Jump to content

Riflekaliber til småvilt opp til og med rådyr.


Rugerdud

Recommended Posts

Maxwatt skrev (1 time siden):

Den sparker omtrent som en 308w og brenner like mye krutt.

100-110gr kuler i 308 er jo relativt rekylsvakt. Med på kjøpet i 243w får man jo høy BC og 5-10x løpsslitasje kontra en 308 med lik kulevekt..

Maxwatt skrev (2 timer siden):

Dyre patroner og dyre hylser

Om man kjøper patronen-absolutt 

Om man lader er det vel gratis hylser, og resten er same, same? 

Rugerdud skrev (15 minutter siden):

For 6,8SPC er vanlig og billig? 🤪


Jeg bruker 270w patronen i to rifler, og er godt fornøyd. 
Man skyter relativt lette kuler (typisk 110-140gr) med helt ok BC i høy fart (ikke veldig langt unna en 7mm magnum), og løpsslitasjen er som en 6.5x55, med rekyl litt over. 
Ett godt kompromiss til jakt (ikke til trening, LH eller liknende). 
Men 6.8mm kuler med lite hylsevolum hadde jeg ikke orket.

Av kuler mellom 6.5-7.62mm er det vel omtrent dårligst utvalg i 6.8mm når det kommer til match, FMJ og «billig» kuler? 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6.8spc leverer grovt sett 40%mer energi i målet en 223, men er fortsatt behagelig å skyte med. Den er ballistisk sett veldig lik 308w med tanke på kulebane. Mener å huske at jeg har 8cm/4knepp opp på 200m og 18knepp på 330meter med jakt ladninga. 

Men den lider av dårlig tilgjengelighet på komponenter. Det er for tiden ikke hylser å få tak i og Lapua lager ikke hylser i dette kaliberet så man må ta til takke med hornady eller lignende.....

Ladedata er stort sett bare tilgjengelig for amerikanske krutt og siden Hodgdon ikke lenger selges her så ser det ut til at jeg etterhvert må lade med vihtavuori og selv fylle inn de blanke feltene på kartet.

Utvalget kuler ER labert. 

Men har man en gammel 222 med 1:14 eller 243 med 1:10 løp så er utvalget heller ikke noe å rope hurra for.

Og min lette 243 uten demper gir mer rekyl enn jeg setter pris på. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (1 time siden):

Ikke vits å overkomplisere, hvis man ikke lader selv og har tid til å legge tid til testing så hold deg til standardgreier. Jeg hadde valgt 223 og ikke brydd meg om prosenter i en kulebanetabell.

My thoughts exactly. 
jeg har kjøpt et 223 løp til min Blaser R8.  Perfekt til jaktfelt. Jeg kjøpte med en del skudd da jeg kjøpte den. Samler på hylsene, og har ladet noe jaktammo. Men jeg tenker å kjøpe ferdigammo til trening. Lading er kjedelig… jeg lader bare hvis jeg må, og da blir det til de særere kalibrene jeg bruker i brytevåpen som koster en nyre per smell (med rand). Perfekt at det går an å få tak i relativt rimelig ammo. Standardkalibre er veien å gå. 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...