Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Ser alle er så fornøyd med sin r93. Sikkert fantastiske børser det.

Selvfølgeligt er alle deltagere i denne debat fornøjede med deres flotte våben. Det var et ønske fra trådstarteren at der kun fremkom positive kærlighedsberetninger :wink: Alle der har et mere nuanceret syn, har oftest også en stor grad af forståelse for andres kære, så derfor undlader di selvfølgeligt at spolere hyggen og gruppens selvsuggestion :wink:

 

Alle....... utenom Ignorant :wink: ]

Link to comment
Share on other sites

Hei Alias

Jeg sikta på en stubbe, omtrent 50 meter borte. Skuddene satt i en omrets av omtrent 20 cm. Jeg skulle bare se hvor fort jeg fikk skuddene avgprde, og hadde ikke noe ambisjoner om å treffe egentlig. Det var første gang jeg forsøkte på å pumpe skuddene ut. Bare for gøy altså! :D Men, jeg tror ikke jeg får skuddne avgårde noe fortere med dobbeltrifla mi, egentlig,

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

"Hjemmesprøytet" latexifisering :wink: Kom over et stoff som blir benyttet i industrien, sitter som fy (lakkboksen ble lettere latexifisert) :oops:

 

Dette er 308W løpet som er kappet til 47,2 cm og gjenget til den "nye" Br-reflex T8 med 160mm bakammer. Jeg har valgt å beholde baksikte (enda) i påvente av gjengebeskyttelse/"pysetut" med korn. Men pga av kort siktelinje tror jeg at det blir en aimpoint, eller noe lingnende.

 

Har løsningen med korn på gjengebeskyttelsen på 9,3 og på 375 pipen, men der har jeg fått montert baksiktet på en kikkertmontasje for kikkerter med skinne. Denne montasjen passer begge pipene uten justering. Ordtaket sier at "alle gode ting er tre", men ikke i dette tilfellet når det gjelder å kunne bruke den samme montasjen også på 308W pipen uten å måtte justere montasjen :? Høyde/side justeringen har vi ordnet på forsikte/stolpen.

 

Under vanlig jakt har man skjeldent bruk for åpne sikter, men på ettersøk blir det som oftes "nærstridsskyting" :wink: i tett kratt ol og da er det et must.

 

Lengde/vekt på våpnet (308W) med demper/kikkert er ca 102cm og ca 3,9kg og 2,9kg uten demper/kikkert og med en lengde på ca 94cm gjør at den blir rimelig "lett å håndtere" (om man ser bort fra at med så kort/lett våpen sparker og smeller det noe helt for j..... :oops:) .

Link to comment
Share on other sites

Interessant! Er dt krevende å få til gjengebeskytter med korn?

På mine 300 wsm og 375 H&H løp bruker jeg en A-tec CMMS 6 demper i stål. Den er så slank at den flukter med kornfoten. Jeg har bare fått flyttet forsiktet litt bakover, og jeg kan bruke de åpne siktene både med og uten demper. Imidlertid er dette ikke en god løsning når man vil ha korte løp, og det vil jeg i 6.5x55 ihvertfall! Og ville hatt kort løp i .308 også.

Det mest geniale, tror jeg, hadde vel vært å få laget et korn til fremre del av gjengeren, og bygget opp skuret slik at det passer. Hva sier du, korn fremme på demperen, og ghost ring montert på kassa? Mulig, eller?

 

Det der med montasjer som går om hverandre er en kjip ting med Blaser. To av løpene mine går om hverandre, det tredje er bredere i sporene, så der må jeg skru. Neste gang jeg handler Blaser løp skal jeg ta med montasjen til forhandler og forsøke å finne et der sporene passer direkte.

Link to comment
Share on other sites

Ikke spesielt krevende å få kornet på gjengebeskyttelsen.

Har hatt en demper med korn på demperen, dette var på en Valmet Petra (høy siktelinje). Dette gikk bra en stund, men spenninger i stålet som oppstår når demperen ble varm kombinert med sveising/lodding gjorde at dette løsnet og til sist ble det en sprekk i demperen. Har også sett en løsning med en "klemring" montert på demperen, bob, bob var vel konklusjonen på dette :wink:

At innfestningene til montasjen kunne ha vært løst på en annen måte er det ingen tvil om. Har selv lekt litt med tanken om å montere på en skinne/klakker, vi får se.

Etter at man begynner å få "noen" løpsett blir det dyrt med kikkerter og montasjer i lengden :( Men ellers er jeg storfornøyd med riflen. Andre ting som kunne ha vært løst på en annen måte er at jeg hadde ønsket meg er magasinløsningen, men men man kan ikke få både i pose og sekk :wink:

 

@odin- dette så da veldig proft ut :wink:

Ønske mitt er å kunne bruke demper og åpne sikter samtidig (en bakdel er at våpnet blir fremtungt med demper, uten kikkert).

En annen løsning om kan være å sette kornet der baksikte sitter nå og en goastring bak på låskassen. Dette blir en vell kort siktelinje samt det at pipen stikker videre frem forran kornet er en ikke heldig løsning. Men nå er dette et sikte for bruk innenfor 0 -30m, så om det har noe å si vites ikke :D

Link to comment
Share on other sites

Et sted på side 1 i denne tråden er "min" løsning på gjengebeskytter med korn avbildet. Er såpass pent lagd at det ser ut som et fast korn...... Settes fast med en skrue på undersiden.

Odin, er dette en gjengebeskytter med korn?

http://www.fotoknudsen.no/archive81/050520061325fc1QGXGwqmSckz335S/medium/22022008174014Akwd7LS2dqO1.jpg?89

I tilfelle: Bøyer meg i støvet!

Link to comment
Share on other sites

@Skaubjønn;

 

Ble fortalt av noen andre her en gang at det ikke var noe problem å justere om montasjene fra pipe til pipe med strammeskruene,

klikkene stemte greit fordet. Har ikke fått testet dette i praksis selv, men tenkte jeg skulle det etterhvert.

 

Hvis ikke er jeg fristet til å sende pipene til en doktor som kan slipe/frese slik at det blir likt, dette vil først bli gjort når alle pipene er handlet inn.

Link to comment
Share on other sites

Ble fortalt av noen andre her en gang at det ikke var noe problem å justere om montasjene fra pipe til pipe med strammeskruene, klikkene stemte greit fordet..
Da tror jeg det er noen som har hatt flaks gjentatte ganger :wink:

Jeg har prøvd, men får treffpunktforandring hver gang som ikke er konstant/lik hver gang og det trengs ny innskyting. Bytter jeg kikkerten mellom 9,3 og 375 hvor jeg slipper å justere på montasjen får jeg også treffpunktforandring på lik linje som jeg får når jeg tar av og på demperen, men denne er konstant/lik hver gang så det justerer jeg med samme antall klikk frem og tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Et sted på side 1 i denne tråden er "min" løsning på gjengebeskytter med korn avbildet. Er såpass pent lagd at det ser ut som et fast korn...... Settes fast med en skrue på undersiden.

Odin, er dette en gjengebeskytter med korn?

I tilfelle: Bøyer meg i støvet!

 

Jess! Jeg har ikke skutt den helt inn enda, går ca 10 cm lavt på 40 meter.

Funker helt perfekt for meg (dette er .458Lott løpet), Har demperen på når jeg skyter inn og tester ladninger osv. Og framsiktet på når jeg er på jakt.

 

Det ligger muligens flere bilder av denne på blaserpro.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:

Liker denne tråden.

 

Jeg er en sånn person som liker å prøve nye ting. :oops: det koster penger!

 

jeg har hatt sauer 202 i 6,5*55. som et et genialt kaliber. saueren solgte jeg pga problemer med stokken . no skikkelig ræææl! :evil: forbannadrit. :evil: søppel! :evil: æsj. sauer skal lissom være jævelig bra. men den stokken! den hadde svella no jævelig i regnvær :evil::evil::evil::evil: . den hadde kjempebra presisjon å alt. likte godt sikkringen. men jeg solgte den pga dette med stokken.

 

nå har jeg en sako 85 i laminat rustfri i 6,5*55 å er vell egentlig kjempe fornøyd med den.det er ein go børse. ikke no problem med den. egentlig veldig fornøyd.

 

men nå har det seg sånn at jeg liker å prøve nye ting. å jeg vill ha 2 stk kalibere til . å eventuelt selge sakon.

 

Det blir R 93 Professional i 6,5*55. men er usikker på om jeg skal ha 8*57 eller 9,3*62.

 

kikkertene jeg ska ha blir smitt&bender. på 6,5*55 blir det 3-12*50 lys kompensator. å 8*57 eller 9,3 blir det 1,1-4X24 .

 

jeg har å et ønske om å prøve en blaser r93. for å se hvordan den er med oppspenneren er osv.

 

jeg jakter mest rådyr å hjort men også en del elgjakr blir det. kommer også til å bli litt villsvin jakt i sverige etterhvert. å da er vell 9,3 eller 8*57 kanon.

 

er det noen som har dette å er fornøyde? :?:

 

takker for all tilbakemeldig..

 

Mvh Helge.

Link to comment
Share on other sites

@ Dokkabukken!

Jeg er nok litt som deg med hensyn til å prøve nye ting.

Rensket opp i skapet for både sako, S&L osv og handlet en

R93 i 6,5 og 9,3. Grunnen for at det ble 9,3 istedenfor 8mm er så enkelt som.

Muligheten for tyngre kuler og høyere anslags energi.

Kappet 9,3 løpet til 48 cm så det ble ei rimelig hendig børse med total lengde på 94 cm...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Noe spesielt dere gjør når en ny rifle taes i bruk?

Puss for guds skyld løpet! Det kan være både fett og gugge fra lagring der, og det kan være upusset etter testskyting. Så gjør det gullende rent før du fyrer første skudd. Utenom det synes jeg du skal gå over alt stål med en oljefille. Så er det tut og kjør! Ta med kamera på testskytingen da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noe expert, men har vel lest et sted at Blaser faktisk har produsert noen løp i 458. Men desverre husker jeg ikke hvor. Svenskene har i alle fall fått dem til å lever løp i 9,3x57. Så med massepress så kan dedt vel være at de produserer litt andre kalibre og!

 

Og på Blaserpro har de i alle fall oppført 458: http://www.blaserpro.com/twistrates.php

Link to comment
Share on other sites

Legger ut et par bilder av Proffen etter et besøk hos smeden.

 

normal_16032009159.jpg

normal_16032009157.jpg

normal_16032009156.jpg

 

Fornøyd med rifla,men slettes ikke fornøyd med gjenge beskytteren i plast.

Er der noen her inne som er kompetente til å lage en skikkelig en i stål :?::?:

En som flukter pent med pipa og gjerne er i samme matriale.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Børsemaker ja. Blaser stopper vel på .416.

Ok det er lavet af et gammel udboret kammer og en ny pibe er krympet indeni?

 

Tja. Noe i den duren. Utgangspunktet er et Blaser kammer med et nytt løp gjenget på rett etter kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en R93 med 458-Lott løp.

 

Etter å ha lest siste JH&V om kaliber for store gutter, 458 Lott og Socom innser jeg at det har dukket opp et nytt "må bare ha" kaliber.

 

Hvordan skal man gå fram for å få et slik kaliber i en R-93?

 

Uten noen erfaring med disse "big boy's" er det Socom jeg tenker på. Stikkord : SUB LADING !

 

Har sendt en mail til Blaser.de, men ikke fått svar enno. Noen andre forslag ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en R93 med 458-Lott løp.

 

Etter å ha lest siste JH&V om kaliber for store gutter, 458 Lott og Socom innser jeg at det har dukket opp et nytt "må bare ha" kaliber.

 

Hvordan skal man gå fram for å få et slik kaliber i en R-93?

 

Uten noen erfaring med disse "big boy's" er det Socom jeg tenker på. Stikkord : SUB LADING !

 

Har sendt en mail til Blaser.de, men ikke fått svar enno. Noen andre forslag ?

 

Du trenger: 1 Blaser magnum løp, 1 løpsemne .458, 1 børsemaker, like mye penger som 1.5 Blaserløp og aksept for at rekylen blir såpass voksen at sikringen går på så snart 500 graineren har forlatt hylsa.

 

Med demper montert fungerer det bedre.

 

Blaser kommer aldri til å lage .458 Lott. Tyskerne stiller ikke om maskineriet bare for noen skarve løp. De vil heller pøse ut 6.5 løp til 15 tusen kroner stykket med 6 måneders leveringstid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...