Jump to content

Ammunisjon til skogsfugl og rypejakta?


Thomas00

Recommended Posts

Vismut i 12/70-patron fra anerkjent produsent, US #7 til rype og 4-5 til skogsfugl. Testskyt gjerne på papp @ 25m, se ellers egen tråd om test av haglpatroner.

 

Edit: Mine prioriteringer er dekning og hastighet, førstnevnte er viktigst.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Men er ikke #4 litt for stort for fjellrype nå i september?

 

Det er noen av de bioammo som står er for rype, men de er utsolgt alle sammen. 

 

Erfaringer med stål?

 

Litt skuffa over at ikke hverken jakt og fiske, eller jegern har en egen test av de vanligste for årets jakt. Er det sånn at folk kommer til å drite i forbudet å bruke opp rester?

Link to comment
Share on other sites

JegerEd skrev (37 minutter siden):

Er det sånn at folk kommer til å drite i forbudet å bruke opp rester?

De jeg har snakket med har ikke tenkt å skyte blyfritt, noen pga. restlager med bly, andre pga. dårlig effekt, rikosjetter og/eller høy pris med blyfritt. De fleste var vel heller ikke klar over blyforbudet.

 

Mange jeg har snakket med er heller ikke klar over endringen som tillot lettere kulevekt og anslagsenergi på de største storviltene, og det er over 2 år siden lovendringen kom...

Link to comment
Share on other sites

Ett google søk etter f.eks "bismuth 12/76 pris" så finner man fort noen som har blyfritt på lager. bmwear.no og vapenloftet.no får stadig inn ny ammo inn ser det ut som.

Angående tester så har @358 Win en lengre tråd med tester liggende under Hagle, eller på Facebook (søk på "haglepatroner"

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, JegerEd said:

Det er noen av de bioammo som står er for rype, men de er utsolgt alle sammen. 

Litt skuffa over at ikke hverken jakt og fiske, eller jegern har en egen test av de vanligste for årets jakt. Er det sånn at folk kommer til å drite i forbudet å bruke opp rester?

Test av BioAmmo Blue her:

https://jaktogfiske.njff.no/haglepatroner/nytt-blyfritt-alternativ/228440

og her:

https://www.facebook.com/1535413399857220/posts/5468767076521813

 

BioAmmo Blue Grouse/Rype er det nesten som jeg tror noe Landrø har satt eget navn på. Finner ikke denne noen andre steder, ei heller i BioAmmos offisielle produktkatalog.

 

Jakt og Fiske anbefaler uansett nummer 5 av disse for rypejakt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nydelig. Takk - Ser at de har inne 12/67 25g #5 - det er ikke testet i noen av testene. Derfor spør jeg dumt. 

 

12/67 - 67 her er lengden på patronen, men hva annet påvirker dette.

25g  - i katalogen er det flere forskjellige typer (vekt) innenfor samme kaliber (12/70). 

 

Det aner meg jo at grunnen til at akkurat disse er inne er fordi de ikke er best egnet? 

 

 

Edited by JegerEd
Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet Bioammo blue #5 på papp, ser veldig bra ut.

Litt lav egenvekt på patronen som gjør meg litt skeptisk...

JegerEd skrev (4 minutter siden):

12/67 - 67 her er lengden på patronen, men hva annet påvirker dette.

25g  - i katalogen er det flere forskjellige typer (vekt) innenfor samme kaliber (12/70). 

 

67 er lengden, ja

25g er vekten på ladningen. Gitt samme innhol i patron er det mere/flere hagl i en 36g vs 30g. Utgangshastigheten kan dog gå ned ved tyngre ladning.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...