Jump to content

Erfaring med Basset Hound på jakt?


RKR

Recommended Posts

Da har Ida og jeg gått blodsporprøve og resultatet ble som følger:

 

"Starta bra i et rolig tempo, meget rolig men tok vinkler og avhopp bra. Var innom ferskspor men tok seg inn og fant sporslutt etter 45 min 2P"

 

I og med at sporet gikk gjennom reviret til en råbukk (feiemerker og oppspark bak hver busk :evil: ) så er jeg godt fornøyd med premieringen, og 2premie holder jo til ettersøksgodkjenning :D

Link to comment
Share on other sites

THE INTERIM STANDARD (WITH CHANGES)

 

General Appearance Short legged hound of considerable substance, well balanced, full of quality. [Delete ‘a certain amount of loose skin desirable’]. It is important to bear in mind that this is a working hound and must be fit for purpose, therefore should be strong, active and capable of great endurance in the field.

Characteristics A tenacious hound of ancient lineage which hunts by scent, possessing a pack instinct and a deep, melodious voice. [Delete ‘capable of great endurance in the field’.]

 

Head and Skull Domed with some stop and occipital bone prominent; of medium width at brow and tapering slightly to muzzle; general appearance of foreface lean not snipy. Top of muzzle nearly parallel with line from stop to occiput and not much longer than head from stop to occiput. There may be a small [delete ‘moderate’] amount of wrinkle at brow and beside eyes. In any event skin of head supple [delete ‘loose’] enough as to wrinkle slightly [delete ‘noticeably’] when drawn forward or when head is lowered. Flews of upper lip overlap lower substantially. Nose entirely black except in light-coloured hounds when it may be brown or liver. Large and well opened nostrils may protrude a little beyond lips.

 

Eyes Lozenge-shaped neither prominent nor [delete ‘too’] deep-set, dark but may shade to mid-brown in light coloured hounds. Expression calm and serious. [Delete – ‘Red of lower lid appears, though not excessively’]. Light or yellow eye highly undesirable.

 

Ears Set on low, just below line of eye. Long; reaching only slightly [delete ‘well’] beyond end of muzzle of correct length, but not excessively so. Narrow throughout their length and curling well inwards; very supple, fine and velvety in texture.

 

Forequarters Shoulder blades well laid back; shoulders not heavy. Forelegs short, powerful and with great bone; elbows turning neither in nor out but fitting neatly against side. Upper forearm inclined slightly inwards, but not to such an extent as to prevent free action or to result in legs touching each other when standing or in action; forechest fitting neatly into crook when viewed from front. Knuckling-over highly undesirable. Some wrinkles of skin may appear on lower legs, but this must on no account be excessive.

Body Long and deep throughout length, breast bone prominent but chest neither narrow nor unduly deep. There should be adequate clearance between the lowest part of the chest and the ground to allow the hound to move freely over all types of terrain. Ribs well rounded and sprung, without flange, extending [delete ‘carried’] well back. Back rather broad; level; withers and quarters of approximately same height, though loins may arch slightly. Back from withers to inset of quarters not unduly long.

 

Hindquarters Full of muscle and standing out well, giving an almost spherical effect when viewed from rear. Stifles well bent. Hocks well let down and slightly bent under but turn neither in nor out and just under body when standing naturally. Some wrinkles of skin may appear between hock and foot, and at rear of joint a slight pouch of skin may be present, but on no account should any of these be excessive.

Feet Large [delete ‘massive’], well knuckled up and padded. Forefeet may point straight ahead or be turned slightly outwards but in every case hound always stands perfectly true, weight being born equally by toes with pads together so that feet would leave an imprint of a large hound and no unpadded areas in contact with ground.

 

Gait/Movement Most important to ensure that the hound is fit for purpose. Smooth, powerful and effortless action with forelegs reaching well forward and hind legs showing powerful thrust, hound moving true both front and rear. Hocks and stifles never stiff in movement, nor must any toes be dragged.

 

[Temperament, Mouth, Neck, Tail, Coat, Colour, Size, Faults and Note – no change]

 

Tydelig at det arbeides for å gjøre hounden til en mer funksjonell hund. Avsnittet over er utkast til ny rasestandard som den engelske kennelklubben har ute på høring. Hvis denne blir vedtatt blir det feiring her i huset :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Var en tur etter hjorten i helga og endelig ble det bingo :mrgreen:

 

Postene ble satt ut og jeg gikk inn med jentene i motsatt ende av teigen. De markerte snart spor og dro avgårde. Sporene viste kolle og stor kalv eller ungdyr. Jeg fulgte rolig etter, uten å komme på skuddhold av dyrene, men etter omtrent en halv time smalt det fra en av postene og jeg fikk melding om at det var skutt ei lita kvige. Hundene fulgte sporet helt fram til posten og de ca 80 metrene dyret hadde gått før det falt.

 

Embla og hjorten

normal_Embla_og_hjorten.jpg

 

Ida og hjorten

 

normal_Ida_og_hjorten.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har Ida hatt sin første harelos (første skikkelige los av noe slag faktisk og det i en alder av 4 og 1/2 år):D Riktig nok bare 5 minutter og noe forsiktig i målet men los er los 8) Jeg jakter hare i en juletreplantasje (fikk beskjed av grunneier om å skyte så mye hare jeg bare orka da de gnager toppskudda av edelgrana) hvor det er god tetthet av dyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

I dag var nesten så jeg gjorde meg til lovbryter :oops: Det gikk to harer og spankulerte ut på plenen rett utenfor stuevinduet, og Embla stod i vinduskarmen og skalv og peip. Hadde det ikke vært for båndtvang og at jeg skulle på jobb så hadde jeg sittet og nytt losen i denne stund :D Gleder meg som en unge til 10.09.10

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig artig og positivt at du bruker denne rasen på jakt Robert, det er artig å lese her! :D Forresten så trenger du ikke vente til 10/9 (hvis det ikke er særbestemmelser der), båndtvangen er over 21/8 og da skal iallfall jeg trene bikkja! :D

 

Traff to hyggelige svenske damer på NKK-utstillinga i Harstad, og deres to BH jaga det de kom over, selv om de aldri er stilt på jaktprøve (begge var premierte på viltspor, den ene SVCH). Den ene bikkja kunne godt finne på å stikke av og jage rein og hare, og komme hjem 15-20 timer senere. :shock:

 

Og siden dette var første gangen jeg så Hounds så må jeg si jeg ble slått over hvor svære de er! :shock::D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har lett litt på nett igjen etter Hounds på jakt, og kom over organisasjonen American Hunting Basset Association. De arbeider målrettet for å gjenreise hounden som jakthund, gjennom å føre en egen stambok over jaktpremierte hounder og å arrangere jaktprøver.

 

Her er noen bilder fra hjemmesida deres:

bestgroup.jpg

rabbithunt.jpg

IMG_0766.jpg

Og her er en video fra en jaktprøve i deres regi:

 

Fint å se at det gjøres en innsats for å redde rasen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

En kompis av meg var på utstilling for noen uker siden, der kom han i prat med en som hadde Hounds.

Han angret som en hund på at han hadde hatt med bassetene i skogen, for nå gikk de med nesa i gulvet på utstilling og det gav ikke så fin holdning.....

 

Jaja moro å se at noen fortsatt bruker de på jakt da :D

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp kommet inn, og Embla har hatt sin tredje harelos denne uka :D Det er tydelig at hun blir mer erfaren og sikker for hver gang. De foregående losene har vert korte og har endt i veitap. I dag så det ut til å gå samme veien i begynnelsen, men i stedet for at hun gikk å stura frustrert rundt i veien som hun har gjort tidligere, begynte hun å runde tapet i større og større sirkler til hun fikk gjentak og hang på pus til jeg så at losen gikk farlig nær bilvei og jeg fikk kalt henne inn.

 

Det sies at hounden er seint jaktmoden, og Embla er intet unntak. I går var det på dagen tre år siden jeg henta et lite langøra nurk hos oppdretteren.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er utslaget på bassetene? Veldig forskjellig fra hund til hund? En kompis overtok en 4 år gammel basset normand artesen?? ( den som ser ut som en forvokst drever med lange ører...)

 

I følge forrige eier som måtte legge jaktkarrieren på hylla etter et infarkt, var bikkja knallgod! Nå har vi vert ute 4 turer i et godt rådyrterreng uten å ha fått los. Den har ikke vert over 100 meter unna oss enda, uansett om vi går eller sitter timesvis på stolsekken.

 

Kan det bli noe av denne tro?

 

Det skal sies at den fineste rådyrlosen jeg noensinne har hørt var fra en tilsvarende hund, men jeg vet ikke hvordan utslaget var på den. Man kan jo ha flaks at bikkja kommer på rådyr uten at man støkker dyra selv om den tusler i hælene.

Link to comment
Share on other sites

Houndene mine har ennå ikke hatt lenger utslag i søket enn 50-100 meter, men så er hareterrenget mitt ca 400 mål med juletreplantasje midt på flate Jæren med tungt traffikert vei på en side og sauebønder på de tre andre, så for mitt bruk er det perfekt. De søker gjennom tetta mens jeg står i driftsveiene med børsa klar :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Min store gode Bosse 3 år var med på storfugl jakt i uka som var, tar opp fugl som bare det men det gjelder å holde følge for noe stand blir det ikke. :lol:

 

gikk blodspor på 100m også lett som bare det, godt å se va de virkelig kan! Snusing :D

Link to comment
Share on other sites

Da er Emblas første hare et faktum :D Ida hadde også en flott los, men jeg stod på feil sted så den pusen får vi prøve igjen på en annen gang.

 

Tok en del bilder, men jeg får ikke lasta dem opp i galleriet så tips om hvordan får dem inn mottas med takk.

 

Gratulerer! 8)

Ser for meg jakt på rådyr/hjort med hound som fabelaktig, så denne tråden følges med stor interesse :)

 

Legg gjerne ut bilder:

viewtopic.php?f=13&t=7358

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

http://bassetjeger.blogspot.com/2009/11 ... igjen.html

Heisan! Har jaktet med Hound, med godt resultat. Skjøt vel halvparten av harene som ble tatt i jegerforeningen jeg var med i, den ene høsten. Ellers var den drivende god på rådyr. Minuset er at Basset Hound er tung og mindre egnet for norsk terreng, men ved å rive i litt beskyttelse for bryst/spener, hjelper det mye. Har kjøpt et dekken som fungerer bra. Mer om dette i bloggen min.

Hound har et fantastisk mål, og losen drønner i skauen. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har Embla hatt sin første hjortelos :D Hun jaga hjorten forbi to av postene, men desverre gikk det for fort til at noen fikk skutt. Hun hang på hjorten i ca 45 min. og returnerte på baksporet. Målet var betydelig mørkere og grovere enn når hun jager hare.

Link to comment
Share on other sites

Morosom lesing, gratulerer med felt vilt får bassetene!

 

Har litt nedtur her om dagen, Bosse virker å ha blitt skuddredd iallefall skudd skeptisk, skøyt etter fugl han ikke viste var der, dermed var han helt uforberet ble gående å kikke på hvor jeg hadde hagla og rifla resten av turen. Men skal ta han med i skogen neste helg, å se hvordan han er da.

Det gikk greit med våpenpussen tidligere idag, så mulig alt er glemt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Supert :D Gøy å se at noen i Skandinavia satser skikkelig på hound.

 

Her i gården har Embla hatt en rivende utvikling det siste året. Etter båndtvangen i fjor begynte hun å vise klare tegn til at hun forstod hva som gjelder. Utover sesongen har søket, målbruken og tapsarbeidet hatt en rivende utvikling. Fra å ha et søk som gikk kanskje 50 meter fra meg, tar hun nå ut på egenhånd for å leite etter pus. I fjor høst brukte hun bare målet når hun kunne se haren, mens nå er det full musikk (tenk deg Tom Waits mister ei bowlingkule på tærne) hele veien. Siste uka før båndtvangen slapp jeg henne tre ganger, og det ble los hver gang. Nå må bare drevtidene opp litt (hun ligger på 20-30 min) så ser jeg ikke bort fra at jeg melder på til prøve :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Årets første slipp resulterte i los etter fem minutter :D:D

 

20ro31v.jpg

 

Dette bildet ble tatt fredag morgen gjennom stuevinduet. Som dere kanskje forstår, så har jeg blitt vekket av en god del loser i vinduskarmen på ganske ukristelige tider av døgnet i sommer. Godt å endelig få sleppe bikkjene :D

Link to comment
Share on other sites

Moro!

 

Gikk faktisk på hare utpå et jorde her om dagen, Bo fikk aldri med seg at det satt 2 der men han fant sporet. Lot han gå rundt å lukte der i neste en time, aldri sett han så ivri før :D peip og logra felt md halen, men fikk ikke fram noe hare, men håper haren er det igjen til uka så vi får prøvd litt til.

 

Tar gjerne imot tips til hva man ska gjøre? på det nermeste var haren 15m.

 

Vis han drar etter haren, bruker de å dra langt?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, artig å se hvordan villdyret våkner i hounden når den får pus i nesa :D Bare la ham lete rundt på jordet og jobbe med nesa, så skjønner han hva som gjelder etter hvert. Når Embla tar ut hare pleier hun å returnere etter 30-60 min. Gamle harer drar lengre ut enn unge.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Lenge siden jeg har oppdatert i tråden her. Jaktsesongen i fjor var bare sånn passe, siden store deler av hareterrenget stod under vann det meste av tiden. Det ble noen få gode loser som endte i bomskudd, så jeg kan ikke skylde på bikkjene. Håper på tørrere forhold til høsten.

 

Av andre nyheter kan det nevnes at NKK har innført de revisjonene av rasestandarden som den engelske kennelklubben innførte for et par år, så fremtiden for hounden ser betraktelig lysere ut :D

 

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1621

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei.

 

Tenkte å slenge meg på denne tråden her.

 

Er en ivrig jeger, men det har gått mest i fuglejakt med stående fuglehund. Men i år jeg fått min hund nummer 2, en Basset Hound. Og elg, rådyr og hjorte terreng. Så dette blir spennende!!

Men han er bare 6 mnd, så har ingen planer om å bruke han noe i høst. Men han må vell få være med litt.

 

Det var egentlig ganske tilfeldig at jeg endte opp med en hound. Jeg og samboeren min snakket litt om å skaffe en hund nr 2. Vi begge trudde vell at det var mest "prat". Men der tok vi feil. Mitt "eneste" krav var at det skulle være en hund jeg kunne bruke til jakt.

 

Det var egentlig dachs vi tittet mest på. Men så viste jeg hun en basset artesien normand, også var det inn på finn.no og se om vi så noen. Der fant vi bare hound, og hun synes jo disse var fryktelig søte. Og det hadde hun jo rett i. Her fra gikk ting veldig fort. Vi dro å så på valpene, og knapt 1 uke senere hadde vi en valp.

 

Jeg viste ikke mye om rasen, men gjorde mye reaserch før jeg gikk med på det. Og til slutt falt jeg for presset og sa ja. Jeg leste blant annet denne tråden her og ringte litt rundt og forhørte meg. Og fant da ut at jeg ville prøve, og jeg har veldig tro på at jeg kan få en god drivende hund etterhvert. Eller ihvertfall en som fungerer.

 

Jeg har vært veldig mye ute med han fra dag 1. Har også gått en del blodspor, her er han veldig god.

 

Har også sporet opp en død rådyrbukk etter 10 aug. Dette gikk veldig bra, han startet å bite i bukken og ble etterhvert veldig ivrig begynte å pipe lage litt lyder. Men han startet også å dominere bukken(rei på den). Noen som har vært borti det? Kan det være brunstlukten?

 

Han har nå begynt å gå litt fra meg når vi er ute, opp til 100 meter. Veldig opptatt av spor men tar også ganske ofte opp nesen og tar overvær. Merker veldig godt når vi kommer bort i ferske spor, blir veldig ivrig og får opp farten.

 

Jeg er fullt inneforstått med at dette kan bli et vanskelig prosjekt og at det kommer til å ta tid. Men synes ihvertfall det ser litt lovende ut.

 

Tar veldig gjerne imot tips og erfaringer fra andre, fra andre som bruker eller har erfaringer med hounds. Eller fra de som har andre drivende hunder.

Link to comment
Share on other sites

Gledelig å høre at det er flere der ute :D Regner med at det var du som ringte meg i vår, så det er ekstra gøy å høre at nurket viser interresse for vilt og spor. Ta tiden til hjelp, det virker som du er inne i et godt spor med tanke på trening og tilvenning.

 

Et lite minne fra jakta for to år siden:

 

66g7pw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja da var det nok jeg som ringte. Igjen takk for gode svar og at du tok deg tid til å gi meg noen svar og tips.

 

Ranger jeg ser du har en Petit, når er det vanlig at en av de bassetene som blir brukt mer til jakt starter å lose? Har hørt at basseter gjerne er litt sent utviklingen og at det tar litt lenger tid med disse en fks drever/dachs

Link to comment
Share on other sites

Det er så forskjellig fra individ til individ at jeg nesten ikke tør å svare, men det er egentlig en myte at bassetene begynner seint. Iallfall tror jeg at jeg kan snakke for petit og fauve da. Det er ikke uvanlig at de har sine første korte loser i 5-6 måneders alder, men skikkelig dreis over sakene blir det gjerne ved 1-2 års alder.

Link to comment
Share on other sites

Embla (min yngste) var tre år før hun begynte å bruke målet skikkelig, men siden hun er den eneste hounden jeg har hatt siden den var valp så har jeg lite å sammenligne med. Når hun begynte å bruke mål (ca 2 1/2 års alder) var hun fryktelig trang (los bare når hun så dyret) men dette løste seg etter hvert, og når hun var tre år drev hun for full musikk :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...