Loffadyret Posted August 23, 2023 Share Posted August 23, 2023 Hva er galt når man på revolver, i dette tilfellet magnum .44, av og til ikke kan dra inn avtrekket. Det stopper opp i fortrekket og er kjempehardt. Man kan dra videre og få skuddet til å gå men det er på ingen måte noe kontrollert avtrekk, men det sier pang og er man heldig treffer man skiva viss det ikke er frimerke. Det kan skje på første skudd eller midt i en tønne. Det er ingenting synlig drit, skjer også når pusset som "skitten". Ingenting synlig galt med ammoen. Skjer ikke på tørrklikking, må ha ammo i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olesøn Posted August 23, 2023 Share Posted August 23, 2023 Hvilken revolver er det snakk om? Patronbetegnelsen er vel ikke det viktigste her... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffadyret Posted August 23, 2023 Author Share Posted August 23, 2023 En 629 med tennstift i hanen viss det og har noe å si. Men mener og å ha hørt det med flere andre og. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted August 24, 2023 Share Posted August 24, 2023 Det kan være at hylsen eller tennhetten tar borti rekylskjoldet. Dette kan skje med svære svake ladninger. Da kommer tennhetten ut, og det er ikke trykk nok slik at hylsen presses tilbake og trykker tennhetten inn igjen. Se på hylsene om det er skrapemerker der de har hatt kontakt med rekylskjoldet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hombre Posted August 24, 2023 Share Posted August 24, 2023 Jeg har opplevd det samme som deg, da med Sellier & Bellot-hylser i .38. Problemet var at en og annen tennhette ikke ble satt dypt nok i de trange hettelommene slik at de så vidt stakk ut. Sjekk ammoen ved å dra en lineal eller noe annet plant over for å se om det er noen hetter som lugger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffadyret Posted August 24, 2023 Author Share Posted August 24, 2023 (edited) Då har eg sjekka både for skraper og tennhetter som stikker ut. De ser like fine ut. S&B hylser brukar eg ikkje. Patronene blir sjekket i en case gauge for nevnte kaliber + visuell og fingersjekk av tennhetter. Igjen når de blir putta i tønna før avfyring drar eg fingeren over for å sjekke tennhetta er nedi, ja har gått på den smellen EN gang. Det kan som sagt hende både på første skudd eller midt i. Edited August 24, 2023 by Loffadyret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted August 24, 2023 Share Posted August 24, 2023 Dersom dette skjer kun når du har patroner i sylinderen så må det skyldes patronene. Om det skjer når du prøver uten patroner så er det på tide å åpne leamikken og se etter grader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargen Posted August 24, 2023 Share Posted August 24, 2023 Det er ikke andre enden av patronen som lugger da? Hvis ikke kulene er krympet godt nok fast, så kan de som fremdeles er i sylinderen gli framover under rekyl. Glir de langt nok, så stikker kulene ut foran på sylinderen og hindrer den i å rotere. Hvis de da ikke er så langt ut at det blir fullstendig blokkering, så vil det bli tungt avtrekk på double action når avtrekkeren skal tvinge sylinderen rundt mens en kule subber mot ramma og bakkant av pipa. Dette skjer oftest med litt heite ladninger og slapp krymp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffadyret Posted August 24, 2023 Author Share Posted August 24, 2023 Ja det vet jeg. Men da hadde det ikke skjedd på første skudd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
asterix Posted August 24, 2023 Share Posted August 24, 2023 (edited) Er det skutt mye bly/44 spesial tidligere- kan det jo være blyavleiringer i fremkant inne i sylinderen. Patronene går ikke helt inn og subber da i bakkant. Det kan også være mye skitt på/under ejektoren, samme resultat. Første tips/steg. Ta av sylinderen og ejektor- og gi det hele en grundig puss. Hjelper ikke dette tar vi det videre derifra Edited August 24, 2023 by asterix Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffadyret Posted August 24, 2023 Author Share Posted August 24, 2023 Sjal vi se, den ble pusset grundig føre DM det skjedde der og. Å på KM som var etterpå uten noe betydelig skyting mellom. Så ble den pusset igjen sånn i tilfellet det var som du nevner skit skjedde også på stevnet etter den pussen og stevnet etterpå. Tviler på det er drit. Skjer gjerne 2 til 4 ganger pr stevne. Når sant skal sier så har jeg heller ikke tørrklikka like mye og som ett stevne... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
asterix Posted August 24, 2023 Share Posted August 24, 2023 Neste tips er vel da å følge Per sitt råd, grader på låsehaken for sylinder, tilbringe osv mm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargen Posted August 24, 2023 Share Posted August 24, 2023 Etter sigende skal slik lugging på et og annet avtrekk kunne skyldes at akslingen til ejektoren har skrudd seg litt ut. Dette gjør at ejektor-stjerna ikke kommer helt så langt fram som den skal, lik effekt som skitt under ejektor. Små forskjeller fra patron til patron kan gjøre at noen få subber borti ramma mens de fleste glir pent forbi, når patronene holdes ørlite grann lenger bak enn de skal. Denne feilen kan gi de symptomene du beskriver, av og til hardt avtrekk med patron i kammeret men ikke ved tørklikk med tomt kammer. Akslingen er venstregjenget tror jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffadyret Posted August 24, 2023 Author Share Posted August 24, 2023 Ja den må skrues mot ramma etter hver skutt tønne. Det ligger inne etter tømt tønne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torf Posted August 24, 2023 Share Posted August 24, 2023 (edited) Vargen skrev (1 time siden): Akslingen er venstregjenget tror jeg. Det kommer an på årgang. Husker ikke når endringen ble gjort. Edit: på en 629 er det 99,97% linksgjener på akslingene. Noen få 29-2 har høyregjenger. Antagelig fordi de fant en eske med gamle deler når produksjonen gikk på høygir etter Dirty Harry. Edited August 24, 2023 by Torf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargen Posted August 24, 2023 Share Posted August 24, 2023 @Loffadyret, da har du jo funnet feilen. Den skal ikke være sånn, få den skrudd skikkelig fast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffadyret Posted August 24, 2023 Author Share Posted August 24, 2023 Så jeg skyter standplass 1 tømmer tønna og skrur så skjer det på første skudd standplass 2 da er den jo skrudd fast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargen Posted August 24, 2023 Share Posted August 24, 2023 Jeg tillater meg å tvile på at du får skrudd den ordentlig fast med fingrene. Hvis den løsner under skyting, så er den ikke skrudd til så langt som den skal. Problemet forverres av at denne tilstanden holder åpen ei lita glipe under ejektor når akslingen er løs, slik at skitt og lort kommer inn bak ejektoren i større grad enn hvis den glipa ikke var der. Og jo mere skitt bak ejektoren, jo mere subber patronene mot ramma. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffadyret Posted August 24, 2023 Author Share Posted August 24, 2023 Selv om det problemet ikke er på min 38 ei heller på min 357 som jeg også må skru hver runde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargen Posted August 24, 2023 Share Posted August 24, 2023 (edited) Det kommer jo an på hvor stort patronspill det er, og på hvor langt ejektoren beveger seg når det skrur seg ut. Er det trangere og såvidt klaring i en revolver mens den andre er mer romslig, så vil de ha forskjellig toleranse for denne typen feil. Uansett så er det ikke meningen dette skal være løst, hvorfor ikke få fikset en kjent feil i stedet for å la den skure og gå? Edited August 24, 2023 by Vargen Feilretting 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffadyret Posted August 24, 2023 Author Share Posted August 24, 2023 Joda, må bare ta den fra hverandre igjen å rengjøre den etter to stevners bruk. Og som nevnt det skjer også når den er nypusset... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargen Posted August 25, 2023 Share Posted August 25, 2023 Man skal ikke behøve å skru løst der for å pusse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffadyret Posted August 25, 2023 Author Share Posted August 25, 2023 Viss du sier den gjør så det samler seg drit inni der må jeg vel ta fra hverandre å pusse drit vekk før jeg limer sammen tenkte jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargen Posted August 25, 2023 Share Posted August 25, 2023 Det kan være lurt siden den nå er løs, inspiser da godt for skader mens du likevel har det fra hverandre. Se spesielt på styrepinnene til ejektoren, skadde eller manglende pinner (på de litt eldre modellene som skal ha pinner altså, de nyere har etter sigende fikset problematikken med at akslingen løsner og har ikke styrepinner) henger visst ofte sammen med at akslingen skrur seg ut. Det heter seg forresten at man skal ha tomhylser i alle kamre mens man skrur fast akslingen, for ikke å vri i stykker styrepinnene som ellers får hele dreiemomentet fra skruingen. Videre så har jeg lest at man ikke skal bruke locktite her, kommer det på feil plass så blir det problemer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffadyret Posted August 25, 2023 Author Share Posted August 25, 2023 Eneste jeg fant er at stjerna i tønna har små grader? Kan det lage alt problematikken? I så fall hvorfor ikke alltid? Men bytte den? Hvor får jeg tak i? Ellers ser alt helt fint ut. Hadde ikke fra hverandre hver bidige del inni men tok opp å kikka mens jeg klikka. Virker som alt fungerer godt der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargen Posted August 25, 2023 Share Posted August 25, 2023 Grader på stjerna kan tenkes å være en del av problemet, ja. Klarer du å fjerne gradene forsiktig uten å ødelegge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargen Posted August 25, 2023 Share Posted August 25, 2023 Ellers så er det ikke bare bare å bytte stjerna, med mindre revolveren er av den helt nyeste varianten uten styrepinner og med D-formet utfresing for akslingen. Stjerne og sylinder er tilpasset hverandre, hullene for styrepinner er boret gjennom begge deler samtidig. Det er derfor ikke sikkert det finnes noe reservedel som passer uten børsemaker arbeid. De nyeste er CNC maskinert på en slik måte at stjerna skal kunne byttes med hyllevare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffadyret Posted August 25, 2023 Author Share Posted August 25, 2023 Off høres ut som søppel da.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jalla Posted August 27, 2023 Share Posted August 27, 2023 Send den til Erik Bekkevold, så får du den tilbake i tipp topp stand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts