Jump to content

Rifle til rypejakt


Kennethj

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg tenker litt på å få meg en annen rifle enn den jeg har til rypejakt.

Pr. nå har jeg en BRNO (Model 2?) i .22LR til rypejakta.

Jeg har imidlertid lyst på noe som både holder høyden bedre og tåler sidevind bedre enn .22LR.

Det primære byttet jeg vil ta med dette våpenet er Svalbardrype, en feit og lat rypeart som ikke gidder å fly med mindre den må.

Noen ganger kommer jeg så nære at det nesten hadde vært like greit å bruke hendene, andre ganger kan det være noen titalls meter avstand.

Jeg har også en Remington Seven i .308 til storvilt og ei pumpehagle som jeg også kan bruke til rype om jeg vil.

 

Salongrifla jeg har gjør egentlig jobben helt greit, men jeg har vel lyst på noe morsommere..

Jeg har ikke tenkt til å svi av flere titusener på dette, de store summene har jeg tenkt til å bruke på flere håndvåpen.

 

Link to comment
Share on other sites

Noe ala denne ville vært mitt valg.

IMG_7978.jpeg.4c69d9fa64c2dcf933fe063d0ff29b82.jpeg

Det er en Sako Vixen i 6PPC, lita, lett og veldig presis rifle. Vixen er for lengst ute av produksjon, men ligger på Finn nå og da. Men det fins også moderne rifler som gjør det samme, - uansett ville jeg brukt noe imellom 22Rem og 6PPC. I ei lignende rifle.

 

IMG_7427.jpeg.c4db708476302b131778485cc3f5ffe4.jpeg

 

 

 

 

stigamundsen skrev (2 minutter siden):

Og om det ikkje vert meir en eit par titals meter er jo ikkje krum kulebane noko problem. Og lever action er MORSOMT! 

Han skriver jo at han vil ha flatere kulebane og mindre vindavdrift enn 22LR.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, stigamundsen said:

Lever action i ei patron du har håndvåpen i. 357 Magnum til dømes må jo duge fint på rype med heilmantel. Og om det ikkje vert meir en eit par titals meter er jo ikkje krum kulebane noko problem. Og lever action er MORSOMT! 

 

Jeg har plass til flere typer ammo i skapet, så det går fint.

Dessuten kan det jo hende jeg på et tidspunkt vil bruke den samme rifla til noe mer enn å skyte rype på 20 meters avstand.

Link to comment
Share on other sites

Om du er på Svalbard er det vel påkrevd med Isbjørn beskyttelse uansett? Om man vil bære på ei ekstra børse ville jeg gått for en kipp. Har selv en K95 i 22 Hornet (og 2 andre kalibre - bla.a 6mm xc for gås/fugl) for formålet. Ett stort pluss med en kipplauf er jo at man enkelt kan dele den (oppbevaring/vekt/stue den unna).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, 8x57IRS said:

Om du er på Svalbard er det vel påkrevd med Isbjørn beskyttelse uansett? Om man vil bære på ei ekstra børse ville jeg gått for en kipp. Har selv en K95 i 22 Hornet (og 2 andre kalibre - bla.a 6mm xc for gås/fugl) for formålet. Ett stort pluss med en kipplauf er jo at man enkelt kan dele den (oppbevaring/vekt/stue den unna).

 

Ja, jeg har med isbjørnbeskyttelse også men til det formålet bruker jeg en revolver så lenge jeg er på rypejakt. Under reinsdyrjakt derimot er jeg happy med storviltrifla (.308)

Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (På 21.5.2023 den 23.08):

Dessuten kan det jo hende jeg på et tidspunkt vil bruke den samme rifla til noe mer enn å skyte rype på 20 meters avstand.

Da kjøper du ei rifle kamret for 6,5x55, så har du anskaffet noe virkelig allsidig😊.

Lapuas butte 100 grs FMJ ladet til moderat hastighet er god medisin til småvilt.

 

Edit: 6,5x55 skulle vel dekke det meste der oppe i nord, med unntak av isbjørn?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
8x57IRS skrev (På 22.5.2023 den 0.29):

Om du er på Svalbard er det vel påkrevd med Isbjørn beskyttelse uansett? Om man vil bære på ei ekstra børse ville jeg gått for en kipp. Har selv en K95 i 22 Hornet (og 2 andre kalibre - bla.a 6mm xc for gås/fugl) for formålet. Ett stort pluss med en kipplauf er jo at man enkelt kan dele den (oppbevaring/vekt/stue den unna).


Har også en Blaser K95. Tre løp til den 22 hornet, 222 rem og 6,5x55. Bedre rifle til formålet finnes ikke. 
Og så lett og fin på den måten at jeg kan ha med ekstra løp i sekken, jakte med 22 hornet men blir det mye vind og lengre hold så kan jeg sette på 6,5 løpet og kikkerten skutt inn til det kalibret. Bruker samme demper til alle kalibrene, en Svemko Hunter med hurtigfeste. 
Koster… men er i klubben Børsoholiker til Skaubjønn, så da er det den veien pengene går 😅

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (På 23.5.2023 den 13.13):

Kjøp deg noe fint i 223. Morsomt kaliber og skyte med om en har en rifle som går bra. 

 

Finnes det noen 223-rifler som ikke har stor grad av problemer?

 

Har mye ammunisjon liggende men alle rifler jeg har forsøkt så langt ville vært ubrukelig til rype på 100 meter, da de er nærmere 'minute of elg' enn 'minute of kråke'.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Red FR skrev (8 minutter siden):

Har mye ammunisjon liggende men alle rifler jeg har forsøkt så langt ville vært ubrukelig til rype på 100 meter, da de er nærmere 'minute of elg' enn 'minute of kråke'.

Nå spør jeg bare av pur nysgjerrighet: hvilke rifler og hvilken ammunisjon er det snakk om?

Link to comment
Share on other sites

Red FR skrev (2 timer siden):

 

Finnes det noen 223-rifler som ikke har stor grad av problemer?

 

Har mye ammunisjon liggende men alle rifler jeg har forsøkt så langt ville vært ubrukelig til rype på 100 meter, da de er nærmere 'minute of elg' enn 'minute of kråke'.

"alle rifler"??

 

Hvis du har en slik opplevelse med "alle rifler" så setter jeg penger på at det er noe galt med enten ammunisjon eller skytter.

 

Har skutt masse ryper med 223rem. Både i min gamle Remington 700 (som gikk vannvittig bra og som jeg aldri burde solgt) og min nyere Tikka T3x.
Kan ikke skryte på meg langholdsskyting i denne forbindelse, men flere er skutt på over 100m. Om jeg ikke husker helt på tryne feil så er vel den jeg skjøt på lengst hold 145m.
God rifle, god ammo, god kikkert med klikk tårn og en avstandsmåler. Har blitt mye god rype av det.

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (9 timer siden):

"alle rifler"??

 

Har skutt masse ryper med 223rem. Både i min gamle Remington 700 (som gikk vannvittig bra og som jeg aldri burde solgt) og min nyere Tikka T3x.


Alle 3 riflene jeg har forsøkt i kaliberet. 3 er ikke mange, men samtidig så har jeg skutt 8 rifler i 308 og 30-06 de siste 2 år, pluss rifle i 450 bushmaster og i 300 blackout, hvor samtlige samler bedre på 100 meter.
Det er gode odds for at jeg har vært ekstremt uheldig, men det er et økonomisk tap på 20 000 i forsøket på å få 1 verdig rifle i 223 på plass, uten hell, mens 9 av 9 rifler i 30-kaliber og 1 av 1 i .45 kaliber har fortjent å bli vurdert en permanent plass i skapet.

Sako Quad i 22WMR er også presis nok på akkurat 100 meter, men knapt og holder ikke til 120.


Patronene jeg vet jeg har forsøkt de 8 månedene jeg forsøkte å få treningsrifler til å virke er helmantel Sellier & Bellot 55 grain, GGG 62 grain og Fiocchi 55 grain, pluss flere typer typer tilfeldig jaktammunisjon i 20-pakker alt for dyre til å skytes på trening, men ingen fortjente å bli husket ved navn.

---

Jeg skal ha en rifle i 223, fordi 3000 joule restenergi på andre siden av en rype får HMS-delen av hjernen min til å knuse glasset og trykke på knappen.

Link to comment
Share on other sites

Red FR skrev (6 timer siden):

Sellier & Bellot 55 grain, GGG 62 grain og Fiocchi 55

 

Er det disse merkene du har brukt med godt resultat i 308 og 3006 også? Eller er det Norma?

 

Jeg har 2 rifler i 223.

En AR-15 med 1-8" i snurr som heldigvis skyter bra med Partizan og S&B. Den likte ikke GGG, da var det flere 9'ere i 10-skuddsseriene.

Howaen min med 1-9" i snurr liker ikke verken S&B eller GGG, men den liker hjemmeladd Nosler CC 69gr.

 

Takk og pris for at det var AR'en som liker billigammoen! 

 

Bare så det er nevnt, så er mine presisjonskrav til DSSN og jaktfelt. Med andre ord så trenger jeg ikke ett raggete hull fra 5 skudd 😊

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med rifler kamret for .223 Rem, men kan ikke forstå annet enn at du har vært ekstremt uheldig. Når det er sagt, patroner som Sellier & Bellot, GGG og Fiocchi ville ikke vært mine førstevalg om jeg skulle teste hvor gode samlinger et våpen kunne prestere. Da ville heller f. eks. Lapua eller Norma ladet med en eller annen matchkule havnet i kammeret.

 

Mine erfaringer er at noen piper håndterer "billigammo" bedre enn andre. Min Browning A-bolt i 6,5x55 spiser det meste, også S&B, og gir svært tette samlinger. En tidligere Heym-pipe i .30-06 likte overhodet ikke noen obskure greier fra Bosnia Herzegovina (Igman 152 grs FMJ), men disse patronene fungerer svært godt som treningsammo i min nåværende Sauer 404. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Varierer nokk en hel del fra rifle til rifle. Men i den 223 rifla med 1:8 i stigning som jeg har nå, har vel egentlig ikke noen ammunisjon jeg har testet gått direkte dårlig. Den liker vel 69gr match kuler best. Men de kråkene jeg skyter med den blir skutt med billig ammo da den er god nokk i massevis for og treffe en kråke på 168m avstand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...