Jump to content

Hvordan unngå å sprenge 300Whisper løpet med N310.


Troya2000

Recommended Posts

Jepp! Tar selvkritikk for klikkbait overskrifta. Og det aller beste svaret er nok å la være å bruke N310 i 300Whisper, men ...

Jeg klarer ikke å la vær å spekulere om dette kunne vært et konsist krutt å benytte i nevnte kaliber, i sub fart med kuler opp til 150gr.

 

Jeg har kikket litt på hylsevolumer hylsestørrelser og tabeller fra Vhitavuori, og kommer til den konklusjonen at det finnes pistolhylster som benytter dette kruttet innenfor ca. samme hylsestørrelse og opptil samme kulevekt. Jeg har da sett på .357 mag og .38spesial.

 

Jeg har en del gamle 150gr interlock kuler som fint kunne fungert til kråka i lav hastighet, og selvfølgelig har jeg også en boks N310 fra et tidligere mislykket sub 30-06 prosjekt med samme kule.

 

Tanken er at der ser nesten trygt ut å teste dette ut med en startladning på ca. 3gr og bygge seg oppover til litt i overkant av 4 gr slik at man forhåpentlig bikker 300m/s før trykktegnene begynner å vise seg.

 

Men nå har jeg dessverre ikke særlig peiling på hylsevolumer/innvendig geometri til disse pistol hylsene så det kan hende at man fort går skoen av seg med et så raskt krutt..

 

Hva tenker kammeratene om tanken rundt å benytte N310 i nevnte kaliber og forutsetninger?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fyrste tanken er at dersom du ikkje finn NOKON andre som har gjort noko liknande ved å søke på verdsveven, så ville ikkje EG anbefalt det. Om eg sjølv ville gjort det er ein annan sak :-)

 

Kva har du for erfaring med sub-ladninger frå før? Kva konstruksjon er denne Interlock-kula? Har den lang kontaktflate? Er det ei hard kule? 

Link to comment
Share on other sites

Nei det er vanskelig å anbefale en kreasjon som dette til andre, derfor konstaterer jeg det allerede på første linje😁

Erfaringene med sub-ladninger i 300Whisper er lik nada da løpet kom i posten i går.

Kula er en konvensjonell mantlet blyspiss med krymperille i mantel. Jeg har den i både FB og BT.

Hva tenker du er ulempen eller fordel med lang kontaktflate? Friksjon og trykk?

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen i mitt hode er den tunge kula kombinert med det raske kruttet i den lille hylsa. Lettere kule ville føltes lettere å akseptere. I tillegg så er bunnarealet på kula mindre enn på de pistolkalibrene jeg har sammenlignet med. Har for meg at da vil disse pistolkulene da akselerere raskere og avlaste kammer trykket raskere enn hos whispern. Og så har vi det lille hylsevolumet/innvendige arealet som er den store x-faktoren. Samtidig er det bare synsing fra min side når jeg sammenligner whisper hylsa med .38 hylsene. Helt klart; fast kule kan skje...

 

 

Edited by Troya2000
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Troya2000 said:

Helt klart; fast kule kan skje...

Det ville jeg bekymret meg mest for..🙄

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil bruke N310 i ei hylse som kan lades sub med fornuftige krutt som fyller en god bel bedre og til en fornuftig trykkoppbygging?

Link to comment
Share on other sites

Troya2000 skrev (12 timer siden):

Jeg har da sett på .357 mag og .38spesial.

Det er en vesentlig forskjell på disse, og 300 Whisper. Arealet under kula, altså arealet som trykket virker på for å flytte kula. Det vil i 300en være mye mindre kraft som skyver kula, for et gitt kammertrykk. Det vil føre til at trykket bygger seg opp raskere, siden kula flytter seg mindre.

Nå er 310 så raskt at det kanskje ikke betyr så mye, men de kan bli en del høyere trykk - som rifla jo også skal tåle.

Men dette er jo også grunnen til at 300en virker med langsommere kruttene, det er mye treghet, og trykket får bygge seg opp, også med langsomt krutt.

 

Ellers deler jeg @Bly sin oppfatning.

 

Et annet argument "mot" 310 er jo at forholdet mellom hylsevolum og løpsvolum er mye større i 300 enn i 38 og sånt. Du må ha "mye" 310 for å opprettholde trykk utover i løpet - samtidig som du må ha lite for å ikke få for høyt makstrykk.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Bly said:

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil bruke N310

Flere sammenfallende årsaker fikk meg på tanken å sjekke dette: 

1. Har dette tilgjengelig

2. Har ingenting annet å bruke det på

3. N-120 er kanskje litt i tregeste laget å bruke på denne kulevekta i sub for å oppnå presisjon(ikke prøvd)

4. Leser stadig om uforbrent krutt i sub ladninger og in konsise presisjon i kaliberet(Dog på am.forum og gjerne i en M4 type rifle)

5. Har alt for mye krutt i hus fortiden (altså sorter krutt...🙄)

6. Krutt er for tiden alt for dyrt til å kaste på bålet

7. Krutt er ikke like tilgjengelig etter nettbutikkene sluttet å sende det i posten.

8. Er dessverre alltid litt nysgjerrig på å teste nye ting. Jo flere som sier i mot, jo værre blir det å la være...🙃

10 hours ago, M67 said:

forholdet mellom hylsevolum og løpsvolum

 

Ja, de andre forholdene du nevner har jeg tatt i betrakning men denne har jeg ikke tenkt på...

Det er vel slik 22LR fungerer, at kruttet er brent opp på de første 20-30cm i løpet.

Nå er løpet bare 42cm, men fortsatt betraktelig lengre enn 18cm testløtet til Vhitavuori.

Kanskje man ender opp med å erfare den mystiske "Implosjonen" som alle advarte mot når jeg testet ut sub ladninger i 30-06?

Link to comment
Share on other sites

Her er beregning fra QuickLoad

 

.300 Blackout

Kule: 155 gr Sierra MK

Krutt: 4gr med N310

Makstrykk: 1493 Bar

Utgangshastighet: 317 m/s

 

Dobler du kruttvekten til 8gr får du 4000 bar i makstrykk.

 

Jeg ser for meg at det er en fordel med magnumhette som tenner alt kruttet veldig raskt siden det gjerne gir likere forbrenning fra skudd til skudd. 

 

image.png.9a01bbd4805c813b097ce6a2caf939ec.png

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Troya2000 said:

1. Har dette tilgjengelig

2. Har ingenting annet å bruke det på

Det er vel en grunn for å prøve? Det skader ikke å teste. Kanskje du lærer noe nytt også?

3 hours ago, Troya2000 said:

3. N-120 er kanskje litt i tregeste laget å bruke på denne kulevekta i sub for å oppnå presisjon(ikke prøvd)

Ikke vet jeg, men jeg tipper at det kanskje er like vanskelig å oppnå presisjon med N310? Men jeg har heller ikke prøvd i den hylsa. Jeg ser at Hodgdon har publisert data på subladning i 223 med clays, sånn til en slags sammenligning. Lavt trykk der også!

https://hodgdon.com/wp-content/uploads/2020/07/subsonic-data-final.pdf

 

3 hours ago, Troya2000 said:

8. Er dessverre alltid litt nysgjerrig på å teste nye ting. Jo flere som sier i mot, jo værre blir det å la være...🙃

Jeg sier ikke i mot, men tenker det kanskje ikke er helt optimalt?

Som sagt! Det er bare å prøve. Jeg ville starta høyt og ladet ned til sub fart, så slipper du kanskje å bruke en kveld eller to på å få ut ei kule som sitter fast i løpet. Nå skal man ikke helt stole på QuickLoad når det kommer til ladninger som er helt utenfor tiltenkt område for kruttet, men de gir kanskje en pekepinne på hvor du er sånn cirka? Det er alltid lurt å bruke litt tid på å dobbeltsjekke med andre tilsvarende data om man finner det.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Takk @ATS!

Dette så jo ikke så galt ut... Er Pmax predefinert på 50763PSI mot 300BLK eller setter du det opp selv? Det ligger jo uansett en yderst liten sikkerhetsmargin der den står på 50kpsi mot 53kpsi på whisper og 55kpsi på BLK.

 

Var ikke klar over at man får magnumhetter i Small Rifle, men nå har jeg ikke hatt slike kalibre før så jeg har ikke sett etter de heller.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (8 timer siden):

Nå skal man ikke helt stole på QuickLoad når det kommer til ladninger som er helt utenfor tiltenkt område for kruttet, men de gir kanskje en pekepinne på hvor du er sånn cirka? Det er alltid lurt å bruke litt tid på å dobbeltsjekke med andre tilsvarende data om man finner det.

 

Det stemte ganske bra når jeg testet sub ladinger med samme kruttet på 30-06 for noen år siden.

Trykket stemte også innenfor 10% når jeg gjorde en grov beregning med ideele gassligning der jeg antok at alt kruttet brente opp før kulen hadde beveget seg, slik at volumet var lik hylsevolum. 

 

@Troya2000

Men sikkert greit å starte med 5 gr, og være litt over antatt sub lading så du slipper å måtte dunke ut en kule fra løpet. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, ATS said:

Det stemte ganske bra når jeg testet sub ladinger med samme kruttet på 30-06 for noen år siden.

Min erfaring er nå også at det stemme ganske bra, men nå begynner det og bli mange år siden jeg holdt på med sublading og QuickLoad. Jeg har vel prøvd N310 og N330, kanskje 320 også av Vihtavuori krutt? Jeg mener å huske at det var noen tester som var langt ute på vidda i forhold til hva QuickLoad stipulerte. Selvfølgelig ikke på den farlige siden, men farta kula kom ut i var mye høyere enn forventet (heldig vis rett vei).

Problemet med å lade på dette viset er at farta blir sykt ujevn siden man brenner lite krutt, har mye friksjon mellom kule og løp, og sikkert noen andre faktorer som spiller inn i regnestykket. Høydespredninga blir med andre ord enorm. Så da er det litt meningsløst..

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde bare et par forsøk med 30-06 som gikk greit, men kunne ikke konkludere med noe siden det var så få skudd.

 

Jeg tenker jo at magnumhette og små mengder rasktbrennende krutt vil gi så rask forbrenning at kulen knapt får beveget seg før kruttet er brent opp. Dette bør jo gi veldig jevn forbrenning fra skudd til skudd. 

Men så er det de andre faktorene du nevner som f.eks. varierende friksjon som gjerne har stor betydning. 

 

Jeg ble iallefall inspirert på å prøve en runde med subladninger i 9.3x62, N310, magnumhetter og homogene sonic kuler i 232 gr. (For det er det jeg har liggende)

Sonic kulen skal ha relativ lite friksjon i løpet pga de smale drivbåndene, så da er kanskje den variasjonen minimal? Vi får så, det blir uansett gøy å prøve. Om det går bra, så kan jeg jo teste om Sonic Hunt kulene, som er laget for å fraksjonere, vil åpne seg i sub hastigheter, isåfall kan det være en morro småviltpatron.  

Edited by ATS
Link to comment
Share on other sites

Troya2000 skrev (12 timer siden):

akk @ATS!

Dette så jo ikke så galt ut... Er Pmax predefinert på 50763PSI mot 300BLK eller setter du det opp selv? Det ligger jo uansett en yderst liten sikkerhetsmargin der den står på 50kpsi mot 53kpsi på whisper og 55kpsi på BLK.

 

Så først nå at du har .300 whisper og ikke BLK.

 

Når jeg kommer hjem skal jeg se om whisper er i QL og gjøre beregningen på nytt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...