Jump to content

Erfaring med Basset Hound på jakt?


RKR

Recommended Posts

I sin tid var en søknad fra meg delaktig i at bassetene ble godkjent for jakt på rådyr i Norge. Da er vi helt tilbake til enden av syttiårene. Jeg hadde en Hound jeg brukte til jakt, men det var få raser som var godkjent til rådyr. Prosessen før godkjenning tok svært lang tid, og i mellomtiden jaktet jeg med godt humør. Både her hjemme i Telemark og en periode jeg bodde i Narvik i Nordland. Bikkja vakte adskillig oppsikt i gata der. Alle andre hadde lettbeinte fuglehunder... Det hører med til historien at da godkjenningen for rasen kom til meg i posten, der det stod at jeg nå kunne bruke den på rådyrjakt, hadde jeg allerede avlivet hunden og gått over til ordinær harrabikkje.

Skjøt flere harer og ett rådyr for min Basset Hound-tispe. Den drev ganske langsomt, men med et voldsomt losmål. Det var så det dirret i trestammene :)

Min erfaring var likevel at Hound ikke er egnet som drivende hund i norsk skog. Den er for tung for terrenget. Det ble sår og slitasje på understellet. Spener ble revet av, og de svært lange ørene fikk gjennomgå. Spesielt

Har siden hatt Artesien Normand med bedre resultat. En mye mer lettvin hund i norsk natur. Bedre egnet. Som sporhund tror jeg nok Hounden er svært godt egnet.

Link to comment
Share on other sites

Var du ute med hun fra hun var valp da Ragner? Og viste hun interesse for spor og etc fra ung alder?

Da Ares var valp var han ute i skogen første gangen 3 dager etter at han kom i hus, 8 uker gammel. Skogstilvenning fra "barnsben" av er en viktig del av hundeopplæringen her i huset. 9 uker gammel var han med på ei ukes rådyrjakt, og sugde antakelig inn diverse inntrykk fra det de voksne bikkjene styra med, veldig nysgjerrig da han hørte los. Første gangen han fikk ferten av rådyr (unntatt døde dyr) var etter et rådyr jeg så nede på åkeren, det stakk avgårde, og jeg lot han snuse seg fram til rådyrsporet på egenhånd. Det fulgte han taust 100 meter rette veien, før han kom tilbake og spora like taust 50 meter gærne veien. :lol: Da var han temmelig nøyaktig 3 måneder gammel.

 

Han lærte tidlig at beitefoten etter hare var særs interessant, og selv om han kunne virre rundt og nøste i en time uten å få det spøtt ut av det, så var nesa i bakken og bikkja samla erfaring. De første femminutters losene kom ved halvt års alder, både på rådyr og hare samme helg.

 

Det blir litt feil å sammenligne petit med Hound i denne sammenhengen føler jeg, for petiten har jo vært avlet for jakt hele tiden. Det krever antakelig mindre å få i gang en petit, siden jaktlinjene ligger tjukt i blodet. Hadde vært fantastisk å få gleden av å dømme en Hound på drevprøve en gang da! :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute å tuslet i dag. Fikk øye på ei rådyr geit, som stod oppe i ei nesten igjengrodd gruppe. Satt da bånd på "Per" (oppkallt etter begge sine "besteforeldre), og tuslet oppover. Var så mye kjerr og dritt, så jeg greide ikke å se akkurat hvor dyret tok veien. Da jeg kom opp til området der geita stod, så slapp jeg Per. Han ble veldig ivrig og rotet mye frem og tilbake før han "sporet" ut mot kanten av gruppen. Holdt på der en stund.

Hadde gått masse dyr i kanten der så var nok mange lukter og spor. Hadde ikke tid til å holde på så lenge i dag, hadde en setter i bilen som ventet på sin tur.

Så valgte et tråkk som gikk mot bilen, veldig tydelig at han synes det er spennende med ferske spor ihvertfall.

 

Regner ikke med at det blir noe lyd i han nå i høst, men er lov å håpe!:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har vært på hjortejakt ei uke nå, og det ser ut som at det løsner med rådyr for Embla sin del. Onsdag hadde hun en kort rådyrlos, og i dag hadde hun to. Hun bruker mye dypere mål når hun jager rådyr enn når hun jager hare. Det er nesten som å høre en tuba i skogen :D

Link to comment
Share on other sites

I hareterrenget (kulturlandskap/juetreplantasje) kan de søke ut et par hundre meter, mens i skogen går de skelden mer enn 50-100m fra meg. Lostid på hare kan være opp mot 45 min, mens de første spede rådyrlosene denne uka var 10-15 min. De kunne sikkert jadg hare lenger, men jeg kobler dem når de kommer for nært en tungt trafikkert vei som går i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Artig å lese at det er liv i tråden enda, min Bosse nå 6 år skjønner nok ikke helt dette med jakt. Har perioder der han er veldig ivirg å sporer, men blir fort distrahert og holder ikke fokus lenge nok til at det blir noe drev, å de gangene han har dratt avgårde har jeg ikke hørt noe los.

 

Vi har gått litt blodspor, der funker han kanon. Å finne slakteplasser fra elg, er han helt konge på ;)

Hva skal til får å få hund godkjent som ettersøkshund?

 

Men på hare blir det mye rot, men vi skal fortsette å leke videre med dette. Kan jo være det løsner :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd ! Gøy å lese. Har ikke erfaring med B Hound eller Artesian, men hadde en Petit i 12 år. Jaktgal, men kom alltid inn etter ca halvannen time.

Han loset til og med på ei svær jordrotte i hagen vår, fikk skremt den inn i et hjørne, så jeg fikk kverka`n !

Han jaget alt med pels, var det tomt for rådyr tok han til takke med elg, en ener på ettersøk og blodspor.

 

Gøy å se at dere bruker hunder som ikke alle i utgangspunktet ville forstått var jaktmaskiner !

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...

Artig å se og høre en los! :D Flott opptak, det der var myndige saker i skogen, he he! :D Var glissen losføring til å begynne med, men det tok seg opp når bikkja var nærmere drevdyret, som antakelig stod rett oppi der og venta på bikkja før det storma forbi?

 

Men hvor godt høres et så grovt mål når det er snøfylt barskog og litt vind?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er et kraftig mål, men det bærer ikke så langt. Har dere noen tips eller triks til å få bedret søk, og for å få han til å henge på dyrene lenger? Vil et evt fall påvirke dette? Lengste losen til nå er på ca 20 min. Hva ville dere gjort når han kommer tilbake etter et kort los, gå tilbake til der han stoppet og sette han på sporet igjen? Når jeg først er i gang med spørsmål så kan jeg jo bare fortsette. Noen som har erfaringer med kortbent hund på elg? Han jager elg og jeg kan skyte elg/hjort/rådyr i terrengene mine, så for meg så er det ikke negativt at han jager elg. Til nå har bare jaget elgen i 300/400 meter.

Link to comment
Share on other sites

..... Når jeg først er i gang med spørsmål så kan jeg jo bare fortsette. Noen som har erfaringer med kortbent hund på elg? Han jager elg og jeg kan skyte elg/hjort/rådyr i terrengene mine, så for meg så er det ikke negativt at han jager elg. Til nå har bare jaget elgen i 300/400 meter.

 

Det er en viss risiko å benytte kortbeinte hunder på elg. Dette fordi elgen gjerne stopper og det går over til å bli en stålos. Elgen kan da gjøre utfall mot hunden som må komme seg raskt unna før den får seg et spark. Her vil jeg si at alle kortbeinte raser som vi benytter oss av i dag ikke blir raske nok og faren for at den blir skadet / drept er stor. Lagt ved et bilde av petittispa mi som i en alder av 7mnd jaget elgku med to kalver. På bildet ligger hun hos dyrlegen og svever mellom liv og død. Heldigvis gikk det bra den gangen og jaktlysta er fortsatt på topp... Det fine er at hun lærte av episoden og går aldri mer i nærheten av elg eller andre dyr som ligner på elg.

16112010166.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 3 months later...

Hei.

 

Her kommer en litt sen oppdatering på hvordan høsten gikk med Per. Hans første jaktsesong gikk over all forventning, det ble felt 4 rådyr og en elg for han . På slutten av sesongen hadde han loser på over 60 min, tapsarbeidet han var også bra. Hadde også 2 hjorteloser med han.. På elgen henger han bare på i 400-500 meter, noe som passer bra i terrenget han ble brukt i. Ellers brukte jeg han stort sett som bandhund på elgen, dette fungerte meget bra. Her er et bildet av hans første bytte=) photo.php?fbid=10151792511807771&set=a.10151261216132771.477244.511237770&type=1&theater

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Støttes, Robert! Jeg dømte en Hound på drevprøve i fjor, dessverre fant den ikke dyr. Det må da være temmelig mange år siden en Hound ble stilt på drevprøve sist. Men det er godt mulig det blir flere Basset Hound på prøve i høst, blant annet på Vegaprøven. Det er i såfall gledelig!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Jeg har en 5mnd BH hanne som jeg nå preger på rådyr,hare og rev. Trener også ettersøk og blod aktivt med han og det går veldig bra.kanskje vi får blåst litt liv i BH som harehund i norge igjen!🙂 Kan laste opp litt bilder og info etterhvert om det er interresse for det🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hannhunden vår er nå ca 1,6 år .Godkjennt ettersøkshund med både meg og samboer.Tar blodspor og ferskspor som bare det uten problemer.2 sesongen hans nå og jeg får se om jeg greier og få han til og jage.prega han på både hare og rev, så det blir spennende. 

Latroonis Kongkrit A.K.A Kaizer. og Latroonis Lady Kluck A.KA Lady.

 

Tispa vår er 1,1 år og mye kjappere og leken.også prega på Hare/Rev og rådyr/Hjort og gjør det også bra på spor så blir godkjenning på hu også etterhvert. Disse hundene er ikke så tunge som mange av de andre . tispa vår er ca 24 og hannhunden 28. Har ingen problemer med terreng og tar seg fram overallt.

 

Blir morro og se hvordan de gjør det i los etterhvert. Bor i vestfold og satser hovedsaklig på rev og hare.

IMG_20220619_205027.jpg

IMG_20220728_205302.jpg

IMG_20220728_204622.jpg

IMG_20220619_203954.jpg

Edited by PNzer
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...