Jump to content

Vismut vs stål


Polardego

Recommended Posts

Har en eldre Beretta O/U i 12/70. Faste choker og kan da ifølge Beretta ikke skyte jaktladninger i stål. Vurderer en 12/76, kanskje halvauto siden man får lade den med tre skudd har i Sverige. Hvor kraftige stålpatroner må jeg ha før de tilsvarer feks Eleys 12/70 32 g Vismut med US6? 36 g US4 i 450 m/s? Hvor tunge stålpatroner får man i 12/76? Jakter litt tiur så jeg lurer på om feks Black Cloud kan være et alternativ?

Link to comment
Share on other sites

32 gram med US5 holdt massevis til kråke og due husker jeg. Så en med US 4 eller kanskje US 3 og 34-36 gram burde fungere greit til skogsjakta. Men hvorfor ikke bare bruke Vismuth? Du skyter sikkert ikke så mange skudd under skogsjakta at det er noe problem om det koster 20kr pr smell eller 10 kr?

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (1 time siden):

32 gram med US5 holdt massevis til kråke og due husker jeg. Så en med US 4 eller kanskje US 3 og 34-36 gram burde fungere greit til skogsjakta. Men hvorfor ikke bare bruke Vismuth? Du skyter sikkert ikke så mange skudd under skogsjakta at det er noe problem om det koster 20kr pr smell eller 10 kr?

Finner man 36 g vismut til 20 kroner? Skyter ikke mange skudd etter tiur, men det er mest rype der jeg jakter oftest. På ryper har jeg brukt 32 g vismut sist det var blyforbud, de siste versjonene man fikk kjøpt var helt ok, de første var altfor sprø.

Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (1 time siden):

Jeg har skutt nok ender, skarv og sjøfugl til (for egen del) konkludere med at det er det dårligste alternativet til bly. Det er lett å se på inntregnibgsdybden på stål vs bly når man har flådd..

 

Om noen velger å bruke det i skog og hei, så kjør på. Husk vernebriller og pinsett. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...