Jump to content

Helmantelkuler og blyforbud


gordon setter

Recommended Posts

Litt med tanke på innkjøp av kuler før blyforbud. Når det kommer til helmantel kuler så vil det vel være mulig å fylle annet materiale i disse enn bly for å matche kulevektene vi bruker i dag på disse. 
Bismuth eller annet miljøvennlig materiale. 
Noen som vet hva industrien tenker gjøre her?

Link to comment
Share on other sites

Tinnpulver, wolframpulver, vismutpulver, kobberpulver - sikkert mer - er prøvd og finnes. Hva man lander på vet vel ingen ennå. trorlig vil vi se alle i parallell i lang tid. DEn enkleste måten å lage ei blyfri kule er uansett å dreie den eller presse/rulle den av stang, av f.eks. kobber. Det er ingen vits i å fylle den med noe.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ei kule blir vel ikke tyngre av å fylle en mantel med noe, enn å lage den av massivt materiale? 

 

Jeg tipper en vil lage pulverfylte kuler til bruk der en ikke kan eller vil ha rikosjetter, og massive til andre ting - begge deler har jo fordeler og ulemper, både i bruk og produksjon, og er så lite utprøvd at det vil ta en tid å komme til full enighet. 

Jeg er nok en av de her som har skutt mest homogene blyfrie kuler, og jeg hører mange påstander (fra folk som har skutt 1/10 eller mindre, eller kanskje ikke i det hele tatt) , bastante påstander om hva som skjer, virker, går og ikke går -  som er SVÆRT LANGT FRA det jeg erfarer. Og min erfaring er tross alt bare noen få tusen kuler den også - så vi må nok bare vente og se, hvem somhar rett, hva som er rett, hva det vil koste, osv.

 

En ting jeg er helt sikker på dog, er at vi må - og her er fabrikantene av rifler totalt på gjerdet, på feil side av gjerdet - DFS enda verre - vi må ha mer riflestigning. I alt. Alle kaliber, alle våpen. Og det må starte nå, for det har også ulemper, og ting som må finnes ut av.

En annen ting er at homogene kuler er mer følsomme for løpsdimensjoner enn kuler som er laget av mykt materiale, og obturerer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (11 minutter siden):

Men de fleste banen vil det fortsatt være mulig å skyte med bly...

Ikke noe er sikkert desverre.

 

Rugerdud skrev (11 minutter siden):

 blyholdign ammunisjon pga kulene fanges opp og kan resirkuleres. Så det blir vel ikke totalforbud? Men i utmark må du nok belage deg på kobberkuler og andre alternativer.

Vet du hva en sånn resirkulering vil koste? Tror vi egentlig at de fleste eiere av baner vil ha råd til dette?

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (17 minutter siden):

Forsvarets blyfri med stålkjerner er visstnok ikke homogen for å spare kobber/messing

Den er ikke homogen for å kunne ha en kjerne/ penetrator av herdet stål.

 

høggern skrev (3 minutter siden):

Vet du hva en sånn resirkulering vil koste? Tror vi egentlig at de fleste eiere av baner vil ha råd til dette?

Det er noen få baner jeg vet er blitt sanert, masser skiftet, osv. Kostnadene er (mange) titalls millioner, per bane. Sier vi 20 milioner i snitt, og multipliserer med skytterlagenes 8-900 baner så nærmer vi oss veldig fort 20 tusen millioner...

 

 

Baner som er bygd med tanke på oppsamling (svært få, selv etter at man burde skjønt at dette kommer) er en helt annen historie. Der kan man kanskje tømme vollene for bly for noen hundre tusen - men det er også en betydelig kostnad om det kommer ofte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (2 timer siden):

Forsvarets blyfri med stålkjerner er visstnok ikke homogen for å spare kobber/messing

Den stålkjernen har vel andre hensikter enn å spare messing.

Blyfri og miljø er vel mest fordi det skal høres flott ut.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpt inn så jeg har livet ut i 22 hornet just in case…

Men regner med at de lager gode kuler også etter blyforbudet. Tenker at hele verden kan ikke bytte løp plutselig, og at industrien må lage noe som går godt i dagens løp. Aldri hørt om pulver fylte kuler, men Tinnpulver, wolframpulver, vismutpulver, kobberpulver høres bra ut og som alternativ til bly. 

Link to comment
Share on other sites

gordon setter skrev (1 time siden):

Kjøpt inn så jeg har livet ut i 22 hornet just in case…

Ellers lager danskene kuler som er lette nok i 22 hornet tenker jeg.

 

Trening:

https://nielsengunparts.com/vare/sonic-ballistic-target-224-30-grains-100-stk/

 

og jakt:

https://nielsengunparts.com/vare/sonic-ballistic-hunt-222-35-grains-50-stk/

 

bare håper noen andre en Landrø tar de inn. De ganger jo selv danskekrone med 10 virker det som :(

 

Nesten så en kan finne på å importere selv 🤔

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (20 minutter siden):

Infitech i Sverige har noen kuler. Har kjöpt 53 gr, men har ikke somla meg til å teste. Fantes ikke 40 gr da jeg bestilte, men den hadde kanskje värt mer interessant.

Er det grei skuring å handle fra de? Hvordan gjorde du det? Ser det står de ikke sender til utlandet. Fikk du det sendt til postkontor i Sverige og hentet der?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...