Jump to content

Tips til all around kikkertsikte til jakt


Thomas00

Recommended Posts

Eg hadde dette eingong, rett nok 3-9x50. Overraskande lyssterkt sikte, ville helst hatt  toms røyr eg då men det er ikkje så nøye.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=281079752

Bør vera litt prutingsmon her. Ville helst hatt cm klikk og eg da men til eit storviltsikte, skyt inn på 160 meter og ferdig med det.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være kjip, men Euro-30 må være den mest overprisede serien fra Leupold man kan finne på Finn.

 

Denne har riktignok 30mm mellomrør og klikk i cm, men ellers har den 1" interne linser og samme linser som VX-1. Dette ble bekreftet av Leupold selv på samme tid som denne kikkerten her ble produsert (2005 om jeg leser serienummeret riktig). 

 

Redfield Revolution er av temmelig nøyaktig samme kvalitet, og går for rundt 1000,- på Finn. 

Link to comment
Share on other sites

Ørlitt dårligere på mange detaljer. 
 

Etter husken: litt tyngre, litt lengre, litt lange okular, som gjør dem vanskeligere å montere og litt dorulleffekt. 
 

Jeg tipper en slik Zeiss V(ictory) også er litt bedre i dårlig lys. 
 

Men robuste og pålitelige sikter. 

Link to comment
Share on other sites

Vil tilføye Kahles. Jeg synes deres Helia C (både 1.5-6x42 og 2.5-10x50) er knallkikkerter til prisen de ofte ligger til på Finn. Har 1.5-6’en, og det er den som blir med mest ut her mot identisk rifle med Zeiss V6 2-12x50

Edited by Hjort1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (10 timer siden):

En brukt Zeiss Classic 2.5-10x50 Det er mye optikk for pengene.

De holder seg godt i pris i hvertfall. De ble jo solgt nye, på tilbud, til omtrent det de ligger på Finn nå. 
 

Disse har dorulleffekt, så det er ikke vits i å skru lavere enn  3.1x

 

Dette er for høy minstefotstørrelse til å være et all round storviltsikte. 

Link to comment
Share on other sites

Mine sikter står alltid på laveste forstørrelse. Til storviltjakt med unntak av reinsjakt, bruker jeg mest sikter som starter på 1x eller 1,5x.

 

Har mange ganger hørt folk si: jeg fikk ikke skutt, fordi siktet sto på for høy forstørrelse. Men har aldri hørt det motsatte. Man har kan klare seg med dårlig tid om viltet er nære. Er det lengre hold, har man tid til å skru opp. 

Link to comment
Share on other sites

vux skrev (7 minutter siden):

ett lett sikte med litt forstørrelse.

Ja, lett er viktig og 6x er nok. 
 

Om det er litt hold. Så er det kulefall, og vindavdrift om gjør at man bommer. Feilen man gjør ved å plassere siktepunktet bittelitt bedre med 10x er neglisjerbart. 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (43 minutter siden):

Ja, lett er viktig og 6x er nok. 

 

Helt enig. 

 

Jeg kunne like gjerne kjøpt et fast 6x sikte til villreinrifla, for det er alltid på den fortsørrelsen det står. Den ene gangen siktet ved en inkurie stod på 9x fikk jeg plutselig kalv på 30 meter og ble så forvirret at jeg ikke fikk skutt på den lille tiden jeg hadde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har endt opp med Kahles Helia 1,6-8x42 som mitt "all round" sikte.
Det dekker alt fra smygjakt på elg i tett skog, til åpne fjellmyrer.
Lysstyrken gjør at det også fungerer noenlunde  i et knipetak i skumring og tidlig morgen på post etter hjort eller rådyr
Som jeg har nevnt ved en annen anledning, dette siktet er etter min mening  en moderne variant av det klassiske all round siktet, 1,5-6x42.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (1 time siden):

@Stihl Crazy
Nå gjaldt vel spørsmålet fra trådstarter om allroundsikte til "hjorteviltjakt og reinsjakt". Rype på 250 m er en helt annen aktivitet og krever noe annet av siktemidlet.

Ja er jo sant det da men eg tenkte kanskje det kunne vera innteresangt og utvida begrepet litt. Slår sjølv eit slag for 2,5-10 forstørelse.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (2 timer siden):

Men viss me tenker heilt allround då, frå rype/kråke til hjort og elg. Frå 0 til 250 meter kanskje.

Livet er for kort til å ha bare ett sikte….

 

For kort til å ha bare ei rifle også. Så om man har én rifle til storviltjakt, den typen trådstarter tenker på, og én rifle til kråke og rype, setter man ikke like sikter på de to riflene.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (46 minutter siden):

Livet er for kort til å ha bare ett sikte….

 

For kort til å ha bare ei rifle også. Så om man har én rifle til storviltjakt, den typen trådstarter tenker på, og én rifle til kråke og rype, setter man ikke like sikter på de to riflene.

Er jo sant det då, berre eg som er ein sånn kjedelig fisk som berre har ei rifla og eit sikte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fulgt så godt med på bruktmarkedet i det siste, men med litt tur så finner du kanskje en Swaro 1,7-10x42 for den summen. Alternativt Seawolf sin favoritt Kahles 5xi 1,6-8x42 (har en selv også). Det burde være veldig aktuelle kandidater da.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man MÅ ikke, men man har muligheten.
Vil vel ikke si at 1,6 eller 1,7 som laveste forstørrelse er så forbasket mye dårligere enn med 1,5. Muligheten for å avsløre en kvist på bukkejakta eller se geviret bedre på reinsjakt der det fortsatt er takker som skiller på småbukk blir jo noe bedre med 8x eller 10x som største. Ikke er de siktene så mye tyngre heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (2 minutter siden):

Vil vel ikke si at 1,6 eller 1,7 som laveste forstørrelse er så forbasket mye dårligere enn med 1,5.

Så mye er det ikke. 1,7x er mye nærmere 1,5x enn det 2,5x er. 
 

 

Jeger'n skrev (7 minutter siden):

Ikke er de siktene så mye tyngre heller.

De er ofte nær 50% tyngre. 

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (1 time siden):

 

Kanskje ikke, men det er middels og ikke lett.

 

Mitt villreinsikte veier 260 gram og det tyngste jeg eier veier 360. Jeg må riktignok begynne å vurdere å gå litt opp for å få lys. 

Lagar vel knapt så lette sikter i dag av nokonlunde kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (2 timer siden):

Du skal leite etter 1,5-6x42 som er så lett at den Swaroen eller Kahlesen er 50% tyngre. De er hhv 490 og 540 gram. Da må man tross alt ned på 340-360 gram.

 

Jeg tenkte med generelt på de mest moderne siktene som begynner på forstørrelser i området 1,5x til 2x.

 

Som Swarovski Z8i 1,7-13.3x42 med sine 620 g og Zeiss V8 1,8-14x50 med 720 g.

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (1 time siden):

Swarovski Z8i 1,7-13.3x42


Enig med deg.. er veldig fornøyd med mine Z8 kikkertsikte og nevnte sikte er vel det ultimate "Allround" kikkertsikte i min bok.. 

IMG_6694.jpeg.90e6d56afcee53240bed181d39b7a61e.jpeg

 

Et annet sikte jeg er veldig fornøyd med er Swarovski Z8i 3,5-28x50 IMG_6696.jpeg.6c5c50bca8f891dc806c97f3e9b2d68e.jpegIMG_6697.jpeg.045c40cd6501641ee2b939cbafe62622.jpeg

 

IMG_6695.jpeg.4d5c2dbd4effeb67d8b7b4f0646efc02.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Til reinsjakt så synes jeg 1.5-6x42 ish blir litt snau forstørrelse. Mulig det bare er meg.. Og du skriver ikke hvordan det skal jaktes hjort. Smygjakt, drivjakt, måneskinnsjakt? For meg så blir det vanskelig å dekke alt med ett sikte. Jeg har ikke prøvd V8 og Z8, men de er uansett utenfor budsjett.

 

Ville ha kjøpt to brukte sikter og hatt hurtigmontasje. Feks 1.5-6x42 til dagjakt på hjort og 2,5-10x50 til kveldsjakt og reinsjakt. Finner du feks begge i Zeiss Classic så havner du innafor budsjett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...