Jump to content

Komme i gang, perkusjonsrevolver


SkyteSkryte

Recommended Posts

Heisann! Tenkte at dette er riktige plassen for å få gode svar.

 

Har fått interessen av å skyte med perkusjonsrevolver type replika, hvordan foregår søknadsprosessen her?

Slik jeg har fått forklart det til meg så er det ikke krav til behovsprøving på replikaer, og derfor bare å søke om det aktuelle våpenet.

Er det sånn at jeg ikke trenger å være medlem av NSU med tilhørende aktivitet for å få søknad godkjent?

 

Kan nevne at jeg har våpen fra før, da i mer moderne former.

Link to comment
Share on other sites

Slik det blir praktisert her nede, så trenger du noe som beviser at du har hatt opplæring på svartkrutt samt tilknyttet NSU gjennom en pistolklubb eller lignende. Behovsgrunnlaget er borte, men du må allikevel vise til aktivitet (minst 6 oppmøter for langvåpen eller minst 10 oppmøter i løpet av siste 6mnd for håndvåpen). Den praktiske forskjellen mellom gammel og ny lov er at nå kan du kjøpe så mange du vil uten å tenke på klassetilhørighet osv.

 

Det store spørsmålet er om man egentlig trenger medlemskapet i NSU, men det er jo snakk om bare 200 i året...

Link to comment
Share on other sites

Hvor i all verden står det at du må ha aktivitet for å få kjøpt munnladere? Eneste krav i forskriften er at man må ha hatt opplæring i sikkerhet i et forbund som har skyting med svartkruttvåpen på programmet, det vil vel si pistolklubb tilsluttet NSU eller SWS. Står ingen ting om aktivitetskrav, ei heller for pistol/revolver.

Link to comment
Share on other sites

Det sliter jeg litt med å se at de har hjemmel til.

 

Vi får se hva de sier, jeg hører til et annet distrikt men er ansatt i politiet så derfor er Agder settedistrikt og skal behandle mine søknader tror jeg. Har tenkt å søke på ymse munnladere, har litt aktivitet med svartkruttvåpen siste år men neppe så mye. 

Link to comment
Share on other sites

Det er nok rett som Vargen sier, så dette bør gå greit. Men det kan jo være kjekt å skyte i sammen med noen i en klubb, treffe flere med samme interesse og lære litt av hverandre. Her i Haugesund området er er vi en liten gjeng som driver med svartkrutt skyting, en veldig trivelig hobby. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er nok rett som Vargen skriver, men. 


I vår klubb skiller vi litt på de som er helt nye, og de som har håndvåpen fra før. Men svartkrutt er og blir klassifisert som D.1.1, og må håndteres deretter. 
Er du helt ny i gamet så vil en klubb ha noe tettere oppfølging slik at rutiner blir innarbeidet. 
Sikker håndtering av svartkrutt er litt mer enn bare ett kveldskurs. Det må rutiner til. Og der kommer praksis inn. 

Det å ha noen med kunnskapen stående bak deg på skytebanen er en trygghet i seg selv. 

 

Se for deg at du står på en vilkårlig utebane ett sted i Norge, har hatt kruset, droppa å være med på fellestreninger etc, og bestemmer deg for å skyte litt med perkusjonsrevolveren. 
De rundt deg antar at du vet hva du driver med, selv når du fyller tønna rett fra krutthornet. Og kanskje da kommer en nyskjerrig fyr gående bort med siggen i munnviken for å se litt nærmere på hva du driver med. Ja. Du skjønner tegninga... 

 

En trygg skytter er mer enn ett kveldskurs. Du har fått kunnskapen, men rutinene må også inn. 

 

Ett medlemskap i ei svartkruttgruppe/klubb er gull verdt. 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ang trådstarter sitt spørsmål,

SkyteSkryte skrev (På 3.4.2023 den 12.58):

Er det sånn at jeg ikke trenger å være medlem av NSU med tilhørende aktivitet for å få søknad godkjent?


Så må vi se på våpenlovens paragraf 12, hvor kravet til medlemskap i skytterorganiskasjon kommer frem;
Løyvet gjeld berre for skytevåpen og våpendelar som kan brukast i skyttarorganisasjonen sine godkjente skyteprogram.

 


Når det kommer til behovningsprøving til munnlader så defineres dette i våpenforskriften, og jeg kan likesågodt sitere Per Ljøgodt i NSU; 

 

Sitat

 

KRAV OM MEDLEMSKAP I KLUBB TILSLUTTET NSU
 
Det verserer veldig mange rykter der ute og det hevdes stadig på sosiale medier at man IKKE trenger å være medlem av en klubb for å kjøpe våpen til svartkrutt.
Dette stemmer IKKE og nedenfor er hva som kreves.
Våpenlov § 12 bestemmer at løyve til erverv av våpen til sportsskyting kun kan gis til medlemmer av godkjente skytterorganisasjoner. Våpenforskrifta 5 - 5 inneholder unntak for behovsprøving for munnladere. Dette gjelder for replikavåpen og ikke originalvåpen produsert før 1890. I tilegg kreves det sikkerhetskurs.
 

 

 
 
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, TMB said:

Ang trådstarter sitt spørsmål,


Så må vi se på våpenlovens paragraf 12, hvor kravet til medlemskap i skytterorganiskasjon kommer frem;
Løyvet gjeld berre for skytevåpen og våpendelar som kan brukast i skyttarorganisasjonen sine godkjente skyteprogram.

 


Når det kommer til behovningsprøving til munnlader så defineres dette i våpenforskriften, og jeg kan likesågodt sitere Per Ljøgodt i NSU; 

 

 
 

Dette er feil, jeg anbefaler både deg og NSU å lese forskriften også før dere kommer til slike konklusjoner, det er ikke værre enn å bruke Ctrl+f å søke etter perkusjon. Forskriften krever at en har fått opplæring innenfor en organisasjon som har program for samme våpentypen som skal erverves, men medlemskap er altså ikke nødvendig.

 

Våpenforskriftens § 5-5 (1)

Erverv av replika-, luft- og fjørvåpen

Politiet kan utan behovsprøving gje løyve til å erverve og ha reproduksjonar av rifler, haglevåpen, pistolar og muskett, som berre kan ladast frå munningen. Det same gjeld for reproduksjonar av perkusjonsrevolverar eller perkusjonsrifler som ladast i tønne, samt kammerladarar. Politiet kan berre gje løyve etter første og andre punktum til personar som har gjennomført tryggingsopplæring hos skyttarorganisasjon med godkjent skyteprogram for den aktuelle våpentypen. Fritaket frå behovsprøving gjeld likevel ikkje for erverv og innehav av tønne til revolver eller rifle, eller andre våpendelar som kan gjere eit perkusjonsvåpen om til eit patronvåpen.

 

Edited by MelvinP
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ringte til våpenkontoret i Odda da jeg ble veldig usikker, og saksbehandleren der var veldig klar på at det trengs godkjent opplæring i svartkrutt. Sånn jeg tolket det så er det nok nødvendig med et medlemskap i NSU for å skaffe seg denne nødvendige opplæringen (og få den dokumentert!). Men etter man har dokumentert opplæring så er det ikke nødvendig med behov for videre medlemskap i NSU.

 

Så det er nok rett som MelvinP sier.

 

Men er enig i det TMB sier her da det er greit å ha innarbeidet seg rutiner og erfaring med svartkrutt som man kan få ved å være nogenlunde aktiv i svartkruttgruppen, så det blir nok til et medlemskap i NSU.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...