med det meste som omtales her, det finnes ingen 100% entydige fasitsvar. Jeg skal ikke hardnakket påstå at absolutt alle skyttere er raskere klar for oppfølgingsskudd med en rettrekker, men jeg tibringer såpass mye tid som standplassleder på en NJFF-bane at jeg mener å ha belegg for å si at langt de fleste gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Skyt dobbeltskudd på elgbanen og prøv. Har du mulighet til å teste en Sauer 80/90 i samme kaliber som i Blaseren, side ved side, kommer du til å få hakeslipp.

 

Riktignok Sauer 202 og ikke 80/90 jeg har skutt ca. 2-3.000 skudd på elgen med de siste åra men vil påstå at jeg er ganske godt kjent med den. Prøvde en R8 proff med links sluttstykke på Meheia i sommer når norma var det med lastebilen sin. Jeg skøyt totalt 50-60 skudd med den og hadde aldri skutt med R8 før. Med fare for og høres ut som ei klyse så gikk det ganske bra, hadde 24 poeng på den beste serien med 2 dobbeltskudd og ett enkeltskudd. Har aldri gjort det med Saueren før. Selve tiden som ladegrepet tar er jo en ting men følte at jeg greide og beholde siktebildet bedre når jeg ikke fikk sideveis bevegelsen som med ladegrep på vanlig bolt.

Link to comment
Share on other sites

@Kolbe-Rolf: Du beskriver poenget mitt - det går ikke på hva som kan øves inn, men på hva som oppleves intuitivt.

Og apropos hva man kan oppnå ved målrettet trening,så er det vel ingenting som er kjappere enn en dreven DFS feltskytter med en veltrimmet Krag.

...Uten at noe som helst av dette innebærer noen kritikk mot andre rifler. Sauer, S&L, etc. er alle gode rifler med topp ytelser. At jeg valgte Blaser fremfor disse går kun på smak og behag. Viktigheten av det raske ladegrepet på en jaktrifle er minimalt.

Link to comment
Share on other sites

Da er det jo bare å bli med på et løpende Hjort dobbeltskudds stevne å se.

 

Offisiell Norsk rekord på dobbeltskudd er 198 av 200p. Tilsvarer 38 innerfemmere og 2 ytterfemmere på elgskiva skutt med en CG1900 sporter i 222.

 

"Rekorden" på et sprang på løpende hjort er 5 femmere (4,7sek.) Det tilsvarer 5 innerfemmere på elgskiva. Det er skutt med en CG3000 sporter i 6,5x55 av en svenske for ca. 20 år siden. Fyren gjorde det flere ganger på trening til et nordisk mesterskap på Bisley i England.

 

Tro meg, Blaserne er ikke konkurransedyktige. De har for lang sluttstykkevandring for patronlengde og hånda er som sagt på vei bort fra avtrekker/grep når bolten går i lås. Eneste grunn til at jeg "melder meg på diskusjonen" er at Blaserne ofte blir framstilt som de raskeste manuelle riflene noe jeg vet de ikke er når de dynamiske skyteegenskapene blir tatt med i betraktning. Noen bør kanskje lage et pumpefortre til Blaseren med stag til hevarmen. Da hadde den blitt rask.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ta en tommestokk og se hvor langt, i cm, hevarmskula beveger seg fra framre låst stilling til bakre posisjon når bolten butter i boltstopperen. I samme kaliber kan forskjellen i sluttstykkevandring være stor pga prinsipielle konstruksjonsforskjeller. Boltrifler med låsklakkene bak har som regel den korteste sluttstykkevandringen. Hvis jeg ikke husker feil er det kortere vandring på feks en Steyr SSG69 i 308 enn på en Sako Vixen i 222. Sluttstykkevandringen har mye å si for hvor rolig rifla ligger under omlading og spesielt hvis man må flytte ansiktet for ikke å bli truffet av sluttstykket i bakre stilling.

Link to comment
Share on other sites

Har shoppet en del Blaser stæsj på nettet, blant annet en Blaser rifle koffert med kodelås. Det ligger ikke med noe forklaring på hvordan denne kodelås skal brukes, nå står alle 3 siffer i 0 på alle tre låser. Og det går greit og låse opp og igjen. (Nå vet alle koden :lol: ).

Det ligger en rød lås splint i plast bak siffrene slik at man ikke skal kun endre på koden, her er det vel en prosses første gang vil jeg annta,

slik at jeg skal kunne velge den koden jeg ønsker å ha,men hvordan går jeg frem for og ta i bruk denne kodelåsen, noe her som har kjennskap til dette og kan dele dette med meg, må jo være mange her i denne tråd som har slik koffert og har fullført denne prossedyre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke Blaser-koffert, men det er en type kodelåser som går igjen på de fleste våpenkofferter, og der er prosedyren som følger:

 

- Åpne låsen

- Dra ut den røde plaststrimmelen

- Trykk knappen motsatt vei av for å åpne og hold den der

- Still inn ønsket kode

- Slipp knappen

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om en standard R8 med treskjefte som er levert med 17mm løp har plass til semi-weight løpet på 19mm i samme løpskanal eller om det må byttes forkjefte, eventuelt åpne løpskanalen for å kunne bruke et slik løp?

ikke sikker på hvordan tre stokken er, men jeg har en R8 proff, denne kjøpte jeg med et .308 løp i standard tykkelse. Nå kjøpte jeg et .300winmag løp i semiweight, dette løpet passet ikke inn, men jeg brukte et kosteskaft og limte på et 80 papir, noen runder med dette i løpskanalen og litt dremeljobbing så ble det plass.

Link to comment
Share on other sites

Blir nok en r8 på meg snart også. Gått vekk ifra mauser som jeg tenkte først.

Denne gangen blir det i 30-06. Tenker også ha på demper, a-tec. Burde jeg kappe løpet evt hvor mye? Vil ikke at den skal stikke for langt ut og ikke helt inntil skjefte.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Har en R93 i 30-06 med CTM-4 demper. Ble anbefalt å kappe løpet til 52 cm. Det funker bra til det meste av vanlige kulevekter. Dessuten blir børsa kort og veldig hendig.

 

Ulempen er at det blir litt i korteste laget når jeg nå forsker på ekstra tunge kuler... Mister litt punch slik at man må ligge litt høyt på ladeskalaen for å få anstendig hastighet.

 

Behold så mye løp som mulig er min anbefaling.

Link to comment
Share on other sites

Noen svar finnes i denne oversikten, men den er ikke komplett, ser jeg.

 

http://www.eurooptic.com/magazines-blaser.aspx" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Fikk tak i komplett magasinoversikt til R8 i dag:

MagasinoversiktBlaser_zpsa8738424.jpg

Det samme gjelder for R93, men man må fjerne 1 skudd i magasinkapasitet.

 

Og twist rates oppdatert pr 15. nov 2010 (beklager lite bilde, Photobucket skalerer bildet for mye):

Blaserbarreltwistratesper15nov2010_zpsdc0b9451.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var en fin oversikt, takk for at du deler dette med oss!

 

Men helt transparent kan det ikke være fra R8 til R93.

 

På min magasin innsats (R93) står følgende kaliber:

 

7x64

8,5x63

.30-06

6,5x65 RWS

.270 Win

.280 rem

6x62 Fères

6,5-284 Norma

8x64S

 

.280 Rem, 6x62 Fères og 8x64S er ikke med i sortimentet lenger men de andre kaliberene er medlemmer fra hele gruppe 3, en fra gruppe 6 og en fra gruppe 7.

 

Mulig dette er endret på de modellene de selger i dag.

Link to comment
Share on other sites

@Jacob84: jeg bruker et swarovski 1,5-6x42 som jeg er svært fornøyd med, et meget fleksibelt sikte :) men sikler på aimpoint micro med blaser montasje, drev å kikka inn i et på en messe jeg var på og ble overbevist, virka svært solid. Prisen er heller ikke avskrekkende med tanke på at montasjen er med, er ikke mange andre sikter JEG kunne tenkt meg til 6000,- med montasje. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Heisann,

 

Jeg har akkurat kjøpt et trijicon RMR sikte, ingen praktiske erfaringer med det enda men

det virker meget kjappt å fint å bruke. montert på fremste festet på løpet.

 

rødprikken dekker en rådyrbog på 120-30m, prøvesikta i stad :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble litt undrende ang magasin kapasitet på min R93 da jeg tilfeldigvis var en tur inne i våpenskapet i dag. Ble stående å kikke på inserten...

Jeg fikk i hus pipe i .338 Win Mag for et par måneder siden og jeg har prøvemontert den mange ganger men ikke fullt den med patroner enda.

Tok ut 3 stk .338 og la alle tre i magasinet uten problem.

Da ble mine mistanker bekreftet.

Testet å klemme de ned og føre frem sluttstykket over og det gikk som smurt!

Hvorfor oppgir Blaser en kapasitet på 2+1 og ikke 3+1?

Det må være det samme for flere av de andre belte magnumene vil jeg tro...

Er det andre her med lignende erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Heisann,

 

Jeg har akkurat kjøpt et trijicon RMR sikte, ingen praktiske erfaringer med det enda men

det virker meget kjappt å fint å bruke. montert på fremste festet på løpet.

 

rødprikken dekker en rådyrbog på 120-30m, prøvesikta i stad :winke1:

 

Det står mellom dette og Aimpointen.

 

Hvordan er dette sikte å bruke når det er mørkt.

Sånn jeg har forstått dette sikte uten batteri, og en eller annen plass nå jo det få energi fra.

 

Tenker da på følgende situajon: Rifla har stått i skapet og du skal ut på kveldsjakt/ettersøk. (lite/ingen lys)

 

Jeg har også skjeive hornhinner, men bruker briller for å konpansere.

Noen som har erfaring med rødpunkt og skjeive hornhinner ?

Link to comment
Share on other sites

vist jeg vil ha ei børse med både magnum å standard kalibre så vil jeg bli nøtt til og kjøpe ei med magnum "kasse", men har blaser laget noen smarte løsninger slik av man slipper å ta ett kjempelangt ladegrep vist man skyter med 223 f.eks?

jeg driver og sikler på r8 traking. men er denne mulig å få med magnum "kasse"?

Link to comment
Share on other sites

vist jeg vil ha ei børse med både magnum å standard kalibre så vil jeg bli nøtt til og kjøpe ei med magnum "kasse", men har blaser laget noen smarte løsninger slik av man slipper å ta ett kjempelangt ladegrep vist man skyter med 223 f.eks?

Blaser R93 og R8 har ingen låskasse. Kalibre med kort hylse har en stopper i magasininnsatsen som forkorter ladegrepet (R93, har ikke satt meg inn i hvordan det er på R8). Alle R93 og R8 kan bruke magnum-kalibre, det krever bare et sluttstykkehode i magnumdimensjon i tillegg til løpssett.

Link to comment
Share on other sites

vist jeg vil ha ei børse med både magnum å standard kalibre så vil jeg bli nøtt til og kjøpe ei med magnum "kasse", men har blaser laget noen smarte løsninger slik av man slipper å ta ett kjempelangt ladegrep vist man skyter med 223 f.eks?

Blaser R93 og R8 har ingen låskasse. Kalibre med kort hylse har en stopper i magasininnsatsen som forkorter ladegrepet (R93, har ikke satt meg inn i hvordan det er på R8). Alle R93 og R8 kan bruke magnum-kalibre, det krever bare et sluttstykkehode i magnumdimensjon i tillegg til løpssett.

 

 

takk for godt svar :) jeg vet at Blaser r93 og 8 ikke har låskasse, men fant ikke noe anna god forklaring på festene til sluttstykke og området rundt ;) var derfor jeg skrev det med hermetegn :) så det er bare sluttstykkehodet som er forskjellig :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...