Jump to content

6,5x55 m/blykule, Norma Junior?


RoarN

Recommended Posts

Har endel slike patroner, nærmere bestemt 48 stk.

Noen som er interessert i slikt?

Endel *68 som har med kobberinnhold og gjøre tror jeg. 

Ellers litt forskjellige årstall, se bilde.

De fleste bare ett eksemplar men noen flere på 40 tallet.

20230514_134330.jpg

20230514_140148.jpg

20230514_140159.jpg

Edited by RoarN
Link to comment
Share on other sites

RoarN skrev (40 minutter siden):

Ellers litt forskjellige årstall, se bilde.

De fleste bare ett eksemplar men noen flere på 40 tallet.

 

Hylsene er omladde, så dette er årstallet for hylsa, ikke for den ferdige patronen.

 

Ut fra de "halvrunde" tennhettene vil jeg gjette på at patronene er fra først på 1950-tallet. Sannsynligvis korrosive hetter.

 

Da jeg begynte som aktiv først på 1970-tallet, var rekrutt-ammoen mantlet, men kulefasongen er omtrent som på disse patronene. På hvilket tidspunkt man gikk over til mantlede projektiler, vet jeg ikke, men det var kanskje ut på 1960-tallet? Vi ble nemlig advart mot å bruke rekruttammo, av selveste dobbeltkonge Thormod Næs. "Dere må stålpusse løpet etterpå, for å få ut blyet", sa han. Hvoretter @Per-S repliserte: "Neida, Thormod, nå er rekurtt-ammoen mantlet, akkurat som annen ammunisjon".

 

Edit.: I arkeologien daterer vi myntfunn, f.eks. funn av arabiske sølvmynter i vikingetids-kontekst, til "noen år etter den ferskeste mynten", ut fra at det tar ei viss tid å få sirkulert utenlandske mynter opp til Norden. Det samme gjelder jo for ammunisjon, som må sendes ut, brukes, og tomhylsene returneres, og siden lades. Siden det hvertfall er en patron fra 1945 i samlinga di, er nok "slutten på 1940-tallet" en mulig datering

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Jegermeistern said:

 

 

Edit.: I arkeologien daterer vi myntfunn, f.eks. funn av arabiske sølvmynter i vikingetids-kontekst, til "noen år etter den ferskeste mynten", ut fra at det tar ei viss tid å få sirkulert utenlandske mynter opp til Norden. Det samme gjelder jo for ammunisjon, som må sendes ut, brukes, og tomhylsene returneres, og siden lades. Siden det hvertfall er en patron fra 1945 i samlinga di, er nok "slutten på 1940-tallet" en mulig datering

 

Er noen patroner der fra 49, så returordningen har vel fungert relativt bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...