Jump to content

Sideligger til lerduer


16-65

Recommended Posts

Hei!

Jeg har bare hagler i kaliber 16, som jeg bruker til jakt. Nå er jeg på utkikk etter en 12 kaliber til lerdueskyting. Men jeg vil gjerne at den skal ligne mest mulig på jakthaglene i funksjon.

 

Er det noen som vet om en hagle som dette?:

-Sideligger
-Kaliber 12

-To avtrekkere

-3 kg

 

Om den har løse choker eller ikke spiller ingen rolle, jeg kan borre opp løpa hvis det trengs.

Den skal helst være så billig som mulig, men tar imot alle tips.

 

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to modell 8 i kaliber 12/70, fra 1972 og 1986. De veier hhv. 3,17 og 3,22 kg på ei relativt nøyaktig kjøkkenvekt. Begge ble levert med til dels ekstrem trangboring og var etter min vurdering lite egnet til allsidig jakt, så jeg fikk brotsjet de opp.

Link to comment
Share on other sites

Merkel mod 8 12/70 på kjøkkenvekta,-straks over 3kg.

Har også åpnet opp løpene som i utgangspunktet var trange. Høyre motsvarer ca forbedret cyl og leverer meget fine skuddbilder med en rekke forskjellige patroner.

20230511_172630.jpg

Edited by bobby
Tillegg
Link to comment
Share on other sites

Erikraude.

Nei, det henger vel ikke nødvendigvis sammen. Tenkte bare at det da sikkert er nyere børser, og at de sikkert da også kommer med løse choker.
Når jeg har tenkt meg litt om, så kan det jo kanskje bli litt kinkig med ammunisjon i 16 fremover, så kunne vært kjekt med en allbrukshagle som kan brukes hvis jeg går tom for patroner innimellom.

 

Det virker jo som det ikke er noe nevneverdig vektforskjell på model 8, i kaliber 16 og 12. Det var rart. Min veier også 30xx gram, og er fra 1967.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...