Jump to content

Montere montasje uten å få merker på rør


RookieSør

Recommended Posts

Hei
Tok av ringene på Kahlesen min i dag og ser det har blitt noen flotte merker og riper etter de har stått på. Satt på i butikk når jeg kjøpte siktet nytt med rifla.

Nå skal jeg til å sette de på igjen, og lurer på om noen har noen gode tips for å unngå slike merker? Tynn tape inne i ringene? File ned kantene? Kaste Rusan-driten å kjøpe andre ringer? :)

Alle tips mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

hjortefot.com skrev (Akkurat nå):

Bruke Optilock for Weaver/Picatinny.

Den har plastforing.

 

 

Følte kikkerten ble så jækla høytsvevende med disse når jeg prøvde de i butikk. Klarer ikke helt å se at det er mulig montere lavt med optilock. Har ikke kolbeforhøyer.

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (1 minutt siden):

Kan være lurt å «lappe» ringene. 
 

 

 

Det beste er om du kjenner noen med en dreiebenk som kan lage en dor av kobber som har eksakt lik diameter som siktet ditt. 

Det her er nok ganske langt over mitt nivå, og de jeg kjenner sitt nivå. Finnes det ikke enkle "lave" picatinnyringer hvor dette ikke er et problem? Eller andre tips/triks for å unngå?

Link to comment
Share on other sites

Da burde det være rett. Om det er uavhengig base fremme og bak, blir det fort at disse ikke kommer helt på linje. Det er ikke bra om fremre og bakre ring ikke er perfekt på linje, og er de ikke det, blir det nesten garantert merke i kikkertrøret. 
 

optiloc med sine kuleformede plastinnlegg både beskytter kikkertrøret og kompenserer for skjevheter. 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (8 minutter siden):

Da burde det være rett. Om det er uavhengig base fremme og bak, blir det fort at disse ikke kommer helt på linje. Det er ikke bra om fremre og bakre ring ikke er perfekt på linje, og er de ikke det, blir det nesten garantert merke i kikkertrøret. 
 

optiloc med sine kuleformede plastinnlegg både beskytter kikkertrøret og kompenserer for skjevheter. 

Da blir det vel å få av picatinny og få bestilt noe optilock rett på originalspor i låskassen. Har du peiling om ringmontasje eller ringer med tilhørende baser er å foretrekke? Tenker umiddelbart ringmontasje, ettersom det er færre skruer og mindre mikkmakk.

Edited by RookieSør
presisering.
Link to comment
Share on other sites

Ikke helt sikker på hva du mener, men mener du ringer i én del og ringer satt sammen av to? I tillegg til den halve ringen over sikterøret. Jeg synes det er feil å kalle dette baser, da baser er det man skrur på geværet, noe du ikke trenger da det er frest spor i låskasse. Uansett om det er dette du mener så er det hipp som happ, bare skruene er stammet passe. Man bør bruke momentnøkkel, både på slike skruer, og skruene som fester ringer. Uten momentnøkkel, skrur de fleste alt for hardt, noe som er en av grunnene til at du har fått merker i kikkerten.

 

Om det hadde vært montasjer uten kuleformede innlegg, kan en skrue mellom de to delene under, gjøre at man får kompensert for skjevhet i én retning. På skjeve gamle mausere, var det ofte at svingmontasje f.eks fra EAW var det eneste som ble skikkelig bra. slike har egentlig ledd i alle retninger før man strammer skruene, så låskasse og basene kan være skikkelig skeive, uten at tingene allikevel ikke kommer på linje.

 

Det er skrevet mye før:

 

 

Link to comment
Share on other sites

@RookieSør

Det er noen ringer som må presses nedover røret på kikkerten, og det utvider seg før de "smeller på plass".

Det jeg gjør for å unngå dette er å stikke en passende dor i skruhullende hver side. Slik at det ser ut som en V, Jeg presser da dorene sammen i toppen av V,en som doren lager, og da smetter ringene over røret greit over kikkertrøret uten å lage merker. Alternativt bruk WARNE montasjer, de lager ikke striper i kikkertrøret.

 

RookieSør skrev (3 timer siden):

Hei
Tok av ringene på Kahlesen min i dag og ser det har blitt noen flotte merker og riper etter de har stått på. Satt på i butikk når jeg kjøpte siktet nytt med rifla.

Nå skal jeg til å sette de på igjen, og lurer på om noen har noen gode tips for å unngå slike merker? Tynn tape inne i ringene? File ned kantene? Kaste Rusan-driten å kjøpe andre ringer? :)

Alle tips mottas med takk.

 

Link to comment
Share on other sites

Å lappe ringer som vist lengre opp er ikke dumt! Bedrer friksjonen og det vil kreve mindre kraft for å holde kikkerten på plass. Jeg har en aksling av aluminium til formålet, det er overraskende lite kontakt selv på dyre montasjer.

 

hvilke merker har du fått? Små riper fra grader på ringene eller dype bulker som kommer av at ringene er tightet mer enn hva kikkerten tåler?

 

Link to comment
Share on other sites

@amatør, jeg var kanskje ikke helt presis, men optilock kommer som en ring som festes rett i kassa på Tikkaen og som plattform som festes til kassa og ring som festes til dette igjen (se bilder under for hva jeg henviser til). Angående upresishet fra min side rundt base og ring har jeg gått ut fra hva Sako har brukt av betegnelser på den typen montasje jeg henviste til (se under). Beklager om ikke det er korrekt.
w600h600.jpg.0944945a131ef63d8a9e2b4efcfac00d.jpgSkjermbilde2023-05-11kl_06_43_54.png.6ae86861556efd684d0be94e0f124540.png

 



 

Edited by RookieSør
Link to comment
Share on other sites

@svehella, tar med meg godt tips! Ikke relevant på akkurat disse ringene, men har en kombi hvor dette har vært et herk. Takk.

@1983, Etter å ha studert ringmerkene litt nærmere er det ikke noe bulder av noe slag, kun en strek og to under kikkert. Mistanken er at "lappingen" ikke er gjort og ringene er montert noe skjevt fra starten av, og at rekylen under skyting gjør at dette blir tydelig under kikkerten på de stedene det er ekstra press (og som da egenlit holder hele kikkerten) fra ringene.

Link to comment
Share on other sites

RookieSør skrev (14 timer siden):

@amatør, jeg var kanskje ikke helt presis, men optilock kommer som en ring som festes rett i kassa på Tikkaen og som plattform som festes til kassa og ring som festes til dette igjen (se bilder under for hva jeg henviser til). Angående upresishet fra min side rundt base og ring har jeg gått ut fra hva Sako har brukt av betegnelser på den typen montasje jeg henviste til (se under). Beklager om ikke det er korrekt.
w600h600.jpg.0944945a131ef63d8a9e2b4efcfac00d.jpgSkjermbilde2023-05-11kl_06_43_54.png.6ae86861556efd684d0be94e0f124540.png

 



 

 

Ringmontasjer, de øverste på bildet, er de aller beste på Tikka hvis objektivet ikke butter i pipa. Gjør objektivet det, bytt kikkert 8)

Jeg får benyttet Optilock ringmontasjer på Sako med (lange)kikkerter med 50mm objektiv.

Det beste hadde vært om Sako hadde kommet med Optilock picatinny ringmontasjer, men det vil de vel tape for mye penger på..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

@Torf, to ganger Optilock ringmontasje er bestilt og på vei. I følge min jalla høydemåler bestående av kronestykker skal det akkurat gå med 50mm Zeiss på Roughtechen og god klaring på Light'en. 

 

Jeger'n skrev (22 timer siden):

Burris har slike ringer som du etterlyser.

Har Burris slike med innleggsringer alà optilock?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Optimist da jeg meldte god klaring på T3x Light’en med lave optilock ringmontasjer og 50mm lysåpning, men all klaring er god klaring! Uheldigvis hadde butikken ikke mer enn ett par rustfrie ringmontasjer, så fikk ett sett rustfrie og ett sett sort. Litt usikker på blånerte ringer og stainless rifle, menmen :) Takk for alle svar i tråden! Settes pris på.

5F4D7C7A-6ABF-4BE0-948D-896307832F17.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...