Jump to content

Justering av rifleløp på Sabatti Forest kombi.


SuperZ

Recommended Posts

Jeg har lest alle tråder om generell samskyting av kombi og spørsmålet mitt gjelder ikke dette i hovedsak, så jeg fant ut at det er like dumt å opprette et nytt emne for et praktisk spørsmål om erfaringer med justering av rilfleløp på Sabatti Forest kombi med frittliggende løp.

Jeg kjøpte ny kombi for noen år siden i 12/7x57R. Jeg mente det var behov for å justere rifleløpet litt i forhold til samskyting. Jeg liker godt justeringsmekanikken med fire setskruer som gi mulighet til finjustering i alle retninger. 


Spørsmålet er som følger:

Jeg opplever at treffpunktet stiger ca 10cm på 100 etter første skudd. Påfølgende skudd ligger ca på denne høyden og klatrer ikke videre opp slik det gjerne gjør med lodda løp. Jeg kan ikke se at noen andre klager på dette og lurer derfor på om det er bare mitt våpen som viser slike symtomer?
Varmeutvidelse vil gjøre at rifleløpet må vil lage spenninger i lenderetningen på setskruene for justering av løpet. Skal løpet kunne bevege seg i lengderetning her? Hvis man ikke skal sette skruene så hardt til at de sitter pga tiltrekkningsmoment er kanskje alternativet mindre moment men bruk av flytende skruelåsing?
Størst påvirkning vil være varmeutvidelse ved munningen. Her sitter rifleløpet i en hylse som er festet til hagleløpet. Hvordan vet man at rifleløpet kan varmeutvide seg "fritt" inne i denne hylsa?

Jeg er rimelig sikker på at friksjon i ett eller begge disse punktene er årsaken til symptomene jeg opplever og håper noen kan dele erfaringer rundt dette. Er interessert i info om "min sabatti klatrer ikke i det hele tatt" også;)

 

Edit:
Hentet fra Jegers test av Sabatti Forest:
" leverer konsekvent presise samlinger. Heller ikke her klarer vi å fremprovosere «klatring», selv med «kjappe» serier. Utenom første serie der vi ble kjent med avtrekket, så fikk vi jevnt over samlinger under 30 mm."

Edited by SuperZ
Tilleggsopplysning
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har også en Sabatti med rittliggende løp med lignende symptomer. Har ikke målt dette systematisk, men første skudd har en tendens til å ha et noe annet treffunkt en de påfølgende. Min kan bare justeres sideveis via hylsa helt forran på pipa. Mulig det kan bli bedre ved å fjerne hylsa? Eller må den tynne pipa ha støtte forran? mister muligheten for å justere samskyting da....

Link to comment
Share on other sites

Ville nå tro at løpet skulle kunne gli uhindret frem og tilbake ved oppvarming-avkjøling i begge hylsene siden justeringen gjøres på midten av løpet, ellers vil det jo gå i "spenn" med treffpungt endring ved oppvarming av skudd, det er vel kanskje det som skjer.

Sjekk om det kan være rust eller annet skitt som holder løpet fast i hylse.

Edited by Jegerbombom
Tilføying...
Link to comment
Share on other sites

Ja det virker åpenbart at det er meningen at løpet ikke skal være fastspent ved munningen, men utfordringen er hvordan man skal sjekke dette eller «hjelpe løpet løst». Min børse er helt ny, så dette er nok et innebygget problem og ikke rustet fast over tid.

Det er ikke mulig å komme til for å smøre opp eller lignende i denne hylsa annet enn at olje kan trekke inn fremmover langs løpet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kombi med loddede piper. Setter førstskuddet alltid der det skal, jeg har ikke måtte skru på siktet på årevis. Men den klatrer fort 15 cm på 100 m, til andreskuddet. 

Dette er kun en utfordring ved oppskytinga. På jakt har jeg til nå ikke vært i en situasjon hvor jeg ville ha rukket å lade om og skyte ett skudd til. Så når frittliggende riflepipe ikke helt virker som det skal, ikke gir bedre presisjon på førsteskuddet, og som regel gjør våpenet tyngre, hva skal man med det?  
 

 

 

 

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Det er en kjent sak at de fleste sverger til lodda løp. På de to kombiene jeg har hatt med frittliggende løp har presisjonen vært super. Den ene kunne man skyte varmt uten endring i treffpunktet den andre klatrer 10cm og ligger jevnt der på skudd to og tre. Har ikke testet flere skudd. Fordelen med frittliggende løp er ikke neglisjerbar i forbindelse med storviltprøven. Forutsatt at ting virker som de skal🤨
 

Utfordringen med alle slike våpen er at innskyting er tidkrevende hvis du faktisk skal verifisere av justeringen ble riktig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...