Jump to content

Fotojakt!


300en

Recommended Posts

For å døyve de verste abstinensene når det ikke er jaktsessong, bruker jeg i blant kameraet. I mitt tilfelle ett Canon 400d med ett greit utvalg av optikk for solskinnsdager/oppholdsvær, eller ett Canon G9 med undervannshus for overnattinger/regnvær. Begge rimelige kameraer.. finnes bedre, men de duger for meg som liker å pusle med manuelle instillinger og som behandler dem ganske tøft. Begge kameraene har vidvinkel og tele objektiver + filtre, det er i grunnen det som er det dyreste.

 

For 'posterings kamera jakt' har jeg en pedal søppelbøtte fra Jernia som jeg modifiserte på følgende vis,

- startet med å tilpasse isopor nedi den indre bøtta (som kan tas ut) etter kameraet. Vet da hvor det senere skal kappes. Noe som er kjekt med indre bøtte, er at man kun kan ta kameraet og la boksen stå igjen.

- kappet ut en sirkel i den indre plastbøtta der objektivet stikker såvidt ut.

- kappet ut ei luke i 'U' form i metallet på utsiden av søppelbøtta for objektivet, bøyd opp slik at den også fungerer som tak.

- spraymalt mørk grønn, deretter med sort mens blar/gress holdes imellom for å oppnå kamuflasje.

- borret hull i bunnen for 10m svart USB kabel (lengste kabel jeg fant var 5m, men fungerte fint for meg å bare skjøte sammen to av disse.

- boksen har faktisk en krok bak fra før som gjør at den enkelt kan festes til ett tre eller i mitt tilfelle pipa på sætra for å fange orrhaneleiken.

- nå er det i grunn styggedom med PC i skauen, men en liten bærbar med dugelig batteri og Canons 'remote control' program fungerer greit. Arti å sitte der og justere lukketid, blender og ISO etter hvordan bildene som kommer opp er mens man ligger i soveposen :)

 

Ulempen er at bør ha en klar plan av hva man skal ta bilde av, og vite akkurat hvor viltet kommer.. som f.eks med utlagt åte etter havørn eller på steder med orrfugl leik.

 

For 'støkkjakt' med kamera, kan du prøve omtrent som med hagla.. ved å følge fuglen i kameraet mens den flyr opp. Lukketiden bør ikke være for kort (blir mørkt og lite fartsfølelese i bildet) og heller ikke for lang ( både fugl og bakgrunn uklar). Om du har stabilizer, kan du gjerne skru på det.

 

Ellers.. greit å ta med stativ for 'toppjakt' eller langholds skyting ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nei det skal være sikkert, men ser du nøye etter så er det et bukkekje med ikke mest omløp i skolten. :lol: Rakk faktisk å ta 8-10 bilder, og jeg fikk varsla jegeren som kom på toppen av åsen via radio at han måtte trø varsomt mot rådyret. Vinden var skrått fra meg mot han, jeg stod kanskje 30-40 meter unna rådyret. Kunne faktisk flytte litt på meg også. Som du ser har rådyret fokus på meg, jegeren er bare 15 meter unna rådyret. Og så ba jeg jegeren vinke pent og knipset ivei, he he!

 

At dreveren som gikk i lag med han ikke fikk snusen i det rådyret er nesten et under, men det var jo en drever da! :mrgreen:

 

radyrhilsen.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Var på "foto-hvalfangst" med MOB-båten rundt Ekofisk feltsenteret i dag. Kom ganske nær vågehval. Moro å se de store dyra på nært hold. Fikk ikke bilde av den som var nærmest oss, er ikke så lett med et treigt kompaktkamera :oops:

 

Men uansett en fin opplevelse.

 

normal_Hval4.JPG

 

 

normal_Hval.JPG

 

 

normal_Hval2.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

våknet i mårest av en forferdelig lyd. gikk ut i vinduet og fant ut at det var traner, her måtte jeg ut å se nærmere. så jeg fant ut hvor de satt og kaklet, tok på meg camo klær og tok med meg kameraet. fikk tatt bildet og dro fornøyd hjem igjen, hvor jeg la inn bildet på datan og talte tranene. fikk med 75 stk! og det var de jeg fikk med på bildet. utafor kameravinkelen satt det ca 10 stk til. er det vanlig at tranene er samlet i så store grupper så tidlig på året?

 

i340234393_72469_5.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

2nav1na.jpg

Rypespor i 30 minus på Børgefjell :wink:

 

2cifnue.jpg

Samme Børgefjell i samme antall minusgrader

 

5ww8zk.jpg

Impalabukker i afrika. Synes dette er ett av de bedre bildene tatt der nede. Tatt med sony alfa 300 med telezoom linse

 

ri6w53.jpg

Denne enorme elgoksen stod så nært viltkameraet, at han skoddela hele linsa :shock:

 

 

EDIT: Redusert bildestørrelsen. mod. jaktlykke

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...