Jump to content

Den ultimate rifla og kaliber i Norge.


Rugerdud

Recommended Posts

Har lest mye her inne og det ser ut som jeg har funnet svaret på dette. Alt annet enn en Tikka T3 i 6,5x55 er unødvendig i Norge. Oppfordrer derfor alle som har noe annet om å selge den unødvendige dritten og kjøpe 2-3 Tikka T3 i 6,5x55. En vanlig med trestokk, en rustfri(til dager med dårlig vær) med syntstokk og en med lang tung pipe til langhold osv. Alt annet er bare tull å ha 👍

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Er vel litt ironi ute og går her, men her er mi erfaring. Prøvd CZ 550 American, tikka m65, brno fox og ruger m77 Hawkeye. M 65 rifla eigde eg berre ei kort stund så kom ikkje i gong med den. Iverfall klart mest fornøgd med t3x rifla så langt iverfall. Men har ikkje vorte "sabla ned" på Forumet når eg hadde dei andre heller. Jørund lien sa ein gong: "Det er ein grunn til at nokre rifler blir meir populære enn andre" er vel noko i det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (40 minutter siden):

Alt annet enn en Tikka T3 i 6,5x55 er unødvendig i Norge.

 

vsmeen skrev (4 minutter siden):

Blaser R8 Success i 223 og 308 med Hausken dempere. 2,5-10x56 Swarovski og 3-12x56 Diarange

 

Det står visst noe i forumreglene om at det ikke er tillatt å diskutere religion - ?!?

  • Haha 5
Link to comment
Share on other sites

Godt å se dere så ironien/humoren i dette innlegget ;) Grunnen er at i 9 av 10 tråder der det spørres om kaliber og våpen småviljakt, storviltjakt og langhold kommer Tikka T3 i 6,5x55 opp som svar i løpet av 3-4 svar til TS. Så derfor må jo dette være det ultimate våpen og kaliber :P 

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (4 timer siden):

Har lest mye her inne og det ser ut som jeg har funnet svaret på dette. Alt annet enn en Tikka T3 i 6,5x55 er unødvendig i Norge. Oppfordrer derfor alle som har noe annet om å selge den unødvendige dritten og kjøpe 2-3 Tikka T3 i 6,5x55. En vanlig med trestokk, en rustfri(til dager med dårlig vær) med syntstokk og en med lang tung pipe til langhold osv. Alt annet er bare tull å ha 👍

Mange her har blitt gamle og prøvd det "meste". Man gidder bare det man vet ikke gir problemer med logistikken. Det nyeste hotte langholdskaliberet fra Amerika, en 8.5 PRC Magnum som skal gjøre elgen dobbelt så død eller et obselete drillingkaliber fra en børsemaker som bodde i en avsides dal i Østerrike og har ligget i grava i over hundre år gir oss bare høyt blodtrykk. Nei, hvis man ikke føler for å lade skal man kunne gå til den lokale sportsbutikken og kjøpe ammo. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (48 minutter siden):

Mange her har blitt gamle og prøvd det "meste". Man gidder bare det man vet ikke gir problemer med logistikken. Det nyeste hotte langholdskaliberet fra Amerika, en 8.5 PRC Magnum som skal gjøre elgen dobbelt så død eller et obselete drillingkaliber fra en børsemaker som bodde i en avsides dal i Østerrike og har ligget i grava i over hundre år gir oss bare høyt blodtrykk. Nei, hvis man ikke føler for å lade skal man kunne gå til den lokale sportsbutikken og kjøpe ammo. 

Drar selv på årene, men syns det er utrolig kjedelig når noen spør om rifle til småvilt og rådyr. Så kommer det Tikka T3 i 6,5x55 som svar. Det finnes mye annet som er gode småvilt kaliber og rifler som passer til den bruken. Klart det er lett med en patron til alt. Men da hadde mange butikken måtte legge ned ;) Eller Ola som nettopp har tatt jegerprøven og Tikka T3 i 6,5x55 er det beste kjøpet til han. Klart en 300 RUM i en AMX GT Super knall med Chassi ikke er det beste kjøpet for han. Men det finnes mye i mellom disse ytterpunktene :P

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (4 timer siden):

Godt å se dere så ironien/humoren i dette innlegget ;) Grunnen er at i 9 av 10 tråder der det spørres om kaliber og våpen småviljakt, storviltjakt og langhold kommer Tikka T3 i 6,5x55 opp som svar i løpet av 3-4 svar til TS. Så derfor må jo dette være det ultimate våpen og kaliber :P 


Det er jo ikke så merkelig egentlig. 
De koster relativt lite, går stort sett godt, har lav vekt og tilgangen til ettermarkedsdeler er blant de beste. Kaliberet er lett å skyte godt med, og det enkleste å holde på med i Norge. . 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Rugerdud said:

Drar selv på årene, men syns det er utrolig kjedelig når noen spør om rifle til småvilt og rådyr. Så kommer det Tikka T3 i 6,5x55 som svar.

 

Det er vel ansett som det best alternativet av tilstrekkelig mange da. Et eller annet er jo den beste løsningen. Enda kjedeligere å svare med noe langt ned på hitlista. Hva som er "bra" eller "best" er umulig å gi et riktig svar på. Det er derfor det diskuteres igjen og igjen. Men hva skulle være bedre enn Tikka T3 light? De er bra rett fra fabrikk. Og det kan bygges videre på og bli nesten hur bra som helst. Jeg har Tikka høyt på lista over fabrikkrifler til noenlunde ok pris. Bergara ser ut til å ha mye bra. Schultz & Larsen også, kanskje. 

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (44 minutter siden):

Men hva skulle være bedre enn Tikka T3 light? 

Aldri eid en så vet ikke ;) Men har faktisk bestilt meg en gammel men helt ny T3 som jeg håper å få i løpet av slutten av april eller i starten av mai. Ble ikke 6,5x55 da da det har jeg fra før sammen med 308 win. Så trengte neo unødvendig da jeg var så fornuftig med rifla :P

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (38 minutter siden):

Det er vel ansett som det best alternativet av tilstrekkelig mange da

T3 eller 6.5x55 er jo ikke det beste alternativet - det er ofte det mest fornufige alternativet. Nissan Leaf er en forbanna fornuftig bil, men det er da ikke den ultimate bilen?

 

"Ultimat" må bli noe som er bedre enn alt annet, uansett pris og fornuftshensyn. Bugatti Veyron er en "ultimat" bil - eller en Kønigsegg...

 

Den mest ultimate rifla jeg har sikla på i nyere tid er Weatherby Backcountry Ti, i 6.5 Weatherby RPM. Hadde jeg hatt mer penger, så kunne jeg drømt om en H&H "Round Action Rifle". Til elgjakt, om jeg hadde tid og penger til MYE elgjakt, drømmer jeg av og til om en 1895 SBL i 45-70..

 

Alle har sin smak og sine drømmer, men jeg syns at man er på siden av tema når en T3 blir "ultimat", og mer så når grisen blir sminket med det mest smakløse stykke dårlig kryssfiner en kan tenke opp - drømmene blir fort til mareritt her ;) 

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Ultimat" må bli noe som er bedre enn alt annet, uansett pris og fornuftshensyn. Bugatti Veyron er en "ultimat" bil - eller en Kønigsegg...


Om sammenlikningen går mot bil, må det jo «ultimate» være for tiltenkt bruk.
For typisk «Norske» forhold- opp å ned på hytta, riksveier i all slags vær, varierende avstander.. det hadde ikke blitt noen av de du nevner om så mastercardet var gitt til meg med evig dekning.
Man får med litt av familien, bikkja må sannsynligvis på kennel, og pakkinga blir like nevrotisk som den gjør til reinsdyrjakta. Det bråker å ser kanskje tøft ut, men det er jo faen meg ikke brukenes til noe som helst bortsett fra Nürnberg.

Til og med «familieracere» som RS/AMG/M-utgaver blir for mye. En Lamborghini Urus eller RSQ8 er jo en ingeniørkunst i å gjøre en svær suv sportslig.. om det er målet.. men 2.4tonn på 315/35 R23 dekk blir aldri en vinterracer om man så skulle være heldig å få tak i «Nordiske» vinterdekk til den.
En gammel Subaru med gode piggdekk vil gjøre vei i vellinga og vel så det, når det er førstemann til Gol, Voss eller hekkfjell..

Så hva blir det da til?

Man ender vel fort opp med en litt semi-sportslig suv eller alltrack/allroad/all-terrain utgave av ei stasjonsvogn. En diesel med 100mil rekkevidde, under to tonn vekt og som to lærerlønner så vidt kan klare å forsvare. Den må ikke lades i 96 timer av ei 12 A hyttesikring, man KAN kjøre på en grusvei, det er komfort nok på telehiven til at kona klarer å lese interiørbladet uten klaging, og samtidig sitter den såpass i svingene at far risikerer en prikk eller flere om lensmannen er på jobb. Ungene sitter greit baki, bikkja er i buret, og all driten man tok med «just in case» er studd inn i ett fornuftig bagasjerom eller i skiboksen. Alt er bra, gjennomprøvd og det funker! Det er vel ca det samme med ei T3, og derfor den er blitt målestokken på rifler her i nord? 

Edited by Ospa
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

T3 eller 6.5x55 er jo ikke det beste alternativet - det er ofte det mest fornufige alternativet. Nissan Leaf er en forbanna fornuftig bil, men det er da ikke den ultimate bilen?

 

 

Tenkte faktisk å nevne Leaf 😀 Den er nok muligens noe av det beste. Men det avhenger jo helt av kriteriene for å være best. Ordet "best" er altfor lite beskrivende. Men både T3 og Leaf kan nok være best på et gjennomsnitt av kriterier. Særlig om vi vekter kriteriene mot fornuft og valuta for penga. Men ultimat er ikke det første ordet jeg tenker på når jeg hører T3 eller Leaf. Særlig ikke sistnevnte. En T3 kan jo gjøres ganske ultimat

 

En brukt Leaf kontra en ny en-eller-annen bil åpner mulighetene økonomisk for nesten hva som helst av våpen. F.eks. hvor lenge skal du kjøre en ny BMW X5 før verditapet matcher verdien av alle våpnene dine? Det koster fort vekk én T3x pr. mnd. bare i verditap. Og hjelpes så mange slike biler som renner oppover til hyttegrendene torsdag kveld.

 

33 minutes ago, Ospa said:


Om sammenlikningen går mot bil, må det jo «ultimate» være for tiltenkt bruk.

 

Det tenker jeg også. En Leaf er i de fleste sammenhenger bedre enn en Formel 1-bil.

 

33 minutes ago, Ospa said:

Den må ikke lades i 96 timer av ei 12 A hyttesikring,

 

12 A * 230 V * 96 t = 265 kWh. Langt til hytta di? ;-) Bilen min kan kjøre omtrent et døgn på den energimengden. Men du tenkte kanskje på vinteren med stor henger, førti kuldegrader, slapseføre, motvind og 45 grader stigning?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (6 minutter siden):

12 A * 230 V * 96 t = 265 kWh. Langt til hytta di? ;-) Bilen min kan kjøre omtrent et døgn på den energimengden. Men du tenkte kanskje på vinteren med stor henger, førti kuldegrader, slapseføre, motvind og 45 grader stigning?

Absolutt en spissformulering, men der jeg tidligere var stor fan, er jeg nå lei lading, tilpasset kjøring og alt som følger med.  Spontane jaktturer uten rekkeviddebegrensninger, god driv på landeveien i kalde forhold osv. Bortsett fra økonomi(som på regnestykket er marginalt dårligere) er diesel/bensin inne i varmen igjen for mitt bruk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For at noe skal være ultimat, så må det jo måles opp mot et bruksområde. En Bugatti er ikke ultimat til det jeg bruker en bil til. Følgelig er den ikke ultimat. Så jeg mener det ikke er mulig å definere ultimat, uten å blande inn fornuft.

 

Slik denne tråden er navngitt, så er vel spørsmålet egentlig, "hva er den mest universelle rifla, og kaliberet, i Norge". Er universell og ultimat, det samme? Skal en definere et produkt, som duger til alt/mest mulig, så må det nesten bli det.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeffery skrev (16 minutter siden):

Slik denne tråden er navngitt, så er vel spørsmålet egentlig, "hva er den mest universelle rifla, og kaliberet, i Norge". ...... Skal en definere et produkt, som duger til alt/mest mulig, så må det nesten bli det.

Er bruksområde primært jakt og storvilt .30-06, med et betydelig innslag av ymse baneskytingsaktiviteter 6,5x55. Og fabrikkmerke? Tikka eller Browning blir vel hipp som happ. Men dette har vi jo svart på mange ganger før?😁

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (17 timer siden):

"Ultimat" må bli noe som er bedre enn alt annet, uansett pris og fornuftshensyn.

 

Ja. 

Ultimat er best uten noen forutsetninger eller begrensninger. Det de andre snakker om er optimal, eller best gitt visse forutsetninger eller begrensninger.

 

En Tikka T3 eller Nissan Wokeleaf er kanskje optimal gitt visse budsjettbetingelser, men ultimate er de ikke (medmindre de slutter å lage dem og man velger betydningen "sist av en serie").

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (På 16.4.2023 den 23.25):

Det bråker å ser kanskje tøft ut, men det er jo faen meg ikke brukenes til noe som helst bortsett fra Nürnberg.

Litt usikker på hvorfor de kun er brukelige i Nürnberg, er det noe spesielt med den byen bortsett fra prosessene etter andre verdenskrig?

 

Kammeret.no gjør forøvrig øvelsen 0 - Off topic på 950 m/s  

 

(Nürnberg er kun 400 kilometer fra Nürburgring, det er nok av motorsportentusiaster som har kjørt feil)

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (4 timer siden):

Kammeret.no gjør forøvrig øvelsen 0 - Off topic på 950 m/s  

Amen til den. Eneste plassen der du går fra spørsmålet "Forslag til god kikkert til elgjakt i dagslys" til historien om kikkertsiktet sin utvilking siden 1880 årene. Via oppfinnelsen av Zeiss og grunnleggeren der til hvorfor Tasco ikke er like bra som  S&B, men du egentlig greier deg med Leupold men at du egentlig må ha en Ubervaffen i minst 375 H&H til å skyte elgen. Men en Tikka T3 i 6,5x55 er det alle beste 😂 Ikke glem den må skytes med en eller annen superkule i kobber og at Sellier & Bellot er håpløst 🤪

 

Jo også ikke glem en M98 eksploderer om du lader hylsene med røfiskrutt mens en Sauer 200 bare fiser litt med samme ladning 👍

Edited by Rugerdud
  • Like 2
  • Thanks 2
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (På 18.4.2023 den 17.40):

Litt usikker på hvorfor de kun er brukelige i Nürnberg, er det noe spesielt med den byen bortsett fra prosessene etter andre verdenskrig?

 

Kammeret.no gjør forøvrig øvelsen 0 - Off topic på 950 m/s  

 

(Nürnberg er kun 400 kilometer fra Nürburgring, det er nok av motorsportentusiaster som har kjørt feil)

 

Det er noe med de Tyske stedsnavnene som ikke setter seg hos meg.

 

I mange år trodde jeg Reeperbahn var en bilbane, og skjønte fint lite av alle historiene som kom tilbake derfra.. en god blanding av naiv og dum!

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 4/17/2023 at 9:07 AM, Ståle R said:

En Mauser i 30-06 selvfølgelig 👌

En Mauser i 7.92x57.Man besudler ikke tysk ingeniørkunst med imperialistiske kalibere🤮 (moromodus påslått)

(har ingen Tikka i 6.5,men den mørke siden er på vei til å vinne,så det blir vel en Sauer til slutt)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...