Jump to content

Spredning i høyde


ergr

Recommended Posts

 

Hei alle.

Håper det er noen med mer erfaring her som kan komme med noen inspill.

 

Har akkurat kommet tilbake fra en interresang tur på skytebanen.

Har fått meg et .22lr løp til min CZ455, og tok den med i benken på skytebanen for å justere siktet og teste.

Har tidligere kun skutt 17hmr og har da fått veldig fine samlinger på 100m.

I dag var det ikke noe som kunne ligne på samling. 

Hadde vel rundt 70-80 skudd til sammen, de siste 60-70 uten å justere på siktet.

Da hadde jeg en ganske grei stripe fra 6er ringen under tieren til 7er ringen over tieren og noen så lang ute som 5 i begge ender.

Dog var mesteparten av spredningen i høyde, i bredde var det ikke verre en at jeg vil skylde på skytteren.

Dette var med standard CCI 40gr LRN.

 

Er slik spredning å forvente, eller må jeg forsøke å finne "feil" på enten våpen eller skytter?

Med 17hmr er jeg skjelden utenfor 9eren når jeg skyter liggende med tofot, og jeg ville trodd det burde blitt en enda bedre samling når riflen ligger med støtte både forran og bak.

Ideer og tips mottaes med takk :)

Link to comment
Share on other sites

Er litt forskjell på elektroniske skiver. De H4 skivene vi har nå på 100m banen med mikrofon i vært hjørne er fantastisk presise både med 22 Lr og sågar luftgevær. De vi hadde tidligere med tre mikrofoner nede var nokk langt mer unøyaktige med 22 Lr.

Link to comment
Share on other sites

Friskus skrev (1 time siden):

Elektroniske skiver har en lei tendens til å gi sånne resultater med .22 LR. Har sittet i benken på skytebanen og sett at kula går inn midt i svarten, mens skjermen viser treff 250 mm under.

Megalink sne skiver må stilles om fra "Grov" til "Fin" for å anvise 22LR pålitelig. Både MEga og KTS sine skiver må være i god stand for å anvise 22LR pålitelig. Er dette en bane med et aktivt skytterlag og masse ungdommer som trener, så er det nok i orden. Er det et "utdøende" lag med 3 V73er og noen jegere, så er det ingen grunn til å tro at skivene kan anvise 22LR.

 

Normal høydespredning med CCI Std. og så mange skudd som trådstarter nevner er "mesteparten" i 10, mye i 9 under, og total sprednng fra 9 over til 6 under. Pluss minus litt for flaks og uflaks. Du må ha ordentlig ammunisjon, helst noe med "Match" i navnet. Da blir alt så meget bedre.

 

 

IMG_2832.jpeg.13dc05cbde79a7806053149df1acb32e.jpeg

 

IMG_2833.jpeg.505302e93db43887a3d555f4d36e1e1b.jpeg

 

Sannsynligvis kan du ved å prøve flere sorter finne en som går "bedre enn alt annet". Da skal det med ei 22-rifle som eri orden være mulig (med kikkert og støtte - enkelt) å skyte bare tiere, med nesten bare innertiere. Men med CCI Std går ikke det, med noen lotter, kanskje ikke så langt ifra, men med andre, slik som du beskriver...

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Friskus skrev (Akkurat nå):

Det har skjedd ved to anledninger med meg, innstilt på "fin" begge ganger. Frustrasjonen var stor, til jeg begynte å følge med på innslagene. Skjermen viste kun spredning i høyde, voldsom spredning. Type Megalink.

Er helt normalt, pga dårlig vedlikehold. Du bør prøve å være med når en gjeng unger er på stevne, og de vet de kan skyte 246-249 (minst) og det anvises til 221-ish... Det kan fort bli en del triste fjes - noen fordel for rekrutteringen er det vel heller ikke...
Mange lag har ikke folk som skjønner hvordan skivene fungerer, eller ihvertfall for få, i forhold til alle 6.5-skytterene som får riktig anvisning uansett. Mange har enda gamle skiver der gummibåndet må trekkes fram manuelt, men de anviser 6.5 tilnærmet perfekt uansett. 22 - not so much.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har laget tre V73-skyttere er de sannsynligvis vant med å telle yttertiere borte og har kontroll på skivene... Det som torpederer 22 lr er dette:

 

_20230523_093201.JPG.22c5595baae4ba2ac8cc9f047fbc1e0a.JPG

 

Dette er en 444 Marlin i treeren klokka fem. Fire-fem sånne skudd, utenfor magebånd, så er lydlekkasjen så stor at skiva er ubrukelig for 22 lr. Derfor er det lurt å skille mellom jegerskiver og 22 lr-skiver.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

boble skrev (3 minutter siden):

Har laget tre V73-skyttere er de sannsynligvis vant med å telle yttertiere borte og har kontroll på skivene..

Det var ment som et mål på aktiviteten

 

boble skrev (14 minutter siden):

Derfor er det lurt å skille mellom jegerskiver og 22 lr-skiver.

MM, men det er ikke alltid praktisk, og langt fra alle gjør det. De som typisk har ti skiver på 100m har ikke den luksusen - og selv vi med 30 klarer ikke å skille dette - med 900 jegere som skal skyte, og kanskje 20 ungdommer på ei trening. Det beste er å holde skivene i stand, ihvertfall noen - og ha de til 22LR. Og kjøre litt "policing" på hva og hvordan folk skyter. 

 

Å skyte i midten som V73ene gjør sliter nesten ikke på skiva - BORTSETT FRA - om de har manuelt magebånd. Jeg har stått og sett på bra mange omskytinger hos slike lag der man kommer med ER og R, som skyter "mystisk", og et blikk med kikkert på skiva avslører at det er er høl rett igjennom...

Dette problemet er flerdelt, både i slitasje og vedlikehold. 

 

Skiver som brukes som de skal virker nesten alltid - men de slutter på et tidspunkt, og dersom de som driver banen ikke skyter 22LR, så kan man ikke regne med at skivene anviser 22LR, for det krever f.eks. at man drar fram, eller bytter bånd. Og lapper den etter han 444 Marlin-fyren som attpåtil skulle skyte ei gruppe i det hvite på skiva så han kunne se den i kikkerten.

 

Det som punkterer skivene hos oss, er verken "blyspiss" (slik mange tror) eller grovkaliber. Det er stort sett bom foran, som sender kuler på tvers gjennom skiva på vilkårlig sted, på 200m i stor grad av HV og andre uniformerte med "angrepsrifler". Hurtigskyting når man ikke kan skyte går ikke alltid i svarten.. Vi har faktisk så mye huller etter kuler sideveis, at jeg tror det er noe vesentlig galt med en del av Forsvarets våpen. 

- eller skyting av grupper. Jeg stoppa en som skulle skyte 50-skudds gruppe på sida av svarten, siden han hadde funnet et godt siktepunkt der, og så hullene i det nøye lappede og malte hvite. Dette er jo et skytterlag, så jeg stoppet ham - hadde det vært min bane hadde jeg kjeppjaget ham. Men pytt, det er jo bare noen timers arbeid å fikse.

 

 

Uansett, til @ergr CCI Std. er ubrukelig til det du prøver på uansett. "Match" ammo, og prøv på papp, eller se over elektronikkskiva, og lapp den evt.

 

K

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Meget gode innspill her.

Dette er nok en typisk "jegerbane" ja, men den er ganske ny. Type bygget oppigjen fra bunnen for to tre år siden.  Dog går det nok noen hundre kuler gjennom skivene i de travle ukene så slitt er de nok blitt. 

 

Skal prøve å legge meg ved en annen skive neste gang, og se om jeg finner ut hvordan jeg stiller skiven til fin. Så blir det nok også en annen ammo neste gang det skal fylles på.

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (1 minutt siden):

Han med Marlin 444 ber jeg dra til en annen bane. Kan godt unnvære hans kontingent.

Om han skyter på en fornuftig måte (sikter på svarten, og sånn at han oftest treffer den) så gjør han ikke mer skade enn alle andre.  Han med tverre kuler i 9.3 lager også rene hull i gummien, og ei Oryx i 6.5 lager større hull enn ei 300gr OTM-kule i 338.

Istedenfor å henge seg opp i hva folk skyter med, burde en se på hvordan de skyter. De som ikke kan treffe svarten mer enn hvert fjerde skudd bør kanskje ikke skyte på elektronikk i det hele tatt?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, nhd said:

Han med Marlin 444 ber jeg dra til en annen bane. Kan godt unnvære hans kontingent.

Hos oss er han akkurat like velkommen som alle andre som betaler kontingent og stiller på dugnad. Jeg har andre typer mye høyere på GGG-lista mi. 

 

Vi holder av egne skiver for 22, og det har løst det aller meste av problemene. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ergr skrev (1 time siden):

Disse utfordringene med 22lr og skiver, vil jeg også se de når jeg bytter tilbake til 17hmr før jaktsesongen? Eller er det bare 22 som er påvirket

Subsonisk vs supersonisk. Skivene virker ved at mikrofoner oppfanger sjokkbølgen fra kula, dette er presist og pålitelig med supersoniske kuler som har en konsistent sjokkbølge. Skiva er bygget inn, og har gummi foran og bak for å isolere ut sjokkbølgene fra kuler som ikke treffer den aktuelle skiva, forstyrrende effekter som vind og sol, temperaturendringer, osv.

22LR og andre subsoniske (ved skiva) lager knapt noen sjokkbølge, og man detekterer i stedet lyden av selve treffet i gummien, det vil uansett sammenfalle med eventuelle sjokkbølger... Dette er et MYE svakere signal, og er det andre huller i gummien, så vil en få trykklekkasjer, ekko, og lignende, som gjør at mikrofonene får ulike signaler, og til ulik tid. Dette er verst på Megalink, med mikrofonene bare langs en side av skiveramma.

Siden signalet er mye svakere, så har også enkelte produsenter (megalink) en omstilling mellom grov og fin, som rett og slett endrer terskelverdien i signalet som oppfattes som et "skudd".

Jeg anbefaler absolutt å studere skivene og hvordan de er laget, og fungerer.

 

Det er ikke uvanlig (ute) å bruke akustiske skiver helt uten gummi og front og bakplate til supersonisk ammunisjon, men det er bittelitt mindre nøyaktig. Til 22LR og andre sub-patroner må en dessverre bruke disse løsningene. Det fins skiver med optisk deteksjon, men de er mye dyrere, og nokså nye i markedet.

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bilde av baksiden på en Megalink-skive hvor gummi og bånd burde vært skiftet for lenge siden. Jeg er helt sikker på at du finner mange slike rundt i Norge, ikke bare på vår bane. Når det er så mange hull blir det også mye feil anvisning. 

IMG_4289.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...