Jump to content

.260 rem Bushing


PakningPå

Recommended Posts

Skal bestille J&F sitt hornady match grade diesett 260rem, men er usikker på hvilken bushing eg skal velge. Har ikke noe ferdigrulla match ammo å måle på, eller brukte hylser. Skal bruke norma 308 hylser til lading. 
 

Tips til hvilken Bush/bushinger eg burde begynne med? 

Link to comment
Share on other sites

Ville ventet til jeg hadde presset ei hylse og satt i kule. Redding sier .287-295 Dette pga forskjellige hyler er forskjellige i tykkelse. Du skal også bruke 308 win hylser så da må du tenke på det at de kan/vil bli ekstra tykke i halsen.

 

Men kan jo være du er så heldig at noen her inne kan måle på en patron om du sier hvilke hylsemerke du skal bruke til å lage 260 rem av. Ellers er dette litt håpløst å svare på. Jeg lader 3 typer hylser i 308 win med samme system og har 3 bushinger i bruk.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rugerdud said:

Ville ventet til jeg hadde presset ei hylse og satt i kule. Redding sier .287-295 Dette pga forskjellige hyler er forskjellige i tykkelse. Du skal også bruke 308 win hylser så da må du tenke på det at de kan/vil bli ekstra tykke i halsen.

 

Men kan jo være du er så heldig at noen her inne kan måle på en patron om du sier hvilke hylsemerke du skal bruke til å lage 260 rem av. Ellers er dette litt håpløst å svare på. Jeg lader 3 typer hylser i 308 win med samme system og har 3 bushinger i bruk.

Må eg ikke velge en bøssing for å kunne bruke dien? Eller er den kun til «fin justering»?

Link to comment
Share on other sites

PakningPå skrev (6 minutter siden):

Må eg ikke velge en bøssing for å kunne bruke dien? Eller er den kun til «fin justering»?

Hele poenget med bushing/bøssing systemet er at du skal kunne bearbeide hylsene så lite som mulig for max levetid og samtidig beholde kuleholdet. Med slike kan du risikere løse kuler om du velger for stor diameter. Eller nesten moste hylser om du har for trang.

 

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

Siden du skal bruke Norma 308w hylser vil et normalt diesett som du linker til her fungere utmerket. Dette fordi Norma er veldig tynn og i tillegg myk i messingen, så ompresset blir de veldig nært originale 260R hylser. Jeg har presset om tusenvis Norma 308W til 260R og har gjort dette med billige Lee dier. Har også brukt forster shoulder bump dier til ompressing med påfølgende Collet die, uten at det var merkbar forskjell. Kuleholdet ble veldig bra på begge disse måtene, men det vil mest sansylig ikke fungere så godt med f.eks Lapua 308W hylser.

 

PS, Merk at mitt forhold til bra kulehold ikke er hysterisk BR greier med påfølgende presisjonskrav.  Jeg vil ha nok hold til at kula sitter fast, men ikke så mye at jeg skader kule ved innsetting.

Edited by pererik
glemte siste setning
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...