Jump to content

Riflekaliber til småvilt opp til og med rådyr.


Rugerdud

Recommended Posts

Hva ville du valgt og hvorfor? Tenk deg du skal ha EI rifle til småvilt og rådyr. Mange kaliber kan brukes, men her tenker jeg ikke slik som 6,5x55, 308 og 30-06 som kan brukes til alt. Men ei rifle som KUN skal brukes til småvilt og rådyr.

 

Hvilke kaliber og hvorfor?

 

Selv er jeg svak for gode gamle 243 win. Har hatt 2 rifler i dette kaliber som begge ble solgt i svake øyeblikk der andre ting måtte prøves. Hvorfor vel, godt utvalg innen fabrikkammunisjon, kuler mellom 55 og 100 grs(tyngre om den har annet enn std riflestigning som er 1/10) kan brukes så veldig fleksibel. Passer perfekt i kort kasse uten matefeil og annet som andre mindre 6mm kan slite litt med. Rekylen er selv uten demper og "atomladninger" snill. Presisjonen er god(om pipa er av kvalitet) noe remchestere kan være veldig sære har jeg selv erfart, men de ble også presise når du fikk lekt litt med ladninger. Minuset er den er litt hard med pipa.

Link to comment
Share on other sites

Har i flere år tenkt på å bygge meg ei 6,8 SPC til akkurat slikt bruk. Det betinger at du lader sjøl og må regne med å jobbe litt med ladedata samt passe på å kjøpe litt ekstra hylser passende kuler når de er tilgjengelige og ikke vente til du MÅ ha. 

Har aldri kommet så langt da jeg har hatt kuler igjen til min lille 222 etter et storinnkjøp for noen år siden. Med et kommende krav om blyfrie kuler må det uansett ny pipe inn i min lille Vixen.  Kanskje blir det der det siste sparket i baken kommer. Håper egentlig det. 

Sært, upraktisk, nerdete, veldig moro. Man trenger jo ikke vagge etter gåsemor hver eneste gang, selv om også jeg har gått til anskaffelse av et par piper i 6,5x55 etter hvert. 

 

Link to comment
Share on other sites

@spindrift

Jeg har vært med på å bygge opp en slik på ei Sabatti Rover 600 (tilpasset kasselengde) kasse. Den gikk meget godt med kuler fra 110-130 grs. Snerten og hendig. Jeg har ikke sjekket, men undres på om du kanskje får mer hylsevolum og bittelitt mer hastighet med Grendel hylser. De har samme mål på hylsebunn. Har man kasse som kan ta standard hylsebunn så burde 6mm BR hylsa også være et supert utgangspunkt til. 30 kuler. Kjenner en som bruker den og 150 grs Mega på rådyr.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har valgt 6.5 CM til småvilt. Har vært enkel å få presis i mitt våpen og har et bra utvalg av ladekomponenter. Stort sett alle produsenter lager ting og tang til Creedmoor. Går i kort kasse, og har forholdsvis lite rekyl med demper påmontert. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville brukt 6mmBR, evt 6XC om holdene kan bli riktig lange. 6PPC om holdene skal være "jegerprøvestandard". Jeg har en XC og en PPC fra før, er vel 6mm-frelst fra før, så kjøpte jeg en 6BR på Finn i vinter, og når man skyter 50-60mm grupper på 500m hele dagen, så må en bare smile.

Alle har utmerkede hylser fra Lapua eller Norma, og noen hjemmelaging av hylser er i beste fall helt bortkasta.

 

Men sjekk så blyforbudet som evt. kommer. 80gr kuler med 0.3 i BC er ikke det store, og jeg tror, i påvente av en avgjørelse der, at jeg ville satt minimumskaliber 6.5mm, for å få med med de gode blyfrikulene, med litt BC. Skyter en ikke langt, og driter i BC, er 80gr TTSX i 6mm en naturlig start. 

Men for min del, 120, eller 127 Barnes, eller noe nytt og fancy, Peregrine eller LeHigh - og noe så gammeldags som 6.5x55. Det enkleste er ofte det beste sier jo en viss dagligvarekjede, 

 

Jeg tok Finnlighten ut på 500m i dag. Langhold med 3kg rifle, og nettopp blyfri kuler. 120gr Peregrine. Første forsøk, og var igrunn fornøyd med samling og treffprosent. BT/ moa faneshelvetsdritkukfaensdrit !#"¤¤$£@ Swaro-tull kan de ha for meg - hvor kunne de ikke sett et vanlig gradert ratt på kikkertene sine? men etter litt innskyting traff jeg nå, og hadde fint klart storviltprøva på 500m...

Litt OT, men poenget, bukken er ikke stor, den er liten, og kan stå litt unna. 6mm. 223 for de mer optimistiske, men jeg er mer overbevist av presisjonen i 6mm-patronene -og dersom blyfri, altså 6.5.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Stihl Crazy skrev (13 minutter siden):

Kva med 6,5 Grendel?

Joda, joda. Og 6x45... Men jeg kjenner 100gr mer folk som har eller har hatt 6BR enn Gendel og 6x45 til sammen - men færre med 6BR som har strevd og hatt problemer...

 

ladebenken skrev (Akkurat nå):

Hva er vitsen med dedikert småviltrifle hvis man skal ha den kamret i elgpatron

Rype med rifle er 22-Hornet-land, og veldig sært uansett. Kravet i førstepost var opp til rådyr. 

 

6mmBR og 223 er utmerkede patroner, og utmerkede småvilt, og rådyrpatroner - men med blyfri kuler de det ikke på langt hold. Se jeg et rådyr når jeg er på rådyrjakt, så skal jeg faen meg skyte det, derfor 6.5x55

 

 

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Grendel er sikkert utmerket, det er bare jeg som ikke ser poenget med det. Man kan jo skyte rådyr med 223, 22-250, og mye annet rart. I Storbrittannia er 22-250 veldig populært til rådyr og rev. Jeg vet ikke helt hvorfor det ikke er det helt store her.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

. I Storbrittannia er 22-250 veldig populært til rådyr og rev. Jeg vet ikke helt hvorfor det ikke er det helt store her.

Kan det være fordi når noen spør om småviltpatroner så kommer det en gammel DFSer, elgjeger, snurrebart langholdskytter som mener at en 6,5x55 er så mye bedre enn alt annet? 🤷‍♂️

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Og diskusjonen ender i hvorvidt 6.5x55 er nok, eller man må ha 30-06... Britene, og særlig skottene, sverger ved 22-250, og skyter rådyr på unevnelige hold med dem. Skal de skyte hjort også, så koster de på seg en 243. Og skyter hjorten med 87gr V-Max. Men vi har lover mot sånt.

 

De har heller ikke noe kaliber som er 27 ganger mer vanlig enn alt annet, og koster halvparten - alt koster halvparten. Jeg har jo et 22-pipeemne stående, kanskje jeg skulle kamre det i 22-250...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (5 timer siden):
Tikka 512 skrev (6 timer siden):

Jeg har ingen erfaring med små riflepatroner, men 6 mm XC skal visstnok være som en 243 win med mer presisjonspotensiale og mindre pipeslitasje.

6 mm XC – Wikipedia

Joda, men den er litt mer slik "nerdvåpen". Lite/ingen fabrikkvåpen å få samt kun matchammo av kjøpeammo.

 

Schultz & Larsen lager piper i 6xc, 6mmBR og 243 win til sine rifler.

https://schultzlarsen.com/product/piber/

 

 

Link to comment
Share on other sites

22-250 i originalsnurr med 1:14 har jeg egentlig aldri forstått meg helt på. Den fremstår som en 222/223 på steroider. Med 1:9 eller raskere begynner den å gi mening. Den har jo mye mer poensiale for å dytte kuler på +80gr i anstendig hastighet enn 223, som begynner å bli tom for pust i dette området.

Link to comment
Share on other sites

@Albatrost Har vel noe med at vi i Norge bruker den til nesten alt annet enn den var laget for. Her brukes den til rådyr, matvilt osv, Men i hjemlandet skulle den sprenge skadedyr. Men er enig der. En 22-250 med 1/9 eller 1/8 stigning i pipa må være en fin måte å skyte lange tunge kuler langt. Med 60+ grain jaktkuler blir den også en bedre rådyrpatron enn med 50-55grs

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

I Storbrittannia er 22-250 veldig populært til rådyr og rev. Jeg vet ikke helt hvorfor det ikke er det helt store her.

 

Noen av oss har det jo, men dessverre med 1:14-snurren. Det gir fantastisk presisjon, hastighet, og (relativt!) liten pipeslitasje med 35 - 40 grs kuler. Oryx-kula i 55 grs er kort, og stabiliseres OK til å knerte rådyr på avstander som ikke står i jegerprøveboka. Men det blir nok annen riflestigning, når/hvis det blir aktuelt å skifte pipe.

Link to comment
Share on other sites

...til og med rådyr -ellers en smidig  kipplauf i .22hornet, - en 5,6x52R (.22Savage HP) ...ikke like vakker som patron, men lovlig til rådyr - også denne I lett kipp....

Om man MÅ ha en magasin rifle og samtidigt være litt sær, hvorfor ikke da i den utmerkede .257Roberts. Kuler nå til dags kanskje krever litt innsats,  men patronen er en necked 7x57, - en patron som salige Jack O'Connor øste sine lovord (og savn) over, - tilsammen med .270Win.

 

.

 

Edited by bobby
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bobby skrev (53 minutter siden):

 

Om man MÅ ha en magasin rifle og samtidigt være litt sær, hvorfor ikke da i den utmerkede .257Roberts. Kuler nå til dags kanskje krever litt innsats,  men patronen er en necked 7x57, - en patron som salige Jack O'Connor øste sine lovord (og savn) over, - tilsammen med .270Win.

 

.

 

Den hadde jeg glemt nydelig harmonisk patron 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er helt utrolig at ingen har nevnt 6.5x47l.

Den er et fornuftig kompromiss. Man får kvalitetshylser, godt utvalg av kuler og man kan leke med litt langhold.

Men kalibervalg kommer vell tilslutt ann på hvor langt ned i kaninhullet man er villig til å rote seg. 

Går grensen ved å lade selv? Eller er man villig til å sitte å frese halser og forme hylser? Eller All Inn og lage egen villkatt ala 6.8x47l.

Jeg ville gått for noe som Lapua lager hylser for.

6.8x47l høres morsomt ut. 

I DARE YOU! I DOUBLE DARE YOU MF....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

. 308W. Man må jo ikke skyte verken elg eller hjort, selv om patronen er godkjent for det.

Alltid god tilgang på både ammo og komponenter. Det beste utvalg på kuler både med og uten bly, og i utførelse og vekt til alle formål. Ukomplisert å lade, og man kan lade både  friskt og slapt, og fremdeles ha tilstrekkelig energi. Man kan lade med helmantel med rimelig god effekt på fugl og pels, eller velge ekspanderende fra et uuttømmelig utvalg av kuler (iaf til vanlig) for andre formål. Levetid på pipa blir det mangedoble av endel av overnevnte patroner. Kanskje ikke like "lettskutt" som en mindre patron, men brukes det demper blir jo uansett rekyl  og smell et tilnærmet ikketema.

Edit; For ikke å nevne (kommende) blyfri og stigning problematikk.

Men så var det dette med "kjedeligfaktoren" da...

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Ja skal du tenke sånn får en 80gr 6mm TTSX god fart i en 6XC også. Og nok i en PPC for den del. Det fins en 62gr i .224, som går meget bra i min 223Rem. Det er mange muligheter.

 

K

Hva med 55 gr ttsx (G1 BC: 0.272) 22-250, 1187 m/s.

Vi kan jo ta det helt ekstremt med 6mm creedmoor og 6,5 magnum et eller annet.

Edited by Nybegynn3r
Link to comment
Share on other sites

Ser det kommer neon 308 og 6,5x55 svar her. Hold dere til saken eller la være å svare. Saken er om dere liker det eller ikke. Reine småviltpatroner som holder til rådyr også. AT 308 win og 6,5x55 er enkelt og kan lades slik og slik spiller ingen rolle de er ikke småviltkaliber men kan brukes til det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Må et egnet småviltkaliber være ei lett kule i et lite kaliber? Er "tenke litt ut av boksen" innspill ugreit? Jakter småvilt (rev og rådyr) med "storviltpatroner". Fungerer utmerket, og sannsynligvis minst like bra som ei lett .22 kule i 1000m/s, om det ikke primært er "varminting" som står på programmet. 223en er forbeholdt papp for min del.

Når det gjelder sk småviltkaliber (feks .223R) som rådyrpatron, så har jeg sett at litt mindre gode treff kan resultere i lange ettersøk eller ikke gjenfunnet dyr. Har til gode å se det med en "elgvelterpatron" så langt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

For snaut 15 år siden var jeg litt i samme situasjon, og flere av de jeg jaktet sammen med kjøpte .223 Rem fordi de mente noe grovere ville lage for store hull i viltet. Jeg hadde .30-06 fra før, og endte opp med 6,5x55 for å ha et mest mulig allsidig våpen. På det tidspunktet hadde jeg en kombi (nå erstattet med drilling) der riflapipa var kamret for 5,6x52R. Siden jeg lader all ammunisjon selv er det ikke noe problem å lade med Lapuas butte 100 grs FMJ-kule i 6,5 til alt småvilt som ikke krever ekspanderende kule. At den gir hull i hull-presisjon i mitt våpen er et pluss. For meg er 6,5x55 en utmerket patron til småvilt og rådyr. At den også duger til større hjortevilt bør ikke være diskvalifiserende, snarere en fordel. I fjor høst hadde jeg både 6,5x55 og .30-06 med på hjortejakt "et godt stykke hjemmefra". Et fall gjorde at førstnevnte måtte inn da .30-06-rifla fikk en trøkk både i demper og kikkertsikte😊.

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

For mange år siden spurte jeg en kar på elglaget om råd vedr rådyrjakt. Han var en skikkelig erfaren jeger - en skogjeger - ikke en skrivebords/internettjeger som Kammeret er fullt av. Bruk samme våpen og ammo som på elgen. Da vet du hvordan den oppfører seg under ulike forhold,  var hans råd. Jeg har fulgt hans råd og aldri angret.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (2 minutter siden):

@nhd Så du har bare ei jaktrifle? Ja jo du blir sikkert veldig god med den, men du verden så kjedelig da ;) Har vel 4 forskjellige i skapet. 2 som er opp til og med rådyr og 2 som kan brukes til alt om jeg vil.

Nei, jeg har to meget gode. Den andre er i reserve og/eller til utlån til kamerater, og den er i samme kaliber. Men jeg har en rekke rifler til presisjonsskyting :-)

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 5.4.2023 den 20.19):

 

 

Rype med rifle er 22-Hornet-land, og veldig sært uansett. Kravet i førstepost var opp til rådyr. 

 


Rupe med rifle sært? Kanskje på Sørlandet, men Norge strekker seg lenger enn til jæren.. fjellrypejakt med rifle er nok kanskke den morsomste jakten Norge kan by på. Det er åling og vanskelige skudd i åpent fjell landskap.  
 

Mine tanker om småviltrifle er at den skal være: 

1.Lett 

2.Lett å treffe små mål fra trasige stillinger 

3.God kikkert 

4.Ha mulighet til tyngre kuler som berger matvilt. 
 

Skal man ha det optimale, så betyr det i mitt hode at man velger en patron som gir kort løpstid og liten rekylimpuls. Da er man på .224 eller 6mm. Er rådyrjakt en stor del av bruksområde går man opp på 6mm. Er det stort sett mindre vilt så er 224 gode greier. 
 

Du er vel kanskje ikke helt fremmed for tanken du heller M67?, synes å huske at jeg leste en lang preken om hvor mye enklere det er å treffe med mindre rekyl for ett par dager siden? 
 

For min egen del foregår rådyr og hjortejakt samtidig og jeg bruker kreasjoner i 6,5mm. På annet småvilt går det i 222rem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ladebenken skrev (44 minutter siden):

Rupe med rifle sært? Kanskje på Sørlandet

Jeg for n\min del har ikke sett en rype på mange år... Men jeg har skutt ryper med rifle jeg og. Kommer fra en kommune med mye fjellterreng. Men jeg står på at det er "sært". Dvs. Få jegere og lite antall felte vilt. Da jeg drev med det ble vi vel delvis idiotforklart av fuglehundmafian, som også mente at rypa burde fredes utpå vinteren, når man jakta den med rifle...

 

ladebenken skrev (47 minutter siden):

Du er vel kanskje ikke helt fremmed for tanken du heller M67?, synes å huske at jeg leste en lang preken om hvor mye enklere det er å treffe med mindre rekyl for ett par dager siden

Jeg har vel allerede foreslått 6mm i denne tråden?

 

ladebenken skrev (47 minutter siden):

For min egen del foregår rådyr og hjortejakt samtidig og jeg bruker kreasjoner i 6,5mm

Det er samme med meg, og småvilt mindre enn rådyr er rene tilfeldigheter - bortsett fra når vi jakter fugl på sjøen. Da her jeg brukt både 223Rem, 6PPC, og ulike 6.5mm. Her er behovet for rekkevidde primært, og det man tror kan skyte presis lengst, er dagens valg - også litt avhengig av hvor man er, og hvor man forventer å jakte/ skyte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både 222, 6,8spc og 243w og må si at 243 er det minst fornuftige kaliberet.

243 henger bare på greip om man har rask twist og skal skyte tunge kuler stygglangt eller sprenge rev med lette kuler.

Den sparker omtrent som en 308w og brenner like mye krutt. Dyre patroner og dyre hylser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...