Jump to content

Ny jaktdress til elg og skogsfuggel. Sitka Jetstream eller KUIU Axis?


jaahn

Recommended Posts

Trolig finnes det ikke mange som har erfaring fra disse. Sitka er kjent for å være mer lydløs, mens KUIU er å foretrekke til aktiv jakt pga blant annet komfort. Begge dressene er av sorten som passer litt kaldere klima, noe som jeg jakter en del i. Axis er av enkelte å anse som mer bråkete enn Jetstream, selv om begge er av den sorten som skal være lydsvake dresser. Hvor viktig er dette på elg og skogsfuggel? Jeg både poster og pysher på elgjakt. På skogsfuggel er det med hund.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Sitka Jetstream i noen sesonger og brukte Kuiu Axis høsten 22. Begge merker er brukt på både elg og hjortejakt. Både på post og smyg.

Det er veldig lite forskjell i støy, Jetstream er nok marginalt mer lydløs, men Axis lager ikke mye lyd den heller.

Jetstream er litt tykkere i stoffet, er tyngre og litt varmere. Axis tørker fortere.

Axis er litt mer motstandsdyktig mot regn med helt vanntette paneler og vanntette sømmer over skuldre, hette og øverst på armene. På Jetstream kommer vannet fortere inn gjennom sømmene.

Jetstream har ekstra brystlomme. Alle lommene på Jetstream er generelt litt mer romslige.

Personlig liker jeg bedre hette/hals løsningen på Kuiu.

Passform på Axis passet meg bedre og det er mer stretch i den, så det er min favoritt av de 2.

Link to comment
Share on other sites

ehjem skrev (6 timer siden):

Har brukt Sitka Jetstream i noen sesonger og brukte Kuiu Axis høsten 22. Begge merker er brukt på både elg og hjortejakt. Både på post og smyg.

Det er veldig lite forskjell i støy, Jetstream er nok marginalt mer lydløs, men Axis lager ikke mye lyd den heller.

Jetstream er litt tykkere i stoffet, er tyngre og litt varmere. Axis tørker fortere.

Axis er litt mer motstandsdyktig mot regn med helt vanntette paneler og vanntette sømmer over skuldre, hette og øverst på armene. På Jetstream kommer vannet fortere inn gjennom sømmene.

Jetstream har ekstra brystlomme. Alle lommene på Jetstream er generelt litt mer romslige.

Personlig liker jeg bedre hette/hals løsningen på Kuiu.

Passform på Axis passet meg bedre og det er mer stretch i den, så det er min favoritt av de 2.

Kult! Tenk å finne en norsk jeger som har erfaring fra begge disse 😅 Likte svaret ditt, har helt litt mot Axis. Godt å høre at det ikke var store forskjellen 👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

yalla skrev (39 minutter siden):

Meget god erfaring med Axis til kald, aktiv jakt! Jakken bruker jeg fra tidlig høst, da i kombinasjon med lettere bukser (Attack). Axis-buksen kommer til sin rett på sen høst og ikke minst vinter!

Supert! Bestilte du rett fra USA? Er vell ingen andre muligheter. 

Link to comment
Share on other sites

Bestilte direkte fra Kuiu.com ja, velger man norske priser i nettbutikken så er norsk mva etc inkludert. 

De har salg flere ganger i året, så kan spare noen kroner på å handle på rett tidspunkt. Det varierer hva som er på salg, men kan få gode rabatter. Meld deg evt på nyhetsbrevet på kuiu.com, så får du varsel før en tilbudsperiode :)

 

Her er en ca tidslinje på de "relativt faste" salgene:

Kuiu Winter Sale - januar

Kuiu President's Day Sale - februar

Kuiu Anniversary Sale - april

Kuiu Memorial Day sale - siste helgen i mai?

Kuiu Independence day sale - 4. juli

Kuiu Founders day sale - ca midten av juli

Kuiu Labor day sale - første mandag i september

 

Kilde: https://www.huntinggeardeals.com/when-is-the-best-time-to-buy-kuiu-gear-and-camo/

Edited by yalla
Link to comment
Share on other sites

yalla skrev (12 minutter siden):

Bestilte direkte fra Kuiu.com ja, velger man norske priser i nettbutikken så er norsk mva etc inkludert. 

De har salg flere ganger i året, så kan spare noen kroner på å handle på rett tidspunkt. Det varierer hva som er på salg, men kan få gode rabatter. Meld deg evt på nyhetsbrevet på kuiu.com, så får du varsel før en tilbudsperiode :)

 

Her er en ca tidslinje på de "relativt faste" salgene:

Kuiu Winter Sale - januar

Kuiu President's Day Sale - februar

Kuiu Anniversary Sale - april

Kuiu Memorial Day sale - siste helgen i mai?

Kuiu Independence day sale - 4. juli

Kuiu Founders day sale - ca midten av juli

Kuiu Labor day sale - første mandag i september

 

Kilde: https://www.huntinggeardeals.com/when-is-the-best-time-to-buy-kuiu-gear-and-camo/

Helt supert @yalla Jeg er allerede påmeldt og holder utkjikk etter salg! Hjertelig takk! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke akkurat det du spør om, men jeg har nettopp investert i ny "Drittværsdress", en Sitka Stormfront i Optifade mønster.
Den er litt stiv i stoffet, noe som kanskje vil bedre seg ved bruk?
Og den bråker en del.
Bruksområdet er elgjakt i Nordland når det virkelig regner og blåser, og da er kanskje ikke en smule lyd det mest kritiske.
Min gamle Norrøna Forelhogna er utslitt, og permittert, så dette vil blir dressen for de dagene da møkkaværet slår til.
Og ettersom jaktterrenget inkluderer både tett skog, åpne myrer og snaufjell over skogbandet, må en slik dress nødvendgvis bli et kompromiss.
Tekniske løsninger virker å være godt gjennomtenkt, men fasit får jeg vel ikke før etter jakta til høsten.
Ifølge Jakt og Friluft regner de ikke med å få inn mere jakttøy fra Sitka i år (Norge er en liten kunde) så det som ligger i hylla er det som finns.
Fikke en grei pris når jeg kjøpte både bukse og jakke.

Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (6 timer siden):

Ikke akkurat det du spør om, men jeg har nettopp investert i ny "Drittværsdress", en Sitka Stormfront i Optifade mønster.
Den er litt stiv i stoffet, noe som kanskje vil bedre seg ved bruk?
Og den bråker en del.
Bruksområdet er elgjakt i Nordland når det virkelig regner og blåser, og da er kanskje ikke en smule lyd det mest kritiske.
Min gamle Norrøna Forelhogna er utslitt, og permittert, så dette vil blir dressen for de dagene da møkkaværet slår til.
Og ettersom jaktterrenget inkluderer både tett skog, åpne myrer og snaufjell over skogbandet, må en slik dress nødvendgvis bli et kompromiss.
Tekniske løsninger virker å være godt gjennomtenkt, men fasit får jeg vel ikke før etter jakta til høsten.
Ifølge Jakt og Friluft regner de ikke med å få inn mere jakttøy fra Sitka i år (Norge er en liten kunde) så det som ligger i hylla er det som finns.
Fikke en grei pris når jeg kjøpte både bukse og jakke.

Lydløse klær er ikke så viktig i regn nei 😊 Jeg skal ha en godværsdress som holder en regnskur eller to ute. Til regnvær har jeg Kvinnherrad parkas og Finnskogen bukse 👍 Gi gjerne tilbakemelding på hvordan din funker til ditt bruk 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Sitka Thunderhead sent i fjor høst (har ikke brukt den ennå), og den virker klart stivere enn Norrøna Finnskogen. Det jeg ikke liker med sistnevnte er at den blir for varm (for meg) til bevegelig jakt før det er skikkelig kaldt, samt at det myke (og lydløse) ytterstoffet som ligger løst utenpå membranen legger seg som ei våt pølse rundt ankler og håndledd når det regner. 

 

Edit: Kanskje be om hjelp fra en av moderatorene til å flytte denne tråden til "Utstyr"?

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan ikke kommentere om Jetstream, men kjøpte Axis settet forrige høst og var superfornøyd i allslags vær, fra snø til regn. Holdt meg tørr overaskende lenge i flere skikkelige utedysjer som bare det kan komme på vestlandet🙄 og tørket fort etterpå. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...