Jump to content

Beretta 686 eller 692?


Tom.mø

Recommended Posts

Hei

 

Skal kjøpe ny hagle til sporting/trap. Vurderer ny 686 sporting, men ser jeg får brukt 692 til omtrent samme pris. 
 

Hva hadde dere valgt? Fordeler og ulemper med haglene?

 

Har bare erfaring med 686 silver pigeon field.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Tom.mø said:

Hva hadde dere valgt?

Jeg er ikke helt sikker for å si som sant er?

11 hours ago, Tom.mø said:

Fordeler og ulemper med haglene?

De endrer stadig på noen småting med disse haglene hele tiden så det er ikke bestandig helt lett å holde oversikten.

 

Fordelen med 686 er at den er kjent for å funger og rimelig utprøvd. Den er noe enklere konstruert og kjennes litt annerledes balansert som igjen koker ned til smak og behag, skytestil og hva man skal skyte slags program. Personlig synes jeg ulempen med 686 er balansen og følelsen i sving. Det kan sikkert justeres med vekter og pipelengde, men jeg synes ikke den er spesielt god rett ut av eska.

 

692 er en hagle med mange barnesykdommer og er nå erstattet av 694. 692 har mange lure finesser som er for dårlig konstruert. Typiske problem er bl.a. ejektor/ekstraktor, svak "låsekasseskrue" og mekanismen til innfesting av fortreet. Når det er sagt så synes jeg 692 er en veldig godt balansert hagle som er utrolig god å skyte med. Den skyter også veldig finne skuddbilder sammenlignet med 686en jeg har. 

 

Bruk Google litt så finner du fort ut av de greiene med 692. Hvor mye du skal vektlege det må du vurdere selv. Jeg har en 692 som har vært problemfri i noen år, men den er ikke skutt mange 10 000 skudd enda, så vi får se hvor lenge det varer?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (11 timer siden):

Jeg er ikke helt sikker for å si som sant er?

De endrer stadig på noen småting med disse haglene hele tiden så det er ikke bestandig helt lett å holde oversikten.

 

Fordelen med 686 er at den er kjent for å funger og rimelig utprøvd. Den er noe enklere konstruert og kjennes litt annerledes balansert som igjen koker ned til smak og behag, skytestil og hva man skal skyte slags program. Personlig synes jeg ulempen med 686 er balansen og følelsen i sving. Det kan sikkert justeres med vekter og pipelengde, men jeg synes ikke den er spesielt god rett ut av eska.

 

692 er en hagle med mange barnesykdommer og er nå erstattet av 694. 692 har mange lure finesser som er for dårlig konstruert. Typiske problem er bl.a. ejektor/ekstraktor, svak "låsekasseskrue" og mekanismen til innfesting av fortreet. Når det er sagt så synes jeg 692 er en veldig godt balansert hagle som er utrolig god å skyte med. Den skyter også veldig finne skuddbilder sammenlignet med 686en jeg har. 

 

Bruk Google litt så finner du fort ut av de greiene med 692. Hvor mye du skal vektlege det må du vurdere selv. Jeg har en 692 som har vært problemfri i noen år, men den er ikke skutt mange 10 000 skudd enda, så vi får se hvor lenge det varer?

 

 

Takk for utfyllende svar. Må innrømme jeg heller litt mot det trygge valget 686 eller 682 gold e, hvis jeg finner et fint eksemplar.  

Link to comment
Share on other sites

Regnes vel som veldig driftssikker og skal holde mange skudd. Slitedeler kan og enkelt skiftes om en får behov. 
Bare ikke demonter forskjeftet ved å lage ekstra hull i løpet som jeg gjorde. Nytt løp får du nemlig ikke.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var valget gjort, havnet på en Browning b525SL tilslutt. Fikk prøve en på skytebanen og den overrasket meg stort. Likte det spesielle utseende på stokken og balansen vekten gå våpenet.

 

Blir spennende å se holdbarheten på laminat stokken over tid. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...