Jump to content

Begynne å lade nå i disse dager


Hjort1

Recommended Posts

Hei

Jeg vurderer begynne lade selv. 308win og 7x57r. Er dette noe lurt i disse dager med komponentmangler og prisgalopp? Skulle likt å hørt fra dere som lader om dere tenker dette er noe som lar seg gjøre, om en bør vente, og om dere har noen tips til en god start nå i tiden vi er i.

 

Setter enorm pris på tips til «ladekit». Allverdens merker og styr som jeg lett går meg vill i. Har lest flere av de (ofte veldig) gode innleggene her som er fra noen år siden om lading (feks den jeg har linket til under).

 

Mitt spørsmål enkelt i starten er hvilket ladekit dere ville kjøpt om dere skulle startet fra scratch, og om det er noe som er verdt å tenke litt ekstra over nå som ikke alt er lett eller billig å få tak i lengre?

 

Link to comment
Share on other sites

Er vel berre og gå i gong, blir vel ikkje billigere kan eg tenka meg. Har sjølv støypejernpressa til lee, eit diesett, kruttvekt (Dillon) digitalt skyvelære, lee si universal deecaping die, krutttrakt, hylsebrett, lee si 2,8 kruttskei, skrutrekkar til og gjera rein hettelommer,. Trur eg har det då. Eg har alltså gått veien og kjøpt litt etter litt etter kvart som eg har trengt. Det eg har er minimum. Eit anna alternativ er og kjøpa eit ladesett, lee er populært pgs pris, vekta er litt bob bob aktig, alupressa har eg ikkje prøvd. Duger mest sannsynlig. Mi er iverfall tung nok og flytta rundt på. Hylser, bruk Lapua. Etter eg fekk dei og t3x har eg ikkje måtta trimma.

Edited by Stihl Crazy
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sett i gang!

 

Du må jobbe litt mer for å få tak i deler, men det lar seg gjøre. 

 

Jeg ville kjøpt: 

 

- Lee ladesett

- digital kruttvekt i tillegg, evt. 

- Lee dier inkl. Collet halspressedie

 

- 150 grains .30 Barnes TTSX fra Jaktdepotet, så mange du har råd til. Disse blir aldri billigere. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

No har eg lada berre til 6,5x55 og 222 rem så har ikkje allverda av erfaring men iverfall når èin kjem inni det er det ganske lett. Vær nøyaktig, sjekk og dobbeltsjekk. ALLTID rett krutt ingen feil der. Trur kanskje eg ville begynt med eit kaliber om gongen, ville byrja med .308. Vanlig enkeltstasjonpressa men verkar jo som det du har peila deg innpå. Eg har ikkje krutmål, vege ladningane. Går relativt kjapt når èin får flyten. Når det gjeld og setta tennhettene så brukar eg berre pressa, trur «dingsen» som eg brukar kom med pressa, fungerar veldig greit. Så du treng ikkje forkjøpa deg, på den andre sida kjøpa enkeltvis som eg gjorde kostar nokre kroner det og, så eit sett er vel det mest fornuftige. Ser Alvestad har Lee sett iverfall, fins jo andre og då men https://hjemmelading.no/produkt/challenger-breech-lock-ladesett/

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sikkert en av få som fortsatt sverger til og bruker en åpen støypejern C-presse. Med den lader jeg patroner med godt resultat fra.222 Rem. tom 45-70 Gvt. og mange der imellom, også til revolver. 357 Mag.

Produkter fra Lee er godt gjennomtenkt og funksjonelle og til bra pris - i ladesettet vist til over inneholder det meste du behøver for å komme igang. 

Når jeg lader for revolver .357 bruker jeg forsåvidt en hand-primer fra Lee, men ellers liker også jeg at for riflepatroner gjøre dette best med pressa.

 

Om du kjøper presse og tilbehør hver for seg.

Foruten Dier og hylseholder for det aktuelle kal vil du ha: Hylsetrimmer (et måste) - "deburrer"(gradfjerner) og hetterenser,- kruttvekt og kruttmål - ladebrett (et måste)-

skyvelær ( må ikke være digital og heller ikke kruttvekta). En mikrometer er i mange tilfeller kjekt å ha.

Og ellers, ha alltid kun én type krutt stående på ladebenken, noter alle ladninger du gjør, lær deg å måle COL ( totallengde) på patronene med " pussestokk- metoden. Du kan godt begynne med å helpresse dine patroner, men etterhvert for å øke livslengde på disse, lære å anpasse pressing skreddersydd kammeret på din rifle. 

Link to comment
Share on other sites

C pressa frå Lee var den eg byrja med, var heilt ok. Grei og flytta rundt på dersom èin ikkje har laderom. Ellers når du har funne dei ladningane du skal bruka kan du laga deg dummier. Alltså skot som berre består av hylse og kula. Når du skal lada ei anna kule enn forige gong set du dummien i pressa og skrur ned kulesetterdia slik at COL vert rett. Eg har og notert på dummien kruttvekta, kula skal ladast med samt den allerede nemde COL eller patronlengda på godt norsk. Har 3 slike ei for blyspiss, ei for treningskota og ei for ting eg ikkje skal eta. No veit eg ikkje kva type gevær du har og presisjon, ei heller kva du har tenkt og lada men sierra kuler er ofte lett og få bra presisjon med. Veit det eg som hadde eit kresent gevær. Eg ville nå så sant det berre går brukt collet dia eg då men det er nå meg.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Takk igjen for gode tips. Enda en del å lese seg opp på, men ladeboken må det uansett investeres i.

 

Angående rifletype er det 2* T3x @Stihl Crazy. En roughtech og en standard (begge rustfrie). Lite kresne med kjøpeammo vertfall. En ting jeg har lagt merke til da er at med feks Norma Tactical tar skuddene akkurat borti tuppen av magasinet når de står i, så usikker på mulig COL som passer disse. Den tid den sorg.

Edited by Hjort1
Link to comment
Share on other sites

Du kan låna ho på biblioteket men ho er kjekk og ha. Her følger ei lista fritt etter hukommelsen som eg brukar. Har ho på veggen heima etter og ha fylt på krutt før eg sette tennhettene èin gong…

 

1. inspiser hylsene og bruk decaping die og bli kvitt tennhettene.

2. Dersom du kan Nick siza så bruk collet dia, reingjer hettelomme samtidig.

3. Mål hylselengd, trim dersom nødvendig.

4. set tennhettene.

5.veg opp kruttet og fyll opp hylsene.

6. set kulene og mål hylselengd.

 

verre er det ikkje, sjekk undervegs att alt vert skikkeleg gjort. Eg måler ei og ei hylse i punkt 3, at dei ikkje er for lange. I punkt 4, kjenn med tommelen at hetta er satt langt nok inn. Dersom du brukar eigne hylser og hevearmen ikkje går treigt når du skal kammra kan du neck siza, er iverfall den regelen eg går etter. I punkt 5, lys nedi og sjå at du har fylt på krutt i alle hylsene.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bare et velmenende innspill fra meg som begynte for 6 månder siden.

 

Har vært en bratt læringskurve, men mange timer i uka går med på denne hyggelige og intressante hobbyen

 

1. Med mindre du skyter veldig mye, så er og forblir dette en hobby. Du kommer ikke til å spare penger med det første.

 

2. Om du har litt ocd, og ønsker at ting skal være skikkelig og på stell, så tar lading tid. Det må ikke ta lang tid? Men det blir fort mange timer ute i ladeboden på en uke.

 

3. Ikke hør på andre (satt på spissen). Det finnes like mange meninger om ting som det finnes hjemmeladere. Ta gjerne imot inspill, og hovedprinsipper fra bøker. Men det beste lærdommen får du av å prøve selv. 

 

4. Ta innvendig grad på hylsene med en "deburring tool" dette vil lette kule kulesettinga og gi deg javnere necktension.

 

5. Det er morro å finne opp kruttet, men mange ganger vil en ladetabell og litt under maks oppgitt kruttmengde gi deg god presisjon.

 

6. Lykke til! Det er en morro hobby, du vil lære mye av. Og som koster så mye som du vil. Jeg har ikke spart et eneste øre enda, og kommer helt sikkert ikke til å gjøre det i nær fremtid heller.

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (10 timer siden):

...... Med mindre du skyter veldig mye, så er og forblir dette en hobby. Du kommer ikke til å spare penger med det første.

 

...... Jeg har ikke spart et eneste øre enda, og kommer helt sikkert ikke til å gjøre det i nær fremtid heller.

Eller at du har et våpen kamret for en virkelig sær patron som koster skjorta, både i jakt- og trenings-utgave. 

 

Ja, nøyaktighet og moderat OCD er en fordel, særlig for nye hjemmeladere som ikke har innøvd gode rutiner.

 

Edit: Til TS, kjør på! Det kan tenkes at du (som jeg) synes hjemmelading er både en trivelig og morsom hobby😊.

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Er penger å spare hvis du skyter noe annet enn de tre vanligste kalibrene, ja. Eksempelvis.45-70, jeg ser fabrikkammo koster fra rundt 35 til over 50 kroner per smell i butikk. Lader selv med hjemmestøpte kuler, til en tidel av prisen. Hylsene varer lenge.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man nøyer seg med å lade en enkel lading fra tabell, hopper over diverse testing av ladestiger opp og i mente for å tilfredsstille OCD'n, unngår å handle inn masse fint ladeutstyr på nettet når man kjeder seg og samtidig ikke skyter mer enn før man begynte å lade så lønner det seg sikkert etterhvert. Kjenner ingen som har spart penger på å lade selv 😂

 

Er på en måte en hobby i hobbyen og gjør det artigere å holde på med både jakt og skyting. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar. Må vel bare investere i noe utstyr og få gang. Krutt og tennhetter får vel fikses når enn det kommer tilbake igjenni butikk…

 

Var absolutt ingen plan å spare penger ved å lade selv, men å få jaktammunisjon og treningsammunisjon mer tilpasset hva jeg (og riflene mine) ønsker. Penger kan spares en annen gang :) 

 

Om noen har mer å komme med av råd og tips er det særdeles lavterskel å hive ut hva enn du har å si.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Èin anna ting og ta i betraktning er pressa, får litt meir kvalitetsfølelse av ei støypejarnspresse enn alu. Held seg bra i pris gjere dei og. Pressa er jo «hjerta i brurå» så er kanskje lurt og legga litt pengar i ho. Akkurat kva type kan eg ikkje seie så mykje om har Lee Classic cast sjølv og likar den, men det dere brech lock greiene til lee har eg prøvd og likte ikkje det. Har ikkje prøvd RCBS sjøv men har lagt merke til èin ting, pressa har ikkje hol til festebolt på baksida, det burde ho hatt spør du meg. Er jo mange som har den pressa då men likevel, må nå flexa det der. Kan ikkje forstå noko anna.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (1 minutt siden):

Er jo mange som har den pressa då men likevel, må nå flexa det der. Kan ikkje forstå noko anna.

Tror jeg har ladet 100 000 patroner (minst) på min, gjennom over 30 år, uten å merke det du beskriver. men når du sier det så kan det nok hende den flekser om skruene om bordet er mykt. Forøvrig begynner den å småslarke, og ser passe trist ut - jeg har hatt "laderom" i kjellere, og hatt den i garasjen, blant annet - men ammoen er like god ennå.

 

Ellers enig.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (12 timer siden):

 Har ikkje prøvd RCBS sjøv men har lagt merke til èin ting, pressa har ikkje hol til festebolt på baksida, det burde ho hatt spør du meg. Er jo mange som har den pressa då men likevel, må nå flexa det der.

M67 skrev (12 timer siden):

Tror jeg har ladet 100 000 patroner (minst) på min, gjennom over 30 år, uten å merke det du beskriver. men når du sier det så kan det nok hende den flekser om skruene om bordet er mykt.

Her er min løsning. Pressa er festet til 2 bolter skrudd fast i en 35 mm treplate, som i sin tur er festet til benken med to tvinger. Fjellstøtt, selv med litt gjenstridige .30-06-hylser😊. Kunne selvfølgelig skrudd festeboltene rett gjennom benkeplata, men jeg liker den fleksibiliteten løsningen gir mht. til å flytte litt på pressa når vi er to som lader sammen.

image.jpeg.5d1dcc55b6c6560070230735b7e7bdd4.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

 

Du kan jo starte med å spørre @M67, siden han nettopp har svart i tråden!

Ja, og han har jo en smule erfaring i faget😉.....?

 

Uansett, det er lurt å starte med en énstasjonspresse og ta det hele trinn for trinn, til man har fått litt føling med prosessen og behovet for kontrollpunkter.

 

Og mht. kruttvalg, Vihtavuori N150 kan være et greit "universalkrutt" for .308 Win og 7x57R, om man ikke skal lade med de tyngste kulene i sistnevnte patron.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Å vente til prisene går ned da kommer du aldri igang med lading. Det som skjer når ting blir normalt igjen(krona styrker seg, og markedet får varer igjen) er den prisen som er nå blir den nye normalen til neste krig eller svak krone også øker den kraftig igjen ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...