Jump to content

Våpensøknad pistol 6 måneders krav opp mot planlegging av saksbehandlingstid?


Mazeking

Recommended Posts

Søknadstiden for ervervelse av pistol i Oslo tar etter det jeg har erfart mange måneder.  Selv startet jeg på sikkerhets kurs i pistolskyting i starten av mars og har snart fullført aktivitetskravet.

 

Teknisk sett kan jeg ikke erverve pistol før 6 måneder har gått, dvs i starten av oktober. 
 

 

Kan man kalkulere inn behandlingstiden på våpensøknaden slik at man søker FØR det er gått 6 måneder? Om det tar 4 til 5 måneder å behandle søknaden så vil jeg jo allikevel ikke få tillatelse før i november/desember om jeg søker i August/september eller enda før.

 

Er det noen som har noen erfaringer å komme med her?

Edited by Mazeking
Skrev i sterkt sollys, så ikke en dritt på skjermen. Masse skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt om folk som har fått lov av sine lokale kontor til å sende inn søknad tidlig, men samtidig så skal du i teorien ikke søke før det har gått 6 måneder.

 

Jeg ville sendt epost eller ringt våpenkontoret og spurt.

Edited by Carl Volt
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Alien 9mm said:

Du må ha seks måneder aktivitet før du sender inn søknaden, i hvertfall hos Sør-Øst Politidistrikt. Dette er forøvrig også slik jeg oppfatter at lov/forskrift er ment å forstås. 


Om du gjennomfører kurs pluss de obligatoriske treningene på

2 måneder og ikke gjør en skit de neste 4 er resultatet det samme …

Link to comment
Share on other sites

Beskjed fra innlandet pd var 6 mnd fra første organiserte trening. Jeg kunne sende søknad før for så ettersende aktivitet når det hadde gått 6mnd.

 

Men nå har jeg nok aktivitet allerede, så har spurt om jeg kan legge ved alt nå. Da i håp om å "automatisk" få innvilget så fort det har gått 6 mnd. 

 

Blir imponert om jeg får tommel opp på det. Jeg har igjen 2,5 mnd enda. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når man tenker intensjonen bak de 6mnd med aktivitet for nye håndvåpenskyttere, så tviler jeg sterkt på at du kan sende inn "aktiviteten" før 6mnd har gått. Litt av poenget er at klubbene skal kunne luke ut folk som ikke bør ha våpen og 6mnd med kaffeprat osv vil jo kunne gi en viss pekepinn på om vedkommende er helt splitter pine gal, eller bare sånn vanlig gal som er normalt.

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

@RausheimOm jeg har 10 aktiviteter på 2,5 mnd eller på 6 mnd, så har jeg jo vært tilstede på banen akkurat like mye. Så tiden andre har på å vurdere om jeg er splitter pine gal eller vanlig gal er jo den samme 🤔

 

Jeg skjønner poenget/intensjonen, men i praksis er det jo akkurat likt. 

Jeg må jo uansett vente 6 mnd. Men når jeg "får lov" å sende søknad tidligere, å har nok aktivitet allerede, så ser jeg ikke noe poeng med å ettersende mer aktivitet som jeg da ikke trenger egentlig. 

 

Jeg kan jo godt ettersende å gjøre som de vil. Men jeg kan jo like godt smelle alt ivei. Jeg får jo innvilgelse om jeg ikke skyter mer men bare venter til det har gått 6 mnd uansett. 

Edited by FreeSkier
La til mer
Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Rausheim said:

Når man tenker intensjonen bak de 6mnd med aktivitet for nye håndvåpenskyttere, så tviler jeg sterkt på at du kan sende inn "aktiviteten" før 6mnd har gått. Litt av poenget er at klubbene skal kunne luke ut folk som ikke bør ha våpen og 6mnd med kaffeprat osv vil jo kunne gi en viss pekepinn på om vedkommende er helt splitter pine gal, eller bare sånn vanlig gal som er normalt.

 

Det er ikke klubbenes ansvar å luke ut gærninger, det er sånt vi har politiet til. Klubbene har ansvar for å gi god opplæring og for å være et trygt sted for våpeninteresserte.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Kennethj Klubbene har også et ansvar for å "luke ut gærninger". Klubben har et overordnet ansvar for sikkerheten på skytebanen og hvis personer oppfører seg på en slik måte at det går ut over sikkerheten til skytteren selv eller andre på banen så må klubben ta dette opp med skytteren og ved grove/gjentatte brudd så må også politiet varsles. Hvis du leser PODs rundskriv 2002-008 så vil du bl.a. i kapittel 5 se at politiet må vurdere å nekte tillatelse, alternativ tilbakekalle allerede gitte tillatelser, dersom de får meldinger om feil eller uforsvarlig bruk eller manglende forståelse for kravene til sikkerhet. NSF har også mange regler som klubben må følge, det står bl.a. i fellesreglementet at grove brudd på ordensreglene på en skytebane skal politianmeldes. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Innlandet PD:

"Ja, du kan godt søke nå og legge ved søknaden dokumentasjon på du har gjennomført sikkerhetsopplæring arrangert av skytterorganisasjonen, og på at du har gjennomført 10 av skytterorganisasjonen sine organiserte treninger/konkurranser. Da venter vi med å behandle søknaden til de obligatoriske 6 mnd. har gått."

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Alien 9mm said:

@Kennethj Klubbene har også et ansvar for å "luke ut gærninger". Klubben har et overordnet ansvar for sikkerheten på skytebanen og hvis personer oppfører seg på en slik måte at det går ut over sikkerheten til skytteren selv eller andre på banen så må klubben ta dette opp med skytteren og ved grove/gjentatte brudd så må også politiet varsles. Hvis du leser PODs rundskriv 2002-008 så vil du bl.a. i kapittel 5 se at politiet må vurdere å nekte tillatelse, alternativ tilbakekalle allerede gitte tillatelser, dersom de får meldinger om feil eller uforsvarlig bruk eller manglende forståelse for kravene til sikkerhet. NSF har også mange regler som klubben må følge, det står bl.a. i fellesreglementet at grove brudd på ordensreglene på en skytebane skal politianmeldes. 

 

Vi har ansvar for å ivareta sikkerheten på banen ja, som jeg skrev har vi ansvar for å gi god opplæring og for å være et trygt sted for våpeninteresserte.

Vi har derimot intet ansvar for å luke ut gærninger, vi har bare ansvar for å sørge for at de oppfører seg bra og sikkert i aktiviteten arrangert i våre klubber. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

OP her. Takk for nyttige svar! Jeg har kun en obligatorisk aktivitet igjen og startet på kurs i mars. Teoretisk sett kan jeg ikke søke før i september, men hadde vært greit å time dette med behandlingstid og ettersendelse av aktivitet. Vil jo kun ende opp med å ha mer aktivitet på det tidspunktet. I Oslo er det nå 16-18(!) ukers behandlingstid på våpensøknader på pistol.

 

Oppdatert 12. mai 2023. 
https://www.politiet.no/tjenester/vapen/soke-om-tillatelse-til-vapen/saksbehandlingstider-vapensoknad/

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

Politidirektoratet skriver i rundskriv 2022/008 at; 

 

Aktivitetskravet gjelder «siste» tidsperiode. Perioden regnes fra mottak av søknaden og bakover i tid.

 

Hvis jeg var saksbehandler ville jeg ikke godtatt ettersendelse av aktivitet når Politidirektoratet har en slik forståelse av reglene. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...