Jump to content

Hvorfor halvauto hagle er best/passer flest ?


300RUM

Recommended Posts

Jeg har prøvd en del hagler de siste åra. Men har desverre ikke funnet noen som slår en Benelli halvauto. Benelli 828U passet meg utmerket mens 828U sport har stigende skinne og er dermed uaktuell. Har også andre o/u og s/s men ingen er bedre enn halvautoen. Solgte M2'n min men angret slik at en ny auto ble handlet kort tid etterpå. Jakter med alle haglene mine, men autoen er hakket bedre/vassest. Så etter min mening så bør nesten alle prøve halvauto før de handler hagle, hvorfor ?

De er rett og slett best......

PS. Hvis noen er interessert i en 828sport så er det bare å ta kontakt.

Edited by 300RUM
Link to comment
Share on other sites

  • 300RUM changed the title to Hvorfor halvauto hagle er best/passer flest ?

Ulempen med halvauto er ofte lengden, skal en ha vanlig 71 cm løp blir den fryktelig lang. Ofte er sikringen plassert litt rart også,men det venner en seg til. Halvauto er også ikke så lett å vise att den er uladd, ikke bare å "knekke" liksom. Men gode å skyte med er det. Bruker en gammel Remington 1100 sjøl, med full løpslengde. Må sist ut og først inn igjen i våpenskapet 😄

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, 300RUM said:

Så etter min mening så bør nesten alle prøve halvauto før de handler hagle, hvorfor ?

De er rett og slett best......

Det var da veldig tynt grunnlag å trekke en konklusjon på for andre😅

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Bly said:

Det var da veldig tynt grunnlag å trekke en konklusjon på for andre😅

Tja, vi er selvsagt forskjellig sammenskrudd, men jeg mener at en halvauto (bl.a. justerbar i kolben) er et meget godt alternativ. Siden jeg har flere hagler så har jeg som sagt de mest brukte typene som O/U og S/S i tillegg. Er fornøyd med dem alle men som kombinert jakt/banevåpen så blir autoen mest benyttet. Har Benelli som foretrukket merke grunnet inertia/innovativ/justerbar. Så etter min mening er auto (justerbar) beste allround hagle.

Edited by 300RUM
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Benelli Supersport (12/72 cm pipe) for noen år tilbake (når prisene var mye bedre) og kan ikke si annet enn at jeg er godt fornøyd med den. At man selv kan tilpasse hagla (comfortech kolbe) er jo et stort pluss som du sier. Kunne dog tenkt meg ei kort o/u hagle for krattskogen/steinrøysa da den er noe lang og maks 2 patroner i hagla regelen er sær-norsk og rimelig idiotisk. 2+1 som i andre sammenlignbare land ville gjort hagla sikrere da man kunne gått med kammeret tomt og allikevel hatt et oppfølgings skudd.

Edited by 8x57IRS
Link to comment
Share on other sites

8x57IRS skrev (33 minutter siden):
8x57IRS skrev (33 minutter siden):

og maks 2 patroner i hagla regelen er sær-norsk og rimelig idiotisk. 2+1 som i andre sammenlignbare land ville gjort hagla sikrere da man kunne gått med kammeret tomt og allikevel hatt et oppfølgings skudd.

 

Holder med i det du først sier, - men det med tomt kammer på jakt forstår jeg ikke...de har jo sikring, selv om den kun sikrer avtrekker-som er ganske vanlig også med mange (simple)"brytvåpen".

Link to comment
Share on other sites

Rekker du ta ladegrep, avsikre, og legge an pumpehagla når en rype spretter opp foran deg helt uventa?

 

Jeg skjønner ikke helt greia med at det skal være problematisk med ladd hagle *på jakt* - er du på vei til og fra et sted så pleier en vel ikke ha O/Uen klar heller, men brutt over underarmen. Når du da kommer frem og aktivt er på jakt (om en kan si det slik) er hagla ladd og sikra.

 

Ser ikke helt problemet med å gå med sluttstykket dratt bak på pumpehagla, en patron i heisen og en patron i magasinet - og så skyve forskjeftet frem når du er "klar". Eller bare bære den tom til du er på terrenget, og først DA lade den, og sikre, så alt du må gjøre er å skyve sikringen frem for å kunne skyte..

 

Er det noe jeg misforstår? Hilsen går med O/Uen tom frem til terrenget, og så ladd og sikra når jeg er der jeg skal være....

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (43 minutter siden):

Samme grunn til at pumpehagler blir lagret med kammeret tomt og magasinet fullt

Er nok det samme med pumpehagle...Max 2 skudd.

 

I jakt med stående fuglehund (eller sjøfugljakt fra kano), kan man selvsagt gå med tomt kammer eller knekt våpen, jeg kan dog ikke se for meg at man ved støkkjakt eller med støtende hund går med uladd børse...blir nok lite i sekken😅...- men nå er vi ganske OT.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noen runder  med en Beretta 25 UGB...lett å skyte og treffe med. Påminnet litt om gode gamle Rem 1100 med robuste skyte-egenskaper der swing og "follow through" nermest gjorde seg selv, men tung/lang- en kreasjon for de spesielt interesserte og definitivt ikke et våpen for rørlig jakt. 

TS: Ja, man har som du påpeker lagt merke til at mange skyter uforskammet bra med halvauto - har kanskje noe å gjøre med behagelig rekyl - spesielt med de gassopererte. Tidligere modeller fra Remington og Winchester hadde også helt "rette" stokker uten noe som helst "cast off/on". Likevel skøt de fleste bra med de - og gjør fortsatt. Nå følger med de fleste shims som muliggjør "personlig tilpassing"...ja, ja.

Fremtidsrettet med halvauto?? Tja, kanskje - de fleste er jo bygget for og tåler stål(legeringer) bra,- men det gjør også en O/U fra god produsent.

Kunne godt tenkt meg en mer moderne halvauto til lerduene,..men ikke Benelli med Inertia system og plastkolbe 😏... derimot en enkel Beretta Outlander uten fixfaxeri og med trekolbe, - eller en pen Browning Gold - Maxus, en vellykket/driftsikker konstruksjon, men med en design som ikke tiltaler. 

 

Min gamle Beretta O/U har aldri satt meg i stikke og blir vel til å fortsette med den... 100% pålitelig 🙂👍

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 5/16/2023 at 11:28 PM, 300RUM said:

. ...Så etter min mening så bør nesten alle prøve halvauto før de handler hagle, hvorfor ?

Jeg er for så vidt enig i at alle godt kan prøve en halvauto- eller flere, men det bør vel heller være for at en kan se og høre skranglingen av rekylfjærer mm, kjenne de elendige avtrekkene, de elendige sikringene - og alle de andre ufordelene slike innretninger som regel er belemret med. 😉

En bør vel også nevne den største minusen med halvauto som jaktvåpen- de kaster plasthylsene ut i naturen. For 40-50 år siden var slikt greit, men i dag er en kommet noe lenger. Det er vel egentlig bare en haglebørse jeg likte dårligere enn de aller fleste halvautomatene jeg har prøvd/eid- og det var vel en IJ-18 jeg fikk av naboen i 1981 🙄 Utover det, valg av type er jo avhengig av hva en skal bruke børsa til- og aller mest- smak og behag. 😉

 

 

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Godt å høre at smaken er som baken osv...

Jeg var så heldig å få prøve en Benelli SBE2 for mange år siden, da ble Flodman hagla solgt og Benelli kjøpt inn. Noen hagler har jeg kjøpt fordi jeg hadde lyst på ei slik ei, men den jeg bruker til vanlig er kjøpt grunnet at den passer meg. Da er kriteriene hva gir mest treff hovedgrunn 1 til kjøp så er driftsikkerhet og utseende nr 2. Det at det kan havne ei hylse eller 2 i naturen i løpet av en høst stiller laaangt bak. Enig at at det er vanskeligere for andre å se at den er tom/uladet, men jeg stiller en patron rett ut til siden forran sluttstykket så ser alle at den er sikret. Men dette er også et punkt som stiller langt bak ved kjøp av hagla.

Edited by 300RUM
Link to comment
Share on other sites

Prøvde nylig min nyinnkjøpte Benelli M2 /61 cm på jegertrapbanen. Den passer meg perfekt når jeg fikk på den lange kolbekappen. Trengte ikke å sette på skims.

Måtte venne meg til den lette vekten og korte lengden, men traff da ganske bra. Den ble kjøpt inn for å være jakthagle på fjellet. Nesten 1 kg lettere enn Remington 1100 og det kommer til å merkes etter en lang dag.

Men på banen kommer jeg fremdeles til å bruke min Beretta 682 Gold E. Det er en helt annen verden.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt både pumpe og halvauto... Både billige, medium og dyre O/U våpen. Konklusjon: Både billige, medium og dyre O/U hagler er bedre å skyte med enn pumpe og halvauto..  Ca like bombastisk som trådstarter. 🤠

 

Vel, smak å behag er vel i denne verden like viktig som ellers, og egne preferanser. Selv begynte jeg med o/u i hine hårde dager, gikk så til pumpe via halvauto og tilbake til o/u da jeg etterhvert fikk noen år på baken. 

Treffprosenten gikk i alle fall betydelig opp for meg da det etter noen år ble å gå tilbake til o/u børse. Enkelt vedlikehold av et o/u våpen er også vestentlig lettere etter min mening. 

 

Forøvrig ganske få skyttere med halvauto å se på trap, sporting og leirduesti stevner rundt om. Hadde disse børsene vært best, så ville vel flere ha brukt de i konkurranser også skulle man tro..   

Link to comment
Share on other sites

On 5/18/2023 at 2:03 PM, lolinski said:

Kan man ikke plukke med seg tomhylser? ....

Selvfølgelig kan en det, men jeg vil tro de fleste av oss som har vært på  jakt- innser at en har en lei tendens til å fokusere på fuglen en har skutt på- eller neste fugl- i stedet for å prøve å merke seg hvor hylsene fra halvautomaten lander i lyngen. Jakter en uten hund har en som regel to alternativer, skal jeg prøve å få med orrhanen hjem- eller skal jeg prøve å finne tomhylsa i blåbærlyngen?🙄

On 5/18/2023 at 4:37 PM, 300RUM said:

Det at det kan havne ei hylse eller 2 i naturen i løpet av en høst stiller laaangt bak.

Skyter du med halvauto er nok prosentandelen av hylsene som ligger igjen i naturen er rimelig stor.  I 2023 burde de fleste være såpass opplyst at en prøver å unngå dette.

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

8x57IRS skrev (På 19.5.2023 den 21.44):

Kan ha forskjellige patroner i hagla. En litt grovere på skudd #2.

Akkurat det er jeg gått bort fra som fordel på fuglejakt. Under rådyrjakta kan jeg være enig med å kombinere sluggs og hagl.


På skogsfugljakt og tildels blandingsterreng med litt rype, bruker jeg konsekvent 5’ere. Har ikke merket forskjell på skuddeffekt hos storfugl(de er mindre hardskutt enn ender og gjess). Har også felt noen rådyr med 5’ere og de gir gjennomskudd på typ 15+- hold. 

Link to comment
Share on other sites

On 5/19/2023 at 9:24 PM, lolinski said:

Hvis jeg husker rett så blir halvautoer som regel forbudt til det meste av leirdue relatert konkuranse.

 

I hovedsak pga GGGer ikke kan se om de er ladd eller ei, og pga noen folk symter om hylseutkast 

 

Halvauto er lovlig i alle hagledisipliner.

Men i Nordisk Trap må man bruke hylsefanger.

Pumpehagle er ikke lov å bruke i konkurranseskyting.

 

Jeg brukte halvauto i Jegertrap/Nordisk før og opplevde aldri negative kommentarer/holdninger til det.

Men jeg gikk alltid med pipa i været og med synlig kammerflagg, samt at jeg brukte hylsefanger. Har egentlig forståelse for at folk ikke liker å bli bombardert med tomhylser på standplass.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (2 timer siden):
300RUM skrev (På 18.5.2023 den 16.37):

Det at det kan havne ei hylse eller 2 i naturen i løpet av en høst stiller laaangt bak.

Skyter du med halvauto er nok prosentandelen av hylsene som ligger igjen i naturen er rimelig stor.  I 2023 burde de fleste være såpass opplyst at en prøver å unngå dette.

Endret 1 time siden av asterix

Jeg er såpass opplyst, var det i 2022 og helt tilbake til tidlig 2000-tall også, allikevel har jeg altså jakta med halvauto. Skal vi regne prosentandeler vil jeg helt nøkternt anslå ca. 2-3% tapte tomhylser - i verste fall i disse åra. Andelen hylser jeg har plukka med meg etter andre - presumptivt primært OU-skyttere er vel ca. 100-gangen av de hylsene jeg har mista selv. Ikke kan jeg huske å ha mista fugl på det heller, men jeg har måtte backtracke noen titalls meter for å finne skuddplassen og tomhylsa, og kanskje bruke noen minutter på denne skattejakten. Jeg kjenner meg faktisk aldri så lite provosert av at du, og andre, mener å vite hva slags vaner jeg og andre som jakter med annen redskap enn deg har. Forsøpling er - som mye annet - et resultat av holdninger, ikke verktøyet man jakter med.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Det er jo glimrende.🙂

Men du burde jo ikke bli provosert av dette- når du faktisk er en av de som plukker opp tomhylsene? Mine svar var bla et tilsvar på denne påstanden:

On 5/16/2023 at 11:28 PM, 300RUM said:

... Så etter min mening så bør nesten alle prøve halvauto før de handler hagle, hvorfor ? De er rett og slett best......

En bør en vel få lov til å nevne noen av minusene også? At folk blir provosert er i mange tilfeller viktig for å få fokus på "problemet". En og annen tomhylse i naturen er vel nærmest et ikke-problem, om vi plukker den med oss når vi ser den. 

Ps, spander et par timer på Youtube og skogsfugljakt, så forstår du/dere muligens "påstanden/problemet" bedre?

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Mine tanker og refleksjon over egne erfaringer med forskjellige typer hagler :

 

Halvauto Rem 1100... ikke med løse choker, men med to løp, ene kort ren-Cyl (rene drepen for rypene i tidl ses.)- senere på høsten ble løp med 1/2 trangboring benyttet. Funksjon...ikke 100%, hengde opp seg én og annen gang, men lett å treffe med og tyngde var ikke tema når man var yngre/sterkere.

Sideligger Merkel 8... god pålitlig hagle, lett å bære og treffe med spec i "snare" situasjoner med hurtige/instinktive skudd. 100% funksjon I allslags vær- har aldri følt behov for reservevåpen selv om turene har gått til Saltens fjellområder eller  viddene i Finnmark. Fantastisk våpen som fortsatt får følge med.

Beretta 687 O/U... Pålitelighet/ funksjon som Merkel 100%.- Fantastisk våpen og som med sitt singeltryck og ofte bruk av åpne choker, gitt meg de fleste doubleer på fugl. Berettas låskasse er lave og fine, men en O/U blir likevel aldri like smekker å bære eller håndtere som side/side. - Nuvell... i min Jaktlogg står notert (flere ganger) B.B.B, som en påminnelse om: Bruk Bare Beretta,- sikkert med god grunn og selvfølgelig når det har blitt en bom eller to med noe annet våpen 😇

Link to comment
Share on other sites

Dersom en skal skyte mye på banen, kommer ikke noen opp mot 1100 Remington. Den er lett å skyte godt med. Har meget behagelig rekyl. Hadde Blaser F3. Også veldig bra Men den var tung. Har også hatt Benelli halvauto. Bra på alle måter Unntatt hardere rekyl enn 1100. 
Har nok hatt minst 20 forskjellige hagler i alle prisklasser, men når jeg gikk tilbake til 1100 var det gjort. Har også en nydelig O/U men den er nok mest til pynt. Men så jakter jeg ikke heller da:-)

Altså: Personlig foretrekker jeg langt en 1100 over en Benelli om de er aldri så fint laget. Om det er et bra valg for en nybegynner vet jeg ikke. Vår generasjon begynte nok for det meste med enkeltløpere. Så oppgraderte vi etter hvert. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min 1100 er i 16, kosta 1000 kroner og har en brøkdel av rekylen som gamlehagla ( i 12 riktignok ) hadde. Jeg er 180 høy, ikke tjukk, og har normalt lange armer. Dermed passer den meg perfekt og jeg skyter bedre med den enn med noen andre hagler jeg har hatt, med unntak av... (trommevirvel) en 870 jeg hadde. Som i praksis er samme ergonomi osv. Den passer flest folk fordi de fleste (menn) er ca like store tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Har en av hver type hagle selv. Benelli M2 er fint redskap, trekkes gjennom trær og busk, og over steinrøys. Kjøpt med bruksmerker allerede, fin og lett. Grovere hagl i skudd nr 2 siden jeg ikke har to trangboringer.

Browning B725 for å tøffe meg på lerduebanen. Den er det dyreste våpnet jeg har, virkelig pent, og uforskammet tungt (dog er det jo laget til baneskyting, ikke jakt)

Mossberg 500 pumpehagle. Brukes litt på bane, men pipa er kort så einer seg best til slugs, påtenkt rådyr, svin og potensielt å ha med på Svalbard.

 

Alt til sitt bruk, "horses for courses".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...