Jump to content

Franchi hagle fra 2001, hvordan leser jeg ut om den er beregnet for stålhaggel?


Tomas

Recommended Posts

Har en Franchi Faconet Sporting i caliber 12/76 produsert i 2001 med stålforsterking i baskylen. Bakerst på løpet finner jeg benevning KG1 560, samt en annen tallrekke 3219. Er det noen av disse som forteller hvilket trykk den er beregnet på? Eller er det symboler som kan utlede dette? Har også sendt forespørsel til fabrikken, men ikke fått svar enda. Årstallet svarte de på temmelig fort, så de er flinke på service.

Link to comment
Share on other sites

Joika skrev (33 minutter siden):

Hei Joika. Finner ikke noe liljemerke på denne, vedr. magnum så er merkingen litt ulik Beretta, men det står bokstavene BP innenfor en firkant. Står et symbol bak løpsborringen 18,3 som består av to krysslagde våpen samt en stjerne over. Samt under FH03920 og PSF og to stjerner over. Går ut i fra at ulike italienske fabrikker kan ta seg den friheten å bruke sine egne symboler, hensiktsmessig er det nok ikke, men i konkurranse med andre kan mye skje.

Link to comment
Share on other sites

Joika skrev (3 minutter siden):

Italiensk merking: https://www.shotguns.se/html/italy.html

Forøvrig foreslår jeg at du legger ut bilde av merking,så kan muligens en av hagleguruene her inne svare.

BP betyr at haglen er laget 2001. PSF med 2 stjerner er trykktestet til 17637psi.

Takker igjen. Hva tilsier trykktesten? Innebærer det at den kan benyttes for stålhaggel? Kan dessverre lite om akkurat det temaet, så derfor tillater jeg meg å spørre.

Link to comment
Share on other sites

Eventuelt problem med stålhagl er ikke trykket men om trangboringene tåler stålhagl, det er produsenten den rette til å svare på. Vanlige leirdueammunisjon med 24 g stål tåler nesten alle hagler, men kraftig jaktammunisjon med mye grove hagl gir stor belastning på trangboringene.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar til Dere begge. Jeg har sendt mail til produsenten, så jeg får nok svar der etter hvert. Joika ba meg ta bilder, men disse inskripsjonene er såpass små at de neppe vil være lette å lese av i et foto. Derfor unnlater jeg å sende bilder.

Edited by Tomas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...