Jump to content

Støttehjul til kikkertsikte? :)


Shaug

Recommended Posts

I all beskjedenhet så er jeg en grei- til god skytter. Mye av fritiden min bruker jeg dessverre på youtube der jeg ser skyttere og jegere fra andre siden av dammen som har ræva full av utstyr. Det siste innslaget er å montere holografisk sikte/rødpunkt på langholdkikkert.

Kvernet litt på tanken og med unntak av potensiell utstøting, nedsettende ord og latterliggjøring på skytebanen, så virker dette som en god ide.


To ganger i mitt liv har jeg mistet dyr pga jeg har mistet de i kikkerten . Dette grunnet litt høy puls, litt for mye zoom og litt for mye rot.. Ser nå at det er populært å feste et lite rødpunktsikte på skrå ut fra kikkerten. Her kan man raskt finne målet for deretter å gå over til kikkerten. Har man for mye zoom, så slipper man å fiske etter målet, men kan raskt komme seg inn på riktig mål.

 

Dere kan sikkert kontre med at jeg burde trene mer etc etc. Men se bort fra det. Ideen er jo ikke så dum i seg selv? 

 

 

https://www.optics-trade.eu/blog/combined-use-of-a-riflescope-and-a-red-dot-sight/

https://mdttac.com/blog/red-dots-on-precision-rifles/

https://www.google.com/search?q=red+dot+on+rifle+scope+mdt&source=lmns&tbm=vid&bih=1284&biw=2529&rlz=1C1GCEA_enNO1059&hl=no&sa=X&ved=2ahUKEwi6nZyR7In_AhVCxioKHWRgB3kQ_AUoA3oECAEQAw#fpstate=ive&vld=cid:8a0e8f57,vid:hZ572FNgkCs

 

Jeg er fristet til å prøve. Ikke rare investeringen. Noen tusenlapper så har man et greit oppsett.

 

Garantert at dette kommer til å dra mye damer også. Enten det eller så er det en skuddsikker måte å beskytte jomfrudommen min. Enten eller.

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje dette for langholdsgutta som bruker rødpunktet for finne/leite etter blinken for så å gå over til kikkerten?

 

No skal det seiast at eg har sjølv prøvd å finne siktepunkt på hjort på 5 meters avstand med kikkerten skrudd opp på 12 gangers forstørrelse… Berre masse hår😎 Men min løysing var å bytte ut kikkerten med ein rødpunkt. 
 

Men kven veit, kanskje det vert det nye store (men eg trur det ikkje).

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (9 minutter siden):

Er ikkje dette for langholdsgutta som bruker rødpunktet for finne/leite etter blinken for så å gå over til kikkerten?

 

 

Jo. Det er til dette bruket jeg tenkte å bruke det. Er bare redd jeg skal fremstå som en som bor i kjelleren til mora mi og er tastaturkriger..

Link to comment
Share on other sites

Shaug skrev (9 timer siden):

.......

To ganger i mitt liv har jeg mistet dyr pga jeg har mistet de i kikkerten . Dette grunnet litt høy puls, litt for mye zoom og litt for mye rot.. Ser nå at det er populært å feste et lite rødpunktsikte på skrå ut fra kikkerten.......

Tror den enkleste (og beste?) løsningen er å ha kikkertsiktet på laveste forstørrelse når du smyger eller har en post der dyr kan komme tett på. Mye enklere å zoome inn hvis nødvendig når du først har dyret i siktebildet.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Shaug skrev (20 timer siden):

 

Jo. Det er til dette bruket jeg tenkte å bruke det. Er bare redd jeg skal fremstå som en som bor i kjelleren til mora mi og er tastaturkriger..

He he :-) Ser for så vidt at det kanskje ikkje er noko ein har lyst til å ha sittande på seg :-) Men eg seier kjør på. Om ein har lyst på noko utan at det treng å gå ut over anna en "street cred'en" så er det vel berre å "gønne på"?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Konseptet fungerer, og virker, og kan spare deg for viktige sekunder i PRS. Ikke hele tida, ikke hver gang, men av og til. Jeg hadde nytte av den flere ganger nå i helga. Oppå er bedre enn 45 grader - bruksmessig, men samtidig vel høyt, og hvor du har den er vel en treningssak. Hvor den er enklest å plassere er kikkert-spesifikt. 
Man kan zoome fort @Bly, men det er og blir raskere å kaste et blikk gjennom rødpunktet, flytte rifla, og flytte blikket til gjennom kikkerten, og de 20x forstørrelse du har der. 

 

Om det virker like bra på jakt vet jeg ikke - dyr jeg ikke finner i siktet, kan jeg som regel ihvertfall ikke se med det blotte øyet, og slett ikke gjennom et rødpunktssikte

 

'

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, M67 said:

Man kan zoome fort @Bly, men det er og blir raskere å kaste et blikk gjennom rødpunktet, flytte rifla, og flytte blikket til gjennom kikkerten, og de 20x forstørrelse du har der. 

Jeg ser egentlig ikke noe bruksområde for noen av de dingsene. Jeg er "trent" hagleskytter så jeg vet hvor munningen peker uten å lete rundt med rødpunkt eller zoom. Det er ikke så vanskelig å trene inn dette slik at det blir intuetivt. Rødpunkt og zoomdingser er bare kompliserende utstyr som ødeleger fokus etter min mening.

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alle er vi forskjellig så det kan godt være dette er noe for deg. Jeg hadde en slik på min langholdsrifle til å finne blinken, men etter ca et års bruk tok jeg den av igjen. Mulig det var rødpunkten som bidro, men jeg ble ihvertfall bedre på å finne målet, så idag vet jeg hvor jeg skal peke mye mer intuitivt. 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (15 timer siden):

Jeg er "trent" hagleskytter så jeg vet hvor munningen peker uten å lete rundt med rødpunkt eller zoom. Det er ikke så vanskelig å trene inn dette slik at det blir intuetivt. Rødpunkt og zoomdingser er bare kompliserende utstyr som ødeleger fokus etter min mening.

Jeg er "nokså" trent rifleskytter - og hadde ingen tro på dette. Monterte, og tok av igjen. Men så måtte jeg lete litt en gang. Og der kom det på igjen. Sparer du noen få sekunder så er det jo verdt det.
Ikke alle er like trent heller. 

 

På helgas PRS-stevner så jeg flere lete og lete etter mål de kke fant, zoome ut og inn, osv. Så for noen er dette helt klart nyttig. Er jeg i ei "normal" skytestilling, så peker jeg helt naturlig, men ligger man som en krøkke, eller skyter fra feil skulder brekt inn mellom noen steiner, med føttene som høyeste punkt, så peker ikke jeg like automatisk...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (På 29.5.2023 den 22.29):

Ganske mange som bruker det på PRS børsa. Jeg har den 45 grader siden jeg syntes den ble for høy over tårnet, men er nok mindre flytting av hodet dersom du monterer oppå ja.

08688826-B141-4581-B485-1A3C28E95FEC.jpeg

Om du vrir rødpunkten til den anden side på kikkerten. Så ken du bruke venstre øje til rødpunktsiktet, og højre til kikkerten.
Så kan du have negge øjne åpne mens du finder målet, og så bare knipe venstre, når du skyter

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, M67 said:

Ikke alle er like trent heller.

Eller likt trent. Som regel er forskjellen på hagle og rifleskyting, at ved hagleskyting så skyter du straks børsja er montert. Det gjør noe med fokuset i forhold til å finne/sikte mot målet. Noen får det så "innebygd" at de kan peke på målet og treffe nesten uansett hvordan de holder hagla (over hode, bak ryggen etc. alle har sett de på youtube😏). Nå finnes det skytegrener for rifle som ikke er ulikt, men de aller fleste trener ikke mye på akkurat dette, om noe.

 

Når det kommer til PRS så er det mye annet som skjer rundt skytingen som tar bort dette enkle ellementet. Man har kanskje rare stillinger, fomler mye rundt med diverse utstyr, hva vet vel jeg? Men til syvende og sist så skal det jo skytes og da er man kanskje ikke koblet helt sammen der at skytter rifle og mål er satt sammen, også må man lete rundt etter målet?

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

De beste viltmålskytterne ligger innenfor en radius på ca 10-15cm fra siktepunktet på 50m med 16x +/- kikkert innenfor 1,5 sek fra skiva vises og løftet kan starte. Skjeftet må være i "kontakt" med hoftebeinet inntil skiva vises.  

Mye bra i denne videoen for viltmålskyting. Noe av det viktigste en av dem sier, som det gjelder all skyting, er tørrtrening med løft mot et fast siktepunkt. Det kan man gjøre med alle rifler for å oppnå det Bly snakker om.

 

PS: Legg merke til kikkertene som ikke akkurat står "rett" montert på riflene. Her er det lagt inn mye "cast off". 

 

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...