Jump to content

Hornady Frontier Ammo 223 Rem 55 Gr Hollow Point Match


Guest

Recommended Posts

Fant denne ammunisjonen fra Hornady såpass rimelig, 6,90 kr.,  at jeg bare måtte prøve den. Prøvde å lese om den på nettet men ble lite klok av det siden folk både dømte den nord og ned og helt opp i skyene. Da er beste måte å få svar på å prøve sjøl. 

Av 20 skudd i en eske, satt jeg igjen med 3 stk som ikkje ville gå av. Prøvde å spenne sluttstykket flere ganger, men de ville ikkje gå av. Dette var også noe av det jeg leste på nettet, at mange opplevde det samme, at flere ikkje ville gå av. 

 

Når det er sagt, av de som gikk av, så var presisjonen god. På hundrede meter var 5 skudd innenfor 5 cm, i variabel vind. Veldig greit at den hadde samme treffpunkt som Fiocchi 55 Gr FMJ som jeg bruker til øvelse og kråkefugler. 

Jeg har aldri opplevd tidligere at fabrikkferdig ammunisjon ikkje vil gå av.  Er det andre som har opplevd samme med denne Frontier-ammunisjonen? 

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (26 minutter siden):

Dette er ammunisjon laget med litt harde tennhetter for bruk i automatvåpen. Hvilke våpen bruker du?

Bolt repeter rifle. Har lest en del om at det er tennhetter beregnet for 5,56 og militære våpen, men jeg tenker at når de selges som 223 rem og som øvelse/jaktammunisjon så bør de gå i en bolt repeter rifle. Men jeg har også lest om de med AR som har hatt klikk, tennheter som har ramla inn i mekanismen og forårsaket skade. Men dette er fra amerikanske nettsteder og et par år gamle. 

Så jeg tenkte å høre her om andre har opplevd lignende. Greit å bruke til øvelseammo, men hvis det er ustabil ammo er det bortkasta til jakt. 

 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (27 minutter siden):

Har nå skutt 14-15 esker av den sorten og ikke opplevd et eneste klikk. Grei presisjon ca 20mm spredning på 100M femskudsserier.

Så bra da. Første patronen jeg tok ut av eska tente ikkje... 3 av 20som ikkje tenner er litt mye. Solid merke i tennhettene også.

 

Presisjonen var helt grei. Hadde litt mer spredning jeg enn du, men det var variabel vind når jeg skjøt. 

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (6 minutter siden):

Tenkte mer modell og merke jeg da og ikke mekanisme ;) Mange rifler har svake anslag og liker ikke slik "rattata" ammunisjon.

Var solid merke i tennhetta så det er ingenting galt med tennstiften. All annen ammunisjon jeg har skutt med går av, men ikkje denne. Har aldri opplevd klikk før og her får man 3 av 20. Derfor var jeg interessert i å høre om andre har erfart det samme med denne ammunisjonen.

Edited by ASV
Link to comment
Share on other sites

Som sagt mange sivile rifler type Remington, Tikka osv liker ikke slik ammunisjon. Da jeg hadde Remington i 223 hadde jeg masse klikk med GGG og Hornady Steel Match som hadde harde hetter. Type 1 av 5 gikk ikke av. Med S&B, Federal, Remington, Winchester og annet smalt det hver gang. Satte inn ei Wolf Power fjær og alle skudd gikk av etterpå.

 

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (1 minutt siden):

Som sagt mange sivile rifler type Remington, Tikka osv liker ikke slik ammunisjon. Da jeg hadde Remington i 223 hadde jeg masse klikk med GGG og Hornady Steel Match som hadde harde hetter. Type 1 av 5 gikk ikke av. Med S&B, Federal, Remington, Winchester og annet smalt det hver gang. Satte inn ei Wolf Power fjær og alle skudd gikk av etterpå.

 

Takker for opplysninger og tips. Tenker jeg heller kjøper annen ammunisjon jeg da og styrer unna den harde AR-ammoen. Er meget fornøyd med Fiocchi, PMC og Fox sin ammo. Fox er litt dyrere men igjen meget god og meget presis, samt blyfri. De to andre var omtrent samme pris som Frontieren. 

Hadde håp om å kunne bruke Frontieren på rev som en rimelig revekule, men kjedelig når det sier klikk og reven stikker av 😊

Link to comment
Share on other sites

ASV skrev (9 minutter siden):

Hadde håp om å kunne bruke Frontieren på rev som en rimelig revekule, men kjedelig når det sier klikk og reven stikker av 😊

Også er den vel HP match kule og ikke HP jakt/varmintkule? Mulig du måtte bruke nattetimer på å lete etter rev med den ammoen ;)

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (17 minutter siden):

Også er den vel HP match kule og ikke HP jakt/varmintkule? Mulig du måtte bruke nattetimer på å lete etter rev med den ammoen ;)

Har åteplass på ca 110 meters hold, så tror nok den vil slukne rimelig fort ja. Selv en helmantel vil deformeres med en slik hastighet og anslagskraft, så sant man ikkje bare treffer bløtvev hele vegen. Det er hull nok i spissen på Frontieren til at den skal kunne ekspandere 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...