Jump to content

førstegangskjøper 22lr til feltskyting


jkv

Recommended Posts

hei. sitter å spekulerer på hvilken 22lr jeg skal kjøpe. kommer mest til å holde på med feltskyting men hadde også vært kurrant å bruke samme pistol på hurtig og andre konkuranser.

jeg tenker å kjøpe S&W SW22 victory performance center-utgaven og lurer på om noen her inne har den pistolen og kan gi et lite review på den. og hvordan er den direkte sammenliknet med ruger MRK 3/4 og browning buckmark?

Link to comment
Share on other sites

Alle de er solide pistoler for den slags bruk, men om du vil ha noe mer optimalt for hurtig, som også kan brukes i Felt, så har du Walther GSP for eksempel, som du kan finne brukt til halve prisen; https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=301977766&ci=2

Liten bemerking på Ruger Mk3 og Mk4. Av de to pistolene, velg Mk4, ekstremt mye enklere å rengjøre 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

SW22 er en bra pistol, men hvis målet er å få best mulig resultater, dvs treffe blinken best mulig, så vil jeg absolutt anbefale Walther GSP, Pardini SP22, Morini CM22, Feinwerkbau AW93, Hämmerli SP20 eller tilsvarende med ergonomisk grep. På bane foregår all skyting med en hånd, det samme gjelder noen av standplassene i en feltløype, og "alle" de beste bruker denne type våpen fordi du jevnt over får et bedre og mer stabilt resultat med disse. Som CV påpeker ovenfor finner du veldig mange bra våpen på Finn, det er ikke nødvendig å kjøpe noe nytt hvis du ikke har et romslig budsjett. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, jkv said:

matchpistol har jeg ikke lyst på dessverre, vet at det er lurt men sånn er det med oss ferske sikkert :)

Kjenner meg igjen, så skjønner den. Da i så fall vil jeg anbefale Ruger MkIV, den fåes i varianter med picatinny-skinne , ferdig gjenget pipe, og alt kan byttes ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har fått kjøpstillatelsen ennå så kan også Walther CSP være et alternativ, den kommer snart i butikkene. Ettersom det er ett helt nytt våpen er vil det ta en stund før det er mulig å få kjøpt det brukt. De testene jeg har sett/lest av våpenet gir det veldig bra omtale. Støtter ellers CV i at Ruger MkIV er et bra våpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alien 9mm skrev (9 timer siden):

Jeg hadde i hvertfall holdt meg langt unna buckmark, har flere av dem i klubben og det er ikke annet enn problemer. 

Hva slags problemer da? Jeg har skutt noen tusen skudd med min nå, og har ikke noe annet enn gode ord å si om min ihvertfall. 

Link to comment
Share on other sites

Mitt syn på buckmark er at de er helt greie, men en må sette de opp igjen på riktig måte, så når de blit brukt som klubbpistoler med kansje 5stk som pusser eller kansje ikke pusser så blir det en del forkilninger.

vi har buckmark i vår klubb og de kiler seg en del

Link to comment
Share on other sites

jkv:

 

Hvis du skal kjøpe ny pistol, som ikke går i rørtangklassen, bør du se på Hammerli X-esse med stålramme.

X-Essen er bygd på erfaringer fra en pistol som har vunnet gull i OL og VM mange ganger.

 

SW22 og Rugerne er bygget på erfaring fra Stengun-produksjon for å få ut noe som smeller til $45.

 

Skal du kjøpe brukt bør du se etter Hammerli 208/215 eller HiStandard Victor/Citation. 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvis du på liv og død ikke vil ha en pistol med anatomisk grep vil jeg anbefale å finne en brukt Ruger MK2 eller MK3. De er billig i innkjøp og trenger lite omsorg. Og oppgraderer du med volquartsen-deler blir den faktisk helt fin til feltskyting. Buckmark vil jeg sterkt fraråde. 

Edited by glockoman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

glockoman skrev (6 timer siden):

Hvis du på liv og død ikke vil ha en pistol med anatomisk grep vil jeg anbefale å finne en brukt Ruger MK2 eller MK3. De er billig i innkjøp og trenger lite omsorg. Og oppgraderer du med volquartsen-deler blir den faktisk helt fin til feltskyting. Buckmark vil jeg sterkt fraråde. 

 

Hvorfor vil du anbefale en nybegynner en pistol som er i absolutt bunnskiktet? Som må oppgradertes for kanskje å bli brukbar når man kan få pistoler i andre enden av skalaen hvor skytteren er eneste begrensning helt til man når internasjonalt nivå for samme kost eller lavere? Og nå snakker jeg om pistoler som ikke er i rørtangklassen.

 

Denne ligger fortsatt på finn til 5K, men er dessverre reservert:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=302368721&ci=4

 

image.png.155a811d4c4733a40d3792ca19add503.png

 

Eksenpel på Hammerli 208. Denne kostet 8000.- rundt 1980 når Ruger Mk2 kostet 800.-.

H208 ligger jevnlig på finn fra 4K til 6K.

Hvorfor kjøpe Timex når man får Rolex til samme pris?

 

H208 har fortsatt verdensrekorden på standardpistol. (Dette er også pistolen Hammerli X-Esse SF stammer fra)

 

p7506,-ha%CC%88mmerli-208.jpg

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (43 minutter siden):

 

Hvorfor vil du anbefale en nybegynner en pistol som er i absolutt bunnskiktet? Som må oppgradertes for kanskje å bli brukbar når man kan få pistoler i andre enden av skalaen hvor skytteren er eneste begrensning helt til man når internasjonalt nivå for samme kost eller lavere? Og nå snakker jeg om pistoler som ikke er i rørtangklassen.

 

Denne ligger fortsatt på finn til 5K, men er dessverre reservert:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=302368721&ci=4

 

image.png.155a811d4c4733a40d3792ca19add503.png

 

Eksenpel på Hammerli 208. Denne kostet 8000.- rundt 1980 når Ruger Mk2 kostet 800.-.

H208 ligger jevnlig på finn fra 4K til 6K.

Hvorfor kjøpe Timex når man får Rolex til samme pris?

 

H208 har fortsatt verdensrekorden på standardpistol. (Dette er også pistolen Hammerli X-Esse SF stammer fra)

 

p7506,-ha%CC%88mmerli-208.jpg

 

 

 

Han sier han ikke vil ha en matchpistol. Ruger er robust og billig, og det er lite tull med dem. Og ingen av de jeg har vært borti har hatt utfordringer med funksjonering. Ikke er det noe problem å få tak i deler heller. Kjøper han en MK2 eller MK3 går han ikke på noen økonomisk smell når han finner ut at han vil ha en moderne matchpistol. MK2 og 3 finner en gjerne til 1500-2000 om en er heldig. Og mange av dem har bare samlet støv uten at de har vært brukt så mye. Selv skyter jeg pardini, men jeg har da prøvd ruger et par ganger på norgesfelt. Og jeg ser hva de som skyter ruger i egen klubb får til på feltstevner.
 

Når det gjelder eldre våpentyper er det greit å sjekke tilstand på våpenet, og tilgang på deler og magasiner før en hiver seg på noe slikt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig på det å anbefale Ruger Mk4 fremfor mk2/mk3, ettersom MK4 er den varianten som blir produsert nå, den er fortsatt rimelig, og ikke minst, den er SUPER-ENKEL å pusse fremfor mk2 og mk3 hvor du må ha doktorgrad i rytmisk sportsgymnastikk og voodoo bare for å få den i fra hverandre, langt mindre sette den sammen igjen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Carl Volt skrev (23 timer siden):

Jeg er veldig på det å anbefale Ruger Mk4 fremfor mk2/mk3, ettersom MK4 er den varianten som blir produsert nå, den er fortsatt rimelig, og ikke minst, den er SUPER-ENKEL å pusse fremfor mk2 og mk3 hvor du må ha doktorgrad i rytmisk sportsgymnastikk og voodoo bare for å få den i fra hverandre, langt mindre sette den sammen igjen.

 

ruger.JPG

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

MK4 har jeg aldri vært borti, men hadde ikke gidda betale noe ekstra for at den skulle være lettere å få sammen igjen etter puss. Personlig synes jeg MK2/3 er helt grei. Det er 0 problem om en skjønner hvordan den henger sammen, og det er ikke akkurat noen komplisert sak. Etter å ha gjort det en gang eller to skjønner de fleste fort hvordan den henger ihop. 

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (På 30.5.2023 den 10.54):

Hold deg langt unna Pardini. Verre søppel har jeg ikke vært borti.

Mer enn 90% av skytterne i internasjonal toppklasse skyter med Pardini. Også i norske feltløyper og på bane er det den mest brukte pistolen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, nhd said:

Hammerli SP 20 er langt bedre enn alle "lekepistolene" som er nevnt tidligere i denne tråden.

Og sammenlignet med en ny X-esse SF Expert for eksempel?
Er litt på leit etter pistol til finfelt på klubbnivå, både brukt og ny.....
Har en eldre GSP til VM baneskyting og den bare går og går og går uten problemer av noe slag.
Kanskje en idè å bruke den til felt og kjøpe noe nytt til bane.....?

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, seawolf said:

Og sammenlignet med en ny X-esse SF Expert for eksempel?
Er litt på leit etter pistol til finfelt på klubbnivå, både brukt og ny.....
Har en eldre GSP til VM baneskyting og den bare går og går og går uten problemer av noe slag.
Kanskje en idè å bruke den til felt og kjøpe noe nytt til bane.....?

X-esse er ikke dårlig, til spesial er den vel uten sidestykke, og til felt/bane på høyde med flere nevnte her, men vil si den ikke er helt oppe på matchpistol-nivå.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Alien 9mm said:

Hämmerli SP20 er et veldig bra våpen, pass bare på at bufferen er skiftet jevnlig. Mer info om dette her; https://huntershouse.dk/kat145-Hämmerli/side12679-Bundstykke-buffer-SP20-VIGTIG.html

Sett er også en konstruksjonsfeil, på de(fritt etter hukommelsen 🤔) 2 første utgavene av den. Sleiden har litt tynt materiale og skarpe vinkler, som gjør den utsatt for brudd. Jeg visst hva jeg skulle se etter og hvor, ellers er dere ikke lett å legge merke til ved vanlig puss.

 

Dette skal være fikset på siste utgave og på det de har liggende av reservedeler.

20210820_082247.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi har flere S&W Victory som klubbvåpen sammen med mye annet, har skutt ca 5-800 skudd med disse selv, og avtrekket som standard er ganske så elendig iforhold til mye annet jeg har prøvd. I tillegg så har jeg inntrykket av at de må pusses og renses oftere enn mange andre .22 da de relativt fort får problemer med utkast, cycling og klikk.. Vi er i prosessen med å bytte de ut allerede, og har flere GSP'r på vei inn til klubben nå 🥳

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

SW22 Victory har aldri vært ment å være en matchpistol og avtrekket på den er like elendig som på andre tilsvarende pistoler fra Ruger og Browning. Avtrekket på alle disse pistolene kan også bli veldig mye bedre ved å kjøpe ett trigger kitt. Jeg har personlig slått langt drevne skyttere som har brukt GSP eller SP med min Ruger MK 3 og jeg kjenner skyttere som har skutt seg opp til A med SW22, så helt elendig er ikke pistolene. 

 

Men jeg vil også si at en pistol som blir brukt som klubbvåpen ikke lever ett lett liv og vil antagelig bli brukt langt mer enn hva en privatperson ville brukt. Jeg har veldig mye erfaring med Ruger MK 3/4 og SW22 Victory som klubbvåpen hvor de i gjennomsnitt ble skutt ca 250 000 skudd i året per pistol, de problemene som vi hadde på utleievåpnene var aldri problemer som gjenspeilte seg i våpnene som jeg solgte til privatpersoner, eller jeg fikk i hvert fall aldri beskjed om det hvis det var tilfellet.

Edited by Knöttis
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...