Jump to content

Reload Swiss krutt 6,5x55 - Erfaringer


Charley

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe inn Reload Swiss krutt for lading i 6,5x55, er det noen som har erfaringer/anbefalinger for dette kruttet?

Kuler som er tenkt brukt er: Nosler CC 123 grs. - Lapua FMJ 100 grs. - Sierra Varminter 85 grs.

Ser at RS50 har samme "burnrate" som N140 og 203-B. RS52 har samme "burnrate" som N540, N150 og URP hvis jeg forstår tabellen rett. Reload Swiss skriver at RS60 er anbefalt til 6,5x55, dette kruttet har samme "burnrate" som N550.

Hvilket av disse vil dere eventuelt anbefale?

 

https://www.reload-swiss.com/en/media/editor_media/reload_swiss/pdf/Burnrate_Chart_dt.pdf

 

https://www.reload-swiss.com/en/reload_swiss/service_2/rs_ladedaten_1/index.php?kaliber=6.5+x+55+SE&pulver=-&hersteller=-&gew_gesch=gr&gew_ladung=gr&geschw_mass=m

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk akkurat noe RS60 inn i huset her. Har ikke rukket å lade noe med det, men data jeg finner rundt om tilsier at man kan behandle det omtrent som VV N550. N550, og N19 som er litt langsommere, er veldig gode "alt-mulig"-krutt i 6.5x55.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Charley skrev (38 minutter siden):

Vurderer å kjøpe inn Reload Swiss krutt for lading i 6,5x55, er det noen som har erfaringer/anbefalinger for dette kruttet?

Mener å huske Jørund Lien testet dette kruttet for en tid siden, uten den helt store entusiasmen. Hvorfor ikke kjøpe Vihtavuori eller Norma hvor det er godt med ladedata?

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ikke kjøpe Vihtavuori eller Norma hvor det er godt med ladedata?

Helt enig. Jeg ville aldri kjøpt det selv. Det er også mer grovkornet enn N550, så det renner vel ikke bedre i kruttmålet heller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (8 minutter siden):

Mener å huske Jørund Lien testet dette kruttet for en tid siden, uten den helt store entusiasmen. Hvorfor ikke kjøpe Vihtavuori eller Norma hvor det er godt med ladedata?

Har prøvd å få tak i både Vihtavuori og Norma men jeg finner ingen i nærområdet som selger, frakt er tydeligvis ikke så enkelt lengre. Så da står jeg igjen med skytterlagskrutt og Reload Swiss :)

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (9 minutter siden):

Det er også mer grovkornet enn N550, så det renner vel ikke bedre i kruttmålet heller

Nei, det var et av Jørunds ankepunkt, i tillegg til at det ikke ga spesielt god fart. Men jeg skjønner TS' problem når det er krutt-tørke i nærområdet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, da hopper jeg over Reload Swiss og satser på skytterlagskrutt. Det kan jo kanskje være en mulighet for at det dukker opp «vanlig» krutt her i nærheten også om ikke så alt for lenge. Hadde vært greit med noe som det finnes gode ladedata på.

Link to comment
Share on other sites

@Charley: Skytterlagskrutt er vanlig krutt, men i motsetning til "standardkruttene" fra Norma og Vihtavuori kan brennhastigheten variere noe mellom ulike lot-nummer. Derfor trykker kruttprodusenten ladedata for et lite utvalg treningskuler på hver boks, slik at man har noe å gå ut i fra. Det betyr at om du har en kule som i vekt, geometri og konstruksjon tilsvarer en av kulene det er oppgitt data for kan du trygt bruke disse. Når det kommer til (tyngre) jaktkuler og lettere kuler må du som (fersk) hjemmelader være mer forsiktig.

 

Ellers blir det litt usikkert å sammenligne krutt ut fra relativ brennhastighet. Krutt som ligger nær hverandre i tabellen vil kunne oppføre seg noe forskjellig i ulike patroner, og dermed gi ulik trykkoppbygging. Og det er først og fremst trykket vi vil ha kontroll over med hjemmelading. For en god del år siden fant jeg tabellen nedenfor hos Vihtavuori, mens Normas tabell ser noe annerledes ut. Den har også oppgitt relativt trykk for de ulike kruttene. Men oppsummert: du kan ikke bruke slike tabeller direkte for å utvikle egne ladninger.

 

For RS60 har produsenten oppgitt ladedata for 5 forskjellige kuler fra 85 til 140 grs. Om du velger dette kruttet tenker jeg du kan bruke Sierra-data for 123 grs HPBT på Nosler-kula med samme vekt, og Sierra 85 grs HP på Varminter-kula. For Lapua 100 grs FMJ (som for øvrig går grisegodt i min Browning!) kanskje opp til 45 grs? Jeg lader denne kula med 41 grs N140, og får mer enn nok hastighet i 53 cm pipe.

 

Jeg har ladet egne patroner (5,6x52R, 6,5x55 og .30-06) i mer enn 25 år, de senere årene også .308 Win. Jeg har (så langt) aldri ladet med skytterlagskrutt, kanskje mest fordi volumene er beskjedne ift. de som har skyting som hobby, men også fordi jeg liker å teste ladninger med kuler jeg ikke finner ladedata til på kruttboksene. Jeg lader med Norma 202, Vv N140, N150, N160 og N560, samt Norma MRP, og pleier vanligvis å kronografere alle nye ladninger. Jeg bruker data fra kruttprodusentenes tabeller, samt fra Ladeboken utgave 8.

 

image.png.9ab68c52b3240cba45bd46d491e23956.png

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (3 minutter siden):

brennhastigheten variere noe mellom ulike lot-nummer.

Etter "noen" år med skytterlagskrutt syns jeg dette er litt overdrevet. "Merkekruttene" er ikke 100% like fra år til år de heller.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (8 timer siden):

Etter "noen" år med skytterlagskrutt syns jeg dette er litt overdrevet. "Merkekruttene" er ikke 100% like fra år til år de heller.

 

 

K

Noen ganger er forskjellene mellom lotter ganske betydelige.

Jeg har 2 forskjellige N15 bokser ligge de. De har max 47,8 og 49,8 grain på 140 grains sierra. Det er 2 grain forskjell, eller ca 4%.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (48 minutter siden):

Jeg har 2 forskjellige N15 bokser ligge de. De har max 47,8 og 49,8 grain på 140 grains sierra. Det er 2 grain forskjell, eller ca 4%.

Ja, betydelig og verd å ta hensyn til om man går for maks-ladninger. Så store forskjeller er det vel neppe på "merkekruttene" fra år til år... 

Link to comment
Share on other sites

Nå kan det se ut som det kan være en mulighet for å få tak i Vihtavouri N-150, dette kruttet skulle vel fungere til kulene nevnt i startinnlegget mitt? 

Har ikke klart å finne ladedata til Sierra 85 gr. Varminter ennå men har kanskje ikke lett godt nok.

Link to comment
Share on other sites

N150 passer godt til alle kulene du nevnte i startinnlegget, et enkelt og greit krutt å jobbe med😊. Til monolittiske kobberkuler og tyngre kuler fungerer N160 meget bra, og til de tyngste N560 eller Norma MRP (eller enda tregere).

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

N150 passer godt til alle kulene du nevnte i startinnlegget, et enkelt og greit krutt å jobbe med😊. Til monolittiske kobberkuler og tyngre kuler fungerer N160 meget bra, og til de tyngste N560 eller Norma MRP (eller enda tregere).

Da glapp N-150 for meg, har en liten mulighet for å få tak i N-160. Fungerer dette greit?

Link to comment
Share on other sites

Nja, jeg ville nok ikke ladet den letteste varminter-kula med N160, men det duger til de to andre, ref. tabellene. Jeg ville valgt data for Lapua scenar 123 grs for Nosler CC-kula. Jeg har også ladet FMJ-kula med 49 grs N160 og fikk hastighet opp mot 900 m/s. Valgte heller N140/41 grs for mindre rekyl, men begge ga meget god presisjon. Du behøver jo ikke legge deg så mye over minimum om du får god presisjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (Akkurat nå):

Nja, jeg ville nok ikke ladet den letteste varminter-kula med N160,

Det går det og, hvis du bruker nok. Jeg har ladet en del 85gr med N19, og det ble både god hastighet og god presisjon. Husker ikke ladevekta, men har den vel oppskrevet et sted.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (7 minutter siden):

Jeg skal ikke motsi @M67, det går nok men er ikke optimalt. Siden du nå snart er smittet av ladebasillen (og neppe blir helt frisk igjen😉), kan det være greit å ha 2 krutt med ulik brennhastighet tilgjengelig, f.eks. Vv N140 og N160. Eller Norma 202 og URP/MRP.

Ladebasillen har nok begynt allerede før første lading :)

Mulig jeg ender opp med N-150, N-160 og Norma N19 (som jeg allerede har fått tak i). Var noe tull med lagerbeholdningen til dem som skulle selge N-150 men ser ut som om at det kan gå i orden allikevel. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (24 minutter siden):

er ikke optimalt

Det har du helt sikkert rett i. Men jeg lader alt for mye rart til at alt kan bli optimalt. Man er nødt til å ha mer enn en kg stående av det kruttet man bruker mest, og skal en da ha alle sortene en ønsker seg, så går en fort over maksimal tillatt mengde lagret.
Sikkert mange som ikke tar den grensa så tungt, men det er jo greit ikke være på det mangedobbelte...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (På 9.4.2023 den 21.12):

Nei, det var et av Jørunds ankepunkt, i tillegg til at det ikke ga spesielt god fart. 

Skal du jage fart i 6.5x55  må du prøve Vectan sp-12 som Jaktdepotet selger. Kulekrutt som flyter fint i kruttmål, brennhastighet omtrent som retumbo, så det passer ikke til ts lette kuler men til kuler på 140 grs og tyngre er det bra.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Sølvrev skrev (På 9.4.2023 den 20.57):

Mener å huske Jørund Lien testet dette kruttet for en tid siden, uten den helt store entusiasmen. Hvorfor ikke kjøpe Vihtavuori eller Norma hvor det er godt med ladedata?

Som blodfersk hjemmelader, hvis jeg i det hele kan kalle meg hjemmelader enda (venter fortsatt på die😅), så kom jeg over testen fra bladet Jakt 4-2023 på leting etter ladedata til 108gr Lapua Scenar og RS60. Om ikke entusiasmen er på topp, får hvertfall kruttet 10 poeng av Lien.👍
Noen som har fått noen andre erfaringer med kruttet? 

 

2023-08-03141830.jpg.df8f50b8855139917146823f0d3ece96.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oryxhunter skrev (4 minutter siden):

Om ikke entusiasmen er på topp, får hvertfall kruttet 10 poeng av Lien.👍

Ja, jeg så den testen. Så enten husker jeg dårlig, eller Jørund har testet nye varianter av RS-kruttet, eller så har han skiftet mening😉....

(Men jeg mener fortsatt det er lurt, hvis mulig, å skaffe seg krutt hvor det er rikelig med ladedata både fra produsent og andre kilder.)

Link to comment
Share on other sites

Fikk endelig tak i noen bokser med RS 76 som iflg Ql virket lovende i min 6.5x55 AI.Startet med 56gr og 147 ELD\57 gr og 140Gr ELD  og så en tur i ''trykktestboden''Denne ladningen ga ca4100 bar\59500psi(ca samme for 140gr\57) under 60000 psi som jeg har satt som max.(samme trykk som 52,8 gr N565)

Så en tur på på banen for å teste pres\hastighet.147 graineren kom ut med 940M\S !,variasjon 6 M\s på 5 skudd.  og 140 gr i tett på 970.(715mm løp)Dette er hastigheter jeg ikke har vært i nærheten av med andre kruttyper(N565 gir ca 890 m\s med samme trykk ,N15 med siste lot ca 900)Presisjonen med 147 gr er helt på høyde med n565-ladningen .Er det noen som har prøvd dette i standard 6,6x55?(Måtte gjøre en endring i QL for å få det til å stemme med trykkmålingen i mitt løp,satte burning rate factor til 0.300 og da stemmer både trykk og Vo ganske bra

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sendte en henvendelse til Reload Swizz for å høre om ladedata til 6,5x55 og Hornady CX 120gr, siden ikke dette finnes på https://www.reload-swiss.com/ Og et par timer etterpå kom det en pdf i eposten min👍🙂
Meget bra support, så et tips om det er noen som trenger lade data på kombinasjoner som ikke finnes på nettsiden deres. 

Her er skjermdump. 

image.png.c9ce53cf8ad53554f3f40eb4fe0cdd08.png

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...