Jump to content

Hvordan svikter et Sauer sluttstykke


Per-S

Recommended Posts

Jeg fikk tilgang til et sluttstykke som hadde blitt utsatt for ekstremt overtrykk og sviktet. Mest trolig var det brukt feil krutt. Det var hylserest i kammeret, men det meste av hylsebunnen var borte.

 

Det interessante er at utdragersporet har virket som en bruddanvisning. Sporet er frest med skarpe hjørner og det er tydelig at gasstrykket har kommet ned bak utdrager og bidratt til å utløse et brudd på en del som har vært utsatt for kraftig belastning i utgangspunktet. Dette er relevant for noen av diskusjonene om betydningen av full omslutting av hylsebunnen og hvilke utdrager som er best. Ser vi på dette tilfellet ville et av de opprinnelige Sauer 200 sluttstykkene med en halvmåneformet utdrager muligens tålt påkjenningen. Der vil ikke gassen trenge ned i sluttstykket og bryte ut sideveis.

IMG_3153.JPG

IMG_3154.JPG

IMG_3155.JPG

IMG_3156.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det satt godt sammen og låsedelen i pipa holdt sammen, men måtte demonteres med vinkelsliper. Jeg har alle delene. Jeg får nok ikke fatt i hele historien, men delene i seg selv forteller en interessant historie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...