Jump to content

Delta Titanium 2,5-10x56IR eller Meopta Meosport r 3-15 x50 rd sfp?


fredriko

Recommended Posts

Hei, 

er ute etter en enkel jakt kikkert med lysprikk, som skal brukes til hjortejakt på moderate hold samt jaktfeltskyting,

har mulighet til å kjøpe en pent brukt Delta Titanium kikkert til 3.500kr eller så har jeg lenge sett på Meopta Meosport r 3-15 x50 rd sfp

Bakdeler med Deltaen er at den har MOA knepp og ikke utvendig tårn, Meoptaen har cm knepp og utvendig tårn, men ser at Deltaen er langt dyrere kikkert ny og tenker at kvaliteten på optikken er kanskje bedre?

 

legger ved link til begge to under her,

 

hva sier menigheten om disse to mot hverandre, hva vil dere si er det beste kjøpet her? 

 

Delta Titanium: https://skytterlinken.no/kikkertsikte-2-5-10x56-ir-titanium

Meopta: https://god9er.no/products/meopta-meosport-r-3-15x50-rd-sfp

 

 

Link to comment
Share on other sites

For å skyte jaktfelt, hold opp til 200m spiller det ingen rolle om du har moa eller cm klikk, eller utvendige tårn for den del, man har god tid til å klikke før neste hold. Dog veldig kjekt å ha et tydelig nullpunkt om du glemmer hvor mange klikk du har skrudd, så man ikke skrur seg vekk.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (7 timer siden):

Stort og tungt og høy forstørrelse.

 

Hver sin smak, den rifla som blir med mest her har en Zeiss 2.5-10x50 og  en dag jeg kjenner handlekraft skal den få noe mindre (QRW ringer er fine greier-kanskje flytte over en liten Lepold fra 375en?).


Zeiss’en din veier 550g
Meoptaen veier 655g

Deltaen veier 728g

 

Zeiss’en din og Deltaen har ca likt synsfelt. 
Meoptaen litt mindre. 

Både Deltaen og Zeiss’en din har 2.5x som minste forstørrelse. 
 

At Zeiss’en er «bedre» kan godt være, men kanskje ikke av grunnene du nevner? Den koster også 2.5-3.5x av de to alternativene til trådstarter.

 

Link to comment
Share on other sites

Noen som har kikka i Meoptaen her? som kan si noe om den optiske kvaliteten? jeg vet det er veldig individuelt :)

 

Når det gjelder cm klikk og utvendige tårn så er det mer fordi jeg har dette på de andre kikkertene mine og har kvitta meg med MOA kikkerter så alt skal være likt på alle børsene jeg har, men når jeg får Deltaen så rimelig så blir jeg i stuss, jeg kan inngå et kompromiss med meg selv hvis Deltaen er MYE bedre en Meoptaen optisk.

Det er en kompis av meg så skal selge den og rifla hans ble kjøpt ilag med Deltaen i 2018 (nytt) og den har stått mer i skapet en gjennomsnittet og ikke vært med på noe annet en et par turer på bøjakt og skytebanen, så jeg vet at den ikke er herja med eller utslitt for å si det slik. 

 

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (1 time siden):

Noen som har kikka i Meoptaen her? som kan si noe om den optiske kvaliteten? jeg vet det er veldig individuelt :)

 

 

 

Jeg kjøpte Meoptaen for noen mnd siden. Jeg har bare hatt den på banen en del ganger. Synest en får mye for pengene. Jeg kjøpte den når den kostet rett under 6.000 og ble veldig fornøyd. Utvendige tårn, paralellakse justering, og lyspunkt i siktet, samt at vekten på kikkerten er helt ok med tanke på funksjonene. Klar og fin kikkert å se gjennom. Har sammenlignet med en første genrasjon Vortex pst kikkert, å for meg fremstår meoptaen som hakket bedre optisk.

Link to comment
Share on other sites

 

Optisk er Meoptaen vel "god", har sett ett par ganger i en.

Vet ikke om jeg hadde klart å sett forskjell på den og Optika6 serien, eller om det er særlig forskjell i glass etc. 

 

Alternativt Vector Continental.

Made in China (med tyske glass?), men virker å ha god kvalitet og god optikk. 

Har prøvd noen stykker, og det er latterlig mye kikkertsikte til prisen. 

2.5-15x56 har mye større synsfelt(16.6-2.8) enn alle nevnt i tråden (Zeiss inkludert).

Litt usikker på om den modellen kommer med Mrad, men mange av de gjør det..

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (2 timer siden):

Dexskriver selv Kina og Japan

Ja, folk flest er vel kinesere. Budsjetmodellene blir antakelig produsert der, på samme linja som de store, bare med annet klistremerke ? 

De bedre produseres i Japan. Er vel ingen tvil om at japsene kan optikk, uansett hvor puristisk man måtte være. 

Er fornøyd med min Delta. Fulgte min Zeiss HT x56 stilt på samme forstørrelse langt ut i de sene nattetimer. Var kun små minutter som skilte i HT's favør. Hadde byttet til termisk lenge før det. Syntes også rødprikken var bedre på Deltaen. 

 

Link to comment
Share on other sites

Om det er samme glass, har knapt betydning. Forskjellen ligger i hvor nær perfekt form de er slipt, og overflatefinheten. 
 

Om man tenker seg to sikter, ett 2,5-10x50 og ett 2-12x50. Og antar at begge har objektiver konstruert av én dublett. Begge har dubletter laget av de samme to glasstypene, med samme spesifikasjoner og slip til samme presisjon og oveflatefinish, (samme antirefleksbelegg) Vil de allikevel ikke være like gode. 
 

Objektivet til siktet som starter på 2x må ha kortere brennvidde  og siden de skal ha lik diameter dermed lavere F-tall.

 

Grunnen til at de må ha kortere brennvidde er at hele synsfeltet må få plass i første bildeplan, så objektet må avbildes mer forminsket. 
 

Om man vil lage et objektiv med  like god ytelse med lavere F-tall, må man bruke flere linseelementer. Det er bare å ta seg en tur i fotobutikken å se hva lavere F-tall gjør med vekten og ikke minst prisen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...