Jump to content

Demper for subsonisk .308


BaconErGodtNamNamNAm

Recommended Posts

Hei er i startgropa for å få bygget en .308 som primært skal brukes for gåsejakt med subsoniske ladninger ut til ca 150 meter.

Kort og feit pipe. 1:8 snurr.

Sekundært bruk som reserverifle på rådyrjakt, da med vanlig ammunisjon.

Vertfall. Jeg har en Ase Utra Jet-Z Compact jeg gjerne vil bruke på rifla, men kommer den til å dempe subsoniske ladninger godt nok til at det blir hørselssikkert uten hørselvern?
Eller bør/må jeg investere i en større demper til dette prosjektet? ASE Utra oppgir 25-27dB demping på den demperen jeg har.

 

Har noen erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

BaconErGodtNamNamNAm skrev (2 minutter siden):

Godt sprøsmål. Hva er egentlig "sikkert"? kan vi si 115 dB? Eneste erfaringen med subsonisk jeg har fra før er med .22lr 
Målet er å kunne skyte uten å plage naboer samt kunne skyte uten hørselvern og fortsatt ha god hørsel etterpå.

Jeg skyter av og til ei 40cm pipe med f.eks. 190gr NCC i ca 310m/s, med (gi og ta for husk her) 10-12gr N32C, og nettopp en ASE Utra JetZ Compact. For mitt høre, så bråker det "mindre" enn f.eks. Saueren med tilfeldig macthammo og en A-Tec 22-demper. Men det er veldig subjektivt, og nok preget av forventningen til smell når du drar av en 308...
Jeg er vel der at noen få skudd ikke ville bekymret meg, men skulle jeg skyte på blink hele dagen ville jeg brukt hørselvern.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsøkt Sonic 45 med 6 moduler og A-tec Forest på .308, og begge bråkte mer enn forventet, type usikkert om det er trygt for hørselen uten øreplugger.

A-tec H2 Mega med ekstra modul dempet ikke som forventet på .450 bushmaster: Fremdeles skarp lyd fra gasser over lydhastigheten ut av demperen.

Jeg skal forsøke Atec Villmark og Atec H2 med en ekstra modul på 300 bushmaster på mandag.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gjøre det vanskelig? https://www.jaktogfriluft.no/a-tec-smg-300-blk

 

Edit: forrige link var feil. A-tec leverer egne sub-dempere i .30 men det ser ikke ut som om de markedsfører de. En kompis har en .30 versjon til sin .300BLK av denne: https://www.a-tec.no/silencers/a-tec-pro-silencers/a-tec-a-sub-5

Edited by jjrckd
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skulle likt å se innsiden på disse demperene siden de skal dempe bedre enn Sonic 45 og H2 moduldempere.
For min del liker jeg tanken på H2 fordi den fungerer på .308 og 300 win mag til Sauer 404 og i en perfekt verden, til .300 blackout.

Alle sub-demperene har en litt spesiell endemodul med krone-form, uten at det går klart frem om det er noe spesielt med den modulen.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

 

Det minst vanskelige må vel være å bruke en demper jeg allerede har.

 

A-tec smg 300 er laget med tanke på funksjonering med halvautomater.  smg-"Sub Machine Gun" 
Mye trolig den gir økt gassgjennomstrømning for å redusere bakblåst til kammer og skytter.
Dette er vanlig på dempere spesiallagd for automatvåpen.
Unødvendig på en boltrifle.
34 dB er sannsynligvis målt med pistolpatroner. 

 

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
Link to comment
Share on other sites

BaconErGodtNamNamNAm skrev (10 timer siden):

 

Det minst vanskelige må vel være å bruke en demper jeg allerede har.

 

A-tec smg 300 er laget med tanke på funksjonering med halvautomater.  smg-"Sub Machine Gun" 
Mye trolig den gir økt gassgjennomstrømning for å redusere bakblåst til kammer og skytter.
Dette er vanlig på dempere spesiallagd for automatvåpen.
Unødvendig på en boltrifle.
34 dB er sannsynligvis målt med pistolpatroner. 

 

Stemmer det, hvis du leser det etter «Edit» så ser du hvilken demper jeg mente å linke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk testet ut A-tec H2 med 2 ekstra moduler, 5 totalt, og hvert skudd fra 300 blackout i 1050 fps hørtes ut som et middels solid klapp.
Definitivt trygt for hørselen å skyte uten hørselvern, i alle fall for folk 2 meter unna og for folk uten begynt hørselskade fra før.

Ikke musefjert, men jeg har hørt verre fjert fra hund.

Edited by Red FR
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...