Jump to content

Gebruder Merkel Suhl made in GDR


Robert Gätzschmann

Recommended Posts

Sparsomt med informasjon 🙂...du må kanskje fortelle oss vilken kaliber og trangboring...er det en 12/70?

Merkel 200 er utmerkede kvalitetsvåpen og ettertraktet av mange. 

I disse tider med - i princip blyforbud - er pris vanskelig å estimere, men virker fresh... og heller ingen indikasjon som antyder at noen "hobbysmed" har vært på skruene i baskyl/låskasse. 

Om ingen sprikker eller defekter i kolben skulle jeg tippe pris på +/- 10K er realistisk.

Link to comment
Share on other sites

Beklager, det er en 12/70 ja :) Trangboring er jeg usikker på... Så vidt jeg kjenner til så er det ikke gjort noen modifikasjoner på haglen.

 

Dette er altså en Merkel 200? Er det mulig å finne ut av årsmodell på noe vis? 

 

Er ikke denne haglen egnet for å bruke stålhagl?

Edited by Robert Gätzschmann
Link to comment
Share on other sites

Du har tatt bilder av det meste, unntatt produksjons år. 😕 Finner du nummeret 378 stemplet på kammer/løp betyr de at børsa er laget i mars 1978. (482, blir april 1982) første siffer er måned, de to siste er årstallet. Med denne kan du trygt skyte standard stål jaktpatroner og stål leirduepatroner. (Google "stålammunisjon i eldre hagler") 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Den har ihvertfall høyere bruksverdi enn salgsverdi.

Finn er stedet, men det ville ikke overraske meg om den ikke blei solgt for mer enn en håndfull tusenlapper, for folk vil ha nytt og skranglete heller enn kvalitet, og den er ikke gild nok til å havne i antikvitetssjiktet.

Jeg ville beholdt den og brukt den. Der har du hagle for de neste to, tre, fire generasjonene jegere i slekta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Robert Gätzschmann said:

Takk for info :) Hva tror du en slik hagle er verdt dersom den skal selges? Er det Finn som er beste plassen å selge hagla?

Selv om kvaliteten er meget god- betydelig bedre enn de fleste nye børser til 15-20K- er nok bobbys anslag det mest realistiske. I dag vil folk ha 76mm kammer osv. erikraude har et godt poeng, behold den om mulig.

 

On 4/14/2023 at 11:46 PM, bobby said:

 Om ingen sprikker eller defekter i kolben skulle jeg tippe pris på +/- 10K er realistisk.

 

Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (På 17.4.2023 den 23.04):

Du har tatt bilder av det meste, unntatt produksjons år. 😕 Finner du nummeret 378 stemplet på kammer/løp betyr de at børsa er laget i mars 1978. (482, blir april 1982) første siffer er måned, de to siste er årstallet. Med denne kan du trygt skyte standard stål jaktpatroner og stål leirduepatroner. (Google "stålammunisjon i eldre hagler") 

 

Så jeg kan fint skyte stål i min 200E fra 68 med 1/4 og 3/4 trangboring?

Link to comment
Share on other sites

On 4/25/2023 at 11:33 AM, soppsuppe said:

 

Så jeg kan fint skyte stål i min 200E fra 68 med 1/4 og 3/4 trangboring?

Ja, standard stål er helt greit 😉  Les forøvrig denne: 

https://basc.org.uk/wp-content/uploads/dlm_uploads/2019/04/Steel-shot-info-sheet-230920.pdf

Standard Steel.JPG

Edited by asterix
Lagt ved et utklipp som kjapt forklarer forskjellen på Standard og HP stål.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke motsi innlegget ovenfor, men om det var min hagle (jeg har også en 200E😉) ville jeg valgt andre jaktpatroner enn ladet med stålhagl. Vismut er et godt alternativ til jaktbruk. Siden moderne jaktpatroner (og stål leirduepatroner) hvor haglene ligger i en plastkopp har en tendens til å gi ganske trang sverm ville jeg boret opp det ene løpet fra 3/4 til 1/2 (hvilket jeg også har gjort på min hagle).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert, i likhet med resten av kammeret,* men å skyte standard jaktammunisjon stål i noe tettere enn 1/2 choke(og over 4’er) vil ingen leverandører av ammunisjon anbefale. 


*her er sikkert mange eksperter, men en bruker på et forum tilsier ikke ekspertise, dra til en børsemaker om du er i tvil:) 

  • Like 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, TG said:

Jeg er ingen ekspert, i likhet med resten av kammeret,* men å skyte standard jaktammunisjon stål i noe tettere enn 1/2 choke(og over 4’er) vil ingen leverandører av ammunisjon anbefale. 

En merkelig påstand da standard stålpatroner er laget for nettopp dette. Hvorfor kan du ikke bruke en 20- 30 sekunder på Google før du gir slike gode råd?  

Selv hundre år game Merkeler har som regel standard proof marks...😉 

Ammunisjonen som er godkjent (CIP) for eldre våpen leveres ikke med større hagl en 3,25mm 

Rottweil Steel.JPG

Edited by asterix
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, amatør said:


Det er bedre å henvise til en kilde enn å generalisere med «produsenter». Gjør som  @asterix henvis til minst én produsent som anbefaler det du hevder. 

Edited by asterix
Han kan finne det om han leter på Britisk sektor, de hevder fremdeles maks halv choke ved bruk av alle typer stålpatroner 😏 Resten av Europa bruker CIP sine anbefaling.
Link to comment
Share on other sites

Beklager, forsøker bare å gi litt mer info til folk som spør om råd, her kommer noen sider og saker til å støtte oppunder det jeg prøver å dele:)  
 

 

https://www.njff.no/hedmark/nyheter/alternativer-til-blyhagl

 

https://gamebore.com/cartridge/game/12g-dark-storm-precision-steel-biowad
 

https://www.hullcartridge.co.uk/game/cartridges/steel-game-20

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Slik leser jeg det gamebore skriver:

 

 

“Shotgun proof and choke recommendations for each load:

5/32gms Standard Nitro Proof Modern Shotgun. Half choke maximum.

4/32gms Standard Nitro Proof Modern Shotgun. Half choke maximum.

3/32gms *High Performance Steel Proof Shotgun with Fleur de Lys stamp. CIP regulations state no choke restriction however we strongly advise Half Choke Maximum.”

 

De er tydelige på at det er verre med trang trangboring om haglene er store. Det må bety at det er et mindre problem om haglene er små, så lerduepatroner med sin svake ladning og små hagl, bør være greit i full trangboring. 
 

Jeg kan heller ikke lese at de mener sin anbefaling gjelder for andre enn de patronene de lager selv. 
 

 

  • 5/32gms Standard Nitro Proof Modern Shotgun. Half choke maximum.
  • 4/32gms Standard Nitro Proof Modern Shotgun. Half choke maximum.
  • 3/32gms *High Performance Steel Proof Shotgun with Fleur de Lys stamp. CIP regulations state no choke restriction however we strongly advise Half Choke Maximum.
Edited by amatør
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, TG said:

@asterix At produsenter råder om maks 1/2 til vanlig stål er det ikke så mye tvil om. Og anbefalingen min er fremdeles å høre med børsemaker:) 

Det er jeg helt enig i.  🙂 Bruk kun ammunisjon som er beregnet til børsa. En kommer langt med lese hva på ammunisjonseska. Britene har som nevnt egne anbefalinger og går lenger en CIP sine anbefalinger, de sier maks 1/2 choke for all stålammunisjon. I dagens jungel med stålpatroner er det uten tvil et greit utgangspunkt. Å åpne opp en haglepipe koster rundt 700-1000kr.

CIP sine krav for stålammunisjon: https://www.steel-shot.com/cip-saami-regulations-l5-19

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

On 4/26/2023 at 6:42 AM, amatør said:

5/32gms Standard Nitro Proof Modern Shotgun. Half choke maximum.

  • 5/32gms Standard Nitro Proof Modern Shotgun. Half choke maximum.
  • 4/32gms Standard Nitro Proof Modern Shotgun. Half choke maximum.
  • 3/32gms *High Performance Steel Proof Shotgun with Fleur de Lys stamp. CIP regulations state no choke restriction however we strongly advise Half Choke Maximum.

Gamebore er laget i England, og Britene har som tidligere nevnt egne regler som sier maks halv choke- også for standard stål, samt at våpen eldere en fra 1954(?) må inn til sjekk før bruk. (UK SPEC*** CIP) 😉 Ser eskene er merket etter CIP- standard, så på kontinentet burde vel samme patron være trygg å skyte med full choke ?🤔

For de som ønsker å vite litt mere om emnet er det en kort og grei beskrivelse fra BASC her: https://basc.org.uk/wp-content/uploads/dlm_uploads/2019/04/Steel-shot-info-sheet-230920.pdf

 

Standard Steel.JPG

Steelshot.JPG

Edited by asterix
Lagt til lett mere opplysninger.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...