Jump to content

Hva slags kuler og krutt bruker dere? Og hvor kjøper dere?


MacJoJo

Recommended Posts

Mulig dette er blitt diskutert før, men jeg finner ikke noe om det. (en link til evt annen tråd er også til hjelp)

 

Jeg har tenkt å begynne å lade selv, så da lurer jeg på ett par ting her (til å begynne med!). :oops:

 

1. Hva slags kuler er "best" (bruker dere) til storviltjakt?

2. Hva slags kuler er best (gode nok) til trening?

3. Hva slags krutt er å anbefale? (ser noen snakker om skytterlagskrutt, da som noe negativt).

4. Hvor kjøper dere alt dette? (Legg gjerne ut link om dere har).

 

 

Fint om dere legger ut priser på det dere kjøper også, kan være interessant å se.

 

Kalibrene jeg kommer til å lade er 6,5x55 308 og 30-06

 

Kuler av interesse er til revjakt, toppjakt, rådyrjakt, hjortjakt, seljakt og elgjakt.

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

revjakt= 110 gr v-max i 30 eller 95 v-max i 6,5

toppjakt= Her kan du kjøpa norma jacktmatch. Så får du fine hylser med på kjøpet

rådyrjakt, hjortjakt, og elgjakt= 6,5= 130 gr scirocco viss den går godt. Rhino sine kuler er bra og. Norma oryx og lapua mega er og godt brukande.

30 180 gr hornady interbond. Eller 150 scirocco viss du vil ha litt meir fart. Finnes mange forsjellige kuler og velga mellom. Mange er bra.

 

Sel vil eg sei v-max, men da e viss ikkje lov. Så då får da bli ei kula som vege over 140 gr. Nosler balltip for.eks

 

Treningskuler kjøpe du i skytterlaget. Matchking, eller a-max

Link to comment
Share on other sites

.30-06 Springfield

 

1. Norma Oryx 180 grains. (Knall på hjorten :D )

2. Sierra Match King 150 grains. (God presisjon, Ikke dyr)

3. Til nå har jeg bare brukt Norma N-15 (skytterlagskrutt), og har bare positivt å si om det :wink:

4. Børsemaker Petter Sannes... har ikke priser i hode, da det ikke har vert jeg som har handla...

Link to comment
Share on other sites

Villmannen kan være en prøvelse å forstå, men det legger han selv så vakkert opp til. Han mener nok at du skal kjøpe kuler gjennom skytterlaget, ikke ammo. Det er ca. 1 krone smellen å spare på å lade treningsammo selv i 6,5x55, .308 og .30-06. I tillegg kan du oppnå bedre presisjon, og sammenfallende treffpunkt med annen ammo du bruker.

 

Det er blitt foreslått mange gode kuler. Men vær oppmerksom på at 130 grs kuler ikke er lovlige på storvilt. Der er 139 grs minimum.

 

Selv har jeg brukt mye forskjellig, men prøver å holde meg til N140, N150 og N160 der det går, og jeg lader 156 grs kuler i 6,5x55 med MRP2 til jakt. Da blir det ihvertfall lovlig ammo. Skytterlagskrutt funker glimrende, men jeg syns det blir for mye plunder å lete etter riktig lott, og utarbeide nye ladedata hver gang det kommer en ny lott i hus.

 

"Top of the line" er nok Normakruttet, 200-serien pluss URP, MRP og MRP2, men jeg syns personlig det blir for dyrt å bruke til annet enn jaktammo, der det eventuelt måtte kreves litt ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker:

 

Til 308win

Partizan 180 grain SP

N-150 krutt

Federal hetter

remington hylser.

 

30-06 spring.

Parizan 180 grain SP

N-160 krutt

Federal 210

norma hylser

 

338 win mag

Hornady interbond 225 grain

N-160 krutt.

Federal 210

Remington hylser.

 

222

partizan kuler

N-135 krutt

Remington hetter

Sako hylser.

 

32 winchester spesial.

hornady 170 grain SP

winchester 783 krutt

Federal 315

Winchester hylser

 

6,5X55

Hornady v-max 95 grain (til måker)

N-150/44 grain

Federal 210

RA hylser

 

Detter er noe av det jeg bruker..

Link to comment
Share on other sites

Villmannen kan være en prøvelse å forstå.

 

Det er ca. 1 krone smellen å spare på å lade treningsammo selv i 6,5x55, .308 og .30-06.

 

vær oppmerksom på at 130 grs kuler ikke er lovlige på storvilt. Der er 139 grs minimum.

 

Selv har jeg brukt mye forskjellig, men prøver å holde meg til N140, N150 og N160 der det går, og jeg lader 156 grs kuler i 6,5x55 med MRP2 til jakt.

 

 

"Top of the line" er nok Normakruttet, 200-serien pluss URP, MRP og MRP2, men jeg syns personlig det blir for dyrt å bruke til annet enn jaktammo, der det eventuelt måtte kreves litt ekstra.

 

Går greit å forstå Villmannen, det er vel heller terminologien jeg ikke er helt inne i....

 

En krone her og en krone der blir det fort penger av når en smeller av 12-15 hundre i året (i hvert kaliber), er riktignok ikke bare jeg som skyter da. Har en søster og svoger jeg skal begynne å lade sammen med...

 

En bør holde seg til det som er lovlig, det er sant..... :idea:

 

Blir helt svett av alle kruttsortene det snakkes om :shock: Leste om en som hadde 12 slag i hylla si !!! Det kan vel ikke være nødvendig for en nybegynner ??? :?: ???

 

Har også sett enkelte som har sagt de lader for ca 2 kroner per smell :D Syns det virker veldig billig når enkelte kuler koster MER en 2 kroner hos jaktdepoet :?::?:

 

Normakrutt betegnes som "Top of the line", men dyrt.... Hvor mye dyrere per smell blir det med Norma i forhold til annet krutt ??? :?: ???

Hvor får en kjøpt "skytterlagskrutt" ?? :?: ??

Mitt skytterlag har ikke slikt, på lager i hvert fall :evil:

 

 

Takker for flotte svar så langt, men jeg vil gjerne ha flere. En nybegynner trenger så mye info som det er mulig å skaffe........

 

Jeg tror dette kan bli en fin utvidelse av jakt- og skytter-hobbyen... :lol:

 

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Går greit å forstå Villmannen, det er vel heller terminologien jeg ikke er helt inne i....
Jepp, men jeg kunne ikke motstå fristelsen til å erte ham litt :wink:. Barnslig, jeg vet...

 

En krone her og en krone der blir det fort penger av når en smeller av 12-15 hundre i året (i hvert kaliber), er riktignok ikke bare jeg som skyter da. Har en søster og svoger jeg skal begynne å lade sammen med...
Da har du en del å hente på å lade sjøl, ja! Med den prognosen ville jeg valgt litt over nederste hylle med tanke på ladeverktøy, også!

 

En bør holde seg til det som er lovlig, det er sant..... :idea:
Jepp, og til det må man vite hva som er minimum, også må man kronografere patronene som man vet er i grenseland (alle ladninger bør kronograferes. Det gir en god indikasjon på hvordan trykket er i ditt våpen).

 

Blir helt svett av alle kruttsortene det snakkes om :shock: Leste om en som hadde 12 slag i hylla si !!! Det kan vel ikke være nødvendig for en nybegynner ??? :?: ???
Nei, overhode ikke. Du klarer deg med en to-tre sorter til å begynne med. F.eks 140, 150 og 160-kruttene til Vihtavuori.

 

Har også sett enkelte som har sagt de lader for ca 2 kroner per smell :D Syns det virker veldig billig når enkelte kuler koster MER en 2 kroner hos jaktdepoet :?::?:
Du kan regne ca. 4 kroner smellen for treningsammo i de kalibrene du skal lade til, under forutsetning av at du får 10 omladninger pr. hylse.

 

Normakrutt betegnes som "Top of the line", men dyrt.... Hvor mye dyrere per smell blir det med Norma i forhold til annet krutt ??? :?: ???
Hmmm... "Sivilkruttene" til Norma er vel ca. dobbelt så dyre som skytterlagskrutt, som igjen er 20 % rimeligere enn 140, 150 og 160-kruttene til Vihtavuori.
Hvor får en kjøpt "skytterlagskrutt" ?? :?: ??
Hos forhandlere av våpen/ammo. Seriøse sådanne.
Mitt skytterlag har ikke slikt, på lager i hvert fall :evil:
Nei, du må nok handle inn selv, men butikkene selger disse rimelig.

 

Og lykke til en med flott utvidelse av en glimrende hobby!!

Link to comment
Share on other sites

Da har du en del å hente på å lade sjøl, ja! Med den prognosen ville jeg valgt litt over nederste hylle med tanke på ladeverktøy, også!

 

 

 

Svogeren har fått tak i ett ladesett, husker ikke hva det heter, men mener det er lyman eller leeman eller noe slikt. Det er fra 1985 og det følger med die-sett for 308 og 357 (pistol), skal visstnok ha kostet ca 3000 da det var nytt. Så da må vi jo finne ut hvor vi kan få kjøpt flere die-sett.

 

Hva er det som er bra av ladeutstyr?

Ettersom vi er 3 som deler på det betyr ikke prisen så mye. Hadde vært greit om vi kunne lade ett par hundre skudd på en kveldsstund (2-3 timer, 3 personer).

 

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Svogeren har fått tak i ett ladesett, husker ikke hva det heter, men mener det er lyman eller leeman eller noe slikt. Det er fra 1985 og det følger med die-sett for 308 og 357 (pistol), skal visstnok ha kostet ca 3000 da det var nytt. Så da må vi jo finne ut hvor vi kan få kjøpt flere die-sett.

Lyman er bra nok. Regner med det er den orange Crusher-pressa, da... med kruttvekt, kruttmål og hylsesmøresett. Dere må ha diesett til .6,5x55 og .30-06, ja. http://www.midway.no har slikt, men det er mange som er rimeligere. I tillegg må dere ha noe å trimme hylsene med, og et skyvelære er obligatorisk.

 

Hva er det som er bra av ladeutstyr?
Det meste. Tror ikke dere skal bekymre dere med tanke på utstyret dere skal bruke.

 

Ettersom vi er 3 som deler på det betyr ikke prisen så mye. Hadde vært greit om vi kunne lade ett par hundre skudd på en kveldsstund (2-3 timer, 3 personer).
Det burde være innen rekkevidde, når dere blir kjent med ladeverktøyet. En LEE Collett-die i hvert kaliber vil spare dere for mye jobb!
Link to comment
Share on other sites

I tillegg må dere ha noe å trimme hylsene med, og et skyvelære er obligatorisk.

 

En LEE Collett-die i hvert kaliber vil spare dere for mye jobb!

 

 

Som maskinist har jeg selvsagt skyvelær på lur, Luna sitt manuelle, men det er godt nok (når en kan å lese det) regner jeg med.

 

Trimme hylsene? Hmm, er vist med en minidreiebenk for å justere hylselengden da! :!: ! Trengs det noe mer????

 

Får jeg LEE Collett-die på Midway også????

 

 

Stor takk til de som svarer på "dumme spørsmål" fra en dummie. :oops:

 

Kanskje kan denne tråden få andre også til å tippe over til selvladere! :!: !

Det er jo en terskel å passere.

 

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Som maskinist har jeg selvsagt skyvelær på lur, Luna sitt manuelle, men det er godt nok (når en kan å lese det) regner jeg med.

Jepp! Alle skyvelær som måler i tidels mm er bra nok.

 

Trimme hylsene? Hmm, er vist med en minidreiebenk for å justere hylselengden da! :!: ! Trengs det noe mer????
Nei, antagelig ikke, såfremt det er med avgradingsverktøy til hylsehalsene og styrepiloter i de kalibrene dere skal trimme. Jeg ville vel kanskje kjøpt en drill-adapter, dersom det er å få. Er det Lyman sin trimmer, så er det det. Jeg har i såfall maken. Midway har slike til salgs.

 

Får jeg LEE Collett-die på Midway også????
Jada, midway har et imponerende vareutvalg. Men ikke kjøp europeiske produkter der. Det blir dyrt.

 

 

Stor takk til de som svarer på "dumme spørsmål" fra en dummie. :oops:
Det har vi alle vært, og vi har alle fått hjelp. Bare hyggelig å gi litt tilbake!
Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig aldri brydd meg så mye om å lade med samme treffpunkt, da mine kikkerter tåler å klikkes litt frem og tilbake, men noen ganger er det hensiktsmessig å ha forskjellige patroner i samme kaliber som treffer på samme sted. Ett eksempel er blyspiss/helmantel på småvilt og rådyrjakt. Jeg hadde dette i kombien min, som var i .308. Det var kjempeenkelt, for jeg bare brukte samme kruttladning bak 150 grs Sierra GameKing, som er å få i både blyspiss og helmantel.

 

Som hovedregel, og det som er det enkleste å få til, tar du en god jaktkule (f.eks Oryx, A-Frame, Woodleigh Weldcore e.l.) og en billigkule (f.eks Remington Core-lokt eller en en rimelig helmantel) med samme vekt og tilnærmet samme form. Deretter forsker du fram en ladning som går godt med den billige kula, før du prøver samme ladning med de dyre jaktkulene. Normalt skal dette bli ganske bra.

 

Det du må passe deg for, er å blande homogene kuler inn i ligningen, da disse har mye større bæreflate i forhold til kulevekt, og gir høyere trykk med samme kruttladning. Det samme kan faktisk også være tilfelle med A-Frame, Trophy Bonded Bear Claw og andre semi-homogene kuler med mindre bly og mer kobber. Min hovedregel er: ser de like ut og veier det samme, så oppfører de seg som regel tilnærmet likt. Men allikevel må man utvise forsiktighet når man bytter ut en av komponentene i en ladning.

 

Det er heller ikke noe problem å få det til med kuler med forskjellig vekt, men det krever noe mer eksperimentering. Det du vil ha, er to patroner med samme utgangshastighet. Da vil du få tilnærmet samme treffpunkt ut til ca. 2-300 meter, deretter vil BC og slike ting begynne å spille inn, slik at kulenes forskjellige egenskaper vil sørge for forskjellig treffpunkt. Det kan bli litt tricky å finne to ladninger med samme hastighet og forskjellig kulevekt som går godt, men +/- 20-30 m/s har ikke noe særlig å si på 100 meter. Det vesentlige her, er at du må finne det som er riktig for DIN børse. Det er svært få våpen som oppfører seg helt likt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...