Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Det jeg liker med BBF95 er avtrekk, mekanismen, vekt og balanse + sedvanlig Blaserpresisjon.

På 30m samskyter rifle og haglepipe som en drøm med kikkertsikte. Med åpne sikter sitter haglskuren noe lavere, men hvis kornet dekker målet blir det fulltreff, så det er vanesak.

Har også fått justert de åpne siktene sideveis noen mm.

Dette er meget hendig snikjaktredskap

IMG_20201015_224322_758.jpg.a2105f81b4342b4ce0fd9d6cbbe51fc1.jpg

IMG_20201023_193047_601.jpg.e37acc6fc372670e33978737f25e7601.jpg

Snikjaktutrustning.

IMG_20201015_225705_043.jpg.0772ab54d846707b3d78f8d73098af58.jpg

Første skudd med åpne sikter etter justering. Satt vel 6 cm til høyre før justering. Innskutt på 50m, da mine øyne og hornhinner har sin begrensing der. På lengre avstander får Carl Zeiss bistå 😉

20201027_103428.jpg.5fdc458fe6f8f84caf41c391386e77db.jpg

Edited by hjortefot.com
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Hva blir vekta på en Blaser BBF97 i 7x57R / kal. 12? Jeg er i modus for ei lett børse til snikjakt, muligens en links K95, men en kombi med aimpoint gjør jo samme nytten om vekta er grei. Ligger en på finn.no nå som frister litt, selv om jeg kanskje ville foretrukket 7x65R fremfor 57R.

 

Ekstra løp til en K95 ligger vel på rundt 20' ink tilpasninger, hva ligger dobbelt-løp til en BBF97 på? Og man får kjøpt dobbelt løps-sett i 9,3x74R? Var ikke helt innlysende i oversikten her: https://www.blaser.de/fileadmin/media/pdf/Kaliber-UEbersicht/BLA_PL_EN_Kal_Divers_2019-12-11.pdf

 

Eller kanskje bare en ekstra R8 låsekasse og karbonstokk fra https://raven-euro.com/product/m82/

Valgets kvaler når man har ryddet plass i garderoben :-)

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Wintel said:

Hva blir vekta på en Blaser BBF97 i 7x57R / kal. 12? 

 

La min på vekta nå og den ligger på 3kg blank uten siktemiddel. Har eksperimentert litt med ulike siktemidler på den, men synes Aimpoint er å foretrekke. Gir jo knapt noen vektøkning og fungerer utmerket både for hagle + rifle på "moderate hold".

Edited by Breiðisjor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vurderer å anskaffe et .22lr løp til min R8 Success. Er linksskytter og lurer på om noen med denne kombinasjonen kan fortelle om hylsene vil bli hengende fast i skjegget ved utkast. Regner med at man ikke får links sluttstykkehode til dette settet. Har sett et par videoer på YouTube og det ser ut til at hylsene kastes skrått fremover og på den måten ikke vil være et irritasjonsmoment, men flott om noen kan bekrefte dette.

Link to comment
Share on other sites

Supert! Takk for tilbakemeldingen snauskjegg😋

En annen sak. Sist gang jeg kjøpte noe greier til børsa fortalte ekspeditøren at prisene kom til å stige betraktelig når Blaser selv tar over i Norge, noen som har noen tanker om dette? Ser at dette .22 løpet nå også annonseres til rundt kr 21.000 et sted, 16.700 et annet sted og 14.500 et 3. sted. Er det prisoppgang på trappene?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
On 10/29/2020 at 6:53 PM, hjortefot.com said:

Det jeg liker med BBF95 er avtrekk, mekanismen, vekt og balanse + sedvanlig Blaserpresisjon.

På 30m samskyter rifle og haglepipe som en drøm med kikkertsikte. Med åpne sikter sitter haglskuren noe lavere, men hvis kornet dekker målet blir det fulltreff, så det er vanesak.

Har også fått justert de åpne siktene sideveis noen mm.

Dette er meget hendig snikjaktredskap

IMG_20201015_224322_758.jpg.a2105f81b4342b4ce0fd9d6cbbe51fc1.jpg

 

 

 

 

Utrolig flott børse! Skal sette en slik en på ønskelisten til jul! 

Edited by vwhotrod
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, vannebo said:

Mange her som har fått montert høydejusterbar kinnstøtte på BBF 95/97 eller D99? Blir 95% av tia brukt med en micro på så lurer på om jeg skal få montert etter Jul. Type kalix CR2 e.l. som er kjapp å justere.

Veldig fornøgd med calix!

20200902_143241.jpg

Edited by magnum_mauser
Link to comment
Share on other sites

On 12/1/2020 at 9:30 PM, magnum_mauser said:

Eg blir so til de grader mobba av mine heller tvilsomme bekjente, fordi eg er so fornøgd med, og glad i mine Blasere. Derfor har det gått litt sport i det å gje dei ytterligere ting å frustrere seg over, det her er siste tilskuddet - det neste blir blaser logoen brent inn i eine skinka 🤣

 

Jeg synes det samme er moro! Har lett etter Blaser boxere som jeg kunne kjøpe til de vantro til jul, men fant ikke noen i Norge som hadde dette på lager. Tips motas med takk! 

Edited by vwhotrod
Link to comment
Share on other sites

Ønsker meg t-skjorte med svær feit Blaser logo, og tekst med stor feit skrift: R93 4ever 

Bare for å ha på skytebanen, hvor jeg har møtt noen virkelig innbitte blaser hatere tidligere. Ingenting som hisser opp de karene der, som R93, våpenet for folk med dødsønske og kroniske selvskadere.

Nå kommer det vel litt grums her og 😆

Edited by znopi
ufullstendig setning
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Har nå snakket med børsemaker og skal kjøpe meg 22lr løp til R8.

Børsemaker informerer om at de pleier å kappe løpet til 45-48 cm og gjenge.
Er det vanlig å kutte 22lr løp til denne lengden? Mener å ha lest at subsonic ammo da plutselig kan smelle mer pga mer fart og gå overlyd.

22lr løpet er i utgpkt 58 cm. Har egentlig ikke lyst til å kutte så altfor mye. Har dere noen gode tips? Ønsker å kunne skyte uten så altfor mye bråk på hytta. 

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke kappet noe særlig hvis ønsket er å skyte stille. Forskjell mellom piper, men mener det ble gjort en test som viste at 22lr hadde høyest hastighet med 30-40cm pipe. Spes på blaser med pipen såpass langt bak burde man kunne ha litt lengde uten at den blir altfor uhåndterlig.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Rambol72 said:

Har nå snakket med børsemaker og skal kjøpe meg 22lr løp til R8.

Børsemaker informerer om at de pleier å kappe løpet til 45-48 cm og gjenge.
Er det vanlig å kutte 22lr løp til denne lengden? Mener å ha lest at subsonic ammo da plutselig kan smelle mer pga mer fart og gå overlyd.

22lr løpet er i utgpkt 58 cm. Har egentlig ikke lyst til å kutte så altfor mye. Har dere noen gode tips? Ønsker å kunne skyte uten så altfor mye bråk på hytta. 

Hvorfor skal du kappe?

Du får best balanse i rifla med full lengde på pipa med lyddemper på tuppen. R8 er kort nok i utgangspunktet.

I tillegg beholder du fabrikkmunningen intakt. 

Gjeng 15-1 på pipa, for å beholde så mye gods som mulig, og få heller gjenget om 22-demperen eller benytt en enkel frontmontert grovkaliberdemper. Det fortjener ei pipe til 15k..

 

I klubben min begynner vi å få jegere som trener til villsvinjakt på løpende villsvin med 22-sett til R93 og R8. De som har kappet løp angrer på det. 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jeg spurte om de ikke bare kunne gjenge løpet istedetfor å kappe men fikk da til svar at de pleide å kappe så da ble jeg usikker. 
Har ikke kappet noen av de andre løpene mine og det har fungert bra, så jeg hører på dere. 
Hadde planer om å kjøpe en Hausken MD45 og gjenge løpet 15-1 så jeg kunne benytte demperen til 223 løpet mitt som også er gjenget 15-1. 22lr kulene er vel litt mer fettete, kan det by på problemer dersom jeg ønsker å bruke demperen til 223 løpet også?

Link to comment
Share on other sites

Mener det kom ett .22LR løp til R8 på 52cm ferdig, men finner det ikke på Blaser siden. Fordel å beholde choke i munningen (om det eksisterer på disse?). 

Jeg har ikke somlet meg til å skaffe meg .22LR løp til R8. Håper på prisreduksjon, eller at noen angrer seg og selger på FINN.

Har .22WMR løp til R93 på 50 cm, og personlig opplever jeg det som en fin lengde med demper på. Litt personlig smak og behag her, som i mange andre tilfeller.

Her er den korte utgaven på 52cm, bestilles fra fjernlager står det: 

https://www.norhunt.no/products/blaser-r8-kit-kort-22lr-us-m15x1

Prisen er enda mer uforskammet på denne.

Link to comment
Share on other sites

On 12/6/2020 at 1:55 AM, Rambol72 said:

Jeg spurte om de ikke bare kunne gjenge løpet istedetfor å kappe men fikk da til svar at de pleide å kappe så da ble jeg usikker. 
Har ikke kappet noen av de andre løpene mine og det har fungert bra, så jeg hører på dere. 
Hadde planer om å kjøpe en Hausken MD45 og gjenge løpet 15-1 så jeg kunne benytte demperen til 223 løpet mitt som også er gjenget 15-1. 22lr kulene er vel litt mer fettete, kan det by på problemer dersom jeg ønsker å bruke demperen til 223 løpet også?

 

Ikke noe problem med fett.

Jeg bruker også 6,5-demper til 223 for å få litt mer klaring mellom kule og demper. Merker ingen forskjell på dempingen.

Jeg kjøper kun AseUtra-dempere i rustfritt stål. De tåler ubegrenset antall skudd i grovkaliber.

 

 https://www.2alfa.no/ase-utra-s-series-sl5i.html

 

SL5 prototyp på MG. SL5i er "slanket" så den tåler nok ikke dette men alikevel. Jeg har både tykke/gamle og tynne/nye SL5 :-) :

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Vapenskjold said:

Blaser R8 Løp Standard 22LR u/s 17mm, 58cm løp inkl magasin og bolthode

 

Jeg bestilte med gjenger. Da anbefalte herren i butikken kapping på 52cm. Jeg fulgte herrens befaling.

Ok, Ble det nevnt noe om Choke som blir borte når munning kappes? Ikke sikker på om de løpene har det, kan ikke finne info om det, men det er plausibelt at jeg er dårlig på å søke.

 

Uansett, hvordan opplever du presisjonen? 

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, znopi said:

 

Uansett, hvordan opplever du presisjonen?

Topp presisjon. Hull i hull (nesten) på 10 meter med støtte. Veldig godt fornøyd med å kunne trene med samme børsa man jakter storvilt med. Jeg hørte ingenting om choke (konisk innvendig) som kunne bli borte da jeg bestilte. Send en epost til forhandler hvis du vil ha svar på det. Bruker A-tec Wave demper og det er gir et veldig lavt smell. Den forrige salongen min hadde en løpslengde på 46cm, og med demper var smellet betydelig høyere (Elay 330ms). 

Edited by Vapenskjold
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Poenget med 22lr på R93/R8 er å kunne trene med en konfigurasjon som er identisk med grovkaliber til jakt.

Det gjør man ved å benytte samme løpslengde, lyddemper og kikkertsikte på 22lr og grovkaliberløpene for å få maksimalt ut av treningen.

Hvis man vil ha best mulig skyteegenskaper med 22lr finnes det vesentlig bedre redskap enn Blaser til samme pris.

 

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Torf said:

Poenget med 22lr på R93/R8 er å kunne trene med en konfigurasjon som er identisk med grovkalibr til jakt.

Det gjør man ved å benytte samme løpslengde, lyddemper og kikkertsikte på 22lr og grovkaliberløpene for å få maksimalt ut av treningen.

Ja. Og er det grovkalibret løp på 50cm som benyttes på jakt, så kan det da være ønskelig med tilsvarende lengde på .22LR løp.

Og best mulig presisjon er vel ønskelig også i en sånn sammenheng, eller? Det er det for meg uansett. Er jo fullstendig klar over at det finnes andre alternativer i .22LR enn Blaser. Om best mulig presisjon på lengere avstander enn hva enn finner på gjennomsnittlige innendørsbaner for eksempel. 

 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, znopi said:

Prøvd på flere avstander? 50 og 100meter?

Ja på 50m, skyter trekløver med støtte. Har også hatt den med på skytebanen med fine samlinger på 100m. Hvorfor er du usikker på om løpet er konisk innvendig? Jeg trodde slike løp bare var matchløp med dia. 19cm eller mer utvendig, med minimumslengde på 60cm. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...