Jump to content

Norma Oryx VS Norma Oryx Silence? (308w)


Lindbeck1

Recommended Posts

Er det noen her som har testet Norma Oryx VS Norma Oryx Silence?

Har skutt Norma Oryx i mange år nå og syntes den gjör jobben bra. God effekt i viltet. Store sårkanaler og mye knockdownpower men har blitt nysgjerrig på Silence serien da pipa mi er 50cm + lyddemper som denne patronen er laget for. Ser også den har 60+ m/sek mer en hva std oryx har i 308w som også er litt spennende mtp kulefall på lengre hold osv. Er dette noe å satse på eller er det annen ammunisjon folk ville anbefalt. Hörer mange sier oryx ödlegger for mye men for meg som jakter gris på natta eller elg og gris med löshund liker jeg kuler som gjör vei i vellinga og ikke piler igjennom dyret uten og ekspandere no särlig. Jeg er ingen ammunisjons ekspert så alt av tips og info settes pris på! 

 

Beklager svorsken. Innleget skrives på jobb i sverige med svensk tastatur jeg ikke får endra på heh :/

Link to comment
Share on other sites

Lindbeck1 skrev (50 minutter siden):

...  

Ser også den har 60+ m/sek mer en hva std oryx har..

 

Hörer mange sier oryx ödlegger for mye.....

Ja, Norma er flinke på markedsføring, det skal de ha! For at "60 m/s mer enn" skal ha noen mening for meg må jeg vite pipelengde på testvåpenet. Jeg har krografert 180 grs Oryx i .30-06 (fabrikkladet) med 57 cm pipe og fått drøyt 780 m/s, mens på eska står det 823.... Jeg lader denne kula til samme hastighet, og har bare gode erfaringer. I .308 Win ville jeg valgt 165 grs kule.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal lade selv er nok Woodleigh Weldcore PP SN et hett tips (Jakt & Friluft hadde for en stund siden), skal du ha noe fabrikkladet med litt flatere kulebane er kanskje Norma Bondstrike 165 grs er godt valg? Iflg. Jørund Lien i bladet Jakt er den har den litt lavere restvekt enn Oryx....

 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg prøveskjøt Norma Oryx Silencer 165 gr og standard Oryx 180 gr forleden.

180 gr spredde ca. 3-4 mm, og det er verifisert flere ganger tidligere.

165 gr Silencer spredde ca. 37 mm. (3 skudd.)

 

Jeg har ikke prøvd standard Oryx 165 gr, og kan derfor ikke si om det er kula eller kruttet, men jeg mistenker at det er normas "superkrutt" som ødela presisjonen.

 

(For sikkerhets skyld så skjøt jeg 165 gr Silencer før standard 180 gr, og dermed med nypussa løp og best forutsetninger.)

 

 

37 mm duger på jakt for min del, men det er jo egentlig direkte dårlig.

 

 

(Skutt på 100 m. Samling målt fra senter til senter. Skutt fra Tikka T3X 57 cm pipe, 308 Win..)

Edited by Nybegynn3r
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (1 time siden):

37 mm duger på jakt for min del, men det er jo egentlig direkte dårlig.

Jeg tror vi bør skille mellom hva som er "godt nok" for storviltjakt, og hva som er bra, middels eller dårlig samling fra en rifle. Alle mine våpen (5,6x52R, 6,5x55 og .30-06) er i stand til å skyte en trekløver med riktig ammunisjon når skytteren gjør jobben. 37 mm er greit nok, men heller ikke mer. Jeg har lest de fleste av Jørunds tester, og er vel egentlig litt forbauset over hvor middelmådig mange rifler presterer. For øvrig er Oryx-kula kjent for å gi tette samlinger.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...