Jump to content

Jakt i Sør Afrika: Limpopo vs. Eastern Cape


Chef

Recommended Posts

Min introduksjon til jakt i Afrika i godt voksen alder, ble på en måte et vendepunkt i mitt jegerliv.

Så langt grønnskolling med kun to turer til Limpopo, og kun farmjakt.

Men alikevel (som flere nevner), det å være der midt i eventyret, i gammelt boerland og med blodig historie bak hver stein og busk...svært spesiellt.

 

Og jeg skjønner godt Shadob sin fasinasjon i å smyge rundt med håndvåpen på egenhånd i dette viltparadiset.

 

Min største opplevelese så langt er nok min blue wildebeest fra første tur.

Å følge etter din lille flokken med den ene store oksen i over en time i tett tornekratt, før den eneste skuddsjansen ga seg, og deretter sporing på nytt i over 200 meter i enda tettere tornekratt før vi fant den død med perfekt bogskudd.....intenst og høyst tilfredstillende.

Hvordan tracker og PH klarte å følge flokken innimellom blesbuck, impala, zebra og red hartebeest som vi hele tiden var i kontakt med, overgår min fantasi.

 

Klart at dette blir veldig forskjellig fra det "Ekte Afrika" man leste om, men tross alt så er mange av ingrediensene der fortsatt.

 

Noe av det beste er faktisk timene rundt camp fire om kvelden etter et godt måltid hvor dagens opplevelser repeteres og man gleder seg sammen med de andre.

Å sitte der i den afrikanske natten og høre lydene, kjenne luktene og vite at i morgen skal eventyret oppleves på nytt... vel verdt turen og pengene.

 

Størrelse på trofeet er ikke de viktigste for meg, men en god jaktopplevelse er det som teller mest.

Hvis det viser seg at en i tillegg får lagt ned et stort eksemplar, blir jo det "icing on the cake" på en måte. Når det er sagt vil vel de fleste PH forsøke å skaffe klienten et godt trofe, så muligheten til å lykkes der også er vel absolutt tilstede.

 

For min del, ingen kudu så langt, og grunnen er at jeg har avstått fra å jakte den på grunn av plassmangel i heimen.

Kuduen er så vakker at den fortjener en skuldermontasje, og da tar den plass.

Men kjenner jeg meg selv rett, blir det nok forsøkt neste gang, og så får plassproblemene søkes løst på en eller annen måte :)

 

Så kom gjerne med bilder :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
SCI vet jeg du må være (betalende) medlem for å få tilgang til listene, og mener det er det samme hos Rowland Ward.

 

Her er det litt info om forskjellige trofeer.

 

http://www.cic-wildlife.org/uploads/media/red_book.pdf

 

http://www.cic-wildlife.org/?id=80

 

Det er ikke noen rekordbok, men målebrev for de fleste arter...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I Limpopo området finner du den typiske Southern Greater Kudu. Denne blir i snitt 5" lengre i hornlengde en Eastern Cape Kudu som du finner langs den sørlige del av SørAfrika. Disse er klassifisert som to forsjellige underarter av SCI. Stort sett er pelsen tykkere og finere på den sørlige varianten, og ofte er den litt mørkere i pelsen.

I nord kan du forvente 46-51" lange horn. I sør ca 42-46". Når det gjelder Bushbuck vil du finne Limpopo Bushbuck i Limpopo (selvfølgelig). Denne er lysere i fargen enn den mørke arten du finner i sør. Begge er meget fine og spennende å jakte på. Det du kan forvente av lengde på hornene er ca 12-13". Dette er vanlig. Det finnes mange underarter av Bushbuck i Afrika, mn de fleste deler dette opp i 7 hovedgruper, men nok om det (ble litt ivrig nå...).

 

Pris henger ofte sammen med det en får, men nå er det jo slik at prisen også avhenger av hvor mye operatøren legger på av egen margin.

Afrika er fantastisk så jeg anbefaler å reise både til sør og til nord. Ta 4 dager på hvert sted da vel :)

Link to comment
Share on other sites

Ser at "alle" skriver om hvor mye turoperatørene legger på prisene fra outfitter. Det har nok noe med kunnskap å gjøre, en norsk turoperatør har gjerne gode avtaler. Det er jo naturlig at noen som f.eks sender 50 stk til en farm i løpet av et år får rimeligere priser, enn gruppen på 3 som selv prøver å prute prisen direkte. Og av den grunn er det som hovedregel billigere å reise gjennom norsk turoperatør (tør ihvertfall å hevde dette for egen del).

 

Man avtaler gjerne pakker med outfitter, som blir sterkt rabattert for turoperatøren som igjen da gir deg en billigere tur enn om du selv skulle bestilt. Men selvfølgelig varierer nok dette mellom de forskjellige operatørene. De største turoperatørene klarer som oftest også å skaffe rimeligere flybilletter, da de har gunstige avtaler.

 

Jeg har reist rundt og sett på mange jaktfarmer, og mange ser fantastisk bra ut på hjemmesiden. Men virkeligheten kan i en del tilfeller vise seg å være annerledes. Når man da kanskje skal betale 40 000 kroner for alt sammen, er det jo flott at det er noen som har testet ut farmen for deg. Så slipper man å gå "fem på".

 

Slik jeg ser det er det mye fordeler med å bruke en norsk tuoperatør. Vil bare presisere at når jeg snakker om norsk turoperatør, mener jeg de store registrerte selskapene. Disse er medlem i reisegarantifondet, er registrert i brønnøysundregisteret, leverer regnskap osv. Velger man av disse, kan man etter min mening være sikker på at ting er i orden.

 

Lars-Even

Abiku Safari & Jaktreiser AS

http://www.abiku.no

Link to comment
Share on other sites

Det er nok mange med meg som ikke kjenner en erfaren, seriøs afrikajeger. Dermed er det alternativet ikke tilstede og å velge outfitter ut fra hjemmesidene blir bingo.

 

Dermed er den beste løsningen slik jeg ser det å bruke et seriøst, norsk firma som kan vise til referanser fra "sine" outfittere.

 

Mulig at det koster litt mer, men sjansen for å bli skuffet er i allefall redusert.

 

Jeg har hatt stor nytte av alle innspillene i denne tråden og tror nok at jakten vil være meget bra både i sør og nord.

 

Valgte Limpopo og drar i april. Ser virkelig frem til å endelig oppleve Afrika.

 

Så får jeg gjøre meg mine egne erfaringer der nede og kanskje med tiden bli en afrikajeger selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...