Jump to content

Hylsefeil etter skyting


Per-S

Recommended Posts

Jeg var en tur på skytebanen i går etter å h satt inn et nytt løp i en Sauer. For ikke å skyte det nye løpet for varmt hadde jeg med feltvåpenet for å teste innskyting og trene litt. Etter at jeg kom hjem oppdaget jeg at i to av hylsene hadde kruttgassene brutt gjennom hylsebunnen i kanten av tennhetten. I begge hylsene var det ikke bare litt ekkasje, noe som er vanlig, men et hull rett inn i tennhettelommen. Dette er en sjelden feil. og å finne to slike feil etter ca 30 skudd er svært uvanlig. I dette tilfellet var det også tydelig at mye av messingen var erodert bort i overgangen mellom tennhette og tennhettelommen. Sprekker i munning eller langs hylsekroppen er vanlig, men sprekk og lekkasje i hylsebunnen er ikke vanlig, og har et langt større farepotensiale. Jeg legger ved bilder av to vanlige feil, og bilde av de to jeg fant i går.

Jeg har alltid hatt interesse for denne type feil, og har svært mange hylser med ulike feil i en skuff. Jeg skal pose litt av disse senere, men oppfordre andre til å dele bilder av hvordan hylsene kan feile, og gjerne noen kommentarer om følger av feilen. 

Etter å ha oppdaget feilen undersøkte jeg støtbunnen og oppdaget tydelig groper der gassene hadde truffet stålet. Det var mer enn to groper, og jeg må nå sjekke hylsene fra tidligere bruk av samme ammunisjonen. Det er brukt en gan skutte RA eller Norma hylser, 130 gr Norma GT, Winchester hette og N-19 krutt litt under maks ladning på boksen. Ladet i Dillon 550. Det er også vedlagt bilde av sluttstykket som viser litt av feilen. Det er mulig at når dette skjer en gang så vil det bli manglende støtte i området, og dermed gjøre det lettere å få flere slike. 

IMG_3146.JPG

IMG_3147.JPG

IMG_3148.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd sprekk i halsen på FC-hylser som var skutt tre ganger, men (heldigvis) aldri noen som har sviktet i bunnen. Antagelig var det sprekk etter skyting på disse hylsene, men jeg oppdaget det ikke før etter pressing da hylsene var vasket og gjennomgikk siste kvalitetskontroll.

 

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekket tomhylser fra samme ammunisjonspartiet og har funnet 6 hylser til med samme feil. Det ser ut som om det kan være tennhetten som svikter, men jeg skal foreta obduksjon av noen hylser når jeg får anledning. Sluttstykket må jeg vurdere for videre bruk, men jeg ska teste med fabrikkammunisjon og se hvordan det fungerer. Det er da 8 slike på anslagsvis 150-170 patroner.

IMG_3149.JPG

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Lekkasje rundt tennhette med  Winchester hetter er nå et velkjent problem. Jeg har to sluttstykker som ser ut som et dass rundt tennstifthullet etter at jeg en periode brukte Winchester hetter. Nå bruker jeg kun hetter fra RWS og har aldri opplevd lekkasje med disse.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 minutt siden):

Lekkasje rundt tennhette med  Winchester hetter er nå et velkjent problem.

Det er sant, men denne typen med hull som er nærmere 0,5 mm er uvanlig. Det er også uvanlig å se så mye erosjon av messing og metall fra sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes jeg ser antydninger til krater på noen av tennhettene, og svake merker fra utkaster. Hvor nært max på boksen er du, og er der noen faktorer som kan føre til at trykket blir over max?

Edited by Vargen
Feil ord
Link to comment
Share on other sites

Eventuelt, siden dette skjer med mer enn ett hylsefabrikat: 

 

Er det ett eller annet med måten du behandler tomhylser og tennhetter som kan føre til at det oppstår riper eller legger seg skitt i hettelomma eller på siden av tennhettene? En skarp kant noe sted som riper opp tennhettene i det de settes inn i hylsa for eksempel, det kan for eksempel være en skade i hylseholderen i pressa som gjør at hettene skraper borti på vei opp til hylsa? En ripe kan føre til en liten lekkasje som raskt eroderer seg større.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ladningen ligger 0,4 under maks på boksen. Det er ikke tegn til kratring rund tennhetteannslaget. Det er fremdeles en liten radius nedover mellom tennålen og tennhetten. Jeg bruker Redding bushing die og hetteisetter på Dillon 550. En kan alltid mistenke feil i hettelommen, men på engangsskutte hylser er det veldig usannsynlig at det forekommer noe som skal lage slike hull. Når jeg stikker en nål inn i hullene er det tydelig at hullet går inn i tennhetten relativt nært toppen. Detaljer vil jeg ikke se før jeg foretar obduksjon og muligens fotografere i fotomikroskop.

IMG_3150.JPG

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Ah, så hettene ryker i radiusen/kanten der de på fabrikken ble presset til koppform fra flat plate. Da kan en jo fort mistenke produksjonsfeil på tennhettene, hvis verktøyet som stanser/presser dem ut har en liten grad som gir bruddanvisning eller hvis radiusen er for liten innvendig.

 

Hvis du kan utelukke feil på hetteisetteren da, jeg hadde en gang en Lee hetteisetter på progressiv presse der det stempelet som skyver hetta inn i hylsa fikk seg en liten skade og lagde synlige merker i hettene. Slikt bør være mulig å se ved å studere hettene på uskutte patroner ladet på samme utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Hettene på de andre ser normale ut og verktøyet er uten skader. Jeg har eksperimentert en del med hetter og skadet eller for store hettelommer. Konklusjonen er at det skal være svært mye skade i hettelommen før det har betydning. Jeg har skutt med hettelommer i 7 mm rem mag så romme at hettene nesten ramler ut under lading. Hettene takler det og ganske store riper uten problemer.

I dette tilfellet tror jeg det er en lot med hetter som har for mye spenninger i metallet slik at det oppstår spenningskorrosjon som gir sprekker som svekker godset.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Definitivt hettene det er feil med i og med at det skjer med forskjellige hylser, og tilsynelatende ikke på samme sted i forhold til sluttstykket hver gang. 

 

Svikten oppstår jo også der metallet i hettene blir utsatt for størst deformasjon og belastning under produksjonen, om det som du sier er spenningskorrosjon eller om det er grader/skarpe kanter på stanseverktøyet som fører til en svakhet er i og for seg uvesentlig. Dette er uansett en feil brukeren ikke kan se før skyting. Bruke de hettene kun til redusert ladning?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...