Jump to content

Sako Blade 162 gr. 308 ladedata


jaahn

Recommended Posts

Hei!

 

Etter mye grubling og leting etter hva som var tilgjengelig fant jeg endelig kula for 2023 til elgjakta. BMWear fikk inn et parti med Sako Blade. (Denne har dem forresten fortsatt på lager). Ville egentlig vente til den nye 150 gr. kula kom til landet, men turte ikke vente lenger nå. Lurer litt på ladedata på denne kula.

 

I følge VV sin app kan jeg med mitt N140 kun lade 40,4 gr. Da er hylsa helt stappet. Det gir meg en fart på 768 m/s. Jeg blir nokk ikke å lade den mer enn 750 m/s da jeg alltid går under maks. 
 

Fabrikkladet Blade i 162 gr. gir 815 m/s. Spørsmålet mitt blir da om jeg burde kjøpe et annet krutt, feks N550 for å få mere fart, eller om 750 m/s holder med N140? Hva er bakdelen/fordelen med mindre fart?

 

Kula er vell i utgangspunktet for tung, siden mange har ønsket seg en lettere.

 

Jeg tror ekspansjonen kan bli for liten på lengre hold (200 m) med kun 750 m/s på 162 gr. kula.

 

39DA2601-C68B-49FE-A7A4-AF75F91E02C6.jpeg

Edited by jaahn
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (2 minutter siden):

Lang kule og kort patron er ingen oppskrift på hastighet (så lenge det ikke er en stuttfeit magnumpatron). Jeg ville valgt N550 og lettere/kortere monolittisk kule i .308 Win.

Ja helt enig, men nå turte jeg ikke vente på den nye 150 gr. kula til Sako. Så da får jeg prøve di 100 jeg har bestilt. Jeger fikk bra samling i sin test på denne med rundt 800 m/s i demmes R8. Men må nokk uansett opp på N550 da.

Link to comment
Share on other sites

På 200m tipper jeg overnevnt kule, med 750m/s utgangshastighet, kan finne på å ha FMJ tendenser. Jeg gikk borti fra 165 grs Interbond i 790m/s av den grunn. Å den ekspanderer relativt lett. Skulle jeg jaktet med en blyfri kule på avstander over 100m  hadde jeg gått for det som ga max fart.  Typ 120-130grs kuler i 308win. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Super XX skrev (48 minutter siden):

På 200m tipper jeg overnevnt kule, med 750m/s utgangshastighet, kan finne på å ha FMJ tendenser. Jeg gikk borti fra 165 grs Interbond i 790m/s av den grunn. Å den ekspanderer relativt lett. Skulle jeg jaktet med en blyfri kule på avstander over 100m  hadde jeg gått for det som ga max fart.  Typ 120-130grs kuler i 308win. 

Da blir det N550 og en ekspansjonstest på 200 meter 😎

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Da jeg forsket på.308 og monolittiske kuler fikk jeg til slutt 905ms med en 150-grains e-tip i en sako 85 med 51cm løp. Kruttet var cfe 223. Det virker vanskelig å få tak i for tiden, og jeg tror ikke de nordiske kruttprodusentene har noe tilsvarende?De daværende 168-grainerne ble for tunge for kaliberet, og det tror jeg fortsatt de er. Hvorfor sako har lagt seg på 162 grains er jeg usikker på, men de har vel fått med seg at mesteparten av elgen i norge og sverige blir skutt på under 100 meters hold? Uansett, jeg ville foretrukket å få slike kuler til å suse ut med minst 850ms. Det spørs om du får til med en 162-grainer uten cfe223.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ladda 162 grains til rundt 830ms med cfe223, de gav ok ekspansjon på 200 m i vannkanner👍

Fikk de ikke opp i den hastigheten uten trykktegn verken med n203b eller vvn540… cfe223 er desverre vanskelig og skaffe i Norge for tiden:/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Atorhe skrev (12 timer siden):

Har ladda 162 grains til rundt 830ms med cfe223, de gav ok ekspansjon på 200 m i vannkanner👍

Fikk de ikke opp i den hastigheten uten trykktegn verken med n203b eller vvn540… cfe223 er desverre vanskelig og skaffe i Norge for tiden:/

Har laddet 20 stykker nå med N550. 46,5 grains. Spent på om jeg blir å nå 800 m/s. Men skal ta en egen test i vannkanne på 200 m for å få sjekket ekspansjonen.

Link to comment
Share on other sites

Fikk kjørt en ekspansjonstest på kula nå. Inspirert av mr @moviken 😊 Sjekka kun ekspansjon på 100 og 200 meter for å se hvordan kula ville ekspandere på den avstanden.

 

-Blaser R8. 52 cm løp med Hausken jd151

-Sako Blade 30 cal 162 grains (162,5 på vekta)

-N550 46,5 grains (46,9 max)

-COL 71 mm

-NP hylse skutt 1 gang

-Remington tennhette

-Fart er ukjent da jeg ikke hadde tilgang til kronograf. I følge VV sin app skal man nå 813 m/s på maksladning med 61 cm pipe


Er langt fra noen erfaren skytter, men jeg synes soppen ser meget pen ut og godkjent ekspansjon ut til 200 m.

 

-På 200 meter gikk kula gjennom 3 spyleveskekanner med sponplate mellom hver kanne. Kula satt i 3. plate og målte 14 mm i diameter.

 

-På 100 meter gikk kula gjennom 4 kanner med sponplater mellom kannene og stoppa i ei hard treplate som sto bakerst og målte 14,5 mm diameter.

 

-Restvekta var på 99,3% på begge kulene.

 

Fornøyd med kula så langt, så får jeg håpe man får sjansen til å se hvordan den presterer i elgen til høsten 👍

 

C4B4DCE0-7747-412B-8CF3-7AC4BE5E447A.jpeg

4C5D782F-E4E1-46C0-B53B-0B12861CCE58.jpeg

Edited by jaahn
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vakkert! Men den kula tåler nok (vesentlig) mer fart. Du refererer til Vihtavuoris app, men den sier vel bare det samme som nettsiden deres? 813 m/s er utgangshastighet målt ved maks ladning og pipelengde 61 cm på testvåpenet. Siden ditt våpen har 9 cm kortere pipe vil jeg tro du ligger sånn rundt 30 m/s lavere i hastighet. Men du bør få lånt deg en kronograf for å sjekke dette.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (8 minutter siden):

Vakkert! Men den kula tåler nok (vesentlig) mer fart. Du refererer til Vihtavuoris app, men den sier vel bare det samme som nettsiden deres? 813 m/s er utgangshastighet målt ved maks ladning og pipelengde 61 cm på testvåpenet. Siden ditt våpen har 9 cm kortere pipe vil jeg tro du ligger sånn rundt 30 m/s lavere i hastighet. Men du bør få lånt deg en kronograf for å sjekke dette.

Såppass mye reduksjon i fart ja 👍 Skal teste med en kronpgraf og få oppdatert her. Men du har nokk rett at den ligger på 780 m/s. Kula tåler en del ser det ut som, men om man får tak i krutt til å få mere fart er en annen sak. 

Link to comment
Share on other sites

Det er vanlig å regne et hastighetstap mellom 2 og 5 m/s (typisk 3-4 m/s) pr. cm du korter ned pipa, men dette kan variere fra våpen til våpen og fra patron til patron. Hastighetstapet er nødvendigvis heller ikke konstant langs pipelengder fra 40 til 70 cm. Så egentlig har du bare en indikasjon på hvor mye du har mistet med ditt våpen inntil du får målt. 

 

Ser mange holder cfe 223 som et velegnet krutt for høye hastigheter i .308 Win, men jeg tror ikke jeg ville forventet mirakler med dette kruttet i forhold til N550😉. Ikke med noe annet krutt heller, for den saks skyld. Dertil har .308-hylsa sine begrensninger i kruttvolum om du skal holde trykket innenfor akseptable grenser.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Sølvrev said:

 

 

Ser mange holder cfe 223 som et velegnet krutt for høye hastigheter i .308 Win, men jeg tror ikke jeg ville forventet mirakler med dette kruttet i forhold til N550😉

Njanå. Mirakler er vel å ta hardt i, men når jeg testet havnet n550 laaangt bak cfe223 i hastighet. Jeg skal se om jeg finner .308-boka mi, men jeg har ikke sett den på en stund.

 

Det jeg imidlertid husker er at kombinasjonen cfe223 og nosler e-tip 150gr var vanskelig å få til å gå godt, settedybde var særdeles viktig. Det var ikke så vanskelig med n550 om jeg husker riktig.

Link to comment
Share on other sites

@morpho79 Har du testet og evt kronografert ladningene med CFE223 i ulike temperaturer og sett om det medfører nevneverdig avvik? Jeg ladet en del ammo med det kruttet i 222 for noen år siden og fikk veldig avvik i hastighet fra +20 til -10. Med ei pipe som gikk absolutt best ved bortimot maks ladning så ble variasjonene store om jeg brukte sommerladningene på rådyrjakta i desember.

Link to comment
Share on other sites

@Jeger'nnei, det burde jeg nok ha gjort men det ble aldri noe av det.

 

Finner ikke boken fra den gangen, men har en bok hvor jeg har overført cfe223-ladningen ihvertfall: 50gr cfe223 bak 150gr e-tip, COL 74,8mm, ga 905ms. Det var den ladningen jeg brukte og kronograferte ved et par anledninger, men bare om sommeren. 

Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (2 timer siden):

...... 50gr cfe223 bak 150gr e-tip, COL 74,8mm, ga 905ms.

Flere tråder om kruttet her på Kammeret, bl.a. denne. Jeg skal ikke krangle om resulatene folk oppnår med dette Hodgdon-kruttet, men registrerer det har kuleformede korn (spherical powder) som antagelig gir veldig god pakning i hylsa, som igjen betyr effektiv utnyttelse av hylsevolumet. Så om du klarer å komprimere 50 grs N550 bak samme kule er du kanskje ikke så langt unna i hastighet?

 

Jeg antar du har "standard" pipelengde på din .308, sånn noenogfemti cm? Siden vi snakker hastighet er det fint om du oppgir pipelengden som ga 905 m/s. Ellers ser jeg flere bemerker at cfe 223 er (ekstremt) temperaturfølsomt, mens andre oppgir 20-30 m/s høyere utgangshastighet med 223 enn med f. eks. N540/N550. Når jeg brukte begrepet "mirakel" er det fordi jeg ikke tror på "magiske" krutt😉.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en kjapp runde i QL med den ladningen da jeg syntes den så heit ut. Det er den sikkert også, men 74,8 COL gjør jo at du har plass til kruttet og trykket er jo ikke himmelvidt over maks. Hastigheten er temmelig lik det du har kronografert. Om man da tenker på at QL bare er vei(vill)ledende og at alle våpen er litt ulike, så er det ikke sikkert du er på rødt med ditt våpen selv om jeg får det på grafen her. Legger ved et tilsvarende forsøk med N550 og der ser du at kruttet blir betraktelig komprimert og fortsatt er hastigheten noe lavere. Gjorde også et forsøke med et par andre lettere tilgjengelige krutt for å se hvor de lå når jeg kom så nær som mulig beregnet trykk med morpho79 sin ladning med CFE 223.

 

HUSK! ALLE DATA FRA QL HER ER GITT FOR Å VISE SIMULERTE DATA SOM GIR CA SAMME TRYKK SOM MORPHO79 HAR I SIN LADNING MED CFE 223. DETTE ER IKKE PÅ NOEN MÅTE ANBEFALTE DATA.

image.png.4fd77e30ed9cea79b4a198bd1d50d027.png

 

N550 med samme mengde krutt.image.png.ccc61c3fc0b7bd2f87071ff2c3a77223.png

 

N540 med litt mindre krutt for å komme til ca samme trykk som du har med CFE 223 gir 100% fylling og drøyt 20 m/s lavere hastigheter.

image.png.f6ed1a30203b1e67d78d3b1438554e73.png

 

Norma 203B med litt mindre krutt så trykket tilsvarer det du har med CFE 223 gir litt mer fylling av hylsa og 10 m/s lavere hastighet.

image.png.b0a060d4e1ef5eee8051dce0ef8be596.png

Edited by Jeger'n
Rettet skrivefeil fra Noema til Norma.
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Sølvrevja, det er nok riktig. Hadde jeg visst den gangen det jeg vet i dag, så hadde jeg nok fått mer fart ut av n550. Jeg ser simuleringen sier 875ms, og det hadde jeg vært fornøyd med, tror jeg. 

Pipa er 51cm, jeg mente jeg hadde skrevet det et eller annet sted, men kanskje det forble i hodet mitt😄

 

Forøvrig ingen trykktegn å spore, heller ikke under mangfoldige forsøk med kortere COL. Aldri treg hevarm, flate hetter, punkterte hetter, løse hettelommer eller noe annet. Når jeg tenker etter brukte jeg halvannen eske, altså ca 70 kuler, før jeg fant presisjonen jeg lette etter, noe som ikke skjedde før jeg satte kula til magasinlengde minus 0,2mm om jeg husker riktig. Da antar jeg, siden jeg ikke finner notatboka, at kanskje 50 runder hadde korter COL. Jeg mener jeg var under 70mm og rotet på et tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...