Jump to content

Forskjell på tennheter


Riflemorten

Recommended Posts

Begynner å bli tom for tennhetter og det er vanskelig å oppdrive de samme som jeg har brukt til nå (Remington magnum primers No. 9 1/2M).

 

Vil jeg oppleve noen forskjell på samlinga om jeg velger en anne type magnum primers? Og hvordan vet jeg hva jeg har og hva jeg skal kjøpe? Det står jo ingen spesifikasjon er på eska. Så hvordan vet jeg forskjellen? Og hva er forskjellen på de ulike tennhettene med "samme" navn?

 

PS: kjøper gjerne om noen har liggende 😎20220801_190903.jpg.71ded5fdd0652c9a65235b07916479b1.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Om du allerede har en hard landing med disse hettene reduser ladning litt før du tester med nye hetter. Om du har en svak/moderat prøv med samme ladning og se om det er noe forskjell. Tennhetter varierer i styrke og hardhet. Også størrelsen varierer litt innenfor store og små hetter.

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (17 timer siden):

Om du allerede har en hard landing med disse hettene reduser ladning litt før du tester med nye hetter. Om du har en svak/moderat prøv med samme ladning og se om det er noe forskjell. Tennhetter varierer i styrke og hardhet. Også størrelsen varierer litt innenfor store 

Er det ikke no spec på tennhetter? Som f.eks. tennhastighet etc.?

Link to comment
Share on other sites

@Riflemorten det finnes helt sikkert noe, men da må du nok "nerde" på Engelsk og håpe du finner noen som vet og ikke tror :P Men om du bruker 52grs MRP og Remington nå så er det ikke mye jobb å lade 3 skudd med 51grs 3 skudd med 51,5 grs og 3 skudd med 52 grs og den nye tennhetten og finne ut ;) 

Link to comment
Share on other sites

@Riflemorten

Riflemorten skrev (21 timer siden):

Vil jeg oppleve noen forskjell på samlinga om jeg velger en anne type magnum primers? Og hvordan vet jeg hva jeg har og hva jeg skal kjøpe? Det står jo ingen spesifikasjon er på eska. Så hvordan vet jeg forskjellen? Og hva er forskjellen på de ulike tennhettene med "samme" navn?

 

Tja, Federal 215 blir brukt av de som trenger "heite" magnumhetter, og er vel de magnumhettene som eg har fått trykkstigning med i 358 NM.

Gikk tilbake til vanlige LR hetter, og brukte opp til 80 grains N160 med disse hettene. Uten problemer. Dersom jeg skal bruke MRP/N15 er det kanskje best å bruke magnum dersom det er kaldt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet med standard LR-hetter (CCI 200, CCI BR og Sellier & Bellot) i ulike patroner med kruttladninger fra 25 til 60 grs, skal nå også prøve Magtech. Har aldri merket noen forskjell og heller ikke opplevd klikk. Om du tror det betyr noen forskjell med magnum-hetter, gjør som @Rugerdudsier og ta en test med ladning litt under maks. Av alle parametrene en hjemmelader må forholde seg til vil jeg si at tennhettefabrikat kommer et godt stykke ned på lista. 

Link to comment
Share on other sites

QuickLaunch skrev (2 timer siden):

Kan det vere skummelt å bruke LP-Magnum  hetter  i  "normale" rifleladninger?

 

Jeg kan bare svare for rifle-hetter. En gang fikk jeg Rem 9 1/2 magnum-hetter i stedet for vanlige (fra Skytterkontoret!?!). Jeg oppdaget det ikke, før jeg hadde ladet etpar tusen baneskudd, og fortsatte å bruke dem. Presisjonen var OK til (svært) god, både med vanlige og magnum.

 

Jeg har bare brukt standard hetter (Rem 9 1/2 og CCI 200) til 300 WM og 308 NM, og har aldri hatt noen problemer med det.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarters spørsmål er om det blir noe forskjell om en skifter fra et fabrikat magnum hetter til et annet fabrikat magnum hetter. Det er ikke skifte fra vanlig LR hette til magnum hette som er spørsmålet. Skifte fra vanlig hette til magnum hette kan gi endringer, men fra en type magnum hette til et annet fabrikat gir sjelden merkbare endringer i trykk men kan gi endret presisjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (På 1.5.2023 den 16.24):

@Riflemorten det finnes helt sikkert noe, men da må du nok "nerde" på Engelsk og håpe du finner noen som vet og ikke tror :P Men om du bruker 52grs MRP og Remington nå så er det ikke mye jobb å lade 3 skudd med 51grs 3 skudd med 51,5 grs og 3 skudd med 52 grs og den nye tennhetten og finne ut ;) 

Sant! :)

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 1.5.2023 den 20.54):

 

Jeg kan bare svare for rifle-hetter. En gang fikk jeg Rem 9 1/2 magnum-hetter i stedet for vanlige (fra Skytterkontoret!?!). Jeg oppdaget det ikke, før jeg hadde ladet etpar tusen baneskudd, og fortsatte å bruke dem. Presisjonen var OK til (svært) god, både med vanlige og magnum.

 

Jeg har bare brukt standard hetter (Rem 9 1/2 og CCI 200) til 300 WM og 308 NM, og har aldri hatt noen problemer med det.

Du fortsatte etter samme "oppskrifta" med krutt/kuler, men med bytte til Magnumhetter under veis, uten å merke det?

Link to comment
Share on other sites

On 5/2/2023 at 6:23 AM, Per-S said:

 Skifte fra vanlig hette til magnum hette kan gi endringer, men fra en type magnum hette til et annet fabrikat gir sjelden merkbare endringer i trykk men kan gi endret presisjon.

Og da er spørsmålet om det finnes noen fornuftig forklaring på hvorfor? Jeg tester for tiden magtech SR mot federal SR og mener så langt jeg får bedre resultater med federal. Magtech er også tilsynelatende både hardere og større. 

Link to comment
Share on other sites

Svaret er at antenningen av kruttet blir mer reproduserbart med den ene av hettene, men så kommer spørsmålet igjen, hvorfor det? Det beste svaret er vel at kruttet og hetten passer bedre sammen. Gnistspruten fra hetten blir godt distribuert i kruttet, og gnistene tenner kruttet jevnt.

At det er ulikheter i metallet fra fabrikat til fabrikat er vel kjent, og det finnes flere sammenligninger som viser det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...